Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik heb een Lenovo P52 20M9 / Quadro P3200 6GB / 64GB

Nu wil ik mijn enige grote 4K scherm omruilen tegen 3 kleinere 4K schermen aan een arm:
1x Newstar FPMA-D550D3
3x LG 27UL500

Naast 3 monitoren en de arm, wat heb ik allemaal nog meer nodig dit voor elkaar te krijgen?

Toch geen andere laptop? _/-\o_

Alvast bedankt voor je tijd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKbF84Q_9cP7R8-PCY6OX6DlyE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z75IDqjO8N0ptoN4eZuYj5e7.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Hendrykes op 28-12-2020 21:37)

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-04 15:05
Oplossing 1: Koop voor elk scherm een eigen kabel en sluit die aan op je laptop
Veel kabels, weinig euro's

Oplossing 2: Koop een docking station en sluit daar (bijna) al je schermen en randapparatuur op aan.
Beetje minder kabels, beetje meer euro's

Oplossing 3: Koop een eGPU en sluit daar alles op aan met slechts twee kabels naar je laptop (adapter + Thunderbolt3)
weinig kabels, veel euro's, potentieel meer performance doordat je er een extra videokaart bij moet kopen die je alleen thuis kunt gebruiken.

while (! ( succeed = try ()));

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:18

ThePsycho

Biertje?

In theorie kan je via een thunderbolt dock 2x 4k aansluiten en de 3e via je DisplayPort uitgang. Hoe dit loopt met quadro kaarten weet ik niet direct, ik kan niets vinden over limieten op de gpu.

Aan de aansluitingkant ben je hiermee wel op je limiet voor zover ik weet. (Gebruik zelf ook 2x 4k op thunderbolt)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
ThePsycho schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:57:
In theorie kan je via een thunderbolt dock 2x 4k aansluiten en de 3e via je DisplayPort uitgang. Hoe dit loopt met quadro kaarten weet ik niet direct, ik kan niets vinden over limieten op de gpu.

Aan de aansluitingkant ben je hiermee wel op je limiet voor zover ik weet. (Gebruik zelf ook 2x 4k op thunderbolt)
Maar er is geen thunderbolt dock voor 3 schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Hendrykes schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:19:
[...]

Maar er is geen thunderbolt dock voor 3 schermen?
Die zijn er wel (mijn lenovo workstation dock ook) maar dan voor andere combinaties van resoluties. 3x 4k gaat niet op de bandbreedte van 1 thunderbolt aansluiting helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
ThePsycho schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:22:
[...]

Die zijn er wel (mijn lenovo workstation dock ook) maar dan voor andere combinaties van resoluties. 3x 4k gaat niet op de bandbreedte van 1 thunderbolt aansluiting helaas.
Wat voor thunbderbolt dock raadt je mij aan prijs/kwaliteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Hier heb je een mooi overzicht van de mogelijkheden van de verschillende Lenovo docks:

Display and Video Output Configurations - Docking Stations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:03
Op zich werkt het zo ook:
1) HDMI
2) Displayport
3) USB-C naar Displayport

Geeft wel wat extra kabels, maar wel 3x 4K op 60hz, wat je met een dock alleen dus nooit gaat redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een andere optie is een eGPU(dock), Dan kan je de schermen daar direct op aansluiten en zit je niet vast aan het limiet van 2x 4k@60 over 1 thunderbolt connectie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
White Feather schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:33:
1) HDMI
2) Displayport

Geeft wel wat extra kabels, maar wel 3x 4K op 60hz, wat je met een dock alleen dus nooit gaat redden.
Ja die 3x 4K op 60hz wil ik wel heel graag. En wellicht prijstechnisch ook de beste oplossing zoals ik het nu bekijk? twee thunderbolt kabels en één extra naar de laptop, maakt zo ook 3 kabels. terwijl zonder dock ook drie kabels betreft, niet? of zijn er docking stations die die 3x 60hz wel aankunnen? Of zijn er nog meer voordelen te behalen met een docking station? tabel op https://support.lenovo.com/nl/nl/solutions/pd029622 begrijp ik niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Hendrykes schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:39:
of zijn er docking stations die die 3x 60hz wel aankunnen?
Nee, het limiet is de bandbreedte die beschikbaar is over TB.
Of zijn er nog meer voordelen te behalen met een docking station?
Ja, je zou met 1 kabel afkunnen als 2 monitoren genoeg zou zijn, voeding (laptop laden), usb-devices, ethernet etc.. alles kan via een enkele USB-C thunderbolt kabel lopen.

Ik heb met mijn Dell het zelfde, eerst 2x 4k@60 op mijn dock, erg fijn alles met 1 kabel maar toen wilde ik naar 2x 4k@120 en dat kon dus niet. Ik ben overgestapt naar een Razer Core X Chroma. Uiteindelijk was die niet eens zoveel duurder dan mijn dock (Dell WD19TB €250 vs €370).

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 26-12-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
DukeBox schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:55:
[...]

[...]

Ja, je zou met 1 kabel afkunnen als 2 monitoren genoeg zou zijn, voeding (laptop laden), usb-devices, ethernet etc.. alles kan via een enkele USB-C thunderbolt kabel lopen.

Ik heb met mijn Dell het zelfde, eerst 2x 4k@60 op mijn dock, erg fijn alles met 1 kabel maar toen wilde ik naar 2x 4k@120 en dat kon dus niet. Ik ben overgestapt naar een Razer Core X Chroma. Uiteindelijk was die niet eens zoveel duurder dan mijn dock (Dell WD19TB €250 vs €370).
Maar ik heb twee TB aansluitingen? Kan ik dan wel tot 4x 4k@60 aansluiten of..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Hendrykes schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:57:
Met 2 docks misschien... maar ik betwijfel of dat gaat werken, ik kan ook niet vinden of de iGPU of de quadro hardwired is aan de USB-C alt mode.
In mijn geval was de intel wired en die kon maar overweg met 1 dock (chain).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Hendrykes schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:57:
[...]

Ah ik dacht dat je er 1 had. Mijn fout. Je zou inderdaad ook 2 thunderbolt kabels kunnen gebruiken ja. Let wel op dat TB accessoires vaak wel duur zijn. DisplayPort en hdmi zijn altijd goedkoper. Dus je budget kan ook bepalen hoe mooi het wordt.

Goedkoopste lijkt mij de hdmi en dp te gebruiken en 1x DisplayPort. Maar mooiste is natuurlijk 2x TB.

Je hebt ook tb3 monitoren maar die zijn voor zover ik weet erg prijzig

+ het punt van bovenstaande reactie

[ Voor 3% gewijzigd door ThePsycho op 26-12-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
White Feather schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:33:
1) HDMI
2) Displayport

Zo zou ik het ook doen. Dan heb je alleen nog een adapter van mini-dp naar dp nodig. Werkt USB-C naar displayport trouwens wel op deze laptop? Betekent het hebben van Thunderbolt ook dat die Alt mode ondersteunt en dus video-signaal over de USB-c connector kan versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
ThePsycho schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:47:
[...]

Ah ik dacht dat je er 1 had. Mijn fout. Je zou inderdaad ook 2 thunderbolt kabels kunnen gebruiken ja. Let wel op dat TB accessoires vaak wel duur zijn. DisplayPort en hdmi zijn altijd goedkoper. Dus je budget kan ook bepalen hoe mooi het wordt.

Goedkoopste lijkt mij de hdmi en dp te gebruiken en 1x DisplayPort. Maar mooiste is natuurlijk 2x TB.

Je hebt ook tb3 monitoren maar die zijn voor zover ik weet erg prijzig

+ het punt van bovenstaande reactie
Bestaat een TB aansluiting uit één of twee USB-C ingangen? want daar heb ik ook twijfels over, ik heb twee USB-C ingangen. Kan ik dan twee docks aansluiten OF heeft een dock twee usb-v aansluitingen nodig?

Ik heb straks 3 nieuwe 4k schermen, een bureau arm, en nog 550 euro over om het voor mij zo makkelijk en mooi mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:59
Opladen via usb-c gaat niet gebeuren bij deze laptop dus je hebt de volgende kabels in de goedkope oplossing:
1) Stroom
2) thunderboltverloopje scherm 1
3) thunderboltverloopje scherm 2
4) displayport scherm 3
5) usb-hub in scherm voor mogelijk muis, toetsenbord en geluid
6) netwerk als wifi kut is

Dure oplossing met dock:
1) stroom
2) thunderbolt dock voor scherm 1&2, muis, toetsenbord, geluid en netwerk
3) thunderboltverloopje scherm 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
jadjong schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:37:
Opladen via usb-c gaat niet gebeuren bij deze laptop dus je hebt de volgende kabels in de goedkope oplossing:
1) Stroom
2) thunderboltverloopje scherm 1
3) thunderboltverloopje scherm 2
4) displayport scherm 3
5) usb-hub in scherm voor mogelijk muis, toetsenbord en geluid
6) netwerk als wifi kut is

Dure oplossing met dock:
1) stroom
2) thunderbolt dock voor scherm 1&2, muis, toetsenbord, geluid en netwerk
3) thunderboltverloopje scherm 3
Die dure oplossing is wel acceptabel hoor... Stroom is er altijd.
thunderboltverloopje = pricewatch: Startech.com USB-C naar HDMI adapter - USB Type-C naar HDMI video... ?
thunderbolt dock = pricewatch: Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 Workstationdock Gen 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Overigens zie ik meer dan 2 scherm aansluitingen op de pricewatch: Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 Workstationdock Gen 2 betekent dit dat het wel kan, maar dat ik dan geen min. 60hz heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Hendrykes schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:05:
Overigens zie ik meer dan 2 scherm aansluitingen op de pricewatch: Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 Workstationdock Gen 2 betekent dit dat het wel kan, maar dat ik dan geen min. 60hz heb?
Het aantal aansluitingen zegt niets over hoeveel je er tegelijk kunt gebruiken, maar als je gewoon even in het eerder genoemde overzichtje kijkt dan zie je bij die dock bij 3 Displays staan: één 4k scherm op 60 Hz plus nog twee op 30 Hz:

https://support.lenovo.co...kstation%20Dock%20Gen%202

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Heb het zelf ook zo met een Gen1 dock en verloopje naar displayport, al is dat laatste enkel vanwege mijn onlogische afkeer tegen HDMI. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
jadjong schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:32:
[...]

Heb het zelf ook zo met een Gen1 dock en verloopje naar displayport, al is dat laatste enkel vanwege mijn onlogische afkeer tegen HDMI. :P
En heb ik dan gewoon 3x 4K@60Hz? Of moet er dan alsnog één naar 30Hz bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Hendrykes schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:22:
Ik heb straks 3 nieuwe 4k schermen, een bureau arm, en nog 550 euro over om het voor mij zo makkelijk en mooi mogelijk te maken.
Als je laptop kan laden via USB-C dan zou ik een eGPU dock nemen. Dan kan je de meest optimale GPU gebruiken met de gewenste aansluitingen voor de schermen en dat alles met maar 1 kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 27-12-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
DukeBox schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:35:
[...]

Als je laptop kan laden via USB-C dan zou ik een eGPU dock nemen. Dan kan je de meest optimale GPU gebruiken met de gewenste aansluitingen voor de schermen en dat alles met maar 1 kabel.
Ik begrijp die eGPU dock situatie niet. Mijn laptop heeft een hele goede grafische kaart. Een dock, waar je vervolgens nog een kapitaal voor een grafische kaart moet betalen lijkt me een beetje teveel van het goede, of begrijp ik het verkeerd? Ik weet niet of mijn laptop kan laden via USB-C, maar dat lijkt me wel, gezien de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Hendrykes schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:42:
Ik begrijp die eGPU dock situatie niet.
Omdat je dan niet gelimiteerd aan de mogelijkheden van je laptop bent en zo afhankelijk van je gpu zoveel 4k schermen op iedere gewenste refreshrate kan aansturen wst je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
DukeBox schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:33:
[...]

Omdat je dan niet gelimiteerd aan de mogelijkheden van je laptop bent en zo afhankelijk van je gpu zoveel 4k schermen op iedere gewenste refreshrate kan aansturen wst je wilt.
Maar dan moet ik er wel een betere dan wat er nu in mijn laptop zit aan gpu bij gaan kopen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Hendrykes schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:54:
Maar dan moet ik er wel een betere dan wat er nu in mijn laptop zit aan gpu bij gaan kopen toch?
Hoeft niet als dat niet nodig is. Je P3300 kan je nog steeds gewoon gebruiken als accelerator voor software. Maar je kan natuurlijk ook een betere kaart erin stoppen en die gebruiken, zelf wilde ik meer VRAM, RTX en meer CUDA cores dus was meteen 2 vliegen in 1 klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
DukeBox schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:23:
[...]

Hoeft niet als dat niet nodig is. Je P3300 kan je nog steeds gewoon gebruiken als accelerator voor software. Maar je kan natuurlijk ook een betere kaart erin stoppen en die gebruiken, zelf wilde ik meer VRAM, RTX en meer CUDA cores dus was meteen 2 vliegen in 1 klap.
Kan ik de box ook gebruiken zonder extra videokaart dan? Hoe ziet zo'n set-up er dan uit? Moet ik mijn videokaart dan uit mijn laptop halen? Kan ik onderweg dan nog wel normaal gebruik maken van mijn laptop? 80% van de tijd zit ik op dezelfde locatie. Maar die overige 20% wil ik bij werkgever/klant kunnen werken met enkel alleen de laptop. Alles gaat nu goed, thuis lekker grote monitor, maar ik wil heel graag upgraden naar 3 serieuze monitoren voor alleen thuis. Als ik dan zo'n vGPU box kan gebruiken, om dit makkelijk en fijn zonder al te veel bekabeling te realiseren, heel graag. Maar hoe ziet dat er dan uit? Wat heb ik nodig om dit te realiseren? Je mag me best producten aanbevelen zodat ik een idee heb, ook qua kosten, ben erg benieuwd! Bedankt! (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Een box zonder videokaart heet een dockingstation en dan zijn we weer terug bij af. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
jadjong schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:11:
Een box zonder videokaart heet een dockingstation en dan zijn we weer terug bij af. :P
Zo'n box, als tussenoplossing voor die 3 monitoren is acceptabel. Als ik dan over een jaar pas zo'n grafische videokaart kan aanschaffen die veel beter is dan de P3200 die ik nu heb. Maar weet niet of het überhaupt een oplossing is?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-04 15:05
Oplossing 1: Koop voor elk scherm een eigen kabel en sluit die aan op je laptop
Veel kabels, weinig euro's

Oplossing 2: Koop een docking station en sluit daar (bijna) al je schermen en randapparatuur op aan.
Beetje minder kabels, beetje meer euro's

Oplossing 3: Koop een eGPU en sluit daar alles op aan met slechts twee kabels naar je laptop (adapter + Thunderbolt3)
weinig kabels, veel euro's, potentieel meer performance doordat je er een extra videokaart bij moet kopen die je alleen thuis kunt gebruiken.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Hendrykes schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:44:
Kan ik de box ook gebruiken zonder extra videokaart dan?
Nee, maar je kan er een eenvoudige quadro in doen (makkelijkste met drivers) of bijv een 2e hands gtx 1060.

Pagina: 1