Auto start alleen nog met intrappen koppeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-07 09:15
Ik heb een twaalf jaar oude C1 met 100 k op de teller. Ik heb al die jaren mijn auto gestart zonder het koppelingspedaal in te drukken. (Versnellingsbak staat dan in zijn vrij en auto staat op de handrem). De laatste paar weken wil mijn auto soms niet starten. Ik hoor dan alleen een soort zoemend geluid. Lampjes op dashboard gaan wel branden. Als ik mijn koppeling intrap en dan weer probeer te starten, start de auto direct zonder problemen. Ik vermoed dat de startmotor slecht begint te worden, maar ik begrijp de logica niet.
De accu is twee jaar geleden vervangen, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Hardware: Citroën C1, 12 jaar oud, 100 k op teller, 2 jaar oude accu. Hand geschakeld.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

In een forumpost elders werd beweerd dat als je de koppeling niet intrapt, de startmotor ook een gedeelte van de versnellingsbak moet aanzwengelen. Dit zou dan meer slijtage kunnen geven. Ik begrijp dit argument niet zo, want de versnelling staat in zijn vrij. (Maar misschien schiet mijn technische kennis te kort :) )

Iemand anders beweerde dat je alleen je koppeling hoeft in te drukken tijdens het starten bij koud weer. Nu is het inderdaad wat kouder in december, maar ook hier ontgaat de logica mij.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? (Ik weet dat ik ook mijn garage na de feestdagen zou kunnen bellen. :) )
Ik kan natuurlijk vanaf nu gewoon starten met het intrappen van het koppelingspedaal, maar ik ben bang dat dit het begin is van een totaal kapotte startmotor, en dan vervang ik liever preventief, in plaats van dat mijn auto een keer echt niet start op een ongelegen moment.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 23:12
Koppeling intrappen om de auto te starten is volgens mij vrij normaal. Edit: laat maar.

[ Voor 32% gewijzigd door OneTimer op 25-12-2020 22:10 ]

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:50
OneTimer schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:45:
Koppeling intrappen om de auto te starten is volgens mij vrij normaal. De meeste auto's moeten met koppeling gestart worden, ook automaten.
En heel veel auto's kunnen ook gestart worden zonder de koppeling ingetrapt worden...
Zoals ook in de TS staat :+ .
Ik heb al die jaren mijn auto gestart zonder het koppelingspedaal in te drukken.

[ Voor 16% gewijzigd door Bobmeister op 25-12-2020 19:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:46
Starten met koppeling ingetrapt gaat makkelijker omdat dan niet de halve versnellingsbak (prise as) ook op gang gebracht hoeft te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:03
Koppeling intrappen om de auto te starten is volgens mij vrij normaal. De meeste auto's moeten met koppeling gestart worden, ook automaten.
Dat is dan elektronisch geregeld, bedrading etc verschijnt niet ineens in een auto, daarbij heeft een automaat geen koppelingspedaal :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Een automaat met een koppelingspedaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 23:12
Sorry ik bedoelde rempedaal haha.

Rempedaal hoeft dan weer niet ingedrukt te worden om een handbak te starten.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:10
Best interessant, ik kom zo achter dingen die ik helemaal niet wist. In het Engels lijkt er wat meer over te vinden te zijn: https://carfromjapan.com/...rting-the-car-in-neutral/

Nogmaals, erg interessant!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:40
Greldinard schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:43:
In een forumpost elders werd beweerd dat als je de koppeling niet intrapt, de startmotor ook een gedeelte van de versnellingsbak moet aanzwengelen. Dit zou dan meer slijtage kunnen geven. Ik begrijp dit argument niet zo, want de versnelling staat in zijn vrij. (Maar misschien schiet mijn technische kennis te kort :) )
Dit is ook waar ik als eerste aan dacht. De koppeling ontkoppelt de motor voor de versnellingsbak. Met koppeling (pedaal niet ingedrukt) gaat in ieder geval de koppeling zelf volledig meedraaien en ook een deel van de versnellingsbak.

Meer slijtage lijkt mij in de praktijk verwaarloosbaar verder. Maar wel duidelijk dat de startmotor het een stukje zwaarder heeft als hij aangekoppeld (in de vrij) moet draaien.

In combinatie met hieronder:
Iemand anders beweerde dat je alleen je koppeling hoeft in te drukken tijdens het starten bij koud weer. Nu is het inderdaad wat kouder in december, maar ook hier ontgaat de logica mij.
Bij koud weer en koude motor is de olie dikker en draait alles wat zwaarder. Ook is de accu kouder en levert daardoor iets minder power.
Alles bij elkaar heeft de startmotor het in de winter zwaarder. In combinatie met de extra zware start die je probeert door de koppeling niet te gebruiken, kan betekenen dat het momenteel niet lukt om te starten.
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? (Ik weet dat ik ook mijn garage na de feestdagen zou kunnen bellen. :) )
Ik kan natuurlijk vanaf nu gewoon starten met het intrappen van het koppelingspedaal, maar ik ben bang dat dit het begin is van een totaal kapotte startmotor, en dan vervang ik liever preventief, in plaats van dat mijn auto een keer echt niet start op een ongelegen moment.
...
Startmotor werkt of werkt niet. Die faalt niet in stapjes. Het gezoem wat je benoemt, is een elektrische startmotor die wil draaien, maar het te zwaar heeft. Er is geen reden tot zorgen.

Oplossing is simpel:
Als de startmotor wil starten zonder koppeling en in de vrij: prima.
Als het niet wil, gebruik de koppeling om het de startmotor gemakkelijker te maken. Werkt het, dan ook prima.

Ander advies: ik zou je aanraden om een auto indien mogelijk altijd met koppeling ingedrukt te starten. Het is normaal gesproken lichter voor het systeem, dus minder stress en slijtage. Maar daarnaast ook veiliger, je rijdt dan niet per ongeluk weg als hij eens niet in de vrij staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:01
Arjan90 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:51:
Best interessant, ik kom zo achter dingen die ik helemaal niet wist. In het Engels lijkt er wat meer over te vinden te zijn: https://carfromjapan.com/...rting-the-car-in-neutral/

Beetje populair geschreven zonder echte redenen. Ik denk niet dat je startmotor dermate versleten is dat een versnelling in neutraal te veel extra weerstand is. Eerder je accu die met korte ritjes, lampen aan, lagere temperatuur enz. minder piekvermogen kan leveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-07 20:17
Arjan90 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:51:

Ik vind het toch een beetje een vaag verhaal... We hebben het hier over een goed gelagerde as. Ik snap dat het extra energie kost om die ook mee te draaien, maar ik vraag me af of dit significant is in verhouding met de compressie van de motor en eventuele andere zaken die meedraaien zoals de dynamo en de stuurpomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:25

Onbekend

...

De olie van de versnellingsbak is ook nog koud en dus dikker, en moet ook allemaal in beweging gezet worden.

Vaak is een oude accu i.c.m. kouder weer de oorzaak dat de startmotor de brandstofmotor niet snel genoeg rond kan laten draaien waardoor het starten lastig wordt.
(En dan ga ik er vanuit dat de brandstofmotor zelf wel goed werkt en geen versleten onderdelen bevatten zoals de bobine, bougies en bougiekabels.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Koppelingspedaal indrukken voor te starten heeft niks met slijtage te maken, die startmotor is niet onder de indruk van een koppelingsplaat/prise as die meedraait. Compressie die een startmotor moet overwinnen is vele malen groter. Ja in de winter heeft ie het zwaarder, maar daar wordt een startmotor op bedacht. Want een C1 moet het ook altijd doen als je in Siberië woont met -30c 75% van de tijd.

Wat wel meespeelt is dat starten met koppeling in veiliger is, namelijk als de auto in de versnelling staat, dan gaat de auto bewegen vooruit/achteruit.

Mijn auto start in de versnelling alleen met koppelingspedaal ingedrukt. Maar als ik m in zijn vrij zet, dan hoef ik de koppeling niet in te trappen. Die auto heeft dus ook een sensor die kijkt of de bak in een versnelling of niet staat, en baseert daarop de voorwaardes voor starten.

Mogelijk dat een sensor op jouw auto dus niet meer in de gaten heeft of de bak in de vrij staat. Ken verder niet welke sensoren/voorwaarden er op die C1 zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steef200sx
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-07 21:11
Denk dat je koppelingskabel als massakabel fungeert. Check je massakabel tussen motorblok en carrosserie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:40
Playa del C. schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:58:
[...]

Startmotor werkt of werkt niet. Die faalt niet in stapjes. Het gezoem wat je benoemt, is een elektrische startmotor die wil draaien, maar het te zwaar heeft. Er is geen reden tot zorgen.
Dat is wel heel simpel gesteld. Hij kan ook steeds een beetje zwaarder gaan draaien tot het punt dat je denkt dat de accu leeg is, terwijl het de startmotor is die bijna vastzit. Het gezoem kan ook een vrij draaiende startmotor zijn omdat de solenoid niet uitslaat.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Greldinard Multiriem kan te slap staan waardoor de accu niet goed bij wordt geladen. Dynamo kan defect zijn... kleine ritjes laden vaak de accu niet voldoende bij. Is er 2j geleden wel een goed accu in geplaatst van juiste Ah ? bij Bosch carservice kun je een gratis accu-check laten doen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:20
steef200sx schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:55:
Denk dat je koppelingskabel als massakabel fungeert. Check je massakabel tussen motorblok en carrosserie.
Dit vind ik wel slim bedacht. Wanneer je de koppelingskabel indrukt dan spant de kabel en maakt ie vast beter elektrisch contact met de carrosserie dan wanneer je die niet indrukt. Om te controleren of dit het probleem is zou je met een spanningsmeter de spanning tussen de min-pool van je accu en het motorblok kunnen meter terwijl je start zonder het koppelingspedaal in te drukken. Wanneer de startmotor dan inderdaad niet draait als gevolg van slecht massa-contact, zul je de spanning van het motorblok richting 12V zien gaan. En bij een goed contact moet het op 0V blijven staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik zou toch eerst bij de startmotor beginnen, als je de koppeling indrukt kan het zijn dat het vliegwiel een klein beetje beweegt, en dat dat net het verschil maakt tussen slippende tanden en aangrijpen. Kan zijn dat de startmotor los zit, of dat de tanden van de startmotor en/of vliegwiel beschadigd zijn, of dat de bendix van de startmotor niet meer goed naar binnen/buiten gaat. (gewoon slijtage, basically)

Dat de startmotor een deel van de versnellingsbak moet aanzwengelen als je de koppeling niet intrapt maakt helemaal niks uit. Startmotor heeft genoeg power om heel de auto met 10 km/u vooruit te rollen als het nodig is. Intrappen tijdens het starten is gewoon een goede gewoonte, want als je 'm een keer in de versnelling laat staan en niet intrapt dan schiet je auto ineens vooruit/achteruit.

Deze video heeft een goed voorbeeld van hoe een slecht werkende bendix klinkt, als dat je zoemende geluid is, is het tijd om een andere startmotor te monteren.

[ Voor 61% gewijzigd door AlexanderB op 27-12-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hoe luid is die zoem die je hoort? Kan heel goed zijn dat je de startmotor wel hoort rond draaien, maar dat de bendix niet geactiveerd wordt waardoor het tandwiel van de startmotor niet ingrijpt op het vliegwiel.

En ga er mee naar de garage, we kunnen hier hele pagina's vol typen over mogelijke oorzaken maar daarmee lossen we het probleem niet op en gezien jou geringe kennis van auto's gaat je dat zelf ook niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

steef200sx schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:55:
Dat hadden golfjes vroeger veel. Even de massakabel losmaken en alles goed schoonmaken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldertje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-11-2023
Interessant, ik heb een 12 jaar oude Aygo dat is precies dezelfde auto maar precies het omgekeerde. Auto start alleen in vrije versnelling dus niet met de koppeling ingetrapt. Vreemd toch?Verder top bakkie ;)

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Greldinard
Een update 4,5 jaar later :)
Het was toch de startmotor die slechter begon te worden. C1 begon ook met intrappen koppeling steeds slechter te starten. In het begin wilde de motor pas na een tweede keer starten aanslaan, maar begin dit jaar jaar moest ik soms 4 keer starten om de motor aan de praat te krijgen. Het was wel volkomen random. Soms in 1 keer goed, soms 4 pogingen nodig. Uiteindelijk besloten om niet te wachten tot hij het een keer helemaal niet meer zou doen.
Nieuwe startmotor erin. Probleem opgelost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 08:00
Wel leuk om nog de terugkoppeling te geven :Y (pun)

Zelf was ik met schakelauto's gewend altijd te starten met koppeling ingetrapt. Als je dat niet doet; trap je dan wel de rem in? Als je beide niet doet en de auto staat in de versnelling geparkeerd dan zit je met beetje pech op de auto voor je.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:52

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Greldinard schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:43:
Een update 4,5 jaar later :)
Het was toch de startmotor die slechter begon te worden. C1 begon ook met intrappen koppeling steeds slechter te starten. In het begin wilde de motor pas na een tweede keer starten aanslaan, maar begin dit jaar jaar moest ik soms 4 keer starten om de motor aan de praat te krijgen. Het was wel volkomen random. Soms in 1 keer goed, soms 4 pogingen nodig. Uiteindelijk besloten om niet te wachten tot hij het een keer helemaal niet meer zou doen.
Nieuwe startmotor erin. Probleem opgelost.
Met 4,5 jaar heeft hij het toch nog wel lang uitgehouden. Meestal is het een kwestie van hooguit maanden als de eerste symptomen verschijnen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
assje schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:52:
Wel leuk om nog de terugkoppeling te geven :Y (pun)

Zelf was ik met schakelauto's gewend altijd te starten met koppeling ingetrapt. Als je dat niet doet; trap je dan wel de rem in? Als je beide niet doet en de auto staat in de versnelling geparkeerd dan zit je met beetje pech op de auto voor je.
Rem & koppeling intrappen is nog een betere gewoonte. Want met alleen de koppeling intrappen kan je gaan rollen als je op een helling geparkeerd staat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
LordSinclair schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Rem & koppeling intrappen is nog een betere gewoonte. Want met alleen de koppeling intrappen kan je gaan rollen als je op een helling geparkeerd staat.
Goed punt, dat bedoelde ik eigenlijk ook; is ook gewoon automatisme.

inmiddels rijd ik al een decennium nauwelijks in schakelauto's dus is het alleen rem intrappen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greldinard
LordSinclair schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Ik parkeer altijd standaard in zijn vrij en met de handrem erop. Dat wordt in de winter bij strenge vorst afgeraden wegens mogelijkheid tot vast vriezen van de handrem, maar daar heb ik nog nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:58
Greldinard schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:12:
[...]

Ik parkeer altijd standaard in zijn vrij en met de handrem erop. Dat wordt in de winter bij strenge vorst afgeraden wegens mogelijkheid tot vast vriezen van de handrem, maar daar heb ik nog nooit last van gehad.
Ik heb dat nooit zo goed begrepen, waarom niet gewoon in de versnelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
418O2 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Mocht je auto langs de weg staan en er rijdt iemand tegenop is je aandrijving ook kapot.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 09:58
LordSinclair schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Mocht je auto langs de weg staan en er rijdt iemand tegenop is je aandrijving ook kapot.
Als iemand je aanrijdt en je hebt je handrem aangetrokken dan is je auto ook wel total loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:45
418O2 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:35:
[...]

Als iemand je aanrijdt en je hebt je handrem aangetrokken dan is je auto ook wel total loss.
Bij een kleine tik niet, terwijl dat al wel snel genoeg kan zijn om je aandrijving te slopen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 11:07

Croga

The Unreasonable Man

418O2 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:25:
Omdat wanneer je dan de auto start en een keer vergeet de koppeling in te duwen, je meteen in de muur staat. Of zoals mijn schoonzus had: de auto over je been is gereden en je een half jaar aan het revalideren bent.

Auto in de versnelling parkeren is simpelweg gevaarlijk. Auto in vrij en handrem er op is dat niet. Daarnaast is "handrem vastvriezen" al decennia geen issue meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:38:
[...]

Bij een kleine tik niet, terwijl dat al wel snel genoeg kan zijn om je aandrijving te slopen.
Dat betwijfel ik. Versnellingsbak kan echt wel wat mishandeling hebben, in de eerste versnelling gaan er honderden Nm's koppel door het differentieel, dan zit er nog de koppeling tussen motor en bak die gemaakt is eerder te slippen dan dat er iets spontaan zou knappen en dan nog is de grip van de banden lager dan dat.
Een ouderwetse automaat moet je zelfs in de versnelling zetten als je hem parkeert, in 2 zelfs want vaak zet de P stand hem tegelijk in de voor en achteruit.

Wat @418O2 zegt, als je auto zo hard geraakt wordt dat er iets in de aandrijving kapot gaat is dat de minste van je problemen.

@Croga Als vastvriezende handremmen van decennia geleden is, is in de versnelling kunnen starten zonder de rem en/of koppeling in te trappen dat ook :9

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

GWBoes schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:58:
@Croga Als vastvriezende handremmen van decennia geleden is, is in de versnelling kunnen starten zonder de rem en/of koppeling in te trappen dat ook :9
Een technische beperking is heel iets anders dan een gevaarlijke gedraging......

Handremmen vriezen al decennia niet meer vast. Dat is technisch opgelost.
Vergeten de koppeling (of rem) in te trappen terwijl de auto in de versnelling staat is nogsteeds levensgevaarlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 27-06-2025 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:54
Semi-off-topic trivia: ik zette de auto jarenlang in de achteruit-versnelling na het parkeren. Anders wilde de sleutel er ook niet uit. Die info zou genoeg moeten zijn voor de kenners om te weten welke merk auto ik reed ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-07 22:10
Valorian schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:38:
Semi-off-topic trivia: ik zette de auto jarenlang in de achteruit-versnelling na het parkeren. Anders wilde de sleutel er ook niet uit. Die info zou genoeg moeten zijn voor de kenners om te weten welke merk auto ik reed ;)
Ben geen kenner, maar het is raar, dus het zal wel een Saab geweest zijn 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Wild Chocolate schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Ben geen kenner, maar het is raar, dus het zal wel een Saab geweest zijn 8)
Klopt helemaal! Was destijds een diefstalbeveiliging: de sleutel (die in de middenconsole zat) kon er alleen uitgehaald als de versnelling in achteruit stond, en vervolgens was de versnellingsbak dan vergrendeld.

Nadeel was dat zodra je je auto een keer uitleent aan een niet saab rijder, of naar een universele garage bracht waar de dienstdoende monteur er onbekend mee was mensen als een malle aan de sleutel zaten te trekken omdat ze niet wisten van de achteruit-verplichting. Met als resultaat dat het systeem weer kon sneuvelen.

Een andere reden dat de sleutel in middenconsole zat was trouwens belangrijker: dat scheelde een hoop knie-trauma bij ongelukken (t.o.v. auto's waar mensen enorme bossen sleutels aan het stuur hadden hangen die bij een crash mooi in de knieschijven eindigden ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:45
GWBoes schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Dat betwijfel ik. Versnellingsbak kan echt wel wat mishandeling hebben, in de eerste versnelling gaan er honderden Nm's koppel door het differentieel, dan zit er nog de koppeling tussen motor en bak die gemaakt is eerder te slippen dan dat er iets spontaan zou knappen en dan nog is de grip van de banden lager dan dat.
Een ouderwetse automaat moet je zelfs in de versnelling zetten als je hem parkeert, in 2 zelfs want vaak zet de P stand hem tegelijk in de voor en achteruit.

Wat @418O2 zegt, als je auto zo hard geraakt wordt dat er iets in de aandrijving kapot gaat is dat de minste van je problemen.

Het probleem is dat bij een aanrijding de krachten precies andersom staan dan normaal. Zeker bij een oudere auto kan dat problemen geven. Maar het klopt dat de kans dat er echt iets mis gaat klein is (net als met alle andere genoemde opties om je auto neer te zetten :+ )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:53

Blokker_1999

Full steam ahead

Mij werd net aangeleerd om te parkeren in de versnelling die je nodig hebt om terug weg te rijden. Dus als de muur voor je staat, plaats je de versnelling in achteruit nadat je de motor stil legt. Zo voorkom je het onwaarschijnlijke geval waarbij je de koppeling vergeet in te trappen bij het starten en door de muur gaat, of een andere wagen raakt of ...

Vandaag, met een EV, geen last meer van uiteraard. En die zet uit zichzelf dan weer de handrem aan als ik de wagen uitzet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:28
Blokker_1999 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:47:
Mij werd net aangeleerd om te parkeren in de versnelling die je nodig hebt om terug weg te rijden. Dus als de muur voor je staat, plaats je de versnelling in achteruit nadat je de motor stil legt. Zo voorkom je het onwaarschijnlijke geval waarbij je de koppeling vergeet in te trappen bij het starten en door de muur gaat, of een andere wagen raakt of ...

Vandaag, met een EV, geen last meer van uiteraard. En die zet uit zichzelf dan weer de handrem aan als ik de wagen uitzet.
ehh, daar is toch vrij/neutraal precies voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:31
Dat vastvriezen gebeurt nog wel, maar dan zijn je handremkabels inmiddels aan vervanging toe.

Had afgelopen winter een tang mee in de auto om na het parkeren de handrem eraf te trekken. Iets met kabels van 19 jaar oud. Tnx voor de reminder, kan ze beter deze zomer doen dan wachten tot het weer winter is :P

[ Voor 16% gewijzigd door _JGC_ op 27-06-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:38
Laat maar. Over de reactie van @steef200sx gelezen.

[ Voor 82% gewijzigd door Microstar op 27-06-2025 17:45 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Croga schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:47:
Auto in de versnelling parkeren is simpelweg gevaarlijk. Auto in vrij en handrem er op is dat niet. Daarnaast is "handrem vastvriezen" al decennia geen issue meer.
Ik zou zeggen; een auto starten zonder de koppeling in te trappen is simpelweg gevaarlijk. Zou gewoon een gewoonte moeten zijn, kan het ook nooit mis gaan. Je moet er gewoon altijd vanuit gaan dat een auto in versnelling geparkeerd staat aangezien dat de aambevolen manier is. Leer je jezelf dit niet als gewoonte aan dan riskeer je een keer nat te gaan als er iemand anders in je auto rijdt of jij in andermans auto.

Bij de meeste (moderne) auto's strart bij mijn weten de auto niet eens als de koppeling niet ingetrapt is.

[ Voor 30% gewijzigd door assje op 27-06-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

assje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:25:
Ik zou zeggen; een auto starten zonder de koppeling in te trappen is simpelweg gevaarlijk. Zou gewoon een gewoonte moeten zijn, kan het ook nooit mis gaan.
"kan het nooit mis gaan"??? Nonsense.
Je moet er gewoon altijd vanuit gaan dat een auto in versnelling geparkeerd staat aangezien dat de aambevolen manier is.
Nope. Al tientallen jaren niet meer. Ik heb in 1998 geleerd te parkeren in z'n vrij met de handrem er op. Zo lang is het al nagenoeg onmogelijk dat je handrem bevriest.
Bij de meeste (moderne) auto's strart bij mijn weten de auto niet eens als de koppeling niet ingetrapt is.
Ik heb nog nooit een auto gehad die niet start zonder koppeling. Dat terwijl ik altijd een auto van de zaak heb gehad. Ik rijdt dus al jaren de meest moderne autos en ik heb er nog nooit één gehad die zonder koppeling niet wil starten.

Seriously dude, je loopt minstens 30 jaar achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Croga schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:39:
[...]

"kan het nooit mis gaan"??? Nonsense.

[...]

Nope. Al tientallen jaren niet meer. Ik heb in 1998 geleerd te parkeren in z'n vrij met de handrem er op. Zo lang is het al nagenoeg onmogelijk dat je handrem bevriest.

[...]

Ik heb nog nooit een auto gehad die niet start zonder koppeling. Dat terwijl ik altijd een auto van de zaak heb gehad. Ik rijdt dus al jaren de meest moderne autos en ik heb er nog nooit één gehad die zonder koppeling niet wil starten.

Seriously dude, je loopt minstens 30 jaar achter.
Ik zal je op je woorden moeten geloven want ik rijd al een decennium niet meer in brandstofautos.

ChatGPT geeft echter een heel ander beeld.
Hoe werkt het technisch?

Moderne handgeschakelde auto's hebben een koppelingspedaalschakelaar (in het Engels: clutch pedal switch of clutch interlock switch). Die zit meestal bovenaan het koppelingspedaal en:

Detecteert of de koppeling volledig is ingetrapt.

Stuurt een signaal naar het motormanagement of startonderbrekingssysteem.

Alleen als het signaal "koppeling ingetrapt" wordt ontvangen, wordt het startcircuit geactiveerd.

---

🚗 In welke auto's zie je dit?

Vrijwel standaard sinds de jaren 2000. Voorbeelden:

✅ Standaard in:

Volkswagen (Golf, Polo, Passat, etc.)

Ford (Focus, Fiesta, etc.)

BMW (3-serie, 1-serie, etc.)

Toyota, Mazda, Hyundai, Peugeot, Renault, enz.

Ook sommige oudere auto's vanaf eind jaren ’90 (zoals de Opel Astra G) hadden dit al.

---

⚠️ Wat gebeurt er als de sensor stuk is?

Auto start niet, zelfs als alles goed lijkt.

Vaak geeft het dashboard geen foutmelding, wat verwarrend kan zijn.

Oplossing: sensor vervangen of overbruggen (alleen tijdelijk en met kennis van zaken).

---

💡 Waarom deze functie verplicht werd:

In de VS werd het al begin jaren 2000 wettelijk verplicht voor nieuwe modellen (veiligheidsvoorschriften).

In Europa is het nooit wettelijk verplicht gesteld, maar wel vrijwel universeel toegepast als onderdeel van algemene voertuigveiligheid.

---

🛠️ Uitzetten van deze functie?

In sommige sportwagens (zoals oudere Subaru WRX of Mazda MX-5) kan de functie via software of relais worden uitgeschakeld, maar dit is niet aanbevolen zonder reden.

In de motorsport wordt het soms verwijderd, maar voor dagelijks gebruik is het een belangrijke veiligheidsvoorziening.
Ja — bij de meeste moderne handgeschakelde auto’s moet je de koppeling intrappen om te starten, zelfs als de versnellingsbak in z’n vrij staat.

Waarom ook bij ‘vrij’?

1. Veiligheidsmaatregel: De auto “weet” niet zeker of hij écht in z’n vrij staat. De koppelingssensor is betrouwbaarder dan de versnellingssensor.

2. Bescherming van de startmotor: Door de koppeling in te trappen, ontkoppel je de motor van de versnellingsbak. Daardoor hoeft de startmotor minder weerstand te overwinnen, wat slijtage vermindert.

3. Standaardisatie: Autofabrikanten willen één standaardstartprocedure voor alle situaties. Minder foutgevoelig, duidelijker voor bestuurders.

---

Oudere auto's

In auto's van vóór ±2000 is het vaak niet verplicht om de koppeling in te trappen, vooral niet als de versnellingsbak in z’n vrij staat. Maar het werd al wel aanbevolen om slijtage te beperken.

---

Tip voor dagelijks gebruik

Zelfs als het niet verplicht is, is het altijd verstandig om bij het starten de koppeling in te trappen:

Minder weerstand bij starten.

Geen risico op onverwachte beweging.

Het went snel — en voorkomt fouten bij auto's waar het wél moet.
Ik denk dat je zelf wellicht een gebrekkige herinnering hebt hoe je het geleerd hebt (of verkeerd geleerd). In de versnelling parkeren is in meerdere situaties aanbevolen. Altijd in de versnelling parkeren is sowieso beter dan nooit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5tWGhXx2t7OC6ca-_zoWtDxfKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxmPGg8YPlJTHD8YnYG86H4V.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft dus aanbevolen om er een gewoonte van te maken altijd te starten met koppeling ingetrapt (voor die mensen die zo ver achter lopen dat ze nog in schakelauto's rijden :+ )

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 27-06-2025 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

assje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:53:
ChatGPT geeft echter een heel ander beeld.
Wat natuurlijk by far de meest betrouwbare bron is.... Die het compleet bij het verkeerde eind heeft.

Renault Megane Sedan: Nope, niet nodig
Volkswagen Golf in meerdere iteraties: Nope, niet nodig
Volkswagen Passat: Nope, niet nodig.
Renault Laguna, Citroen C4, Grand Picasso, C3, DS3, Opel Tigra, Hyundai Coupé, Ford Fiesta in 3 iteraties, allemaal niet nodig.
(Yup, ik heb er nogal wat versleten in de afgelopen jaren :-D)

Geen idee waar ChatGPT dit keer de illusie vandaan haalt maar de ervaring zegt dat het aperte onzin is wat hij hier verkondigt. Niet onwaarschijnlijk ook; dat doet ie regelmatig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:17
Startmotor, koppelingspedaal? ik duw mijn auto geregeld aan! :+

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-07 22:32
Croga schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:19:
[...]

(....)
Ik vind het niet zo'n slecht antwoord. Dat het in jouw geval niet nodig was is natuurlijk mooi, maar feit is dat een auto met handrem en in de versnelling beter tegen wegrollen is beveiligd. Handrem is immers vaak enkel op de achterwielen, en dan heeft in de versnelling bij fwd zeker meerwaarde. En vaak is een handrem ook gewoon matig na een aantal jaar.

Ik rij regelmatig auto's van een jaar of 10 oud op een autoambulance met klapdek en niet zelden blijven die niet staan op alleen de handrem op de achterwielen.

Dus of het nodig is, is subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Wat natuurlijk by far de meest betrouwbare bron is.... Die het compleet bij het verkeerde eind heeft.
De mening/herinnering van één individu is uiteraard veel betrouwbaarder ;)

Weet je zeker dat je niet onbewust eigenlijk gewoon altijd toch die koppeling in trapt?

Hoe dan ook; het ging er om of het raadzaam zou zijn er een gewoonte van te maken om de koppeling in te trappen bij starten. Je mag zo eigenwijs zijn als je zelf wil zijn maar het antwoord daarop blijft simpel.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 27-06-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
trabant schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:40:
Startmotor, koppelingspedaal? ik duw mijn auto geregeld aan! :+
Ik probeer ook altijd te starten met koppelingspedaal in, maar merk dat ik er nét goed bij kan terwijl ik die slinger aan de voorkant van de auto aan het opdraaien ben 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 19:19
assje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:00:
[...]

De mening/herinnering van één individu is uiteraard veel betrouwbaarder ;)

Weet je zeker dat je niet onbewust eigenlijk gewoon altijd toch die koppeling in trapt?

Hoe dan ook; het ging er om of het raadzaam zou zijn er een gewoonte van te maken om de koppeling in te trappen bij starten. Je mag zo eigenwijs zijn als je zelf wil zijn maar het antwoord daarop blijft simpel.
In mijn renault clio moet ik regelmatig ontkoppelen, versnelling in de vrij zetten en rem intrappen. Anders start de motor simpelweg niet.
In andere auto's vanaf bouwjaar 2000 ook nog nooit meegemaakt dat je de koppeling in moet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 09:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Even buiten de methodes (ik 'wiebel' altijd aan mijn versnellingspook voordat ik start), zag de TS en dacht meteen.. startmotor.

Leuk dan nog een update te krijgen, maar ben ik toch benieuwd, welk aspect van koppeling indrukken zou impact hebben op het wel/niet werken van de startmotor? Zover mijn kennis over startmotors gaat zijn het van die 'uitschietende' tandwielen, een zoemend geluid zou impliceren dat hij niet 'uitschiet' en gewoon draait in 'ingetrokken' stand, zie bv begin van dit filmpje.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:21
Croga schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Een technische beperking is heel iets anders dan een gevaarlijke gedraging......

Handremmen vriezen al decennia niet meer vast. Dat is technisch opgelost.
Vergeten de koppeling (of rem) in te trappen terwijl de auto in de versnelling staat is nogsteeds levensgevaarlijk.
Spot de persoon die geen oude auto's meer rijdt.
Parkeer altijd in eerste omdat bij oudere auto's de parkeerrem vast roest. Helemaal bij trommelremmen en langer parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
[...]

Renault Laguna, Citroen C4, Grand Picasso, C3, DS3, Opel Tigra, Hyundai Coupé, Ford Fiesta in 3 iteraties, allemaal niet nodig.
(Yup, ik heb er nogal wat versleten in de afgelopen jaren :-D)

Geen idee waar ChatGPT dit keer de illusie vandaan haalt maar de ervaring zegt dat het aperte onzin is wat hij hier verkondigt. Niet onwaarschijnlijk ook; dat doet ie regelmatig.
Je geeft geen bouwjaren.
Bij de 2010 Fiesta niet.
Bij de Fiesta van 2014 en nu de Focus van 2018 moet het koppelingspedaal wel worden ingedrukt.
ChatGPT kan overigens inderdaad niet vertrouwd worden.
Pagina: 1