IPad Pro 9.7 (2016) en IPadOS 14: zoekfunctie ontbreekt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 08:23
Hi allen,

Zoals gezegd in de titel. Sinds IPadOS 14 op de IPad staat (huidig is 14.2) ontbreekt de zoekfunctie.
Ik heb het idee dat ik wat verkeerd doe. In de guides op internet staat dat je op het thuisscherm omlaag moet vegen om er te komen.
Bijvoorbeeld hier en hier.
Als ik omlaag veeg krijg ik echter geen zoekfunctie. Inmiddels heb ik al zo vaak omlaag geveegd om te testen dat het spoor op mijn scherm nog net niet definitief ingesleten is in het scherm bij wijze van spreken...

Mijn vragen:
1. Voor de zekerheid: wat is het beginscherm (foto?)?
2. Op welke plek bovenin het scherm moet je omlaag vegen?

Edit: ik zie dat update 14.3 beschikbaar is dus die zal ik voor de zekerheid ook even installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Sparks.nl op 25-12-2020 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:27

Nogne

>.<

Wat er gebeurt er dan wel als je met je vinger van boven naar beneden gaat (en niet helemaal van boven naar beneden maar begin op 80/90% van de hoogte van het scherm en dan hoef je normaal maar 1cm omlaag te gaan met je vinger).

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparks.nl
Ahhh dat is hem. Dan doet hij het wel.
Erg onduidelijk die uitleg bij Apple.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

Sparks.nl schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:35:
Dank!
Dacht al zoiets want die uitleg gaf specifiek van boven naar beneden aan en het is niet helemaal vanaf boven. Goed om te horen dat het opgelost is.

Edit: voor de iPhone is dit trouwens hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door Nogne op 25-12-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
Op de IPhone (11 Pro) heb ik daar geen last van omdat ik daar IOS 13.4.1 aanhoud als laatste release.
Maar toch bedankt.

Dan is deze solved in ieder geval

[ Voor 22% gewijzigd door Sparks.nl op 25-12-2020 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:10
Sparks.nl schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:35:
Dank!
Ja, Apple toch! Altijd zo onduidelijk doen:
“Zoeken op de iPad > Veeg omlaag vanuit het midden van het beginscherm.”

Link: https://support.apple.com.../ipad/ipad997d9818/ipados

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

Volkan1984 schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:25:
[...]

Ja, Apple toch! Altijd zo onduidelijk doen:
“Zoeken op de iPad > Veeg omlaag vanuit het midden van het beginscherm.”

Link: https://support.apple.com.../ipad/ipad997d9818/ipados
En wat wil je hier nu mee zeggen, want dit is precies de handleiding die de TS had gebruikt.

Dat het voor jou misschien gelijk duidelijk is kan er misschien ook mee te maken hebben dat je al iOS bent gewend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nogne schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:11:
En wat wil je hier nu mee zeggen, want dit is precies de handleiding die de TS had gebruikt.
Het is toch een kwestie van begrijpend lezen en doen wat er staat? Dat is wat @Volkan1984 er mee wil zeggen. Het is helemaal niet onduidelijk van Apple, als het er staat zoals hierboven geciteerd is dan staat het er juist heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

sypie schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:16:
[...]

Het is toch een kwestie van begrijpend lezen en doen wat er staat? Dat is wat @Volkan1984 er mee wil zeggen. Het is helemaal niet onduidelijk van Apple, als het er staat zoals hierboven geciteerd is dan staat het er juist heel duidelijk.
Voor de ene wel de andere niet, anders had de TS de vraag niet gesteld. En om dan zo’n sneer (zo komt het op mij over) te plaatsen snap ik niet helemaal. De TS verwijst zelfs nog naar dat artikel.

En zoals je uit de tekst van de TS kan lezen deed hij het op het midden van het beginscherm maar in het midden boven aan het scherm, en dan komt de zoekfunctie niet naar voren. Als ik de tekst zou lezen is het voor mij duidelijk maar iemand die geen ervaring heeft kan het midden verschillende interpreteren, want wat de TS deed is ook het midden van het scherm alleen dan niet het midden wat Apple bedoelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
sypie schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:16:
[...]

Precies. Gewoon verkeerd begrepen door de topic starter, kan gebeuren maar onduidelijk is het niet.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
Nogne schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:27:
[...]

Voor de ene wel de andere niet, anders had de TS de vraag niet gesteld. En om dan zo’n sneer (zo komt het op mij over) te plaatsen snap ik niet helemaal. De TS verwijst zelfs nog naar dat artikel.

En zoals je uit de tekst van de TS kan lezen deed hij het op het midden van het beginscherm maar in het midden boven aan het scherm, en dan komt de zoekfunctie niet naar voren. Als ik de tekst zou lezen is het voor mij duidelijk maar iemand die geen ervaring heeft kan het midden verschillende interpreteren, want wat de TS deed is ook het midden van het scherm alleen dan niet het midden wat Apple bedoelt.
Voordat je een andere partij onduidelijk noemt, kan je ook gewoon goed lezen wat er staat. Btw, hij veegde niet vanaf het midden van het scherm hoor. Althans, dat heb ik na goed lezen niet kunnen ontcijferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

Volkan1984 schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:00:
[...]

Voordat je een andere partij onduidelijk noemt, kan je ook gewoon goed lezen wat er staat. Btw, hij veegde niet vanaf het midden van het scherm hoor. Althans, dat heb ik na goed lezen niet kunnen ontcijferen.
Ik noem niemand onduidelijk, dat maak je er zelf van. En hij veegde wel vanaf het midden (horizontaal gezien), maar er staat toch echt dat hij omlaag veegt en geen zoek functie krijgt en hij gaf hetzelfde artikel als wat jij deelt als referentie. Omdat ik zelf al jaren iOS gebruik is deze functie voor mij meer dan logisch, maar als je de tekst van de TS goed leest en het artikel er bij pakt kan je er al een beetje uithalen dat de TS vanaf het midden boven in het scherm naar beneden veegt. En dan werkt het niet, daarom gaf ik ook aan dat hij iets lager met zijn vinger moet beginnen want dan pakt de zoek functie het wel op. En dat was uiteindelijk de tip die er voor heeft gezorgd dat het werkt.

Dat hier heel veel iOS experts zitten waarbij dit niet meer dan logisch is, betekend niet dat iedereen het meteen in 1x goed kan doen. En als iemand dan er een vraag over stelt, vind ik het persoonlijk niet heel netjes om diegene dan maar gelijk te verwijten dat diegene de tekst maar beter moet lezen. Soms lees je een tekst meerdere keren en snap je het nog niet, en als iemand dan even een kleine tip geeft waardoor het wel werkt is dat toch alleen maar mooi en hoef je diegene geen sneer te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
Nogne schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:52:
[...]

Ik noem niemand onduidelijk, dat maak je er zelf van. En hij veegde wel vanaf het midden (horizontaal gezien), maar er staat toch echt dat hij omlaag veegt en geen zoek functie krijgt en hij gaf hetzelfde artikel als wat jij deelt als referentie. Omdat ik zelf al jaren iOS gebruik is deze functie voor mij meer dan logisch, maar als je de tekst van de TS goed leest en het artikel er bij pakt kan je er al een beetje uithalen dat de TS vanaf het midden boven in het scherm naar beneden veegt. En dan werkt het niet, daarom gaf ik ook aan dat hij iets lager met zijn vinger moet beginnen want dan pakt de zoek functie het wel op. En dat was uiteindelijk de tip die er voor heeft gezorgd dat het werkt.

Dat hier heel veel iOS experts zitten waarbij dit niet meer dan logisch is, betekend niet dat iedereen het meteen in 1x goed kan doen. En als iemand dan er een vraag over stelt, vind ik het persoonlijk niet heel netjes om diegene dan maar gelijk te verwijten dat diegene de tekst maar beter moet lezen. Soms lees je een tekst meerdere keren en snap je het nog niet, en als iemand dan even een kleine tip geeft waardoor het wel werkt is dat toch alleen maar mooi en hoef je diegene geen sneer te geven.
Nogmaals, waar staat dat ie vanaf het midden veegt? En ik bedoel dat de TS een bepaalde bron onduidelijk noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

Volkan1984 schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:44:
[...]

Nogmaals, waar staat dat ie vanaf het midden veegt? En ik bedoel dat de TS een bepaalde bron onduidelijk noemt.
Sparks.nl schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:07:
hier.
...
2. Op welke plek bovenin het scherm moet je omlaag vegen?
Voor de duidelijkheid hier de quote uit het artikel wat TS aan het doen was:
Veeg omlaag vanuit het midden van het beginscherm.
Het Apple artikel geeft aan dat je in het midden moet beginnen, dat heeft de TS gedaan maar het werkt niet.

En dat komt omdat als je horizontaal in het midden begint maar je vinger te hoog zet en dan naar beneden gaat dan komt de zoekfunctie niet. Je vinger hoeft horizontaal niet perse in het midden te zitten, je kan ook wat naar rechts of naar links, zolang je maar niet te hoog zit met je vinger en de veeg naar beneden maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Vandaar dat ze dus zeggen, het midden want dan werkt het altijd. Oftewel je pakt het vlakke rechthoek van een iOS apparaat, plaatst je vinger in het midden daarvan en veegt omlaag. Het werkt ook op een aantal andere punten maar dat is bijzaak voor de basis uitleg. Vanaf de rand bovenin het scherm is simpelweg niet het midden dus daar werkt het dan ook niet want dan krijg je het notificatiecentrum.

Edit: dat je niet te hoog moet zitten klopt overigens niet, zolang je maar start op het beginscherm en niet daarbuiten werkt het. Bijvoorbeeld links boven net onder de datum naar beneden vegen (op een ipad) kan daarmee eventueel ook, net zoals je boven het Dock begint (wat ik persoonlijk meestal doe)

[ Voor 34% gewijzigd door Donstil op 27-12-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
Nogne schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:14:
[...]

[...]

Voor de duidelijkheid hier de quote uit het artikel wat TS aan het doen was:

[...]

Het Apple artikel geeft aan dat je in het midden moet beginnen, dat heeft de TS gedaan maar het werkt niet.

En dat komt omdat als je horizontaal in het midden begint maar je vinger te hoog zet en dan naar beneden gaat dan komt de zoekfunctie niet. Je vinger hoeft horizontaal niet perse in het midden te zitten, je kan ook wat naar rechts of naar links, zolang je maar niet te hoog zit met je vinger en de veeg naar beneden maakt.
Sorry maar dit (dat je niet te hoog mag vegen) is niet waar. En dat de TS dit zo gedaan heeft, vul jij nu zelf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

Volkan1984 schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:24:
[...]

Sorry maar dit (dat je niet te hoog mag vegen) is niet waar. En dat de TS dit zo gedaan heeft, vul jij nu zelf in.
Probeer jij het maar eens vanaf de bovenkant, dan komt de zoekfunctie niet naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
Nogne schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:35:
[...]

Probeer jij het maar eens vanaf de bovenkant, dan komt de zoekfunctie niet naar voren.
Niet helemaal van boven maar er net onder. Helemaal van boven is dus te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Volkan1984 schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:37:
[...]

Niet helemaal van boven maar er net onder. Helemaal van boven is dus te hoog.
En ook niet het midden :P

Pagina: 1