Auto start alleen nog met intrappen koppeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:31
Ik heb een twaalf jaar oude C1 met 100 k op de teller. Ik heb al die jaren mijn auto gestart zonder het koppelingspedaal in te drukken. (Versnellingsbak staat dan in zijn vrij en auto staat op de handrem). De laatste paar weken wil mijn auto soms niet starten. Ik hoor dan alleen een soort zoemend geluid. Lampjes op dashboard gaan wel branden. Als ik mijn koppeling intrap en dan weer probeer te starten, start de auto direct zonder problemen. Ik vermoed dat de startmotor slecht begint te worden, maar ik begrijp de logica niet.
De accu is twee jaar geleden vervangen, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Hardware: Citroën C1, 12 jaar oud, 100 k op teller, 2 jaar oude accu. Hand geschakeld.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

In een forumpost elders werd beweerd dat als je de koppeling niet intrapt, de startmotor ook een gedeelte van de versnellingsbak moet aanzwengelen. Dit zou dan meer slijtage kunnen geven. Ik begrijp dit argument niet zo, want de versnelling staat in zijn vrij. (Maar misschien schiet mijn technische kennis te kort :) )

Iemand anders beweerde dat je alleen je koppeling hoeft in te drukken tijdens het starten bij koud weer. Nu is het inderdaad wat kouder in december, maar ook hier ontgaat de logica mij.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? (Ik weet dat ik ook mijn garage na de feestdagen zou kunnen bellen. :) )
Ik kan natuurlijk vanaf nu gewoon starten met het intrappen van het koppelingspedaal, maar ik ben bang dat dit het begin is van een totaal kapotte startmotor, en dan vervang ik liever preventief, in plaats van dat mijn auto een keer echt niet start op een ongelegen moment.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:29
Koppeling intrappen om de auto te starten is volgens mij vrij normaal. Edit: laat maar.

[ Voor 32% gewijzigd door OneTimer op 25-12-2020 22:10 ]

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:30
OneTimer schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:45:
Koppeling intrappen om de auto te starten is volgens mij vrij normaal. De meeste auto's moeten met koppeling gestart worden, ook automaten.
En heel veel auto's kunnen ook gestart worden zonder de koppeling ingetrapt worden...
Zoals ook in de TS staat :+ .
Ik heb al die jaren mijn auto gestart zonder het koppelingspedaal in te drukken.

[ Voor 16% gewijzigd door Bobmeister op 25-12-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
Starten met koppeling ingetrapt gaat makkelijker omdat dan niet de halve versnellingsbak (prise as) ook op gang gebracht hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:03
Koppeling intrappen om de auto te starten is volgens mij vrij normaal. De meeste auto's moeten met koppeling gestart worden, ook automaten.
Dat is dan elektronisch geregeld, bedrading etc verschijnt niet ineens in een auto, daarbij heeft een automaat geen koppelingspedaal :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:20
Een automaat met een koppelingspedaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:29
Sorry ik bedoelde rempedaal haha.

Rempedaal hoeft dan weer niet ingedrukt te worden om een handbak te starten.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:54
Best interessant, ik kom zo achter dingen die ik helemaal niet wist. In het Engels lijkt er wat meer over te vinden te zijn: https://carfromjapan.com/...rting-the-car-in-neutral/

Nogmaals, erg interessant!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:56
Greldinard schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:43:
In een forumpost elders werd beweerd dat als je de koppeling niet intrapt, de startmotor ook een gedeelte van de versnellingsbak moet aanzwengelen. Dit zou dan meer slijtage kunnen geven. Ik begrijp dit argument niet zo, want de versnelling staat in zijn vrij. (Maar misschien schiet mijn technische kennis te kort :) )
Dit is ook waar ik als eerste aan dacht. De koppeling ontkoppelt de motor voor de versnellingsbak. Met koppeling (pedaal niet ingedrukt) gaat in ieder geval de koppeling zelf volledig meedraaien en ook een deel van de versnellingsbak.

Meer slijtage lijkt mij in de praktijk verwaarloosbaar verder. Maar wel duidelijk dat de startmotor het een stukje zwaarder heeft als hij aangekoppeld (in de vrij) moet draaien.

In combinatie met hieronder:
Iemand anders beweerde dat je alleen je koppeling hoeft in te drukken tijdens het starten bij koud weer. Nu is het inderdaad wat kouder in december, maar ook hier ontgaat de logica mij.
Bij koud weer en koude motor is de olie dikker en draait alles wat zwaarder. Ook is de accu kouder en levert daardoor iets minder power.
Alles bij elkaar heeft de startmotor het in de winter zwaarder. In combinatie met de extra zware start die je probeert door de koppeling niet te gebruiken, kan betekenen dat het momenteel niet lukt om te starten.
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? (Ik weet dat ik ook mijn garage na de feestdagen zou kunnen bellen. :) )
Ik kan natuurlijk vanaf nu gewoon starten met het intrappen van het koppelingspedaal, maar ik ben bang dat dit het begin is van een totaal kapotte startmotor, en dan vervang ik liever preventief, in plaats van dat mijn auto een keer echt niet start op een ongelegen moment.
...
Startmotor werkt of werkt niet. Die faalt niet in stapjes. Het gezoem wat je benoemt, is een elektrische startmotor die wil draaien, maar het te zwaar heeft. Er is geen reden tot zorgen.

Oplossing is simpel:
Als de startmotor wil starten zonder koppeling en in de vrij: prima.
Als het niet wil, gebruik de koppeling om het de startmotor gemakkelijker te maken. Werkt het, dan ook prima.

Ander advies: ik zou je aanraden om een auto indien mogelijk altijd met koppeling ingedrukt te starten. Het is normaal gesproken lichter voor het systeem, dus minder stress en slijtage. Maar daarnaast ook veiliger, je rijdt dan niet per ongeluk weg als hij eens niet in de vrij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:16
Arjan90 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:51:
Best interessant, ik kom zo achter dingen die ik helemaal niet wist. In het Engels lijkt er wat meer over te vinden te zijn: https://carfromjapan.com/...rting-the-car-in-neutral/

Beetje populair geschreven zonder echte redenen. Ik denk niet dat je startmotor dermate versleten is dat een versnelling in neutraal te veel extra weerstand is. Eerder je accu die met korte ritjes, lampen aan, lagere temperatuur enz. minder piekvermogen kan leveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:37
Arjan90 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:51:

Ik vind het toch een beetje een vaag verhaal... We hebben het hier over een goed gelagerde as. Ik snap dat het extra energie kost om die ook mee te draaien, maar ik vraag me af of dit significant is in verhouding met de compressie van de motor en eventuele andere zaken die meedraaien zoals de dynamo en de stuurpomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:04

Onbekend

...

De olie van de versnellingsbak is ook nog koud en dus dikker, en moet ook allemaal in beweging gezet worden.

Vaak is een oude accu i.c.m. kouder weer de oorzaak dat de startmotor de brandstofmotor niet snel genoeg rond kan laten draaien waardoor het starten lastig wordt.
(En dan ga ik er vanuit dat de brandstofmotor zelf wel goed werkt en geen versleten onderdelen bevatten zoals de bobine, bougies en bougiekabels.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Koppelingspedaal indrukken voor te starten heeft niks met slijtage te maken, die startmotor is niet onder de indruk van een koppelingsplaat/prise as die meedraait. Compressie die een startmotor moet overwinnen is vele malen groter. Ja in de winter heeft ie het zwaarder, maar daar wordt een startmotor op bedacht. Want een C1 moet het ook altijd doen als je in Siberië woont met -30c 75% van de tijd.

Wat wel meespeelt is dat starten met koppeling in veiliger is, namelijk als de auto in de versnelling staat, dan gaat de auto bewegen vooruit/achteruit.

Mijn auto start in de versnelling alleen met koppelingspedaal ingedrukt. Maar als ik m in zijn vrij zet, dan hoef ik de koppeling niet in te trappen. Die auto heeft dus ook een sensor die kijkt of de bak in een versnelling of niet staat, en baseert daarop de voorwaardes voor starten.

Mogelijk dat een sensor op jouw auto dus niet meer in de gaten heeft of de bak in de vrij staat. Ken verder niet welke sensoren/voorwaarden er op die C1 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef200sx
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:12
Denk dat je koppelingskabel als massakabel fungeert. Check je massakabel tussen motorblok en carrosserie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:38
Playa del C. schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:58:
[...]

Startmotor werkt of werkt niet. Die faalt niet in stapjes. Het gezoem wat je benoemt, is een elektrische startmotor die wil draaien, maar het te zwaar heeft. Er is geen reden tot zorgen.
Dat is wel heel simpel gesteld. Hij kan ook steeds een beetje zwaarder gaan draaien tot het punt dat je denkt dat de accu leeg is, terwijl het de startmotor is die bijna vastzit. Het gezoem kan ook een vrij draaiende startmotor zijn omdat de solenoid niet uitslaat.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Greldinard Multiriem kan te slap staan waardoor de accu niet goed bij wordt geladen. Dynamo kan defect zijn... kleine ritjes laden vaak de accu niet voldoende bij. Is er 2j geleden wel een goed accu in geplaatst van juiste Ah ? bij Bosch carservice kun je een gratis accu-check laten doen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15
steef200sx schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:55:
Denk dat je koppelingskabel als massakabel fungeert. Check je massakabel tussen motorblok en carrosserie.
Dit vind ik wel slim bedacht. Wanneer je de koppelingskabel indrukt dan spant de kabel en maakt ie vast beter elektrisch contact met de carrosserie dan wanneer je die niet indrukt. Om te controleren of dit het probleem is zou je met een spanningsmeter de spanning tussen de min-pool van je accu en het motorblok kunnen meter terwijl je start zonder het koppelingspedaal in te drukken. Wanneer de startmotor dan inderdaad niet draait als gevolg van slecht massa-contact, zul je de spanning van het motorblok richting 12V zien gaan. En bij een goed contact moet het op 0V blijven staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik zou toch eerst bij de startmotor beginnen, als je de koppeling indrukt kan het zijn dat het vliegwiel een klein beetje beweegt, en dat dat net het verschil maakt tussen slippende tanden en aangrijpen. Kan zijn dat de startmotor los zit, of dat de tanden van de startmotor en/of vliegwiel beschadigd zijn, of dat de bendix van de startmotor niet meer goed naar binnen/buiten gaat. (gewoon slijtage, basically)

Dat de startmotor een deel van de versnellingsbak moet aanzwengelen als je de koppeling niet intrapt maakt helemaal niks uit. Startmotor heeft genoeg power om heel de auto met 10 km/u vooruit te rollen als het nodig is. Intrappen tijdens het starten is gewoon een goede gewoonte, want als je 'm een keer in de versnelling laat staan en niet intrapt dan schiet je auto ineens vooruit/achteruit.

Deze video heeft een goed voorbeeld van hoe een slecht werkende bendix klinkt, als dat je zoemende geluid is, is het tijd om een andere startmotor te monteren.

[ Voor 61% gewijzigd door AlexanderB op 27-12-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:28
Hoe luid is die zoem die je hoort? Kan heel goed zijn dat je de startmotor wel hoort rond draaien, maar dat de bendix niet geactiveerd wordt waardoor het tandwiel van de startmotor niet ingrijpt op het vliegwiel.

En ga er mee naar de garage, we kunnen hier hele pagina's vol typen over mogelijke oorzaken maar daarmee lossen we het probleem niet op en gezien jou geringe kennis van auto's gaat je dat zelf ook niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

steef200sx schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:55:
Dat hadden golfjes vroeger veel. Even de massakabel losmaken en alles goed schoonmaken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldertje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-11-2023
Interessant, ik heb een 12 jaar oude Aygo dat is precies dezelfde auto maar precies het omgekeerde. Auto start alleen in vrije versnelling dus niet met de koppeling ingetrapt. Vreemd toch?Verder top bakkie ;)
Pagina: 1