Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:19
Ik zoek een?
Nieuwe center speaker plus 2 fronts. Allemaal bookshelf formaat

Wat is je budget?
Nog niet echt bepaald, maar laten we zeggen iets van 700 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Combinatie van muziek luisteren via Spotify connect, series/films & gamen via PlayStation 5 ]

Welke vragen heb je hier nog over?
Momenteel heb ik een Denon 2500H receiver die de speakers aanstuurt van de volgende set:https://tweakers.net/pric...10/onkyo-ht-s9405thx.html

Hiervan heb ik alleen nog een 3.1 opstelling draaien en wil dit ook zo houden. Normaliter zou ik gaan luisteren, maar gezien de huidige maatregelen en het feit dat de speakers bij mij in een semi open kast staan, leek het mij een goed idee om te beginnen met een topic hier.

Ik heb vooral het gevoel dat ik wat ruimtelijk geluid mis. Het klinkt allemaal niet 'vol' en zeker op laag volume valt het geluid mij echt wat tegen.

Voor de beeldvorming, hieronder een foto hoe het er momenteel bij ons uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZ8aZvHW17AJpcXvZ6AltjLWeS0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjUQL8OA9GelHVPxmtDt3Gpc.jpg?f=fotoalbum_small

To dare is to do

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Slaapje schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:52:
Ik heb vooral het gevoel dat ik wat ruimtelijk geluid mis. Het klinkt allemaal niet 'vol' en zeker op laag volume valt het geluid mij echt wat tegen.
Heb je al eens de huidige speakers uit de kast gehaald en anders gepositioneerd? Ik zie een wens voor nieuwe speakers waar je denk ik met andere plaatsing verder kan komen. De Front Left en -Right staan liggen haast letterlijk naast de center speaker. Er is geen afstand tussen de speakers onderling en ook liggen ze allemaal relatief laag. Ook zal het feit dat de speakers in een kastje zitten het geluid beïnvloeden. Het kastje lijkt open maar dat metaal houdt zeker tegen. Kort gezegd is hier behoorlijk veel mis met de plaatsing.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 25-12-2020 20:56 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartphonetips
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-05 21:37
Gewoon een goeie soundbar lijkt mij een eenvoudigere oplossing bij je televisie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
FeaR schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:03:
[...]

Heb je al eens de huidige speakers uit de kast gehaald en anders gepositioneerd? Ik zie een wens voor nieuwe speakers waar je denk ik met andere plaatsing verder kan komen. De Front Left en -Right staan liggen haast letterlijk naast de center speaker. Er is geen afstand tussen de speakers onderling. Ook zal het feit dat de speakers in een kastje zitten het geluid beïnvloeden. Het kastje lijkt open maar dat metaal houdt zeker tegen. Kort gezegd is hier behoorlijk veel mis met de plaatsing.
Yes, heb ze hiervoor naast het meubel gehad, maar het verschil vond ik niet denderend. Probleem is ook dat ik niet goed zou weten waar ik ze verder zou kunnen plaatsen...
Smartphonetips schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:17:
Gewoon een goeie soundbar lijkt mij een eenvoudigere oplossing bij je televisie?
Al meerdere gehoord, maar zowel met films als met muziek komt het allemaal te kort voor mijn gevoel.

To dare is to do

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
De WAF van zoiets is misschien wel goed maar in principe is het misbruik, die luidsprekers achter die rasterdeurtjes. En in een kast.... Ben het wel met FeaR eens dat de opstelling helemaal verkeerd is. Ook met andere speakers blijft dat slecht klinken denk ik zeker te weten. Het moet echt anders. Dit is niks qua geluidskwaliteit.

Je moet je voorstellen: hoe kan het "ruimtelijk" (wat jij wilt) klinken als het opgesloten zit in een kast achter dat soort deuren. Dat kan niet. Nooit. Het is zo echt zonde van de speakers want die kunnen veel beter als ze zouden kunnen "ademen". Ze hebben letterlijk ruimte nodig voor een ruimtelijk geluid want zo werkt dat nou eenmaal fysiek gezien.

[ Voor 35% gewijzigd door Bart2005 op 25-12-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Ik ben het met je eens hoor, maar zoals ik al zei merkte ik niet heel veel verschil toen ze nog buiten het kastje stonden. Ze stonden wel op de grond, maar oke.

Daarnaast heb ik aan de rechterkant echt bijster weinig ruimte bij het gordijn, dus het staat al snel niet optimaal.

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Slaapje schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:46:
Ik ben het met je eens hoor, maar zoals ik al zei merkte ik niet heel veel verschil toen ze nog buiten het kastje stonden. Ze stonden wel op de grond, maar oke.
Op de grond. Nog lager dan ze nu staan. Dan is buiten het kastje wel beter maar de plaatsing is nog slechter. Onder de streep lood om oud ijzer.

In deze zou ik voor een LCR speaker gaan en dan onder de TV leggen. Haal je de speakers uit hun krappe ruimte maar blijf je qua grootte wel binnen het meubel.

Andere speakers kunnen zeker anders gaan klinken maar of het beter wordt en/of je alles uit de speakers haalt... Front speakers gekanteld geplaatst, laag (als in dicht op de grond/niet op oor hoogte), in een kastje, dicht op elkaar. Qua gewenste plaatsing heb je gewoon haast alles tegen in de huidige opzet en het is mijns inziens zonde om andere speakers te kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 25-12-2020 21:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de luidsprekers zo wil opstellen zou ik geen moeite doen en gewoon een soundbar kopen. Dat lijkt mij de beste oplossing hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
FeaR schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:58:
[...]

Op de grond. Nog lager dan ze nu staan. Dan is buiten het kastje wel beter maar de plaatsing is nog slechter. Onder de streep lood om oud ijzer.

In deze zou ik voor een LCR speaker gaan en dan onder de TV leggen. Haal je de speakers uit hun krappe ruimte maar blijf je qua grootte wel binnen het meubel.

Andere speakers kunnen zeker anders gaan klinken maar of het beter wordt en/of je alles uit de speakers haalt... Front speakers gekanteld geplaatst, laag (als in dicht op de grond/niet op oor hoogte), in een kastje, dicht op elkaar. Qua gewenste plaatsing heb je gewoon haast alles tegen in de huidige opzet en het is mijns inziens zonde om andere speakers te kopen.
Stiekem ben ik natuurlijk toch door aan het kijken. De speakers die ik nu heb gaan het nooit worden, simpelweg omdat m'n vriendin ze lelijk vindt en al helemaal als ze op staanders worden gezet.

Dus dan toch maar eens aan het kijken naar relatief kleine/slanke vloer staanders. Mijn oog is gevallen op de Oberon 5. Dus nu ben ik toch weer terug op mijn originele vraag, ga ik hier echt op vooruit? Luisteren snap ik, maar is wederom lastig in deze periode, dus via een webshop bestellen geeft wel enige ruimte tot uitproberen.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 19:12
Ten eerste: Absoluut eens dat deze eigenlijk buiten het kastje moeten staan...
Hoe verder uit elkaar de speakers staan, en hoe vrijer in de omgeving, hoe ruimtelijker het geluidsbeeld wordt.
Maar desondanks, als je dat niet zou willen of kunnen:

Ik vraag me eigenlijk af waarom de linker/rechter speaker nu op de onderste planken in het kastje liggen, en waarom je ze niet op dezelfde hoogte als de centerspeaker hebt gelegd..

Dat is ten eerste beter voor de hoogte-symmetrie van het geluidsbeeld, want op gelijk niveau als de center,
daarnaast is het beter, want ze liggen niet meer zo laag op de vloer,
en tenslotte ziet het er visueel beter/rustiger uit vanwege de symmetrie (alle speakers op één lijn).

Dan ga ik daarbij nog een voorstel doen: Wat als je nu dat metalen rooster eruit haalt/knipt (of alleen de bovenste helft ervan, uitgaande dat je daar de speakers neerlegt), en dit dus ter hoogte van de speakers vervangt door zwart of (antraciet)grijs speakerdoek?
Random webshop voorbeelden:
https://www.deluidspreker...&sort_method=by_relevance
https://www.new-line.nl/n...rcover-clothing-51153.htm

Dan ben je de erge vervorming van het geluid door dat metalen rooster in ieder geval kwijt,
en de hoogteplaatsing op de bovenste plank is een stuk beter dan onderin.
Je blijft last hebben dat de speaker wat opgesloten in de kast zit, en ook dat ze te dicht bij elkaar staan, maar ze staan dan wel niet 'lelijk' pal in het zicht...

Misschien het ultieme compromis dus?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
@BrainCrash bedankt voor het creatieve meedenken! Dat zou inderdaad nog een mooie oplossing kunnen zijn.

Ik ga sowieso de speakers naar boven verplaatsen in het kastje en als ik de vloer staanders er niet doorkrijgen ga ik wellicht nog knippen.

Wel nog een vraag, als ik 1 van de vloer staanders naast het meubel zou zetten en de ander naast de groene kast, is het dan niet in evenwicht, of maakt dit voor het geluid niet veel uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUEPgVCdDZJpz7jwGevYW4Cj92U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9sFPWElzItXuJrVe2ILvjVm.jpg?f=fotoalbum_large

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 19:12
@Slaapje

Persoonlijk lijkt het me een stuk mooier als je ze beiden op gelijke afstand van de TV naast het meubel zet.. Zo te zien gaat dat ook prima.. Bij de gordijn is ruimte genoeg, en die ruimte heb je ook direct rechts naast het meubel.
Voor het luisteren van muziek zou je prima de linkerspeaker naast de groene kast kunnen zetten, (maar niet helemaal achterin tegen de muur natuurlijk), waarschijnlijk nog beter voor je stereobeeld (en dus ruimtelijkheid) ook... alleen voor films is dat weer minder, omdat je center (en TV) dan niet symmetrisch in het midden opgesteld staat t.o.v. de frontspeakers.

Wat je ook nog zou kunnen doen, als je de L/R speakers op stands naast het meubel zou gaan zetten:
- Zet de sub wat naar links, tegen de groene kast aan,
- Zet op de plek waar nu de sub staat (of eigenlijk ietsje naar voren nog) een grote bloempot met een mooie grote plant erin neer... die net zo hoog is als de speaker+stand... die bedekt dan de linkerspeaker gedeeltelijk als je vanuit de richting van de groene kast naar de TV hoek kijkt..
Ik neem aan dat je ook gewoon frontjes voor die speakers hebt die je ervoor kunt klikken?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja die oberon gaat VEEL beter zijn, en ja beide opties voor opestellen gaan VEEL beter zijn dan die speakers in je kast zetten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1