Nieuwbouwwoning - vochtige beplating binnenkant dak

Pagina: 1
Acties:

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-12 08:05
Goedemiddag allen,

Ik ben bezig met een kleine verbouwing van de bovenverdieping in voorbereiding op een nog in te richten lounge corner met high speed internet aansluiting voor diverse toepassingen.

Met het trekken van kabels en opnieuw indelen ruimte achter de knieschotten viel mij het volgende op en na een pittige dag vol regen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lsBS6BP0nbwwFEwOdvZkk-QRdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTTyZPdqlmESHF4VMzXBtlwO.jpg?f=fotoalbum_large

Een vochtige plek ter hoogte van montage zonnepanelen en onder de dakkapel (welke overigens ook niet bepaald netjes is geïnstalleerd). Hier nog beter te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5L4HwZwYQS1ILYH8eZlZlVp9oj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjyrwmq9RFMCG3rtV3HP1wAs.jpg?f=fotoalbum_large

Het huis is van 2017 en een paar dingen schieten in mijn hoofd, nl. hoe ernstig/urgent is het probleem (behoorlijk lijkt mij, regen hoort buitenshuis te blijven) en kan ik evt. terug naar de aannemer die de zonnepanelen en/of dakkapel heeft geïnstalleerd? Waar moet ik aan denken kwa kosten (beplating zit achter knieschotten, erg lastig bereikbaar).

Nu, enkele uren later na de laatste druppel regen is eea al aan het opdrogen wat mij bevestigt dat de lekkage direct gevolg is van regenval.

Kan/wil iemand hier iets over zeggen, bedankt alvast! En uiteraard prettige Kerst, ondanks een turbulent 2020.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:54

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Redelijk urgent, maar het huis is van 2017, dus het loont de moeite om even je papieren erbij te zoeken hoe het zit met garantie. Je aannemer zou bij Bouwgarant kunnen zitten, maar of dat zou is betwijfel ik gezien je oopmerkingen; weet je dat?

Verder, veel fotos maken, je spulletjes daar weghalen, luchten en maandag eens contact met de aannemer opnemen.

Of je er lastig bijkomt doet verder niet ter zake.

En misschien heeft @Jellabie wel een tip voor die overtollige pur ..

[ Voor 8% gewijzigd door pjottum op 25-12-2020 15:55 ]

ping 127.212.23.124

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:30

MLLL

Palm Treo 650

Heb je geen foto's van de buitenkant?

Wel gaaf een zithoek met snel internet :)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Een kapotte dakpan of de zonnepanelen installateur is vergeten een pan terug te schuiven, dat gebeurt ook nog wel eens.

Please state the nature of the technical emergency

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zoiets hadden wij laatst ook. Loodgieter gebeld en die ging het dak op. Bleek een lek bij het loodwerk van de afvoerpijp van de mechanische ventilatie te zijn. Was snel opgelost maar de loodgieter was wel enkele uren bezig, dus het kost je al snel een paar 100 euro.

March of the Eagles

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

edsandje schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:08:
Een kapotte dakpan of de zonnepanelen installateur is vergeten een pan terug te schuiven, dat gebeurt ook nog wel eens.
Nu weet ik niet hoe het in NL zit, maar in België heb je altijd een onderdak (toch zeker huizen van na 2000)

Een dakpan is nooit waterdicht, en al helemaal niet voor stuifsneeuw. Alles wat onder de pannen doorkomt word opgevangen met het onderdak en zo naar de goot gebracht.

De Nederbelg !

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Foto's van buiten zeggen meer.

Je dakkapel watert af naar binnen?

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:20

mwa

High speed internet nog wel? Zo zo, wat is dat? :)

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Jellabie schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:40:
[...]

Nu weet ik niet hoe het in NL zit, maar in België heb je altijd een onderdak (toch zeker huizen van na 2000)

Een dakpan is nooit waterdicht, en al helemaal niet voor stuifsneeuw. Alles wat onder de pannen doorkomt word opgevangen met het onderdak en zo naar de goot gebracht.
Er zijn in NL nog genoeg huizen waar geen dakbeschot op de zolders zit en waar je tegen de onderkant van de pannen kijkt.
Daar lekt het ook niet, als pannen goed gelegd zijn zou er geen lekkage mogen zijn.
Als een dakpan niet waterdicht zou zijn moet je elke x jaar je panlatten vervangen als deze zijn weggerot?
Lijkt mij dat dat niet anders is in België.

• kabeltjekabel
edsandje schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:43:
[...]

Er zijn in NL nog genoeg huizen waar geen dakbeschot op de zolders zit en waar je tegen de onderkant van de pannen kijkt.
Wat? Waar?
edsandje schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:43:
Daar lekt het ook niet, als pannen goed gelegd zijn zou er geen lekkage mogen zijn.
Als een dakpan niet waterdicht zou zijn moet je elke x jaar je panlatten vervangen als deze zijn weggerot?
Lijkt mij dat dat niet anders is in België.
Dingen als stuifsneeuw en regen worden door de wind gewoon onder je pannen geblazen hoor.

Die panlatten drogen gewoon weer op. Wat je wel soms ziet is dat de onderste panlat vergaan is. Te herkennen aan plaatselijk doorhangde onderste rij pannen.

• Skyrunner
mwa schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:24:
High speed internet nog wel? Zo zo, wat is dat? :)
Hehe, dat wil zeggen dat ik wifi er grotendeels uitgegooid heb als "backbone" van mijn aansluiting en de boel bekabeld heb, ergo wat binnenkomt (200Mbit) is nu wat je overal hebt in huis.

On-topic: het huis is gebouwd onder de SWK garantie op basis van welke ik volgende week een poging wil wagen eea te laten herstellen zonder kosten aan mijn kant.

Dan wil ik ook een poging wagen de situatie te bekijken aan de buitenkant met een drone oid, want er valt zo niet veilig bij te komen.

• kabeltjekabel
Skyrunner schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:54:
[...]

Hehe, dat wil zeggen dat ik wifi er grotendeels uitgegooid heb als "backbone" van mijn aansluiting en de boel bekabeld heb, ergo wat binnenkomt (200Mbit) is nu wat je overal hebt in huis.

On-topic: het huis is gebouwd onder de SWK garantie op basis van welke ik volgende week een poging wil wagen eea te laten herstellen zonder kosten aan mijn kant.

Dan wil ik ook een poging wagen de situatie te bekijken aan de buitenkant met een drone oid, want er valt zo niet veilig bij te komen.
Is die dakkapel al vanaf de bouw dan?

• Skyrunner
kabeltjekabel schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:55:
[...]

Is die dakkapel al vanaf de bouw dan?
Klopt, zo ook de zonnepanelen en daar lijkt het te lekken.

Als je echter goed kijkt naar de foto's zul je zien dat het spoor langs een verticale dragerbalk loopt, maar ook aan de bovenkant daarvan horizontaal. Ik heb het vermoeden dat de dakkapel niet goed aansluit aan de onderzijde, waardoor lekkage welke vervolgens weer naar beneden loopt langs een drager.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:30
O als alles er vanaf de bouw zit dan heb je alleen met de aannemer te maken. Garantie bepaling er even op naslaan en je dan spoedig bij de aannemer melden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:37
Wij hadden hier lekkage langs de muur naar beneden, alleen bij heel harde regen in combinatie met sterke westenwind. Bleek dat er onder de zonnepanelen één dakpan stuk was...

• Skyrunner
@Erwin_83 dat was me al duidelijk, dank je. Ik heb de papieren gelukkig keurig op orde en de aanvraag voor inspectie al in orde gemaakt. Lijkt mij dat je dit soort zaken beter maar zsm op de rit kan zetten.

@Vloris het zou met niet verbazen. De pv's zijn niet bepaald netjes neergelegd van wat ik kan zien vanuit de dakkapel.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

kabeltjekabel schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:47:
[...]

Wat? Waar?

[...]

Dingen als stuifsneeuw en regen worden door de wind gewoon onder je pannen geblazen hoor.

Die panlatten drogen gewoon weer op. Wat je wel soms ziet is dat de onderste panlat vergaan is. Te herkennen aan plaatselijk doorhangde onderste rij pannen.
In mijn vorige woning ook geen dakbeschot op zolder, nooit lekkage gehad.
Bij extreem weer kan het vochtig worden, als er bij een regenbui het nat wordt onder je pannen is er wat anders aan de hand. Verkeerd afschot/ verkeerd gelegd / verkeerde pan.
https://www.monier.nl/over-bmi-monier/garanties
https://www.dakpanvervanging.nl/dakpannen/garantie

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-12 17:31
Erwin_83 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:22:
O als alles er vanaf de bouw zit dan heb je alleen met de aannemer te maken. Garantie bepaling er even op naslaan en je dan spoedig bij de aannemer melden.
Daar heeft TS rustig de tijd voor... Het is kerstvakantie en 90% van de aannemers zijn tot 4 januari gesloten.

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:59
Sowieso opstalverzekering. Die kan dan gaan verhalen bij de aannemer, heb je twee sporen om tegelijk te bewandelen. Onder de opstalverzekering wordt je geacht dusdanige tijdelijke acties te ondernemen dat verdere schade wordt voorkomen. Ergo, dakdekker bellen en tijdelijk laten patchen.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Skyrunner
AtomicWing schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:09:
Sowieso opstalverzekering. Die kan dan gaan verhalen bij de aannemer, heb je twee sporen om tegelijk te bewandelen. Onder de opstalverzekering wordt je geacht dusdanige tijdelijke acties te ondernemen dat verdere schade wordt voorkomen. Ergo, dakdekker bellen en tijdelijk laten patchen.
Top tip. Zat al in het achterhoofd, maar bedankt voor de herinnering!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:57
Duidelijke lekkage ja! Aangezien alle genoemde zaken er al vanaf de bouw inzitten, is het dan glashelder: aannemer moet langskomen om dit te herstellen. Moet absoluut onder garantie vallen.

Vervolgschade (als die er is) valt denk ik wel onder je eigen opstalverzekering (of inboedel, als er relevante spullen vernaggeld zijn door waterschade). Dan goed foto's maken voor ze komen herstellen! En voor vervolgschade wil verzekeraar wellicht langskomen om vast te stellen wat er moet gebeuren. Als je zelf opdracht geeft of aan de slag gaat (zonder overleg) vergoeden ze het niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Wilke op 26-12-2020 19:32 ]

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wilke schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:26:
Duidelijke lekkage ja! Aangezien alle genoemde zaken er al vanaf de bouw inzitten, is het dan glashelder: aannemer moet langskomen om dit te herstellen. Moet absoluut onder garantie vallen.
Lekt het al 3 jaar? Vanaf het begin?
Dan zal het garantie moeten zijn.
Als nu blijkt dat er een dakpan stuk is of de goot verstopt of uitloop van de dakkapel is dat geen garantie.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Lekkages ontstaan niet zomaar 3 na jaar na oplevering dus kijk eens goed naar de pannen, het lood of eventuele doorvoeren, er kan met een stormpje best iets gebeurd zijn waar een aannemer niet verantwoordelijk voor gesteld kan worden.
Pagina: 1