Nauwelijks cremalaag na schoonmaken espressomachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Probleem
Ik heb het filter van mijn Philips Saeco Xsmall espressomachine aan de hand van dit filmpje even goed schoongemaakt: YouTube: Coffee brewer slow drip Saeco Xsmall fix

De koffie smaakt prima, maar sindsdien zit er nauwelijks nog een cremalaag (schuim) op mijn koffie. Voor het schoonmaken van het filter zat er wel een goede cremalaag op mijn koffie, de smaak was voor het schoonmaken van het filter wel iets minder.

Waar ik denk dat het probleem zit
Het ligt voor de hand dat de cremalaag grootendeels is verdwenen doordat het filter goed schoon is. Dat klinkl mij wel een beetje gek in de oren. Ik zou juist verwachten dat de cremalaag beter wordt als je filter goed schoon is.

Wat ik gedaan heb
Als ik op Internet zoek naar dit probleem kom ik uit op de volgende tips:
- maalgraad anders afstellen
- andere koffie gebruiken
- temperatuur van het water verkeerd
Aan al deze zaken heb ik niets veranderd. Ik heb echt alleen het filter goed gereinigd.

Mijn vraag
Ik gebruik nu Starbucks bonen. Het is mij weleens opgevallen dat de koffie bij Starbucks ook vaak nauwelijks een cremalaag heeft. Ik ga er vanuit dat het filter bij Starbucks goed schoon is.
Ik ben geneigd te concluderen dat hoe smeriger je filter is, hoe beter de cremalaag van de Starbucks bonen. Maar dat vind ik ook een beetje gekke conclusie...

Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met de cremalaag op de koffie en hoe schoon je filter is?

[ Voor 3% gewijzigd door jeroeningen op 27-12-2020 00:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:08
jeroeningen schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:58:
Probleem
Ik heb het filter van mijn Philips Saeco Xsmall espressomachine aan de hand van dit filmpje even goed schoongemaakt: YouTube: Coffee brewer slow drip Saeco Xsmall fix

De koffie smaakt prima, maar sindsdien zit er nauwelijks nog een cremalaag (schuim) op mijn koffie. Voor het schoonmaken van het filter zat er wel een goede cremalaag op mijn koffie, de smaak was voor het schoonmaken van het filter wel iets minder.

Waar ik denk dat het probleem zit
Het ligt voor de hand dat de cremalaag grootendeels is verdwenen doordat het filter goed schoon is. Dat klinkl mij wel een beetje gek in de oren. Ik zou juist verwachten dat de cremalaag beter wordt als je filter goed schoon is.

Wat ik gedaan heb
Als ik op Internet zoek naar dit probleem kom ik uit op de volgende tips:
- maalgraad anders afstellen
- andere koffie gebruiken
- temperatuur van het water verkeerd
Aan al deze zaken heb ik niets veranderd. Ik heb echt alleen het filter goed gereinigd.

Mijn vraag
Ik gebruik nu Starbucks bonen. Het is mij weleens opgevallen dat de koffie bij Starbucks ook vaak nauwelijks een cremalaag heeft. Ik ga er vanuit dat het filter bij Starbucks goed schoon is.
Ik ben geneigd te concluderen dat hoe smeriger je filter is, hoe beter de cremalaag van de Starbucks bonen. Maar dat vind ik ook een beetje gekke conclusie...

Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met de cremalaag op de koffie en hoe schoon je filter is?
misschien zat er nog wat crema in de filter van de vorige bonen..

dus pak ff wat andere bonen.. van een fatsoenlijk merk ipv die amerikaanse troep

en dan zal je cremalaagje wel terug komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Als het niet aan je binnen ligt dan is het meestal toch het filter van de zetgroep. Weet je zeker dat die minuscule gaatjes open zijn?

Nachtje in de soda oid wil helpen maar zelf gooi ik 'm zo nu en dan in de ultrasoon reiniger. Let er ook op dat er onder de veer van het filter bij veel (alle?) Saeco's een glazen afsluitbolletje zit. Als je die kwijt bent kan dat ook het probleem zijn.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61uA159mT3L._AC_SL1500_.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door JPS op 27-12-2020 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in Witgoed dan in Wonen & Verbouwen, schopje die kant op.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jeroeningen Gebruikte je vooraf ook Starbucks bonen,of anders ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 19:21
Waarschijnlijk is de druk op de koffie cake minder geworden.. is het filter beschadigd geraakt? Of de maling aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
Google “koffie crema druk nodig”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:46
Onlangs een zakje Christmas blend van Starbucks gekregen.

Deze bonen geven, in vergelijking met andere bonen die ik gebruik, een matige cremalaag af (weinig)

Persoonlijk ben ik zeer te spreken over de bonen ban brandzaak. De BRASIL YELLOW BOURBON is hier de favoriet.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
JPS schreef op zondag 27 december 2020 @ 07:01:
Als het niet aan je binnen ligt dan is het meestal toch het filter van de zetgroep. Weet je zeker dat die minuscule gaatjes open zijn?

Nachtje in de soda oid wil helpen maar zelf gooi ik 'm zo nu en dan in de ultrasoon reiniger. Let er ook op dat er onder de veer van het filter bij veel (alle?) Saeco's een glazen afsluitbolletje zit. Als je die kwijt bent kan dat ook het probleem zijn.

[Afbeelding]
MarcoNTweaked schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:28:
Waarschijnlijk is de druk op de koffie cake minder geworden.. is het filter beschadigd geraakt? Of de maling aangepast?
Ik kan mij herinneren dat het glazen balletje 'in de veer gedruk zat', in plaats van dat het glazen balletje 'onder de veer gedrukt zat'. Dus dat was waarschijnlijk het probleem....

Toen ik het probleem wilde verhelpen, sprong bij het losschroeven van het filter de veer en het glazen balletje eruit. Het glazen balletje kan ik niet meer terugvinden, dus heb ik op Aliexpress maar eventjes 120x 5mm glazen balletjes besteld.

Kortom gezien de levertijd van Aliexpress weten we over ongeveer een maand of dit het probleem was waarom de cremalaag mist... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja dat moet het probleem wel zijn; het is mij een keer overkomen dat ie de gootsteen in rolde...
Als je minder geduld hebt: artikelnummer is: 996530051874

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
*Knip*, reageer gewoon niet als je niets fatsoenlijks toe te voegen hebt

[ Voor 100% gewijzigd door Zeehond op 28-12-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
JPS schreef op zondag 27 december 2020 @ 07:01:
Let er ook op dat er onder de veer van het filter bij veel (alle?) Saeco's een glazen afsluitbolletje zit. Als je die kwijt bent kan dat ook het probleem zijn.

[Afbeelding]
Om de cremalaag nog beter te maken, heeft het dan zin om niet 1, maar 2 glazen balletjes onder de veer te stoppen?
Of maak ik daarmee vooral het apparaat kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

jeroeningen schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:35:
[...]

Om de cremalaag nog beter te maken, heeft het dan zin om niet 1, maar 2 glazen balletjes onder de veer te stoppen?
Of maak ik daarmee vooral het apparaat kapot?
Ehm, waarom 2? Het balletje zorgt voor afsluiten en met twee komt er meer druk op de afsluiting. Dan kun je net zo goed ook de veer uitrekken voor meer veerspanning.

Kortom, ik zou het gewoon lekker bij 1 laten.
Pagina: 1