Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• codys
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-01 21:28
6 jaar geleden op het schuine dak van mijn huis zelf mijn PV installatie geplaatst: 6 panelen van ieder 260Wp in combinatie met een Omniksol 1.5K-TL omvormer. Deze investering heb ik al al lang uit. Maximaal geleverd vermogen in al die jaren lag rond de 1400 W)

Ik overweeg nu op mijn platte garagedak nogmaals panelen te plaatsen. Zit te denken aan 6 panelen van ieder rond de 370Wp. Deze panelen zullen anders georienteerd zijn dan de panelen op het dak van mijn huis: ongeveer 20 graden meer naar het zuiden, en onder een hoek (inclinatie) van 20 graden i.p.v. 33 graden.

Ik zie twee mogelijkheden:
1. Ik plaats voor deze nieuwe set panelen een apparte omvormer naast de reeds bestaand (op dezelfde groep)
2. Ik vervang mijn bestaande omvormer door een nieuwe, met een navenant hoger vermogen. Ik neem aan dat dit dan een multstring omvormer moet zijn.

Optie 1 is waarschijnlijk goedkoper, maar hoe lang zal de huidige omvormer nog mee gaan?

Wat raden jullie aan? Of is en nog een optie 3, 4,...?

Beste antwoord (via codys op 27-12-2020 20:44)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
@Lardman
Ja dat kan. Maar raad ik niet aan. Zeker niet met bijvoorbeeld 370 Wp Longi's.

Met 2x 6 parallel (de nieuwe panelen hebben ook nog eens grotere cellen) gaat de kortsluitstroom ongeveer een factor 2 over wat die oude omvormer mag hebben. En als die ondanks dat toch heel blijft (wat ik niet uitsluit) zit je niet bepaald optimaal qua Mpp en sowieso lijdt de jaaropbrengst er onder dat de omvormer dan erg onderbemaat is.
Leuk voor de hobbyist als die toch al van z'n omvormer af wil en benieuwd is hoe lang het duurt.

Alle 12 in een string is ook niet lekker want de stroom moet in de hele string gelijk zijn. Dan beperk je de 370 Wp panelen tot niet veel meer dan 260 Wp. En daarnaast is de omvormer dan ook onderbemaat. Het voordeel over parallel is wel dat de omvormer er niet kapot van gaat. Maar het verlies van opbrengst is denk ik dermate dat er wel een nieuwe omvormer vanaf kan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan inderdaad gewoon op 1 omvormer
Omnik is failliet dus wellicht een goed idee.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
Als je een nieuwe omvormer wilt, wel even opletten of een TL omvormer geschikt is voor die oude panelen. Tenzij je nu ook al een transformatorlose hebt

Sommige oude panelen moeten namelijk een omvormer met trafo (en die worden niet meer gemaakt)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@busscherski
De 260 Wp uit 2014 zijn gewoon 60 cell panelen.
Niets byzonders dus.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Je kunt ook de nieuwe panelen parallel met de oude zetten dus met 2 Y Stekkers aansluiten op dezelfde ingang. Je hebt wat verlies maar het is lekker goedkoop. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je de omvormer waar je toch al geen garantie meer op had sneller stuk gaat, koop je daarna voor 250 euro op marktplaats een nieuwe....

Als je je echt avontuurlijk voelt kun je ze ook gewoon in 1 string van 12 aansluiten, werkt als een tierelier bij slecht weer en vooral goed tussen september en april.

Je kunt 300watt panelen kopen voor 80ex, kabel is niet gek duur en je haalt 1250kWh per jaar extra uit de nieuwe situatie. Verliezen vallen best mee en je omnik kan 10 minuten 10 % overboosten dus ben je onder de 1000 euro klaar voor iets wat je er in 4 jaar uit hebt. Ik zou het wel weten.

[ Voor 42% gewijzigd door Lardman op 26-12-2020 16:05 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski
@Lardman
Ja dat kan. Maar raad ik niet aan. Zeker niet met bijvoorbeeld 370 Wp Longi's.

Met 2x 6 parallel (de nieuwe panelen hebben ook nog eens grotere cellen) gaat de kortsluitstroom ongeveer een factor 2 over wat die oude omvormer mag hebben. En als die ondanks dat toch heel blijft (wat ik niet uitsluit) zit je niet bepaald optimaal qua Mpp en sowieso lijdt de jaaropbrengst er onder dat de omvormer dan erg onderbemaat is.
Leuk voor de hobbyist als die toch al van z'n omvormer af wil en benieuwd is hoe lang het duurt.

Alle 12 in een string is ook niet lekker want de stroom moet in de hele string gelijk zijn. Dan beperk je de 370 Wp panelen tot niet veel meer dan 260 Wp. En daarnaast is de omvormer dan ook onderbemaat. Het voordeel over parallel is wel dat de omvormer er niet kapot van gaat. Maar het verlies van opbrengst is denk ik dermate dat er wel een nieuwe omvormer vanaf kan.

• codys
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-01 21:28
Dank jullie wel. Dan denk ik dat ik voor een nieuwe omvormer ga (met 2 strings).

Fred
Pagina: 1