Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotoMania
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-04-2021
Beste lezer,

Een klusje dat ik al jaren heb uitgesteld omdat ik niet weet waar ik beginnen en eindigen moet:
al onze foto's fatsoenlijk organiseren en backuppen.
We hebben echt heel veel digitale foto's van vooral digitale android telefoons, maar ook nog van oudere sony cybershot camera's. Ze staan verspreid op meerdere pc's. Totaal meer dan 100.000 schat ik.

Heb het ooit al eens geprobeerd te kopieren naar een oude synology ds211. Maar die photostation verzoop toen al in het aantal foto's. Ik kan van een vriend een wat nieuwere synology ds1010 kopen,maar geen idee of die de klus wel gaat klaren?

Eigenlijk heb ik 2 wensen:
- volwaardige backup (ik weet van het 3-2-1 principe)
- makkelijk /geordend weer te geven op TV zodat we samen eens foto's kunnen kijken.

Wie van jullie heeft ervaring met zoveel foto's. Waar moet ik beginnen en waar eindigen..

bvd FotoMania

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:02
Kleine titelfix, zo is iets duidelijker wat je wil doen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

100.000 foto's - geef ze elk eens 10 Mb (wat ze waarschijnlijk niet zijn, maar goed) , kom je op ongeveer een Tb aan data.
Zelf zou ik beginnen met de aanschaf van een losse Hd van 1Tb - liefst SSd in een USB-huisje. Dan eerst eens alles uit die PC's kopieren.
Met een programmaatje als Exif-rename kun je alle JPG's op die schijf automagisch hernoemen op basis van de opnamedatum en in folders per jaar, maand of wat ook zetten, zodat je ze chronologisch kunt doorkijken.
Pas daarna zou ik gaan denken over op een Nas zetten enzovoorts.

[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 26-12-2020 17:38 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotoMania
OK, dus eerst alles naar een externe disk kopieren, en dan pas ordenen.
zal eens kijken wat Exif-rename allemaal kan en hoe ver ik kom.
Bobcom: bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

En om op de ds1010 terug te komen, als je hem krijgt is het leuk maar verder gewoon oud (en komen geen updates meer voor). Je hebt overigens een desktop applicatie om in bulk fotos toe te voegen en zo het indexeren op je synology te ontlasten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
bobcom schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:09:
100.000 foto's - geef ze elk eens 10 Mb (wat ze waarschijnlijk niet zijn, maar goed) , kom je op ongeveer een Tb aan data.
Zelf zou ik beginnen met de aanschaf van een losse Hd van 1Tb - liefst SSd in een USB-huisje. Dan eerst eens alles uit die PC's kopieren.
Met een programmaatje als Exif-rename kun je alle JPG's op die schijf automagisch hernoemen op basis van de opnamedatum en in folders per jaar, maand of wat ook zetten, zodat je ze chronologisch kunt doorkijken.
Pas daarna zou ik gaan denken over op een Nas zetten enzovoorts.
Is dat namexif?
Eerste hit op google?

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

@Deurstopper Het wemelt van de appjes die foto's hernoemen a.d.h. van Exif in een format als YYYY-MM-DD(etc).*** waardoor ze in windows vanzelf chronologisch gesorteerd worden (tenzij de camaradatum niet ingesteld is natuurlijk...).
Ook viewsoftware als Faststone en IrfanView hebben die functie, maar ik kan me voorstellen dat een programma zonder viewer voor 100k foto's rapper is.

[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 26-12-2020 21:38 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-09 20:20
Ik heb de Synology DS110j nog steeds als back-up en daarnaast nog een offline back-up. Toen ik de 110j aanschafte had ik hetzelfde probleem. De NAS gaat al die foto's beschikbaar maken voor Photo station. Hiervoor maakt hij meerdere afbeeldingen met verschillende resoluties. Als je Photo station niet wilt gebruiken is het in principe niet nodig. Wat ik niet weet of je dat inmiddels uit kunt zetten, want de NAS is zonder het externe programma erg lang met de omzetting bezig.

De laatste keer dat ik gekeken heb kreeg werd de DS110j nog wel met beveiligingsupdates ondersteunt. Voor mij is het nu voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-09 14:31
Je kan prima een oude Synology gebruiken om foto's op te stallen. Gewoon een nieuwe gedeelde map aanmaken die los staat van de PhotoStation. Dan gebruik je de NAS alleen maar als externe opslag en daar heeft zelfs een DS211 geen moeite mee. Gewoon alle foto's kopiëren vanaf de computers naar de NAS. Ik zou trouwens eerst alle foto's kopiëren naar de NAS, daarna vanaf de NAS alles op één computer kopiëren en daarna pas beginnen met hernoemen. Als er dan bij het hernoemen wat mis gaat dan heb je originelen nog.

Trouwens, een DS1010 is een model uit 2010 en dus een ouder jaartal dan de DS211 die jij hebt en die uit 2011 komt. Synology gebruikt de laatste twee cijfers om het jaartal mee aan te geven. De DS1010 heeft wel meer plaats voor harde schijven maar dat is voor jouw hoeveelheid foto's geen enkel probleem om een DS211 kwijt te kunnen. Groter probleem is dat door de leeftijd van beide NASsen de updates niet of bijna niet meer worden gemaakt. Dus zet ze daarom niet via internet bereikbaar om te voorkomen dat anderen ongewild kunnen binnenkomen op jouw NAS.

En denk natuurlijk ook na over het maken van een backup van alle foto's!! De NAS is een mooie plek maar als de harde schijf in de NAS faalt dan ben je alles kwijt. Ik heb zelf een NAS bij familie staan waar van dit soort zaken automatisch een backup wordt gemaakt maar er zijn ook online mogelijkheden om backups te maken. En in een DS211 heb je waarschijnlijk twee schijven zitten, als je die beide als los volume hebt geïnstalleerd dan kan je ook binnen de NAS zelf een backup van de ene naar de andere schijf maken. Dan heb je op vier verschillende schijven een kopie van de foto's staan (computer, DS211 schijf 1, DS211 schijf 2, externe locatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotoMania
Keesroeiboot bedankt voor de uitleg!

ik had die DS211 eerder gekocht dan die vriend, vandaar dat ik dacht dat de mijne ouder was. haha.
maar nu snap ik die nummering eindelijk ook eens;-)

Hmm, een fileshare op mijn ds211 heb ik al. Alleen heb ik 2 disken van 1TB in mirror draaien, dat vond ik destijds veiliger. Is nog 600 GB over. Daar staat nu wat muziek en documenten backup. (Dat heb ik al wel redelijk voor elkaar). Maar da's lang niet genoeg voor al mijn foto's denk ik zo.

Nu kan ik 2 nieuwe disken gaan kopen natuurlijk; of toch die oude synology ds1010 nemen. Kan ik voor een zacht prijsje overnemen, zitten 5x3TB disken in in raid5, ongeveer 8TB beschikbaar dan.
Maar misschien istie te oud indd.. Hmm.
Pagina: 1