Recovery/installeren MacOS op Macbook Air 2010 lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Topicstarter
Heb in de kringloopwinkel waar ik vrijwilligerswerk doe een Macbook Air 2010 (eind) binnengekregen.

Probleem: De recovery via internet komt niet tot stand en via USB lukt (mij...) niet.
De MacOS installatie is gedelete.
De MBA start wel op in recovery mode
Disk utility: de harde schijf zelf is leeg , zie nog wel een recovery deel aanwezig.
Door starten naar Internet levert een foutmelding op. Zie de plaatjes van dit recovery proces

Gedaan:
  • Internet connectie is OK. Via 5Ghz wifi prima pings.
  • Heb geen MacOS systeem bij de kringloop of thuis, dus thuis aan de slag gegaan: oa met Transmac (full working trial van 14 dagen) een bootable USB stick gemaakt van oa Snow Lion die ik al rap tegen kwam (Lion nog niet). Probleem is dat geen enkele usb stick met booten zichtbaar wordt. Heb al heel wat opstartopties die ik tegen kwam geprobeerd, maar alleen de internet recovery is degene die doorstart maar dan met die foutmelding stop.
  • Heb ook via Transmac de InstallESD.dmg op een USB gezet ipv de complete dmg, maar geen boot.
Zou toch leuk zijn al het zou werken en we hem in de winkel kunnen zetten tegen een zacht prijsje (ver onder Marktplaats). Deze air ziet er heel erg netjes uit, heb alleen helaas de lader erbij gekregen geen usb stick. Er zit (uiteraard) geen DV speler in, die die test kan ik niet doen, heb geen externe.

Iemand tips hoe er toch verder mee te komen?
Heb er al een flink aantal uren de laatste 2 dagen in gestoken. Dit komt nog het kortste in de buurt van mijn probleem, maar ik kan geen MacOS versie 10.7 downloaden. Bij de recovery geeft het plaatje aan dat Lion 10.7 nodig is. Kan proberen er ergens een te downloaden en te kijken of dit werkt.
Heb niet super veel ervaring met MacOS, meer met Linux.

Info over de AMB air:
MacBook Air (11-inch, eind 2010)
Modelaanduiding: MacBookAir3,1
Onderdeelnummers: MC505xx/A, MC506xx/A
Nieuwste compatibele besturingssysteem: macOS High Sierra 10.13.6
Technische specificaties: MacBook Air (11-inch, eind 2010)
Op basis van het serienummer gaat het inderdaad om een van deze MB Air's:
MacBookAir3,1 Late 2010: MC506LL/A (1.4 GHz Core 2 Duo)
MacBookAir3,1 Late 2010: MC506LL/A (1.6 GHz Core 2 Duo)
En een check op serienummer levert iig meteen op dat de Air niet gestolen is anders was ik er meteen mee gestopt.
Zoekresultaten: Je zocht op serienummer
We hebben op 26-12-2020 geen resultaten gevonden in de Stop Heling-database voor dit serienummer. Dat betekent dat dit artikel niet bij ons geregistreerd staat als gestolen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CKzj6mF/2.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TTS0VqT/3.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NLfJrYB/4.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pyfjqSL/5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09 13:11

mr.paaJ

generatie cmd+z

Download Lion wel?

Ik probeer nu een witte MacBook uit 2009 te herstellen, maar kreeg steeds de melding 'currently unavailable' als ik het originele account van deze MacBook gebruikte. Nu met mijn eigen account (en two factor code toevoegen aan wachtwoord) is hij in ieder geval begonnen met downloaden.

Ik had de hele schijf gewist, volle 250GB van de (upgrade) SSD beschikbaar, en opgestart via CMD/Option/Shift/R, maar weet dus nog niet of het werkt.

Ik kon ook nergens een betrouwbare download van OSX vinden. Ooit stond er High Sierra op, maar op mijn eigen macs krijg ik die niet meer gedownload (draaien beiden op Big Sur).

---
voor verkoop 'ver onder marktplaats' is het de moeite toch niet waard? Ben met deze (gaat naar m'n zus) ook al twee dagen bezig, maar had beter kunnen gaan werken en een nieuwe(re) kunnen kopen :)

--
Dosdude1.com met patcher al geprobeerd? Die weet OSX aan de praat te krijgen op oudere modellen en heeft een download functie in zijn tool. Werkte bij deze voor mij niet, maar ik heb een andere error. Op een Mac mini uit 2011 werkte dat ooit wel goed.

[ Voor 47% gewijzigd door mr.paaJ op 26-12-2020 21:35 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 08:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als ik mij goed herinner had dit te maken met een onjuiste date/time waardoor de download niet lukt ivm het gebruikte certificaat.

In dit filmpje staat hoe je dat fixed:

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Eerst niet nu wel....
Mac.OSX.Lion.10.7.2.dmg en die met de trial van Transmac op een 16GB usb stick gezet en zi net in de MBA.

En nu boot ie wel op de MBA.
Alleen ik weet niet of het komt omdat er een Lion op "moet" (ivm licentie) of dat dit bestand goed is en de andere niet....? Of wat @Falcon schrijft?

Ben benieuwd of de installatie afgemaakt kan worden.
Pfff. ... na zoveel uren....

Edit
Installatie klaar alle updates net gedraaid. Zie plaatje. Dus 7.2 wordt 7.5, de max van Lion wrs.
Accu is nog best aardig, 75% en dan nog tegen de 3 uur.
De komende dagen een Sierra upgrade doen geeft meer lucht in de ruimte van een browser upgrade.
Maar ff kijken of er tijd is, anders kan de nieuwe eigenaar dat ook zelf doen....ik denk er nog ff over.
Eigenlijk lijkt ie probleemloos te werken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/T2N08DS/6.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door route99 op 26-12-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Met 2GB RAM gaat dat geen feest worden. Daar draaien Sierra en High Sierra voor geen meter op. Maar goed, 2GB was in 2010 ook al jammerlijk weinig geheugen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@nelizmastr Dat had ik ook een klein beetje verwacht met (High) Sierra.....maar het valt me ontzettend mee.
Kon iig erg soepel surfen en heb diverse media gedraaid oa YouTube en NPO live. Dat draait echt vloeiend zonder een hapering gezien te hebben. Ook het werken met Libre Office op het eerste gezicht OK.

Eigenlijk houd het voor mij hier op en kan ik hem met een tevreden gevoel naar de winkel door laten gaan. De prijs ben ik nog niet helemaal uit, maar zoals al geschreven. Op MP zie ik soms vrij hoge prijzen....daar duiken we zeker onder.... alleen nu zit de winkel voorlopig dicht ivm de bekende lock-down, dus hij gaat voorlopig achter slot en grendel...

Hij ziet er trouwens heel puik uit, heel weinig gebruikerssporen, geen deuken zoals in het MP-exemplaar. Er zit alleen een lader bij. De SSD is van het 64GB type.

Wat heb ik na gisteravond toch nog gedaan?
  • Sierra gedownload/geïnstalleerd en alle updates gedraaid: OK
  • Idem High Sierra gedownload /geïnstalleerd en alle updates gedraaid: OK
  • Libre Office en alle updates gedraaid: OK
  • Accu: 6 uur lijkt mogelijk, maar moet ik nog goed testen.
Eigenlijk wil ik het hier bij laten. Het enige wat ik "formeel" niet weet/kon uitsluiten, wat de oorzaak was waarom het eerst niet lukte. Deels ook zeker mijn onervarenheid van MacOS.....

Effe een nette print screen gemaakt en via een gedeelde Windows map daar heen gecopied...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiiwqCgP5eZTSWkX3uuIBsIdzQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XU4VKi1BrfpEkOS5mhwOIA9K.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
mr.paaJ schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:28:-
Dosdude1.com met patcher al geprobeerd? Die weet OSX aan de praat te krijgen op oudere modellen en heeft een download functie in zijn tool. Werkte bij deze voor mij niet, maar ik heb een andere error. Op een Mac mini uit 2011 werkte dat ooit wel goed.
Aangezien ik met Lion wilde starten en op High Sierra tevreden uit zou moeten komen als hoogste MacOS voor deze MBA, heb ik Dosdude1/patcher niet geprobeerd, ken hem ook nog niet.
Heb het niet verder uitgezocht , wij gaan geen gepatchte systemen in de winkel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09 13:11

mr.paaJ

generatie cmd+z

Oh ja, dat was meer als de download ook niet lukte.
Maar hier ook gelukt zonder, naar High Sierra direct op een of andere manier. Denk dat er nog een restje op de schijf stond die de boel in de war gooide. :)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1