Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdelft
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 11:21
Een half jaartje geleden heb ik voor mijn zoon een pc in elkaar gezet met de volgende configuratie.
Een MSI X470 Gaming Plus Mac
AMD Ryzen 5 3600
G.skill 16 GB 3200
INNO3D Nvidea RTX 2060
Kingston A2000 250GB SSD
Corsair RM750 750W ATX24
Nu na een half jaar valt hij soms spontaan uit en komt dit steeds vaker voor.
Het beeld wordt dan zwart en de ventilator begint op volle toeren te draaien.
Soms start hij opnieuw op en doet hij het normaal. Andere keren lijkt het of hij de videokaart ineens niet meer ziet.
De temperaturen zijn goed, tijdens gamen is de processor ongeveer 50 graden en de videokaart net onder de 60 graden.
Ik begin te denken dat de videokaart niet goed is maar kan het niet checken. Ik heb een biosupdate uitgevoerd, de nieuwste nvidea drivers geïnstalleerd maar het probleem blijft.
Als alles goed werkt is er niets te zien in apparaatbeheer maar ik heb ook wel gezien dat de videokaart en alles van nvidea foutmeldingen gaf in apparaatbeheer als hij uitvalt of vastloopt.
Het lampje op het moederbord bij de videokaart is bij zo'n storing dan ook uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqYg2QdfORpji7G_M3SVgU71Ac8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dv8UGk5ml1weJC0A2diWjrB1.jpg?f=fotoalbum_large
Wie weet waar ik nog moet zoeken of herkent dit probleem ?
Ik heb nog garantie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:17
Kan je ook iets vinden in de windows event log? Daar kan je iets meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdelft
Ik zal hier later ook een screenshot van plaatsen in de hoop dat jij of iemand anders er iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Bios van het moederbord up to date?

Op welke snelheid loopt het werkgeheugen?

GeForce drivers verwijderen met DDU en daarna opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdelft
Het bios is up to date. Nadat de problemen zijn begonnen heb ik het bios geupdate, Windows opnieuw geinstalleeerd en de drivers geupdate mbv nvidea geforce experience.
Helaas blijft het resultaat hetzelfde, zoals ik in een vorig antwoord meldde zal ik later een screenshot plaatsen van het windows event log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:00
Het komt met regelmaat voor dat dit soort problemen veroorzaakt worden door een voeding die niet helemaal zuiver meer is. Als je de mogelijkheid heb om met een andere voeding te testen dan kan je dat evt uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdelft
Helaas heb ik geen andere voeding, maar als het meezit kan ik een pc "lenen" om daar die videokaart in uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Hoe heet je videokaart precies? Want INNO3D heeft verschillende modellen van de RTX 2060.
En hoeveel jaar oud is je voeding?

[ Voor 16% gewijzigd door choogen op 26-12-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdelft
De naam van de videokaart is Inno6GB D6 RTX 2060 TWIN X2. Het geheel is ongeveer een half jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Valt de computer alleen uit tijdens het spelen van games, of ook tijdens bijv. browsen of Office-werkzaamheden? Gebeurt het alleen bij bepaalde games of eigenlijk bij alle games?
En die ventilator die zo hard gaat blazen, is dat één van de twee fans van de videokaart, van een CPU-koeler of van een normale casefan?

Ik zie trouwens dat je moederbord over twee PCI-e 3.0 x16 slots beschikt. Heb je al eens geprobeerd om de kaart in dat andere slot te zetten en je systeem dan opnieuw te testen?

[ Voor 33% gewijzigd door choogen op 26-12-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdelft
Hij valt puur willekeurig uit. Soms tijdens gamen, soms tijdens surfen, heb het zelfs al bij het starten van Windows zien gebeuren. Soms na 2 uur dan weer na enkele minuten.
De fan die op volle toeren gaat is die van de processorkoeling.
Wat het windows eventueel log betreft zie ik diverse dingen maar ik heb daar geen idee van waar ik moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Je moet in de Event Viewer zoeken naar recente "errors" (rood uitroepteken) of "critical messages" (rood kruisje) in System. Ik heb met de analyse hiervan zelf ook niet veel ervaring, maar voor wat meer achtergrond heb ik hier nog twee links:

https://www.dummies.com/c...ent-viewer-in-windows-10/
https://www.loggly.com/ul...e/windows-logging-basics/

Beantwoord ook nog even de vraag van Uszka met betrekking tot de snelheid van je RAM geheugen. Heb je bijv. een XMP profiel ingeschakeld om tot hogere snelheden te komen? Kun je ook je G.Skill geheugen precies aangeven uit deze lijst? https://tweakers.net/gehe...1lEzMLJEUGRsZGMDVgDm1tbUA

[ Voor 17% gewijzigd door choogen op 26-12-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-09 21:50
Dit heeft zeer vermoedelijk met een stroom issue te maken. Je kunt proberen de timings van het geheugen aan te passen, het xmp profiel uit te schakelen als deze wel is ingeschakeld, de steoomaansluitingen op het moederbord en de GPU te controleren (daar lag het bij mij eens aan) of een andere voeding te proberen. Hopelijk lost dat het op.
Pagina: 1