Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar-co
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-08 16:56
Na het updaten van de stockbios van mijn Asus Prime X570-PRO-moederbord (BIOS 0808 2019/07/17) naar de laatste versie (BIOS 3001 2020/12/09) boot mijn systeem niet. Van de vier moederbordleds doorloopt hij er drie. Hij blijft hangen bij VGA. Geheugen verplaatsen, biosreset (batterij eruit) maakt geen verschil.

Alleen: na het demonteren van mijn firewirekaart (PCI-e x1, Delock PCI Express card FireWire A / B) werkt alles gewoon wel. En als ik ‘m er weer instop, weer niet. Hoe kan dit? Is deze firewirekaart ineens incompatibel geworden met het moederbord door een biosupdate?

Het moederbord is gecombineerd met een AMD Ryzen 7 3700X-processor, SSD Samsung 970 Evo Plus 1TB (M.2 NVMe), een ASUS ROG Strix GeForce GTX 1660 Ti OC Edition-videokaart en 32 GB RAM Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB.

[ Voor 3% gewijzigd door Mar-co op 26-12-2020 12:20 . Reden: link processor toegevoegd ]

Beste antwoord (via Mar-co op 31-12-2020 11:28)

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:13

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Zou best wel eens kunnen.

Ik heb een Asrock X570 Steel Legend en die had vergelijkbare problemen.
Pci-e firewire kaart werd niet herkend (Via chip met asmedia bridge chip)
Toen een Texas Instruments Firewire kaart die native pci-e x1 heeft geprobeerd.

Werkte ook niet.

Ook een pci-e naar pci converter werd niet gezien.

Na kontakt met Asrock (waarbij zij de pci ids erg graag wilden weten) was het in de volgende bios versie opgelost.

Sterker nog,de pci-e naar pci converter werkt nu met zo'n beetje alle pci kaarten.

Lijkt me dus een foutje in de nieuwe bios..

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:13

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Zou best wel eens kunnen.

Ik heb een Asrock X570 Steel Legend en die had vergelijkbare problemen.
Pci-e firewire kaart werd niet herkend (Via chip met asmedia bridge chip)
Toen een Texas Instruments Firewire kaart die native pci-e x1 heeft geprobeerd.

Werkte ook niet.

Ook een pci-e naar pci converter werd niet gezien.

Na kontakt met Asrock (waarbij zij de pci ids erg graag wilden weten) was het in de volgende bios versie opgelost.

Sterker nog,de pci-e naar pci converter werkt nu met zo'n beetje alle pci kaarten.

Lijkt me dus een foutje in de nieuwe bios..

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar-co
@fordrwd4ever Bedankt voor je info! Dan is het dus slim als ik dit bij Asus meld!

Edit 30-12-2020
Ik heb het probleem bij Asus gemeld en kreeg snel antwoord. Heel netjes. Eerst moest ik een biosreset uitvoeren door de batterij vijf minuten verkeerd om te monteren. Daarna vroeg de technical support-medewerker of ik een bios-downgrade wilde uitvoeren, maar dat zag ik niet zitten: ik heb al twee borden gehad met dit probleem. Ook met BIOS 1404 (2019/11/08). Ik heb een customer feedback-formulier ingevuld en dat is naar het hoofdkantoor gestuurd. Er is een 'pass case' aangemaakt. Als Asus Holland antwoord heeft, krijg ik bericht. Hopelijk wordt mijn probleem inderdaad met een biosupdate verholpen. Het zou toch fijn zijn als mijn DeLock Firewirekaart weer gaat werken :-)

[ Voor 80% gewijzigd door Mar-co op 30-12-2020 16:25 . Reden: toevoeging melding bij Asus ]

• Mar-co
Asus heeft een bètabios BIOS 3201 (2020/12/28) uitgebracht waarin het probleem is opgelost! Mijn DeLock FireWirekaart werkt nu weer, net zoals bij BIOS 0808 :-) Mijn systeem boot gewoon weer en de kaart wordt herkend door Windows als 'Texas Instruments 1394 OHCI Compliant Host Controller'.

Vandaag (31-12-2020) kreeg ik bericht van het servicecenter van Asus dat zij bericht hebben gekregen van het hoofdkantoor, met een link naar BIOS 3201 en het verzoek deze te proberen. Fijn dat het nu opgelost is en ook dat Asus dit snel heeft opgepakt.