Exact hetzelfde probleem hier. Voorheen nooit problemen gehad, totdat onlangs de gewone dubbele beglazing is vervangen voor HR++ met - jawel - Duco ventilatieroosters. Wat een klote dingen, ze trekken niet alleen lucht aan door het rooster maar ook door alle kieren eromheen. De kwaliteit is echt kak. Er kwamen niet eens filters bij. Dus ik heb er even stukje afzuigfilterkap in gedaan als korte test en dit is het resultaat na 1 week:
Hmm lekker die frisse lucht van een doorgaande weg, heerlijk je huis luchten

In de lente wil ik ook graag zo min mogelijk pollen in huis hebben, dus wil wel graag dat het rooster ook fatsoenlijk dicht kan. Hij zal 90% van de tijd open staan, maar soms wil je gewoon even niet ventileren in je woonkamer bijvoorbeeld.. Van binnenuit ductapen werkt niet omdat ze alsnog overal lucht doorlaten.
Volledig dicht = ondragelijk piepgeluid
Volledig open = het klinkt alsof ik aan zee ben
Half/beetje open = combinatie van beide
Maargoed mijn pand heeft dan ook mechanische ventilatie type C volgens mij, die ik niet zelf kan inregelen.. ja de ventilatiedop in of uit draaien, maar als ik dat bij 1 dichtdraai dan gaat de andere twee zowat vacuum zuigen. Helpt allemaal niks. Ze zouden ook als suskast moeten fungeren, maar daar merk ik vrij weinig van.
Laat het me weten als je een oplossing hebt gevonden, ik lees mee. Ondertussen probeer ik bij m'n VVE andere ventilatieroosters te regelen en het versneld vernieuwen van de mechanische ventilatie. Je kan nu ook stoken tot je een ons weegt, want enerzijds trekken de luchtroosters constant veel koude lucht naar binnen en anderszijds zuigt de mechanische ventilatie al je vers gestookte warmte weg
Ventileren is heel erg belangrijk, begrijp me niet verkeerd, maar zwaar irritante bijgeluiden of teveel ventileren met extreme tocht word je ook niet blij van. Ik denk dat de mensen die roepen 'zet de verwarming maar hoger' of 'open ze gewoon een beetje' geen flauw idee hebben hoe irritant die dingen zijn, ze zijn nooit goed af te stellen met antieke mechanische ventilatie in huis. En dat 'zomaar even laten aanpassen' is al helemaal uit den boze met een groot appartementencomplex met VVE.
[
Voor 7% gewijzigd door
stin00 op 27-12-2020 16:23
]