Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Qnap TS-121 niet meer te benaderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 11:38
Sinds 2 dagen is mijn single bay QNAP TS-121 turbo NAS niet meer te benaderen via het netwerk. (4 TB WD RED NAS harddrive)
UTP kabel en switch zijn ok, gecheckt door oude Synology NAS aan te sluiten, deze is dan wel te benaderen.
Heb half jaar geleden blikseminslag gehad, denk dat het daar mee te maken heeft.

Kan ik de data van deze schijf nog redden? Of als ik een nieuwe single bay, bijvoorbeeld een QNAP TS-131K aanschaf, deze disk monteren zonder te hoeven formateren?
Heb disk al als hot swap geprobeerd te benaderen in pc, maar moet dan eerst formateren.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via Bluto op 27-12-2020 11:32)

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:55
de disk wordt niet geformatteerd, want het bestandssysteem is dezelfde. je zou anders geen migratie hebben maar van scratch af aan weer beginnen.

de disk wordt alleen geformatteerd als het bestandsysteem niet overeenkomt, bijv met een nieuwe disk, of een gebruikte (windows) disk.
Dus als je naar een 2-bay gaat wordt de nieuwe 2e disk wel door formattering in het juiste formaat gezet. je kunt dan de schijven expanderen/omzetten naar een raid formaat. staat ook op de qnqp site uitgelegd

Alle reacties

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Welk bestandssysteem gebruikt QNAP? Synoloy gebruikt volgens mij Ext4 (of BTRFS), die zijn niet via Windows te benaderen.
Met een live linux CD/USB kan je dat wel gewoon benaderen als het verder niet beveiligd is.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Ding heeft geen NTFS of FAT partitie dus met Windows ga je er niet bij komen. Met Linux mogelijk wel. Tenzij het XFS of iets dergelijks exotisch is.
Het beste zou een zelfde model NAS zijn en de disk transplanteren. SMART waarden, dus de gezondheid van de schijf, kan je monitoren zonder de partitie te lezen.

Als die al bad is dan kan je het beste afscheid nemen en je beroepen op je recenste backup.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 26-12-2020 14:48 . Reden: Windhoos, seriously? ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Bluto
Zou nieuwer type QNAP ook gebruikt kunnen worden om te transplanteren? Dus de genoemde TS-131 K? Had op de TS-121 de laatste firmware staan.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Dat antwoord vind je waarschijnlijk bij QNAP zelf in de knowledgebase ...

• peter-rm
Qnap heeft faciliteiten voor migratie naar een nieuwe NAS door het simpelweg overzetten van de hdisks in de juiste volgorde. Voor welke (oude) modellen naar welke (nieuwe) modellen dit geldt, kun je vinden op de Qnap website.
https://www.qnap.com/nl-nl/nas-migration/
bijv een migratie van een TS121 naar een TS131P of een TS131K kan heel goed

[ Voor 3% gewijzigd door peter-rm op 27-12-2020 01:31 ]

• Bluto
Bij migratie moet je oude NAS volgens mij benaderbaar zijn. Correct me if I am wrong.
Dat lukt bij mijn TS121 dus niet meer.

• peter-rm
de oude nas hoeft niet aangesloten te zijn. volgens mij kun je gewoon de disk in de nieuwe nas stoppen. bij mijn migratie van ts412 naar ts453be heb ik de disks er in gestopt en de nas gestart. hij gaat wel eerst nieuwe firmware ophalen.

je kunt het nalezen op de qnap site

• TSDano
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 14:55
Oude nas hoeft niet meer benaderbaar te zijn. Schijven eruit en in de juiste volgorde in de nieuwe QNAP.

• Bluto
Dus, stel ik schaf een nieuwe TS-230 2 Bay NAS aan, met 1 nieuwe 4 TB schijf erbij, dan zou mijn oude 4 TB schijf dus zo hierop kunnen migreren? Wil RAID 1 gaan gebruiken.

• peter-rm
staat netjes uitgelegd op de QNAP site van TS121 naar TS230 kan goed

quote Qnap site:

U kunt gemakkelijk harde schijven van de ene NAS naar de andere verplaatsen voor een naadloze systeemmigratie waarbij alle bestaande gegevens behouden blijven. Controleer voor de migratie eerst de compatibiliteitslijst voor NAS-migratie en zorg er vervolgens voor dat zowel de bron- als doel-NAS zijn uitgeschakeld.

U kunt de harde schijven van uw huidige ("bron”) NAS migreren naar uw nieuwe ("doel") NAS om voor continue activiteiten te zorgen. Voordat u de harde schijven migreert, moet u de volgende opmerkingen lezen.

Opmerking:

1. De doel-NAS moet genoeg sleuven bevatten voor de harde schijven van de bron-NAS.
2. Aanbevolen wordt dat de bron-NAS en de doel-NAS beide de meest recente versie van het besturingssysteem gebruiken.
3. Controleer de afmetingen van de drive-bays van zowel de bron-NAS als de doel-NAS en zorg er voor dat uw harde schijven compatibel zijn met de doel-NAS.
4. Na migratie van het systeem kunnen de volgende situaties optreden:
- Mogelijk zijn de opslaginstellingen (inclusief Qtier en SSD-cache) gewijzigd;
- Mogelijk zijn de netwerkinstellingen en instellingen van de virtuele switch (inclusief 'port trunking', virtuele switch, Thunderbolt en USB QuickAccess) gewijzigd;
- Als de doel-NAS minder RAM heeft dan de bron-NAS worden bepaalde functies en toepassingen mogelijk niet ondersteund (zoals Virtualization Station, Qsirch en snapshots).
-Bij migratie naar een NAS die niet compatibel is als de oorspronkelijke NAS in functionaliteit, zijn er beperkingen en kan de migratie mislukken. Deze beperkingen zijn ondermeer, maar niet gelimiteerd tot, de volgende:
- Harde schijven ingesteld als opslag pool in de oorspronkelijke NAS kunnen niet migreren naar een NAS die geen opslag pools ondersteunt.

• Bluto
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bluto op 27-12-2020 11:13 . Reden: dubbel ]

• Bluto
Had ik inderdaad al gelezen, maar ben er toch nog beetje huiverig voor.Las namelijk dat nieuwe disks geformatteerd werden voordat ze "gelezen" konden worden.
Had 2 beveiligingscamera's lopen op de oude disk, Logitech media server, 2 mounts voor recordings van de satelliet ontvangers en nog veel meer meuk die ik graag wil behouden. Wordt weer tobbedansen om dat weer allemaal draaiend te krijgen ;-)

Acties:
  • Beste antwoord

• peter-rm
de disk wordt niet geformatteerd, want het bestandssysteem is dezelfde. je zou anders geen migratie hebben maar van scratch af aan weer beginnen.

de disk wordt alleen geformatteerd als het bestandsysteem niet overeenkomt, bijv met een nieuwe disk, of een gebruikte (windows) disk.
Dus als je naar een 2-bay gaat wordt de nieuwe 2e disk wel door formattering in het juiste formaat gezet. je kunt dan de schijven expanderen/omzetten naar een raid formaat. staat ook op de qnqp site uitgelegd

• Bluto
Top, bedankt voor jullie hulp! Site van QNAP kan wat onoverzichtelijk zijn, fijn dat Tweakers er is. Nogmaals, thanks!
Pagina: 1