Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramE.
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-09 22:25
Beste medetweakers,

Ik ben nu al een tijdje mijn pc steeds aan het upgraden en ik heb nu de hardware in huis die ik voor een lange tijd wil gebruiken. Hierom wil ik een custom loop maken in mijn lian li o11 dynamic maar ik kom wat problemen tegen.

Als eerste de specs:
CPU: ryzen 5 5600X
GPU: Asus rog strix rtx 3080 oc
Mobo: Asus rog strix b550-A gaming
Ram: 16gb 3200mhz cl16 hyperx
Voeding: corsair rm750x (2018) wit
Opslag: 1tb samsung 970 evo
Case: lian li pc o11 dynamic
Corsair commander pro
6 witte corsair 120mm ql rgb fans

Ik wil heel graag mijn gpu en cpu gaan custom waterkoelen. De onderdelen die ik daarvoor wil gebruiken zijn:
Lian Li O11D Distro-Plate G1 https://www.highflow.nl/w...1-with-pwm-pump-drgb.html
De distro plate komt aan de rechter kant naast het moederbord en zit een pomp bij in.
Onder in een slim 360 radiator met 3 corsair fans erop
Boven in een slim 360 radiator met 3 corsair fans erop
Cpu block is een XC7 RGB white van corsair.
Voor de gpu wil ik graag een EK-Quantum Vector block kopen https://www.highflow.nl/w...l.html?variation_id=16733

Nu is het probleem dat mijn kast niet breed genoeg is voor het waterblock van de 3080 omdat die kaarten nogal breed zijn helaas. Ik zat er aan te denken om hem verticaal te mounten maar ik heb meerdere verticale mounts bekeken en ziet het er naar uit dat ik dan te weinig ruimte heb voor mijn 360 rad met fans onderin.

Heeft iemand nog creative ideen hoe ik dit kan oplossen?

Is er nog iets onduidelijk? Vraag het gerust!
Alvast bedankt voor het meedenken ;)

Beste antwoord (via JoramE. op 29-12-2020 00:09)

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-07 17:19
De 5600X + 3080 zullen bij elkaar een kleine 400W warmte genereren.

Als ik me hier op baseer zou je met een coolant temperature 15-20 °C boven ambient, dus zo'n 35-40 °C, makkelijk 400W moeten kunnen dissiperen met een beetje 360mm radiator op medium fan snelheid. Je zou dit even kunnen bestuderen en ook of dat acceptabele snelheden/temperaturen voor je zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
Je zou in principe afkunnen met 1x 360mm alleen weet ik niet of dat esthetisch voor je werkt.

De moederbord-glas afstand is 159mm dus zal net niet passen dan. Misschien even bij een ander merk kijken.

In het ergste geval zou je kunnen kijken naar een Inno3D RTX 3080 iCHILL Frostbite, die is 135mm breed en past qua uiterlijk bij je distro plate. Je huidige 3080 (als je die al hebt) raak je tweedehands nog wel kwijt voor de aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramE.
@jadaia Bedankt voor het reageren.

Als ik loop configurators gebruik komt er uit dat ik niet genoeg koeling heb aan alleen 1 360mm of moet ik dan een hele dikke radiator gebruiken? Esthetisch is dat helemaal prima voor mij maar aangezien ik een 5600x en een rtx 3080 moet koelen leek het mij te weinig.

Als ik maar 1 radiator hoef te gebruiken dan lost dat het hele probleem op. Ik ben namelijk erg blij met de 3080 strix van asus en heb liever geen ander, ik heb hem al in huis ook namelijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
De 5600X + 3080 zullen bij elkaar een kleine 400W warmte genereren.

Als ik me hier op baseer zou je met een coolant temperature 15-20 °C boven ambient, dus zo'n 35-40 °C, makkelijk 400W moeten kunnen dissiperen met een beetje 360mm radiator op medium fan snelheid. Je zou dit even kunnen bestuderen en ook of dat acceptabele snelheden/temperaturen voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramE.
@jadaia
Ik heb het nog even goed uitgezocht en de 360 pe rad van ekwb koelt tot 500w wat dus voldoende zou moeten zijn voor mijn setup dus heb ik besloten om maar 1 radiator te gebruiken en als het goed is moet dat helemaal lukken als ik mijn gpu verticaal mount.

Thanks voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
Ik lees inderdaad ook zo'n 500W af bij een deltaT van 15-20°C. Laat nog even weten of de theorie met de praktijk overeen komt. Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramE.
Yes ik laat het je weten als alles in elkaar zit. Duurt nog wel even hoor, de distro plate is nergens goed beschikbaar en mijn 5600x moet helaas ter rma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
Was je bios up to date? Niet elk moederbord pakt gelijk de Ryzen 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramE.
heb een asus rog strix b550-a gaming. Bordje is net uit en de bios die erop zat was al compatibel met de ryzen 5000 serie dus ik heb geen bios flash uitgevoerd. De bios die er op zit is 1004.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramE.
Het is een beetje een raar probleem, bij laag gebruik zoals netflix of lichte games zoals league of legends restart hij random met de volgende foutcode:
Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden

Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron Machine Check Exception
Fouttype: Bus/Interconnect Error
Processor-APIC-id: 0

Cyberpunk en andere zware taken trekt hij makkelijk doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows up to date? en laatste Amd driver al geïnstalleerd?

Indien je toch besluit voor een rma en je toevallig het geheugen en moederbord ook van de zelfde winkel komen.
Dan alles als bundel terug sturen.

Scheelt een hoop gedoe, als het toch één van de andere onderdelen defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramE.
@Verwijderd
Yes ik heb ook windows opnieuw geïnstalleerd, alles helemaal geupdate inclusief al mijn drivers en utilities maar nog steeds heeft hij hetzelfde probleem.
Helaas mobo en ram van andere plekken gekocht dus gaat alleen de cpu terug naar alternate en hoop ik dat ze daar het probleem kunnen recreëren.
Pagina: 1