Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC Build om te programmeren

Pagina: 1
Acties:

• LAX-HAZARD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-03-2021
Graag zou ik mijn eerste systeem bouwen. Ik ben een absolute leek, na wat research ben ik onderstaande build als resultaat uitgekomen. Naast het feit dat ik een systeem wil bouwen voor het plezier, wil ik graag wat bijleren over de hardware. Na een zeer beknopte cursus Python, wil ik mij nu meer verdiepen in front end development, dit zal dus ook de belangrijke functie van het systeem zijn. Graag hierover wat meer feedback.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Algemene taken: Web, Office (vooral Excel: ik maak hier en daar wat analyses), geen films afspelen.
- Programmeren (front end developer)
- Fotobewerking: ondanks ik niet bezig ben met lightroom en photoshop, is dit toch een vereiste voor het systeem, eventueel voor later. Daarnaast is het ook niet de bedoeling om 1000den foto's op het systeem te bewaren.
- Gaming: zeer minimaal, enkel AOE III DE of gerelateerd. Rest speel ik wel op de Playstation 8)
- Geluid: connectie met hoofdtelefoon via bluetooth of via ethernet met boxen is voldoende

Wat mag het systeem gaan kosten?
700 - 800 EUR incl. Windows 10. Er zou dus nog iets van de totale prijs af mogen, waar heb ik een overkill?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- monitor: HP 24nf g2
- Muis en toetsenbord: HP Pavilion Set 800 AZERTY

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hierboven voor de programma's die gebruikt zullen worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, geen voorkeur. Systeem moet er wel clean uitzien, liefst ook een kleine case.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet er wel clean uitzien, liefst ook wat kleiner. Daarnaast is natuurlijk hoe stiller hoe beter. In de build heb ik een cooler toegevoegd, is dit een vereiste?

Ga je overklokken?
Neen, niet nodig lijkt me

Wat verwacht je van ons?
Aangezien ik hier totaal geen kennis van heb, heb ik weinig voeling met wat met elkaar kan gecombineerd worden en wat niet. Ik zou dus graag info krijgen over de combinatie van de verschillende componenten en de build in zijn geheel. Ik wens zeker niet het nieuwste/snelste/beste maar design moet wel goed zitten. De prijs mag best nog wel iets naar omlaag, een overkill wil ik zeker vermijden. Daarnaast moet het wel goed werken voor de opgenoemde toepassingen hierboven.

Systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 154,05€ 154,05
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 100,12€ 100,12
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC€ 138,05€ 138,05
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 96,-€ 96,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 23,95€ 23,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 77,26€ 77,26
1VoedingenCorsair SF450€ 93,05€ 93,05
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 73,-€ 73,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 755,48

Bedankt alvast voor de feedback & fijne feestdagen

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Ik vind je build te duur voor het doel. De NR200P is gemaakt voor redelijk grote high-end videokaarten en goede koelingsmogelijkheden (bijvoorbeeld waterkoeling). Niet echt jouw beoogde featureset.

Optie 1, klein (mini-stx) met snellere processor
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 167,95€ 167,95
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 174,24€ 174,24
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 38,95€ 38,95
1Geheugen internKingston 16GB DDR4 2666MHz Kit€ 61,44€ 61,44
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 56,-€ 56,-
1Overige componentenASRock DeskMini WiFi Kit€ 24,95€ 24,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,53

Optie 2: nog kleiner met betere iGPU maar iets mindere processor

1BarebonesAsus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM€ 399,-€ 399,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16S4B€ 74,12€ 74,12
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,12

In beide gevallen hou je nog genoeg budget over om net een 27” / 28” 4K scherm te kopen wat een genot is om mee te werken.

• LAX-HAZARD
Bedankt, zeer waardevolle feedback.
Zijn beide systemen zeker voldoende voor het spelen van Age Of Empires III: Definitive edition? GPU voldoende?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:28
LAX-HAZARD schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:22:
Bedankt, zeer waardevolle feedback.
Zijn beide systemen zeker voldoende voor het spelen van Age Of Empires III: Definitive edition? GPU voldoende?
Dat hangt van je verwachting over resolutie en settings af - Microsoft adviseert een Passmark G3D score van meer dan 570 als minimum, en hoger dan 9500 als aanbevolen. De AMD Ryzen 5 4500U heeft een score van 1843, de Core i5 heeft een Intel UHD 630 GPU ingebouwd, die scoort 1491

[ Voor 77% gewijzigd door martyw op 27-12-2020 16:55 ]

• LAX-HAZARD
Wat is een faire upgrade van de systemen om toch niet te veel te hoeven inboeten qua settings en resolutie?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:28
LAX-HAZARD schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:04:
Wat is een faire upgrade van de systemen om toch niet te veel te hoeven inboeten qua settings en resolutie?
Een GeForce GTX 1650 SUPER heeft een passmark G3D van 9823. Helaas zijn videokaarten momenteel duur, 250 - 300 euro is (te?) veel voor zo'n kaart....

[ Voor 22% gewijzigd door martyw op 27-12-2020 17:16 ]

• LAX-HAZARD
Klopt, en een gulden middenweg is hier geen goed idee?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben professioneel frontend developer dus ik kan hier wel een mening over geven denk ik :)

Persoonlijk zou ik, juist als je frontend development wil oppakken, kijken naar een Mac. Daar hoef je zelfs niet de 2e-hands markt voor op te gaan. Sterker nog, dat zou ik afraden omdat de nieuwe M1 chips van Apple zelf veruit superieur zijn aan alles wat Intel te bieden heeft, tenzij je een budget van €5000+ hebt ;)

Voor €799 heb je de nieuwe Mac Mini waarmee je vervolgens alles kan doen wat je aangeeft te willen doen. Office wordt ondersteund (al zou ik switchen naar de gratis Mac varianten of gewoon Google Docs e.a.) en gamen via Steam lukt ook prima voor veel games.

Check de reviews van de M1 chip vs. Intel: https://www.google.com/search?q=m1+vs+intel&tbm=vid

Zoek ook eens op gaming reviews.

Voordelen van de Mac:
  • Subliem voor fotobewerking
  • Extreem snel (M1 chip)
  • Geïntegreerde Linux terminal
  • iOS apps worden native ondersteund
  • Je kan gratis gaan ontwikkelen voor iOS als je wil (met Xcode)
  • Gratis OSX en jarenlang updates
  • Het wordt alleen maar sneller zodra apps omgezet worden van X86 naar Arm
Zelf werk ik met de nieuwe en goedkoopste MacBook Air (M1) en dat bevalt heel erg goed. Dat zou ik aanraden als je een mobiel systeem wil hebben. Ik zou de MacBook Pro (M1) afraden omdat die geen meerwaarde biedt en vooral een irritante touchbar heeft.

• LAX-HAZARD
Bedankt voor je reactie :),

Onlangs mijn Macbook Pro (instapmodel 2017) verkocht omdat ik deze te weinig gebruikte en ik ook liever werk met Windows... Het is wel lollig om met vrienden wat AOE te spelen en dit draait moeilijk of niet op iOS. Een mobiel systeem heb ik niet nodig, daar ik eigenlijk altijd werk op mijn bureau en anders gewoon even de iPhone gebruik.
Vandaag heb ik nog een HP Envy 17 uit 2013? met cpu i7-4600mq met Intel HD Graphics en Geforce GT 740M die altijd is aangesloten op monitor. Laptop begint het stilaan te begeven, ook AOEIII DE kan hier niet meer deftig op gespeeld worden. Dit is wel een vereiste.. Dus als ik het met die Ryzen 5 4500u een beetje deftig kan spelen, is dit voorlopig mijn voorkeur.

Andere tips natuurlijk ook nog altijd welkom! 8)
Pagina: 1