Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zoek een?
B550 moederbord, liefst met WiFi en USB Type-C header voor behuizing. Een x570 bord valt af omdat ik het toch niet nodig heb (1x m.2 op PCIe 4 en 1x videokaart is genoeg). Tevens ben ik niet zo'n voorstander van de onboard chipset fans (ook al staan deze meestal uit). VRM op de B550 is meer dan goed voor een 5600x en zal niet heet worden met mijn gebruik.

Wat is je budget?
Budget speelt geen rol aangezien ik beide borden voor exact dezelfde prijs kan krijgen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik twijfel momenteel tussen deze 2 borden:
pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi
pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING

Met beide merken goede ervaringen in het verleden, Ook komen ze goed uit de meeste reviews (Gamers Nexus bijvoorbeeld).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat een Ryzen 5600x systeem worden om te gamen/werken. Ik twijfel nog tussen een RTX 3080 of een 6800 XT als videokaart die mijn huidige 144Hz 1440p IPS moet aansturen.

Punten waar ik mee zit:

MSI:
- Software en vooral Dragon Center schijnt erg bagger te zijn. Tot nu toe heb ik het echter nog nooit geïnstalleerd. Ik begrijp dat je op de B550 gaming edge het RGB gedeelte van het bord gewoon kunt uitzetten. Dat zou dan een optie zijn zodat ik de software nooit hoef te installeren.
- Release van drivers en bios updates zijn naar mijn gevoel minder dan bij Asus.

+ Het bord sluit beter aan op mijn build (black/white).
+ Minder kabels (WiFi en antennes direct op bord).

Asus:
- Schijnt problemen te hebben met de Intel I225-V controller en er is geen bevestiging of de nieuwe borden een hardware revisie hebben gehad.
- Externe WiFi antenne vind ik minder (heb een hekel aan kabels). Bij de MSI schroef je 2 antennes op het bord. Nu zou je deze in principe ook los kunnen kopen voor de Asus.
- Ontwerp sluit minder goed aan bij build (rode lijnen en meer RGB).

+ Heeft een iets betere audio chip.
+ Heeft meer het premium gevoel.
+ Bord kan aangestuurd worden door andere software zoals Corsair's iCue (enige utility die ik overweeg om te installeren).

Tot slot lees ik nog allerlei verhalen over B550/x570 borden (waaronder deze 2) in combinatie met Ryzen 5600x/5800x CPU's waarbij USB poorten stelselmatig uitvallen. Dat maakt mijn keuze er niet makkelijker op. Moet ik gewoon niet zo moeilijk doen en 1 van deze 2 borden aanschaffen (welke?), nog even wachten tot de hardware/software issues echt compleet eruit zijn, of toch naar een ander alternatief kijken?

Suggesties en ervaringen met deze borden zijn welkom O+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:40
Als je beide borden voor exact dezelfde prijs kan krijgen dan zou ik voor de B550-E gaan. Betere VRM en betere software dan de B550 Gaming Edge. Bovendien is de externe wifi adapter van Asus een stuk beter dan de adapter van MSI. Het zijn echter allebei vrij luxe borden. Om welke prijzen gaat het eigenlijk? Weet dat je bij een ASUS cashback het een driekwart jaar duurt plus actief benaderen om het geld terug te krijgen. Dat is bij de MSI cashback beter geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzwa
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-02-2022
Ik ben ook op zoek naar een nieuw moederbord. Voorkeur gaat uit naar een Asus B550 E Gaming. Mogelijk issue met LAN houdt me nog tegen. Ik ben benieuwd welk moederbord jij uiteindelijk hebt gekozen en wat jouw ervaringen zijn.