Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-10 19:47
Hallo,
Afgelopen mei hebben wij 10 350wp LG panelen met Enphase micro omvormers laten plaatsen. Hiervoor zou ook een apparaat beschikbaar zijn waarmee ik de omvormers kan uitlezen zodat ik precies weet hoeveel watt elk paneel op elk moment oplevert.

Dit was echter niet mogelijk op dat moment omdat Enphase schijnbaar het oude model uit de handel had gehaald en het nieuwe model nog niet beschikbaar was.
De installateur zei toen dat deze in augustus beschikbaar zou worden. Dus in augustus en september enkele keren gebeld om te horen dat men vanwege kinderziektes de nieuwe modellen weer uit de handel had gehaald.
Laatst nog gebeld en toen werd er gezegd dat er helaas nog steeds geen nieuw model beschikbaar is gekomen en ik dus nog even geduld moet hebben.

Mijn vraag is: wat is hiervan waar?
Ik ken enkele andere die in de afgelopen 6 maanden Enphase micro omvormers hebben gekregen die wel een werkende app hebben op hun telefoon. Ik vraag me dus af of de installateur eerlijk is tegen mij of niet.

De enige informatie die ik heb is wat er de factuur staat: 10x Enphase micro omvormers.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is dat deze?
https://www.winkelman-zon...hase-envoy-s-metered.html
Er is wel een tijdje een kwaliteitsprobleempje geweest volgens mij. Kwam coolblue daar niet mee?

@Copitano weet jij meer hierover?

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2020 08:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• supervinnie40
Ik weet eigenlijk niet welk apparaat bij ons zou komen. De factuur is vrij kort en simpel met weinig specificatie. Als ik de tekst lees klinkt het wel bals het apparaat dat ik bedoel.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier heb je wat documentatie, zodat je wat meer beslagen ten ijs kan komen tav de installateur.
https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-11 00:16

Copitano

Hoorn NH

AUijtdehaag schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:44:
Is dat deze?
https://www.winkelman-zon...hase-envoy-s-metered.html
Er is wel een tijdje een kwaliteitsprobleempje geweest volgens mij. Kwam coolblue daar niet mee?

@Copitano weet jij meer hierover?
@supervinnie40
Mijn panelen zijn eind juli geplaatst. De witte versie van Envoy was toen niet te krijgen. Dat klopt dus wel denk ik. Bij mij is de zwarte uitgebreide versie van de Envoy Metered S geplaatst. Alleen zijn de meetspoelen niet geplaatst. Met de basis app kun je de productie van de panelen per dag en van de lopende dag t/m de laatste update (elk kwartier) zien en uiteraard per week, maand, jaar per paneel. Ik heb de wat uitgebreider versie los kunnen peuteren als compensatie voor trammelant met een firmware update. Al je ook de meetspoelen hebt kun je ook zien wat je directe verbruik, levering en terug levering is (ik doe dat anders via een Finder tussenmeter en een berekeningetje in domoticz). Vanaf eind september gelazer gehad met en firmware update van de micro omvormers. Van de ene dag op de andere dag had ik 20-25% minder productie. Na drie maanden soebatten en de zoveelste update worden nu al mijn omvormers binnenkort vervangen (nog steeds zo'n 12-15% minder productie dan op basis van KNMI weergegevens verwacht zou mogen worden).

Maar misschien bedoelen ze wel deze. Die is mij door een andere installateur aangeboden, maar die heb ik afgewezen. Ken ik dus verder niet, maar lijkt toch ook al wat langer geleverd te worden (in ieder geval 2017) en is dus niet helemaal nieuw.

[ Voor 22% gewijzigd door Copitano op 27-12-2020 17:54 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• supervinnie40
Rot om te horen over de problemen. Ik twijfel nu een beetje welk model ik zou krijgen. Ik weet alleen dat ik via de app de streepjescode van elke omvormer moest scannen en daarna kon zien wat hun opbrengst is per moment, dag, week, maand of jaar.
De installateur kan ook meekijken om in de gaten te houden dat alles goed blijft gaan.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat die spoelen zijn en of ik daar ook iets mee/van heb?

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-11 00:16

Copitano

Hoorn NH

supervinnie40 schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:53:
Rot om te horen over de problemen. Ik twijfel nu een beetje welk model ik zou krijgen. Ik weet alleen dat ik via de app de streepjescode van elke omvormer moest scannen en daarna kon zien wat hun opbrengst is per moment, dag, week, maand of jaar.
De installateur kan ook meekijken om in de gaten te houden dat alles goed blijft gaan.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat die spoelen zijn en of ik daar ook iets mee/van heb?
Dan heb de de Enphase Installer toolkit voor installateurs. Daar kun je nog meer in zien.
Dit zijn de spoelen. Die zullen dan waarschijnlijk in je groepenkast verstopt zitten als ze er al zijn.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• supervinnie40
Bedankt voor de opheldering. Ik heb toegekeken bij de aansluiting in de meterkast en daar zit geen spoel in. Eigenlijk is er niets meer gedaan dan de kabel van de zonnepanelen op een zekering gezet.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@supervinnie40
Als je een 1-fase groepenkast hebt, dan mis je 1 t/m 4 dus nog
(afhankelijk wat er is aangeboden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bmorcFCU7sUgRhKvxEvV40roGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAHUHinjLe8PY0xEf7FJiSJh.jpg?f=fotoalbum_large

• supervinnie40
Ik vrees dat dit mijn pet iets te boven gaat. Wij hebben wel een 1 fase kast, maar ik heb geen spoelen gezien. Er zit een automatische zekering in de stoppenkast waar de ymvk kabel op zit die van de zolder af komt. De zekering zit rechtstreeks op de verdeelstrip eronder waar de hoofdkabel op aangesloten zit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het systeem is dus beschikbaar (om op je vraag terug te komen)

Dus ik zou weer even kontakt op nemen met je installateur.

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:00
supervinnie40 schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:14:
Ik vrees dat dit mijn pet iets te boven gaat. Wij hebben wel een 1 fase kast, maar ik heb geen spoelen gezien. Er zit een automatische zekering in de stoppenkast waar de ymvk kabel op zit die van de zolder af komt. De zekering zit rechtstreeks op de verdeelstrip eronder waar de hoofdkabel op aangesloten zit.
Dan heb je dus geen Envoy en Q relais. Waarvan die laatste in Europa verplicht is.

En zou eens goed kijken waar voor je betaald hebt en wat je nog tegoed hebt.

• supervinnie40
Bedankt voor de info, ik zal de installateur eens vragen om opheldering. Volgens mij klopt er iets niet helemaal.
Pagina: 1