DRL setje geschikt maken voor auto met start/stop systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:20
Doel:
Universeel DRL setje geschikt maken voor auto met start/stop systeem (ClearTec).

Ik heb een universeel DRL setje gekocht, dat niet universeel is. In de handleiding, nergens anders, staat: "This DRL model is not compatible with start/stop system and hybrid cars." Het werkt dus niet op auto's met een start/stop systeem. Ik kan het setje terugsturen. Daar staan verzendkosten voor, €10. Dat is eigenlijk ook meteen het budget om iets te realiseren dat het setje wel geschikt maakt.

De winkel gaf aan dat het setje niet werkt vanwege het voltage dat inzakt als de motor afslaat. Enig zoekwerk geeft meerdere resultaten op schakelsetjes die ingesteld zijn op 13 of 13,8V als omslagpunt.

Het betreffende setje is de LD506SE van M-Tech
Het setje heeft drie draden naar de controller.
Rood: op iets dat stroom krijgt bij contact aan.
Zwart: op negatieve pool accu
Wit: op stadslicht/dimlicht. Hiermee schakelt de set aan en uit.

De site van de fabrikant (https://m-tech.pl/en) is voor particulieren niet interessant, de producten staan daar niet op. De winkel vermeldt het wel of niet geschikt zijn voor start/stop niet, maar raad het setje wel aan voor mijn auto (op kenteken).

Ik doe de aanname dat het setje werkzaam te maken moet zijn door iets tussen te voegen op de witte draad, dat het voltage aanpast naar iets van zeg 14V, ongeacht het voltage dat binnenkomt via de koplamp (zeg 12-14,5V). Nu heb ik al gezocht en gezien dat er verschillende spanningsregelaars zijn. Heel veel verschillende zelfs. Maar welke is is nu geschikt voor deze situatie? Of moet ik het in een hele andere richting zoeken?

Ik stel de vraag ook omdat er vast meer tweakers geïnteresseerd zijn in (on)mogelijkheden om DRL geschikt te maken voor een auto met start/stop systeem (of hybride).

Addicted to silent computing

Alle reacties

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:49
En als je gewoon je start/stop niet gebruikt?

Vind sowieso de stelling dat de spannings dip het kapot zou maken raar, die spannings dip heb je namelijk al als de auto normaal start.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:20
SpoekGTi schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:11:
En als je gewoon je start/stop niet gebruikt?

Vind sowieso de stelling dat de spannings dip het kapot zou maken raar, die spannings dip heb je namelijk al als de auto normaal start.
Het setje gaat niet kapot van de spanningsdip, het is alleen dat het dan niet meer goed werkt omdat het voltage dan zo laag is dat de set denkt dat de lampen niet branden, wat ze dus wel doen als de motor afslaat door start/stop.
Het start/stop systeem uitschakelen zou kunnen, maar de doelstelling is niet dat aan te passen. Sowieso verwacht ik dat dat heel wat duurder is dan wat elektronica. Ofwel op de korte termijn voor het uit laten schakelen of de langere termijn voor het verbruik.

Addicted to silent computing

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:48

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Kan je het niet beter koppelen aan je stadsverlichting?

Verlichting schakelen op je accu voltage klinkt al erg onbetrouwbaar.