Extra monitor of van monitor wisselen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieArbeiter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-04-2021
Hi jongelui,

Door de corona crisis werk ik nu 5/6 dagen thuis, om het vele thuiswerken te vergemakkelijken heb ik een 34 inch wide screen monitor gekocht. Op werk gebruiken wij 2 maal 27 inch monitoren. Ik ben na een paar maanden tot de conclusie gekomen dat ik toch wat meer werkveld wil.

Is het nu handig om mijn 34 inch te verkopen en een monitor van groter formaat te kopen? Of een extra monitor er naast te plaatsen? Zat zelf te denken aan een 27 inch (omdat deze dezelfde hoogte heeft als het 34 inch scherm).

Het scherm dat ik nu heb:

Gigabyte G34WQC

De schermen waarover ik twijfel:

LG 38WK95C-W 37.5
Gigabyte G27Q

Ik heb er ook over nagedacht om een tweede 34 inch te halen maar dat is mij door menig persoon al afgeraden.

In het kader van productiviteit (multimedia/gaming is geen vereiste) ontvang ik graag jullie input :)

Groet,

Ferd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:11
Twee maal 34 inch is volgens mij niet perse een slechte optie maar wat je dan vaak ziet is dat men ze boven elkaar ipv naast elkaar plaatst! Dit omdat 2x 34 naast elkaar inderdaad onpraktisch en breed wordt, zeker met de curve.

Ik herken overigens het probleem: recent van een normale 30" naar een 34" widescreen gegaan en ondanks de vele pixels mis je een extra monitor om side-info op weg te zetten. Ik lees dan ook aandachtig mee om te zien welke ervaringen/tips andere tweakers hebben.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 21:14
Van een 34" ultrawide naar een 38" ultrawide gaan zal denk ik weinig tot niks doen, aangezien de 38" niet veel meer is dan een iets grotere versie van de 34". Die paar honderd pixels extra in de hoogte en breedte zal niet voor een heel andere ervaring zorgen.

Een extra monitor erbij zal qua productiviteit waarschijnlijk het beste werken, maar hangt er ook vanaf hoe je je scherm(en) gebruikt. Wat voor toepassingen gebruik je zoal?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieArbeiter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-04-2021
@Hahn De toepassingen die ik het gros van de dag gebruik zijn: "domo, riskbench, dynatrace en power BI" icm excel.

Wat @twit zegt over het boven elkaar hangen heb ik eigenlijk nog niet eens over nagedacht. Dat zou voor mij een handige quick reference/side-info zijn. Ik zou een deel van het werkveld willen toewijden aan actuele data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 21:14
Boven elkaar hangen is een interessante overweging, maar vergis je niet in hoe (on)natuurlijk omhoog kijken eigenlijk is. In het dagelijkse leven kijk je heel veel naar links en rechts, maar niet zo heel veel (scherp) omhoog, in ieder geval niet op korte afstand.

Ik denk dat je nek en/of ogen een stuk blijer zullen zijn met een scherm links of rechts erbij, dan een scherm erboven erbij :P Schermen worden ook niet voor niks steeds breder, en weinig tot niet hoger :)

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 26-12-2020 15:28 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:51
Andere optie zou misschien zijn om een wat kleiner scherm er in portrait mode naast te zetten, dan wordt het niet zo heel breed maar heb je wel de extra pixels. Moet wel net uitkomen met de programma's die je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zoals @Hahn al aangeeft is verticaal misschien niet de beste optie. Ik gebruik zelf een 2x2 setup (2x 21" boven, 2x 27" onder) en tenzij je van plan bent de bovenste monitor puur voor referentie en passieve dingen te gebruiken is het helemaal niet fijn werken. Ik heb hier zelf meestal dingen als WhatsApp, Discord en Spotify op staan, maar gebruik ze zo goed als nooit om echt mee te werken omdat dat gewoon niet fijn is.

Ik zou eerder de 34" verkopen en dan 2x 27" pakken, evt. 2x 4K zodat je de resolutie hebt
Pagina: 1