Aanvulling en controle op gamesysteem ca. €1500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fallcorn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01-2021
Hoi!

Alvast bedankt voor de tijd en moeite die jullie er in steken. Ik ben momenteel bezig met mijn pc lijst aan het samenstellen en wil nog een laatste goeie controle om eventuele fouten uit de setup te halen. Zo heb ik nog geen kast, twijfel ik over de CPU en wil mogelijk nog een extra SSD. Ik heb nog een Harde Schrijf van mijn vorige computer, maar die is ondertussen iets van 7 jaar oud.

Daarbij wil ik vermelden dat het mij is gelukt de MSI RTX 3070 Triple te bemachtigen. Die kostte mij ongeveer 640 euro, dus het systeem heb ik geprobeerd hierrond te bouwen.

Wat is je budget?
Intotaal had ik een budget van 1500 in gedachte, minder en efficiënter is altijd meegenomen. Met de prijs van de RTX3070 er af gehaald heb ik dus, even makkelijk afgerond, nog een budget van 900 voor de rest

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zal voornamelijk voor gamen gebruikt wordt op 1080p, maar ik heb wel de wens om aankomende maanden/jaar over te stappen naar 1440p. Als het systeem VR aan kan voor in de toekomst zal dat ook super fijn zijn! Wat betreft games heb ik momenteel RDR2 in gedachte.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 211,05€ 211,05
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 95,-€ 95,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom€ 24,95€ 24,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 66,90€ 66,90
1VoedingenCorsair TX650M V2€ 85,90€ 85,90
1Solid state drivesCrucial P2 1TB€ 94,11€ 94,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,91

Snelgezegd zit ik nog met een aantal twijfels dus.
1. Moet ik eventueel voor de Ryzen 3600X gaan voor het beetje extra geld?
2. Wat betreft behuizing zoek ik een mooie strakke case zonder al te veel RGB met genoeg airflow, maar ik ben bang dat het kopen van een willekeurige case die ik mooi vind misschien problemen gaat opleveren wat betreft grootte (bijv. van de grafische kaart).
3. Eventueel nog een extra SSD kaart voor het beheersysteem?
(4. Zijn er verder nog een bluetooth, wifi en/of geluidskaart nodig?)

Verdere opmerkingen zijn ook zeer welkom!

Nogmaals ontzettend bedankt!!

Alle reacties

• Knijpoog
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-01 16:28
lastige periode de 5600x presteert duidelijk beter in games dan de 3600 maar die lastig te krijgen of duur.
Azerty.nl had hem 2 dagen geleden voor ~350,-. Mocht je het geduld hebben zou ik gewoon elke dag ff kijken of ze ergens geleverd zijn dan daalt de prijs met snel 60-70 euro.

Mijn oplossing zou zijn 3600 2de hands nu en 5600x later.

[ Voor 10% gewijzigd door Knijpoog op 26-12-2020 14:09 ]

• cymbalist
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-01-2024
1: Het is een mooi lijste, zoals knijpoog aangeeft is de 5600x wat sneller. De prijzen op het moment voor de 5600x of de 3600 zijn wat aan de hoge kant, heb ook gemerkt dat de 2de hands omhoog gegaan zijn.
ik zag toevallig net dat ze bij megekko 2 pallets met 5600x-en verwachten, je zou kunnen kijken of je er daar 1 van te pakken kan krijgen voor een goede prijs en niet 40-50 euro extra.

2: Qua kast is een mesh case een goede optie voor airflow, een mATx case kan wat moeilijker zijn om je videokaart in kwijt te kunnen. Welke kaart is het precies? de msi 3070 gaming x trio? Het is moeilijk daar advies over te geven zonder het precieze model te weten om daar het formaat van op te zoeken.

3: Je huidige ssd in je lijst is prima, tenzij je je boot drive en storage drive apart wil houden dan zou je er nog een 500gb nvme ssd bij kunnen zetten als boot drive. (256gb kan ook al is die over het algemeen iets langzamer dan een groter model) je zou dan voor de pci-e 4.0 versie kunnen gaan voor iets meer performance.

4. Is het een bewuste keuze dat je voor een mATX bord bent gegaan? Dit bordje is wel erg minimaal, al zal het zijn werk goed doen, voor 30 euro extra kun je er een krijgen met wat meer opties en kwaliteit. Zoals bijv deze https://tweakers.net/pric...b550m-plus/specificaties/ of de wifi versie als je wifi nodig hebt, deze heeft ook bluetooth ben er niet zeker van of de non wifi dit ook heeft. Je hebt over het algemeen geen extra kaartjes nodig voor wifi of geluid.

Verder is het misschien de moeite waard om naar een 3600mhz ram setje te zoeken met lage cas latency, dit heeft toch een positieve invloed op de ryzen processors. Je moet dan zelf beslissen of de extra kosten voor zo'n setje de kosten waard zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door cymbalist op 27-12-2020 16:33 . Reden: aanvulling ]

• Fallcorn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01-2021
1. Ik zie zelf alleen dat de 5600 en 5600x toch al gauw 200 euro duurder zijn, dus dan denk ik toch eerder voor de 3600x te gaan.

2. De kaart die, zojuist deze morgen is binnengekomen, is https://azerty.nl/product...rio-videokaart-8-gb-gddr6. Heb jij een aanbeveling van een goede case (zonder al te veel RGB)? De kaart is, volgens tweakers, 32,3cm

3. Ik dacht inderdaad nog een extra SSD (stickje) te halen van 500gb voor de boot drive. Maar heb jij een aanbeveling hiervoor? Ik heb dan nu de Crucial P2 1TB, maar maakt het dan uit welke andere ik qua merk neem?

4. Niet een bewuste keus, na wat googelen was dit een aanbeveling, maar die van jouw lijkt ook een goede, dan hoef ik niet allemaal aparte extra kaarten ook nog te hebben.

Excuses, wat bedoel je met dat laatste, van dat ram setje? Ik neem aan dat je bedoelt ipv. de ram die ik nu heb?

In ieder geval zeeer bedankt voor alle aanbevelingen :)! Ik heb redelijk wat moeite gedaan om deze lijst samen te stellen, maar ik merk dat het wel echt lastig voor mij was wat betreft compatibiliteit van componenten.

[ Voor 16% gewijzigd door Fallcorn op 28-12-2020 14:22 ]

• cymbalist
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-01-2024
1: De 5600x zou niet meer moeten kosten dan 300-309, alles extra is de webshop die de prijs omhoog gooit
en is het inderdaad niet waard. zou 50 euro meer moeten zijn dan de 3600x volgens de pricewatch.

2:

3: Het maakt niet uit welk merk je pakt dit heeft verder geen invloed op je andere m.2 stick.
De 500gb variant van het stickje dat je al hebt,is een goede optie en niet duur.

4 Als je alles op je bordje wil hebben en geen extra kaarten wilt bij bestellen raad ik de asus tuf gaming
b550(m)-plus(wifi) te gaan deze heeft 2.5gb lan, wifi 6 en bluetooth 5.1. Deze komt in de b550 en b550M
(mATX) varianten maar zijn verder zo goed als hetzelfde op het formaat na. Ik heb zelf de M variant en
ben er zeer tevreden over.

Qua kast is een mATX formaat wat lastiger met de huidige videokaart formaten en kan er zo niet 1 vinden
die ook echt in de specs heeft staan dat 323mm past, zodat eeen atx moederbord en kast een
makkelijkere keuze is.
bijv. https://tweakers.net/pric...meshify-s2/specificaties/
of https://tweakers.net/pric...l-ii-zwart/specificaties/ rgb kun je
uitzetten/niet aansluiten.

Bedoelde inderdaad het ram setje dat je had gekozen te vervangen door een sneller, ryzen reageerd daar goed op, die je nu hebt gekozen is een 3200mhz C16 (C=cas latency) je zou er voor kunnen kiezen om naar een 3600mhz C16 setje te stappen al zijn deze toch wel prijzig vergeleken met was je nu uitgezocht hebt en lijkt me beter om daar alleen voor te gaan als je een 5600x aanschaft. Ik lees te veel topics met mensen die 3600 C16 niet aan de gang krijgen op een 3600(x)