Vervangen van thermostraat (Blokverwarming)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-03-2024
Beste allen,

Voordat ik mijn keuze definitief maak wilde ik jullie het volgende voorleggen:

Op dit moment hebben we een oude Honeywell themostaat (T8400A) waarbij de rode en blauwe draad aangesloten zijn aan resp. de R en W. De gele en groene kabel zijn beide niet aangesloten. Zie foto.

We maken gebruik van blokverwarming wat betekent dat we dus gebruik maken van een centrale ketel.

Ik zou graag een nieuwe thermostaat willen; na wat onderzoek kwam ik erachter dat een 'slimme' meter niet gaat werken omdat wij geen eigen ketel hebben. De slimme meter kan wel werken als ik slimme thermostaat knoppen koop voor elk van mijn radiatoren. Dat is voor mijn overkil en dus niet nodig.

Ik wilde deze conclusie aan jullie voorleggen en valideren. Als dit het geval is dan ga ik wellicht niet voor een slimme thermostaat maar voor iets 'moderns' zoals de Honeywell Chronotherm Touch (non-modulation).

Graag hoor ik van jullie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmnbEwgUbUuLrHedyb6pYC46D_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54liHDMViCisJMAZDA5zg1lc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:42

de Peer

under peer review

Huh. Maar wat doet je huidige thermostaat dan? die stuurt dan toch ook radiatorkleppen aan ga ik van uit? En niet de gezamenlijke ketel?

En wat heeft de slimme meter ermee te maken? Dat is alleen om je gasverbruik te registreren en uit te lezen. Of bedoel je slimme thermostaat?

[ Voor 46% gewijzigd door de Peer op 26-12-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Misschien bedoeld TS aansturing met buitentemperatuur als factor,. Ja dat kan inderdaad niet, en is ook niet van belang bij blokverwarming.De rest snap ik van dat deel van de vraag ook niets...

Ik heb deze exacte vraag namens mijn moeder (op stadsverwarming) recent voorgelegd aan Warmteservice. Die Chronothem Touch (aan-uit) zou moeten werken, maar moeders heeft voorlopig gekozen de thermostaat niet te vervangen, dus onbevestigd in de praktijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-03-2024
de Peer schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:52:
Huh. Maar wat doet je huidige thermostaat dan? die stuurt dan toch ook radiatorkleppen aan ga ik van uit? En niet de gezamenlijke ketel?

En wat heeft de slimme meter ermee te maken? Dat is alleen om je gasverbruik te registreren en uit te lezen. Of bedoel je slimme thermostaat?
Wat is begrepen heb ik dat de huidige thermostaat 1 klep aanstuurt dat is gekoppeld is aan ons appartement. Elke appartement heeft haar eigen klep. En ja, ik bedoel inderdaad de slimme thermostaat.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

ismael schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:14:
Wat is begrepen heb ik dat de huidige thermostaat 1 klep aanstuurt dat is gekoppeld is aan ons appartement. Elke appartement heeft haar eigen klep. En ja, ik bedoel inderdaad de slimme thermostaat.
Ik zou ook even uitzoeken hoe de kosten berekening in elkaar zit. Is dit met een apparaatje op iedere radiator of is het een vast bedrag ? Is er een wens om temperatuur per ruimte te regelen ?

Als de verwarming nu klep gestuurd is zou je deze in theorie kunnen vervangen door iedere (slimme) thermostaat die aan/uit sturing ondersteund. Als het geen kosten besparing is dan is het op zijn minst een besparing op het milieu en levert misschien ook nog comfort op.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.