Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Goedemiddag,

We hebben besloten maart 2021 te gaan beginnen met een ingebouwd zwembad in de achtertuin. Een rechthoekig zwembad met een betonnen ondervloer en opgebouwd met polystyreen blokken. Ik zit hier in de offertefase. Afmetingen worden 6 meter x 3.5 meter x 1.5 meter, twee inspuiters en één skimmer, aanvullend met een stofzuigeraansluiting onderaan. Aanvullend een warmtepomp om het seizoen toch te verlengen van pak en beet een goede maand maart t/m oktober. De échte wintermaanden zal niet gezwommen worden verwacht ik.

1. Tuin afgraven
2. Grond afvoeren
3. Bekisting maken voor de betonnen ondervloer met wapeningsnetten
4. Met polystyreen blokken en staven voor het gewapend te maken de buitenmuren zetten.
5. Trap over de gehele breedte maken
6. Inbouwdelen plaatsbepaling en in polystyrene blokken gat maken.
7. Inbouwdelen en de leidingen koppelen, aansluiten en installeren.
8. Liner plaatsen
9. Randstenen plaatsen

Eigenlijk zijn wij offertes aan het opvragen voor nummer 6 t/m 9. De eerste punten kan ik zelf aanvullend met handige schoonbroer, ooms, vader etc.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kKwvGBS/zwembad-tuin.jpg

Nu wil ik om duurzame energie op te wekken, geld besparen op de maandrekening en als kleine waardetoevoeging van het huis twaalf zonnepanelen op mijn dak laten leggen in liggende modus. Huidige energieverbruik is 2400-2600 KwH per jaar. Met het zwembad erbij gaat hier natuurlijk een stuk meer bijkomen.
Ik heb nu al enkele keren meegelezen en heb meerdere offertes verkregen van 'totaalleveranciers en installateurs'. Iedereen gebruikt een ander paneel. De ene levert een CanadianSolar, de ander Longi, Bauer, ik zie hier in meerdere topics nog tien andere merken. De ene mét optimizers, de ander weer zonder.

Is het voordeliger om de panelen los te bestellen? Dit dan door een installateur laten plaatsen en installeren? Welke merken zijn nu dan echt de beste keuze? Of is er eigenlijk niet eens zo gek veel verschil?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
De zonnepanelen moeten op het dak komen lijkt mij? Misschien handig om dan wat info/foto's van je dak te plaatsen ;)

Panelen los bestellen en door een installateur plaatsen gebeurt volgens mij nooit, daar verdient men te weinig aan. Het is zover ik weet: of alles van A-Z zelf doen, of uit handen geven aan een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34

de Peer

under peer review

Allemaal leuk zo'n zwembad. Maar dat heeft toch niets met je vraag te maken?
Dus zie het los van elkaar: mannetje voor je zwembad. ander mannetje voor je zonnepanelen. of gewoon zelf leggen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Moet je even de video serie van nicole prins er bij pakken.. staan wel op YT daar heeft ze hem volgens mij ongeveer helemaal zelf gebouwd

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik vind het eigenlijk wel goed bij elkaar passen... kijk TS alleen naar PV panelen of ook naar collectoren (verwarming)? Er zijn ook systemen waar de collectoren achter de PV-panelen zit maar daar heb ik geen verstand van en nooit geïnstalleerd.

Advies vroeger was om i.i.g. de helft van het wateroppervlak aan zonnecollectoren te leggen om het zwemseizoen te verlengen.

FYI: Heb jaren lang als zwembadbouwer gewerkt maar ben origineel E-geschoold. Hier liggen ze naast elkaar maar is er ook geen ruimte gebrek.

Stapelen van de blokken ed. kan je wanneer je een beetje handig bent best zelf doen. Alleen wel naar de persing van de blokken kijken. Is deze te licht dan schop je er tijdens het zwemmen deuken in de wand met afzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:06:
De zonnepanelen moeten op het dak komen lijkt mij? Misschien handig om dan wat info/foto's van je dak te plaatsen ;)

Panelen los bestellen en door een installateur plaatsen gebeurt volgens mij nooit, daar verdient men te weinig aan. Het is zover ik weet: of alles van A-Z zelf doen, of uit handen geven aan een installateur.
Ja, foto's komen op het dak aan de zuidelijke kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xwjup41rFeX4XwSOKmYhfaqL3VE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SeGeyInVlwTuPBsxamKoiiKG.png?f=fotoalbum_large

Zonnepanelen zal ik dan toch A-Z moeten laten doen. Daar wil ik absoluut niets aan zelf doen.
de Peer schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:31:
Allemaal leuk zo'n zwembad. Maar dat heeft toch niets met je vraag te maken?
Dus zie het los van elkaar: mannetje voor je zwembad. ander mannetje voor je zonnepanelen. of gewoon zelf leggen :-)
Het een verbruikt veel stroom en zorgt ervoor dat ik dit wil opwekken. Klein beetje achtergrond bij mijn vraag leek me wel handig. Als ik toch al veel los aan het bestellen ben, materialen, apparatuur, graafmachines, electricien voor het zwembad etc. dan kon je dit wellicht combineren en hoef ik enkel de panelen te laten komen. Indien zoiets mogelijk was. Daarom wilde ik meer achtergrondinfo hebben over de panelen en de juiste merken etc.
SMSfreakie schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:01:
Moet je even de video serie van nicole prins er bij pakken.. staan wel op YT daar heeft ze hem volgens mij ongeveer helemaal zelf gebouwd
Heb ik gezien, top video, alleen gaat mijn zwembad ietsje groter worden, ben ik iets minder handig en wil ik het ook iets sneller af hebben. Daarom zal ik toch nog wel wat vakmensen willen inhuren. Maar delen kan ik daar zeker van meenemen.
Delakhan schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:04:
Ik vind het eigenlijk wel goed bij elkaar passen... kijk TS alleen naar PV panelen of ook naar collectoren (verwarming)? Er zijn ook systemen waar de collectoren achter de PV-panelen zit maar daar heb ik geen verstand van en nooit geïnstalleerd.

Advies vroeger was om i.i.g. de helft van het wateroppervlak aan zonnecollectoren te leggen om het zwemseizoen te verlengen.
Eigenlijk vind ik alleen PV panelen interessant. Wil het volledig kunnen gebruiken voor het stroom. Gas gebruiken wij al onder het gemiddelde. Stroom verwacht ik komende jaren enkel maar meer te gaan verbruiken. Zwembad oppervlak is 6 x 3.5 = 21m2

Met twaalf panelen drie breed, vier hoog in landscape modus gelegd kom ik denk ik uit op 19 a 20 m2. Ik wil in principe de zonnepanelen gebruiken voor de stroomkosten. Niet per se enkel voor het verwarmen van het zwembad. Dit lijkt mij ruim voldoende voor mijn wensen om flink te besparen op stroomkosten. Tevens is dit eigenlijk het maximale dat op mijn dak past. Het deel aan de noordkant zal de moeite niet waard zijn. Een tuinhuis in de tuin zou wellicht nog twee panelen aankunnen, maar volgens mij is 12 altijd de max van een installatie en maken die twee extra panelen het totaalplan dan ineens een stuk duurder.
Delakhan schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:04:
FYI: Heb jaren lang als zwembadbouwer gewerkt maar ben origineel E-geschoold. Hier liggen ze naast elkaar maar is er ook geen ruimte gebrek.

Stapelen van de blokken ed. kan je wanneer je een beetje handig bent best zelf doen. Alleen wel naar de persing van de blokken kijken. Is deze te licht dan schop je er tijdens het zwemmen deuken in de wand met afzetten.
Bedankt voor de info, zijn er nog speciale merken die je me hierin kunt adviseren? Ik heb namelijk niet het idee dat de informatie over de persing van deze blokken niet vaak verteld wordt. Ik wil wel tussen de liner en de blokken nog vilt plaatsen voor het comfort en ook de bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:36
Belgie of Nederland?
Wat zijn de maten van je dak? Passen er panelen van 1.68 m of ook 1.78m?
Hoeveel uur per jaar zal de zwembad warmtepomp aan staan?

13 panelen is inderdaad het maximum van de meeste stringomvormers met 1 input. Maar goed, voor installaties in Nederland heb je ook voor dat aantal panelen al een 3.6 of 4.2 kW enkelfase omvormer met 2 inputs, en een iets grotere omvormer voor dat 14e paneel kost dan weinig extra. (in verhouding zelfs erg goedkoop).
Misschien is het trekken van de kabel wel een issue dat je tegen zou kunnen houden voor die 2 panelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1