Aankoopadvies TV 48-55 inch(?) LCD of OLED?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:05
Ik zoek een?
Televisie. Mijn alweer 13 jaar oude Philips 32PFL7962D/12 begint nu in rap tempo kuren te krijgen en het wordt dus (eindelijk) tijd voor een nieuwe. Wat betreft kijkervaring verwacht ik er eigenlijk in alle gevallen wel op vooruit te gaan, maar het blijft toch lastig een goede keuze te maken uit het aanbod.
Eerste beslissing is het formaat. Kijkafstand is 3 meter. Ik denk dat 48-50 inch misschien wel al groot genoeg is (zeker in vergelijking met mijn huidige 32 inch) maar aanbod in OLED is zeer beperkt (en duur). 55 inch lijkt toch wel weer heel groot te worden (?).
Tweede keuze is dan OLED of gewoon LCD. Gezien mijn eisen denk ik dat LCD al meer dan voldoet maar aangezien ik er toch wel weer wat jaren mee wil doen wil ik ook toekomstbestendig zijn.

Wat is je budget?
Aangezien ik met deze tv ook wel weer een langere tijd wil doen, zoek ik een model uit de goede of hogere middenklasse. Ik dacht zelf aan een budget van 1000,- voor LCD of max. 1500,- voor een OLED.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Lineaire tv, Netflix, Formule 1, soms een DVD. Geen gaming of thuisbioscoop.
Verder niet zo veel eisen; Apple-TV/Google Cast is handig en ingebouwde apps voor KPN, Ziggo en Netflix ook.

Wat heb je zelf al gevonden?
- OLED/48: aanbod erg beperkt; Philips 48OLED935 (buiten budget) of LG 48CX6LB. Die laatste is in 55 inch net zo duur dus dat is ergens dan wel weer zonde.
- OLED/55 LG 55CX6LA lijkt een goede keuze te zijn. Philips 55OLED854 zou ook kunnen, ik vind Ambilight wel een pre.
- In LCD is er natuurlijk veel meer aanbod, bijvoorbeeld Samsung Q80/90 series of Philips 55PUS9435 of 50PUS8535. Neig ivm Ambilight dan wel weer naar Philips.

Welke vragen heb je hier nog over?
- ervaring afmeting vs kijkafstand
- LCD of OLED
- specifieke types die aan/afraders zijn?.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als je een TV voor 10 jaar koopt, houdt niet in en spendeer wat extra voor goed spul. OLED is dat betere spul.

* Delerium denkt dat formaat bepalend is.
Maar je bent niet gewend aan heel groot groot, dus dat suggereert zo klein mogelijk voor OLED (48") terwijl dat prijstechnisch niet perse optimaal is.
Een troost, de prijzen van de 48" OLED zijn pas deze week in beweging gekomen en eindelijk gezakt vanaf de 1700 waar ze wel heel lang hebben gestaan. Ik zou de 48" overwegen, maar dat is zuiver subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Op 3 meter kijkafstand zou ik minstens voor 55 inch gaan, dat ben je met 1 dag al gewend.
Oled is het beste met 4k hdr beelden op hoge kwaliteit, netflix heeft dat ook wel maar het verschil met een 4k blu ray schijf is heel groot.
Met normale tv content in een verlichte ruimte maakt het elkaar allemaal niet heel veel.
Lang doen met een oled en gewone tv kijken geeft meer kans op inbranden van logos.
Heb zelf een oled maar dat is niet voor elke gebruiker de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik kijk vanop 3M een 65” , dus ik zou in jouw geval 55” aandurven.

Sowieso OLED

Ik heb de 65OLED854, die binnen een 2-tal weken een jaar oud zal zijn. Top tv, super tevreden

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Mijn advies zou een Sony OLED zijn, hebben wij ook en bevalt perfect.
Dit is bijv. een prachtige OLED TV met jou budget, deze heeft bijv. ook Chromecast en Airplay 2 en Netflix en 55” is een prima formaat;

https://www.artencraft.nl/nl/sony-oled-kd55a89b-585232.html

Of hier, waar hij wel op voorraad is; https://www.smitsarnhem.nl/55a89-oled

[ Voor 43% gewijzigd door HereIsTom op 27-12-2020 17:08 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
Bedankt voor alle adviezen!

Conclusie is dan toch om voor een 55 inch OLED te gaan!

Zoals aangegeven voorkeur voor Philips ivm Ambilight

Weet iemand of er veel verschil zit tussen de oude en nieuwe modellen, in het bijzonder deze types?
- 55OLED935 vs 935
- 55OLED805 vs 804

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Als je Chromecast of Airplay wilt gebruiken zou ik toch de Sony A89 adviseren, daarop zit ook AppleTV+, Netflix enz. Android TV van Sony werkt een stuk beter.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
HereIsTom schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:14:
Als je Chromecast of Airplay wilt gebruiken zou ik toch de Sony A89 adviseren, daarop zit ook AppleTV+, Netflix enz. Android TV van Sony werkt een stuk beter.
Thanks. Airplay zit idd niet op de Philips. Chromecast toch wel denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dft2
Update:
Ondertussen heb ik de 55OLED805 een paar dagen in huis. Ambilight gaf de doorslag voor Philips ipv LG of Sony.
Formaat went inderdaad snel en ik ben blij hiervoor te hebben gekozen!
Toestel heeft een mooi minimalistisch design en beeld is uiteraard geweldig.

Iedereen bedankt voor alle inputs en adviezen!
Pagina: 1