Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:13

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb een nieuwe voeding geplaatst om ervoor te zorgen dat mijn systeem is voorbereid op een nieuwe videokaart die ik in de nabije toekomst hoop te bemachtigen.

Het systeem werkte voordat ik de nieuwe voeding plaatste prima.

Mijn vraag
Na het plaatsen van de nieuwe voeding valt het systeem na het spelen van League of Legends volledig uit. Kan dit aan de nieuwe voeding liggen of moet ik nog even verder onderzoeken dat er andere factoren zijn die dit probleem kan veroorzaken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- AMD Ryzen 5 5600X
- MSI MAG B550M Mortar
- MSI Radeon RX 480 Gaming 8G
- Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3200C16
- Zalman Acrux Series ZM750-ARX - 750W (nieuwe voeding)
- Cooler Master Real Power M620 - 620W (oude voeding)
- Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Nieuwe voeding enkel met moederbord verbonden, HDD's en andere onnodige componenten niet aangesloten.
- Kabels gecontroleerd en opnieuw aangesloten op de voeding via andere connectoren op de voeding.
- Oude voeding teruggeplaatst, hierdoor lijkt het probleem te zijn opgelost (na spelen League of Legends geen crash).
- Event manager gecontroleerd. Hier krijg ik een Kernel-Power (70368744177664),(2) melding. Dit wijst uit dat mogelijk een stroomprobleem is gedetecteerd en het systeem uit voorzorgsmaatregelen uitgeschakeld wordt.
- League of Legends installatie herstelt.
- Verschillende benchmark testen gedraaid zodat ik mogelijk het probleem kan reproduceren. Dit lukt tot nu toe alleen nog wanneer ik League of Legends speel. Zodra ik het spel afsluit omdat een ronde is afgelopen valt het systeem met de nieuwe voeding 9 van de 10 keer uit.
- Event manager melding opgezocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eH5Ol_jM-zphTyz7eqUoi-nP2s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ewFEph7CZehaqWeCeA75sP2G.png?f=user_large

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:05
Doe een biosreset.
Meest recente bios op het moederbord?
Alle modulaire kabels van de oude voeding vervangen voor nieuwe?

Op welke snelheid loopt het geheugen?
Sws is dat Corsair ram niet erg stabiel met Ryzen. Daarvoor had je pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16 moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:13

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:08:
Doe een biosreset.
Meest recente bios op het moederbord?
Alle modulaire kabels van de oude voeding vervangen voor nieuwe?

Op welke snelheid loopt het geheugen?
Sws is dat Corsair ram niet erg stabiel met Ryzen. Daarvoor had je pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16 moeten nemen.
- Ik zal de BIOS eens resetten, dit heb ik nog niet gedaan.
- Meest recente BIOS is toegepast.
- Het geheugen stond in de compatibiliteitlijst van MSI. Maar ik heb al begrepen dat dit geheugen niet de beste opties is performance wise. Was me alleen niet bewust dat het ook stabiliteit issues kan veroorzaken. Ik had eigenlijk al voorgenomen ander geheugen te kopen zodra mijn setup compleet is. Zijn er nog betere alternatieven die je kan aanraden m.b.t. het geheugen i.c.m. mijn mobo / cpu?

Ik zal later vandaag nog een update plaatsen over de stappen die je benoemt.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is erg lastig reviews te vinden van deze specifieke power supply, maar een van de zaken die ik lees bij een van z'n broertjes is dat er redelijk lage hold-up is, terwijl de ripple erg hoog is. Een andere review is juist weer lovend... Zalman is voor mij iets van de begin-2000 jaren, en daarna eigenlijk nooit meer 'high end' geweest... deze voeding heeft ook behoorlijk onder de radar gelegen...

Het is wél m'n eerste verdenking, gezien de negatieve ervaringen Zalman in het verleden (ken deze reeks niet, die zou goed kunnen zijn maar ik weet donders goed hoe gevoelig moderne hardware is qua dipjes/pieken omdat het binnen fracties van seconden van 2W naar 200W load kan vliegen). Voor mij vooral omdat je dit gedrag bij je oude voeding niet noemde...

Misschien dat @-The_Mask- wat meer weet van deze voeding -- maar gezien het wel de 'entree' was van je problemen, zou het logisch zijn om óf de actie (inbouwen) óf het product te verdenken.