Zuinige veilige betrouwbare station, maar: welke motor?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBackBeat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-04 10:34
Met een tweede kind op komst ben ik alvast wat voorwerk aan het doen om straks tussen maart en juni een occasion te kopen. We rijden op dit moment een Peugeot 107, met genoeg plezier want onze wensen m.b.t. motorvermogen e.d. zijn niet zo groot. Zelfs met dakkoffer is deze echter niet groot genoeg om zelfs een weekend weg te gaan met 2 kids dus probeer ik een shortlist te maken voor ik straks een paar occasiondealers af ga.

Mijn kennis van auto's is niet groot, en dat is niet heel erg want mijn wensen zijn ook niet zo groot en de meeste zaken (laadruimte, opties, verbruik) kan ik redelijk goed zelf uitvogelen). De kracht van een motor doet ook nauwelijks terzake, zolang ik maar (desnoods met slakkengang) een bergje op kom. Waar ik wel moeite mee heb is erachter komen welke motoren van welke merken ik beter niet kan nemen.

Met behulp van onder meer de autovergelijker en de verbruiksmonitor van AutoWeek kom ik er redelijk achter wat het verbruik en de milieu-impact is van bepaalde motoren. Verder hoor ik van een enkele vriend wel wat informatie, maar echt duidelijke cijfers of praktijkervaringen over de betrouwbaarheid, onderhoudskosten en kans op falen (vervangen dure onderdelen/hele motor) mis ik nog een beetje. Ik raadpleeg graag de collectieve ervaringen van mijn medetweakers, met wel een kleine wens. Als je je ervaring deelt dan hoor ik ook graag of dit een enkele ervaring van jezelf is of van meerdere voorbeelden (zonder al te veel stigma of tunnelvisie). Cijfers en statistieken (al dan niet extern) zijn natuurlijk helemaal welkom.

Mijn criteria zijn als volgt:
- Budget staat nog niet helemaal vast, maar tussen €6000-8000 is een mooie indicatie
- Ik wil met ca. 15.000-20.000 km/jaar het liefst iets van 10 jaar met de auto kunnen doen (wishful thinking?)
- Laadruim minimaal 400L (bank omhoog) / 1000L (bank omlaag)
- Zuinig (beter dan 1L/15km | 7L/100km
- Milieuvriendelijk
- Veilig
- Goedkoop in onderhoud
- Must have: airco, ABS, airbags, trekhaak
- Nice to have: cruise control, isofix, goeie geluidsinstallatie, mediabediening etc etc
- Wat me echt niet boeit: uiterlijk, kleur, aantal PK, getint glas

Mijn huidige long-shortlist:
Citroën C3 Picasso
Dacia Logan MCV
Ford C-Max
Ford Focus Wagon
Honda Civic
Honda Jazz
Hyundai i30 CW
Kia Cee’d Sportswagon / Sporty Wagon
Mazda 6 Sportbreak
Nissan Note
Opel Astra Wagon
Opel Meriva
Peugeot 3008
Peugeot 308
Peugeot 308 SW
Renault Clio Estate
Renault Megane Grand Tour/Estate
Renault Scenic
Seat Ibiza ST
Seat Toledo
Skoda Fabia Combi
Volkswagen Passat (station)

Mijn volledige spreadsheet is was hier te vinden (ja, ik heb wat neurotische trekjes), voel je vrij om comments achter te laten op de sheet.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 2% gewijzigd door DrBackBeat op 05-02-2022 14:51 . Reden: Anonimisatie ]

Simplicity is not stupidity

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:59
Hoeveel moet je kunnen trekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:10
Op je lijst staan hele diverse auto’s, zoals een Opel meriva en een VW Passat. Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken. Misschien moet je er nog even langer over nadenken wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 11-05 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik mis de Honda Insight, binnen budget, betrouwbaar en erg zuinig.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBackBeat
Op de trekhaak bedoel je? Niet zo heel veel, fietsendrager, misschien een kleine aanhanger. Een caravan ofzo staat zeker niet in de planning.
upje schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:48:
Op je lijst staan hele diverse auto’s, zoals een Opel meriva en een VW Passat. Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken. Misschien moet je er nog even langer over nadenken wat je wilt.
Ik heb zelf het idee dat ik wel goed weet wat ik wil, alleen dat ik nog niet zo goed weet waar ik naar moet kijken qua motor. Misschien moet ik duidelijker maken dat ik vooral gewoon een zuinige motor wil maar die niet na weinig kilometers al af is of veel onderhoud/kosten vergt. Ik heb begrepen dat dat misschien een contradictie is, of in ieder geval weten welke motoren een goede middenweg maken. Overigens noem je 2 auto's die inderdaad een beetje de randen opzoeken van mijn vereisten, maar een kleinere auto zoals een Meriva is misschien wel te overwegen als deze op elk ander vlak wel gewoon criteria afvinkt.
revolution-nl schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:49:
Ik mis de Honda Insight, binnen budget, betrouwbaar en erg zuinig.
Ik moest hem even opzoeken maar deze is blijkbaar afgevallen op de kofferbak. Niet genoeg ruimte helaas. Let wel, ik wil er in zekere zin wel mee op vakantie kunnen. Misschien wordt dat met sommige andere modellen op de lijst ook lastig maar de Insight valt zelfs op het minimale criterium al af. Wel goed dat je hem noemt, ik ga er vanuit dat ik meer auto's heb gemist op deze lijst.

Voor het idee, mijn originele lijst is tot stand gekomen door op autotrack.nl te filteren op kofferbak (minimaal 350 liter), bouwjaar (niet ouder dan 2005), kilometers (niet meer dan 150k), prijs (niet meer dan €10k) en zo nog wat filters (5-deurs, personenauto etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:51

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je niet veel hoeft te trekken, en je wil zuinig, zoek dan de lichtste. Scheelt je behalve in brandstof toch ook in de belasting?

[ Voor 28% gewijzigd door thunder7 op 25-12-2020 21:45 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Breng focus aan.

Op jouw longlist staan 22 auto's, die elk met grofweg 4 motorblokken geleverd zijn, nog geen brandstofkeuze gemaakt. Minimaal 100 combinaties zijn er te maken, teveel wat mij betreft. Slijp dit lijstje eens scherp en laat ons op een shortlist van 5 auto's schieten.

Verbruik. In je excel maak je veel werk van 'beste' en 'slechtste' motorblok. Beperk je alvast tot voor jou 'beste' blok (zo te zien laag verbruik), dat scheelt veel nodeloos werk.

Veiligheid. Vind je het belangrijk, neem dan (volgens jouw cijfers) geen Dacia Logan. Verder zou ik je adviseren niet teveel waarde te hechten aan die testresultaten. vind je het extreem belangrijk, streep dan op basis van dit criterium het gros van de auto's op de lijst weg.

Ik vind het opvallend dat je geen kolom opneemt met totale running cost: brandstof+wegenbelasting+onderhoud+verzekering+afschrijving. Nu komt er totaal niet uit dat een Volkwagen Passat Station gemakkelijk 100 euro meer kost per maand dan een Clio Estate. En of jou dat iets uitmaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33
DrBackBeat schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:42:
Ik heb zelf het idee dat ik wel goed weet wat ik wil, alleen dat ik nog niet zo goed weet waar ik naar moet kijken qua motor.
Maar welk segment wil je?

Er zit echt een wereld van verschil tussen bijvoorbeeld een Clio en een Passat. Qua luxe, comfort, beleving. Is dat je allemaal niets waard?

Je lijst is té divers. En uiteindelijk komt het er op neer dat je voor meer geld, meer auto kunt rijden. Maar ja als je echt geen eisen hebt? :? Neem dan maar de goedkoopste... ze komen allemaal een heuvel op.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:55

houthakker

Poehé

Dat is idd best een lijst. De kleinste is een B segmenter en de grootste een D segmenter (passat).
En je komt van het A segment. Zeker in gewicht zit er behoorlijk verschil; Een Opel Astra Station van na 2011 is echt zwaar. Dus Tip 1, toch maar eens in 1 van de 'kleinere / lichtere' gaan zitten, en als je plek genoeg hebt de grote laten vallen.

Disclaimer; Even voorop; niets is zwart wit; of een auto goed is heeft ook te maken met onderhoud en hoe deze gebruikt is. Het eerste is nog wel een beetje na te gaan en het een en ander is met garantie af te dekken). De auto beoordelen moet dus voor elk exemplaar individueel, dus neem iemand mee met verstand van zaken of laat een aankoopkeuring doen. Overigens opvallend dat de C3 top is in de Pannenstatistik en de Peugeot flop... Is toch hetzelfde concern. Nissan Note, heeft ondanks dat dit een japanner is meer euvels dan bij Mazda/Toyota. Voor de Mazda 6 geld; betrouwbaar, maar roest... VAG; TSI modellen van voor 2013 etc.. etc...

Ik ben van mening, dat je met een jongere auto (t.o.v kilometerstand) ook minder problemen gaat krijgen (iig de eerste paar jaar).;
* minder eigenaars
* waarschijnlijk onderhouden door de dealer
* wellicht nog fabrieksgarantie.

Tips
2. Wil je 10 jaar met de auto doen, dan zou ik kijken naar auto's die 5 jaar oud zijn of jonger. Na 10 jaar oud moet je rekenen op meer onderhoudskosten en gebreken.
3. Kijk ook naar de ANWB occassion tests - daar staat bij wat de ANWB van de auto vind.

Vragen: Verder mis ik nog in het lijstje:
4. Toyota's.. Ik zie in excel bij de Toyota Verso-s dat deze te klein is!? (vergelijk je met Opel Karl?!??!). Hebben we het wel over dezelfde auto? Mijn vader heeft deze, en is een stuk groter dan de Auris die hij ook gehad heeft.
5. Suzuki Baleno; model 2016-. Ruim en erg licht.
6. Je 'aanschaf'budget is er misschien net te krap voor; maar met de wens om 10 jaar met de auto te doen, heb je een EV overwogen? Runningcost zijn bijna onverslaanbaar, de aanschafprijs wat hoger maar voor 2e hands kun je wel subsidie krijgen.

Persoonlijk denk ik zit de 'sweetspot' bij de Koreanen. Garantie (5 jaar voor Hyundai, 7 jaar voor Kia). Betrouwbaar, betaalbaar en non-nonsense auto's. In de schoonfamilie word behoorlijk Hyundai gereden (oom was dealer...), weinig klachten. Ik heb nu zelf een Hyundai Ioniq (vorige auto; Mitsubischi Lancer, LPG, tot 14 jaar oud gereden, en 411.000km, stil going strong). Voor de meeste ruimte voor het minste geld; de Dacia.

[ Voor 19% gewijzigd door houthakker op 26-12-2020 01:14 ]

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Ik heb sinds kort de Logan mcv met een 900cc motor + turbo. Zet ik m op eco stand, icm cruise control, kom ik rond 1:20 uit.

Qua ruimte groot, abs/ESP erop, isofix etc.

Ik kom van een Scenic af, dus het is even allemaal anders, maar het valt me nog lang niet tegen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
Er zijn geen echt slechte motorblokken. Trend is echter downsizing, volgens de monteur bij mijn garage heeft dat wel impact op de levensduur. Zijn advies was om een zo groot mogelijk motorblok te nemen als je lang met je auto wilt doen. En uiteraard het voorgeschreven onderhoud nauwkeurig volgen. Maar een groter motorblok is wellicht weer minder zuinig. Je kunt niet alles hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 17:47

kolderindekop

yeaahhhh

Ik rij al weer 10 jaar in een opel vectra station redelijk goedkoop in onderhoud nooit grote problemen gehad, zeer ruime wagen. Je met well een beetje geluk ook hebben,maar voor betrouwbaarheid en kwaliteit zou ik een wagon kiezen uit japan of daar in de buurt.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:10

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik denk dat je één hoofdkenmerk moet kiezen en je daarop moet richten, anders word de keuze steeds moeilijker. Qua veiligheid kun je (denk ik te weten) goed terecht bij Volvo, Toyota, Mercedes, maar dat zijn niet de meeste goedkope voertuigen om aan te schaffen. Zuinigheid hebben veel merken maar ook hier hebben de duurste de meeste ontwikkelingen dus gaat je winst de deur weer uit.

Alle opmerkingen over downsizing ten spijt (en altijd van gebruikers, nooit van garagisten) heb ik er zelf nooit gezeik mee gehad. De 'baby six' 2-liter zescylinder van BMW werd destijds ook al als ongewenst downsizen gezien (want de auto woog behoorlijk wat) maar daar heb ik ook 3 ton op gezet en die doorstond de muntstuktest nog. Positief punt van een kleinere motor is (in de regel) lagere onderhoudskosten.

Uit jouw shortlist heb ik de Logan proefgereden en ik vond dat best een prettige auto voor het geld. Uiteindelijk een Lodgy gekocht omwille van de ruimte maar die haalt o.a. jouw streefverbruik niet (1 op 15 kán maar moet je discipline hebben) en zal iets meer onderhoudskosten hebben (al scheelt het weinig). Veiligheid scoort Dacia niet zo hoog echter - 3 uit 5 sterren. Deels omdat de A-stijl toch wel iets verboog en ook omdat er een hoop secundaire 'features' gewoon niet op zitten (curtain airbags, actieve systemen). ABS en ETC enzo wel (verplicht in de EU). Ik heb zelfs Hill Hold assist, Navi/Airco, fatsoenlijk geluid (al is het volume beperkt) en een lekker hoge grondspeling (voor ons belangrijk omdat we er ook mee kamperen in de bossen).

Mijn doorslaggevende factor was prijs. Zowel aanschaf als onderhoud zijn gewoon goedkoper bij Dacia, en de grootte van de motor is daar een factor in. Ik heb een grote auto met de kenmerken van een kleinere, en alle basiszaken zijn gewoon aanwezig. De rest is ofwel 'gewoon voldoende' of een concessie (vooral op luxe, vind ik).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 11-05 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PhilipsFan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 03:51:
Er zijn geen echt slechte motorblokken. Trend is echter downsizing.
Juist de eerste generatie downsize motoren van VAG (TSI) en PSA (THP) kan je beter mijden

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 26-12-2020 09:35 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 19:50
Met betrekking tot veiligheid kan je auto's vaak vinden op de euro ncap site: http://www.euroncap.com, misschien helpt dat met filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 14:21

Yucon

*broem*

Als je referentiekader een 107 is dan is elke auto die je noemt veilig. Misschien zou je bij het stellen van prioriteiten dat aspect wat minder zwaar laten wegen, want als je niet gaat schrappen wordt het erg onoverzichtelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Daanoz schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:42:
Met betrekking tot veiligheid kan je auto's vaak vinden op de euro ncap site: http://www.euroncap.com, misschien helpt dat met filteren.
Die testen helaas niet alles. Ik heb o.a. Volvo intern wél zien testen op aanrijdingen achterop bijvoorbeeld, of een complexe val vanwege een greppel (draaien) of afgrond (rollen en alle kanten op). Er is een limiet, dat begrijp ik, maar ik krijg daar wel een veilig gevoel van (ook al kan ik die auto's niet betalen :+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik zou trouwens ook niet te hard op die 10 jaar focussen. Leuk als je het haalt, maar als je het perse wil halen moet je nu simpelweg meer uitgeven aan een jongere auto of andere punten van je wensenlijstje laten vallen De vraag is of dat tegen elkaar opweegt.

Ik zal hem trouwens maar inkoppen: waar is de auris station? :7

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 26-12-2020 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-05 08:02
Je lijst is inderdaad zeer divers. Voor zover het wat toevoegt hebben wij twee keer een soortgelijke lijst en Excel gehad om alles met elkaar te vergelijken, en viel onze keuze twee maal op een Ford focus wagon (1e generatie), vanwege betrouwbaarheid, gebruik en gewoon erg veel opties en veiligheid voor weinig geld, omdat er gewoon zeer veel van rondrijden en dat de prijs van occasions drukt. Wij hebben sinds 2012 enkel probleemloze kilometers gemaakt met deze auto's. Vorig jaar ingeruild voor een andere ivm trekhaak voor eigenlijk dezelfde De eerste generatie heeft in sommige gevallen problemen met roest, dat schijnt in latere edities te zijn opgelost. Generatie 2 en 3 liggen prijzen wat meer marktconform en komen er meer auto's in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tip, zoek een benzine station wagen in het C segment . Dus Megane, Focus, Astra, 308, Octavia.
Dat zijn auto's die binnen je budget vallen , imo ontloopt het elkaar niet veel, rijden allemaal prima. Kijk welke je het leukste eruit vindt zien en ga dan proefritten maken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

XooL schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:01:
Je lijst is inderdaad zeer divers. Voor zover het wat toevoegt hebben wij twee keer een soortgelijke lijst en Excel gehad om alles met elkaar te vergelijken, en viel onze keuze twee maal op een Ford focus wagon (1e generatie), vanwege betrouwbaarheid, gebruik en gewoon erg veel opties en veiligheid voor weinig geld, omdat er gewoon zeer veel van rondrijden en dat de prijs van occasions drukt. Wij hebben sinds 2012 enkel probleemloze kilometers gemaakt met deze auto's. Vorig jaar ingeruild voor een andere ivm trekhaak voor eigenlijk dezelfde De eerste generatie heeft in sommige gevallen problemen met roest, dat schijnt in latere edities te zijn opgelost. Generatie 2 en 3 liggen prijzen wat meer marktconform en komen er meer auto's in de buurt.
Ingeruild vanwege trekhaak? Doe je dat ook als de asbak vol is :D. Haakje laten plaatsen is misschien 350 euro?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 10:35
Hoe sta je tegenover een wat oudere Toyota Avensis? Ik zie een aantal uit 2005 - 2007 op autotrack met 100K tot 130K op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-05 08:02
HTT-Thalan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:10:
[...]
Ingeruild vanwege trekhaak? Doe je dat ook als de asbak vol is :D. Haakje laten plaatsen is misschien 350 euro?
Haha, dat was wel de voornaamste reden ja, we kochten een vouwwagen en kregen de kans om onze auto met 277.000 km in te ruilen voor een van 148.000 km met trekhaak, met bijkomend voordeel dat alle accessoires zoals winterbanden direct passen. Voor een bedrag van nog geen 3k kunnen we weer jaren vooruit. Haakje koste trouwens 600 incl. montage, dus hebben we dat geld naar gelijk in een jongere gestopt. Geen spijt van, heerlijke auto ;-) maar snap de beeldvorming, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

XooL schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:46:
[...]

Haha, dat was wel de voornaamste reden ja, we kochten een vouwwagen en kregen de kans om onze auto met 277.000 km in te ruilen voor een van 148.000 km met trekhaak, met bijkomend voordeel dat alle accessoires zoals winterbanden direct passen. Voor een bedrag van nog geen 3k kunnen we weer jaren vooruit. Haakje koste trouwens 600 incl. montage, dus hebben we dat geld naar gelijk in een jongere gestopt. Geen spijt van, heerlijke auto ;-) maar snap de beeldvorming, haha!
Dik een ton eraf voor nog geen 3000 euro is inderdaad niet veel geld, maar ik vraag me dan stiekem af hoe lang je met die andere nog had kunnen doorrijden. Ik zag pas een docu over bushtaxi's en als je ziet hoe veel kilometers mensen daar nog met een auto kunnen doen - en dit met duct tape, een lasapparaat en staaldraad - stel je dan eens voor hoe oud zo'n ding kan worden met proper onderhoud.

De kosten zijn dan eigenlijk altijd drijfveer, maar vroegtijdig vervangen kost op een andere plek in de wereld weer geld :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:02
Hoe ouder de auto hoe meer klein spul vervangen moet worden. Als de auto 3000 waard is en distributie riem vervangen kost je 2000 euro. Zou je het dan nog wel doen? Of de auto omruilen en 2000 neer leggen voor een jongere auto??

Zijn genoeg speciale modelletjes die al decennia lang mee gaan. Vaak dan in oost Europa. Waar het vervangen van distributie riem 500 euro kost.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

To_Tall schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:54:
Hoe ouder de auto hoe meer klein spul vervangen moet worden. Als de auto 3000 waard is en distributie riem vervangen kost je 2000 euro. Zou je het dan nog wel doen? Of de auto omruilen en 2000 neer leggen voor een jongere auto??

Zijn genoeg speciale modelletjes die al decennia lang mee gaan. Vaak dan in oost Europa. Waar het vervangen van distributie riem 500 euro kost.
Het voortijdig vervangen van spullen die nog niet 'op' zijn (en dus puur uit economische overwegingen) spaart jou geld uit. Maar ergens in de 'ketting' moet er een extra auto geproduceerd worden om dit op te vangen. En dat belast het milieu extra :). Niks is de wereld is gratis en/of oneindig dus jouw voordeel is andermans nadeel (in het grote plaatje).

Dit is heel strikt genomen en niet als waardeoordeel bedoeld, ik zal je er niet op aankijken als je je auto vervangt of wilt vervangen, maar dit is hoe ik er tegenaan kijk. Een Distributieriem vervangen kost ook hier geen 2000 euro (bij lange na niet) tenzij je een hele dure D of E segmenter rijdt (en dan valt het binnen de verwachtingen).

Heel veel dingen kun je ook zelf, als je bereid bent er een beetje werk in te steken. Ik heb een krikje van een paar tientjes en een momentsleutel, en daarmee vervang je eenvoudig je eigen wielen van winter naar zomer bijvoorbeeld. Spaar mij niet alleen geld, maar ook onnodig transport uit (en dus minder uitstoot).

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-12-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
HTT-Thalan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:02:
[...]

Het voortijdig vervangen van spullen die nog niet 'op' zijn (en dus puur uit economische overwegingen) spaart jou geld uit. Maar ergens in de 'ketting' moet er een extra auto geproduceerd worden om dit op te vangen. En dat belast het milieu extra :). Niks is de wereld is gratis en/of oneindig dus jouw voordeel is andermans nadeel (in het grote plaatje).

Dit is heel strikt genomen en niet als waardeoordeel bedoeld, ik zal je er niet op aankijken als je je auto vervangt of wilt vervangen, maar dit is hoe ik er tegenaan kijk. Een Distributieriem vervangen kost ook hier geen 2000 euro (bij lange na niet) tenzij je een hele dure D of E segmenter rijdt (en dan valt het binnen de verwachtingen).
Je moet altijd voortijdig spul vervangen zeker in een auto waar als iets kapot gaat op 1 van de cruciale onderdelen je een hoop geld kan gaan kosten en of zelfs in het ziekenhuis of erger kan veroorzaken.

Daarnaast als ik een reparatie voor paar duizend moet ophoesten en volgend jaar ook nog eens paar honderd extra en dat jaar daarop ook weer 1500. Omdat spul ook echt stuk is. Dan ben ik dief in eigen portemonnee als ik niet een jongere auto had gekocht.

Voorbeeld mijn vrouw die had een polo uit 2003. Prima auto tot 1 van de schokbrekers bij APK gescheurd was moest er 2 vervangen 800 euro.
Jaar later een stang onder de auto die een scheur vertoonde 1250 euro. Jaar later weer een reparatie van 1500 euro.

Dit is vervangen ten tijde dat het ook echt defect was.

We hebben toen een nieuwe auto gekocht. Juist vanwege de vele reparaties. Bij elkaar hebben we net zo veel betaald aan reparaties als dat de auto is aangeschaft.

Voor dat zelfde geld had je een nieuwe auto uit de fabriek gehad.

Dus ja soms loont het om een nieuwe auto te kopen. En ja elke auto uit een fabriek heeft het mileu belast maar is weer schoner geproduceerd dan een auto van 10 jaar geleden en belast in zijn levenstijd het milieu minder dan een auto van 10 jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
Prius
En nee, niet mijn auto. Wel in z'n broer de auris gereden. Bevalt prima voor iemand die focust op betrouwbaar van A naar B vervoer.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/8qMAAOSw1rJf3dm6/$_86.JPG
  • Zuinig
  • betrouwbaar
  • binnen budget
  • trekhaak
  • Bagageruimte 441 / 1120L
Mazda 6 heb ik nog een één-is-geen voorbeeld. Vriend van mij koopt ze voor 3 ~4k met 250.000+ op de teller er rijdt er drie vier jaar mee tot er 350k + op te teller staat. Elke keer weer met minimale kosten aan onderhoud bij merkloze garage. En als er uiteindelijk toch een dure reparatie aan komt, dan is de keuze voor inruil snel gemaakt. Dan legt hij weer € 2.500 bij op de inruil en pakt weer een Mazda 6.
Nadeeltje, wat zwaar en niet heel zuinig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

To_Tall schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:20:
[...]
.. schokbrekers van 800 euro en nog wat ..
zonder perse je verhaal onderuit te willen halen zou ik eerder de garage inruilen, maar dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 10:33
Je mag er alleen niets mee trekken...
O.1Aanhangwagen geremd
Niet geregistreerd

O.2Aanhangwagen ongeremd
Niet geregistreerd
En dat wil @DrBackBeat (misschien?) wel.
Op de trekhaak bedoel je? Niet zo heel veel, fietsendrager, misschien een kleine aanhanger. Een caravan ofzo staat zeker niet in de planning.
Voor de fietsendrager is het natuurlijk wel bruikbaar.

Oftewel @DrBackBeat moet eens bedenken wat hij precies wil. Niet aleen wat betreft de trekhaak. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Superbetrouwbaar, groot genoeg, en vooral zuinig.

Toyota Auris Hybrid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Zelf pak hem beet 2 ton gereden in een 308SW met de 1.6 liter turbodiesel.
Best wel een hele fijne auto, mits je er eentje vind met de luxe stoelen (ik had een collega met de goedkope stoelen en mijn rug deed gelijk pijn).

Maarja, een Prius of een Auris is natuurlijk ook een topding als het om betrouwbaar gaat.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Yucon schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:42:
[...]

zonder perse je verhaal onderuit te willen halen zou ik eerder de garage inruilen, maar dat terzijde
Was nog wat meer aan de aan de hand. Gaat ook om het voltallige plaatje. Reparaties zijn nodig bij oudere auto’s het is ook aan te bevelen om voor dingen stuk gaan ze te vervangen.

Maaarrrrr als reparaties duurder worden dan dat je zou terug krijgen voor de auto. Of reparatie op reparatie nodig is om de auto betrouwbaar te houden. Dan zal je toch naar een andere auto moeten gaan kijken. Dat was meer de strekking van het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:06:

Toyota Auris Hybrid.
Ik rij die, te weinig ruimte op de achterbank om een maxi cosi achterstevoren te plaatsen (mijn bijrijder zit tegen het dashboard gevouwen) plus je kan er vrijwel niets mee trekken (375 kilo). Als de tweede ook nog achterstevoren moet zitten valt hij helemaal af.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 26-12-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Je moet altijd voortijdig spul vervangen zeker in een auto waar als iets kapot gaat op 1 van de cruciale onderdelen je een hoop geld kan gaan kosten en of zelfs in het ziekenhuis of erger kan veroorzaken.

Daarnaast als ik een reparatie voor paar duizend moet ophoesten en volgend jaar ook nog eens paar honderd extra en dat jaar daarop ook weer 1500. Omdat spul ook echt stuk is. Dan ben ik dief in eigen portemonnee als ik niet een jongere auto had gekocht.

Voorbeeld mijn vrouw die had een polo uit 2003. Prima auto tot 1 van de schokbrekers bij APK gescheurd was moest er 2 vervangen 800 euro.
Jaar later een stang onder de auto die een scheur vertoonde 1250 euro. Jaar later weer een reparatie van 1500 euro.

Dit is vervangen ten tijde dat het ook echt defect was.

We hebben toen een nieuwe auto gekocht. Juist vanwege de vele reparaties. Bij elkaar hebben we net zo veel betaald aan reparaties als dat de auto is aangeschaft.

Voor dat zelfde geld had je een nieuwe auto uit de fabriek gehad.

Dus ja soms loont het om een nieuwe auto te kopen. En ja elke auto uit een fabriek heeft het mileu belast maar is weer schoner geproduceerd dan een auto van 10 jaar geleden en belast in zijn levenstijd het milieu minder dan een auto van 10 jaar geleden.
toon volledige bericht
Much of the car’s emissions are generated in the production stage.
https://www.zmescience.co...0the%20production%20stage.

Het is overduidelijk aan de sleutelwoorden in je tekst dat het geld je doorslaggevende factor is - wat ik ook al aangaf, dus we zijn het niet oneens. Je blijft benadrukken dat je het 'natuurlijk' om de kosten doet, maar mijn punt is dus dat het wél repareren van de auto waarschijnlijk minder milieubelastend is. En als je die prijzen aangerekend krijgt voor reparaties zou ik gauw een andere garage zoeken inderdaad ;). Ik heb zat garages meegemaakt die met je meedenken en geen moeite hebben 2ehands of refurb onderdelen te monteren op auto's buiten de garantie. Scheelt jou ook een hoop geld.

Ik zeg niet dat je moet (jouw auto, jouw geld), ik geef puur aan dat er een alternatieve overweging bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Natuurlijk doe ik het voor de kosten!! Er zijn genoeg mensen die niet het geld hebben liggen om een reparatie boven de fiscale waarde van de auto te verantwoorden.

Ze krijgen het geld niet terug bij verkoop logische stap is dan om de auto te vervangen. Ik denk dat voor 99% van de mensen sowieso het sleutelwoord geld is. Daarom is er ook een levendige markt in 2e hands auto’s. Anders kocht iedereen wel een nieuwe auto.

Je moet de kosten die ik heb neergezet in perspectief neerzetten. Wij zijn voor een auto uit 2003 die in aanschaf 5000 euro waard was ruim 4000+ euro aan reparaties kwijt zijn geweest. As steunen die scheurtjes vertoonde, veer die gebroken was, wat motorische mankementen. Nieuwe dynamo omdat de accu niet meer wilde opladen. Enz.

Dus ja 9.000 waarvan 4000 aan reparaties. En uitzicht aan nog meer kosten voor reparaties. Denk ik idd aan mijn portemonnee. Dat geld spaar ik dan liever op voor een andere auto en geld wat ik jaarlijks bespaar aan een vakantie.

Mileu?? Ja daar denk ik ook aan door een zuinigere auto aan te schaffen. Met de auto auto 35l tank konden we maar 450 km rijden nu met 35 liter tank ruim 600.

Is het mileu extra belast door de fabricage van de auto?? Ja natuurlijk, op langertermijn zal deze auto minder belastend zijn dan de oude auto. Deze is btw afgevoerd naar de sloop.

Ben ik voor reparaties? Ja natuurlijk je gaat iets niet weggooien terwijl deze nog gerepareerd kunnen worden. Ben ik tegen reparaties die duurder zijn dan de auto zelf met uitzicht op meer reparaties in de nabije toekomst? Ja. Je gaat ook geen geld in een bodemloze put gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Laatst online: 03:40
PROnline schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:41:
Prius
En nee, niet mijn auto. Wel in z'n broer de auris gereden. Bevalt prima voor iemand die focust op betrouwbaar van A naar B vervoer.

[Afbeelding]
  • Zuinig
  • betrouwbaar
  • binnen budget
  • trekhaak
  • Bagageruimte 441 / 1120L
[...]
De hybride Auris, auris wagon of prius zou ik zeker overwegen:
in hun klasse erg zuinig en door de hybride logica hoeft de verbrandingsmotor meestal alleen maar saai te pruttelen, waardoor ze veel minder slijtage vertonen.
Ik heb ook een tweedehands auris. Prima ding. Heel erg saai, inclusief alle positieve aspecten daarvan. Heb in de afgelopen 5 jaar geen enkele verrassing gehad met dat ding en dat vind ik prima.
Let wel dat hybride auto's en aanhangers een slechte combi is (fietsdrager kan wel, trekhaak niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

onkl schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:40:
[...]

in hun klasse erg zuinig en door de hybride logica hoeft de verbrandingsmotor meestal alleen maar saai te pruttelen, waardoor ze veel minder slijtage vertonen.
Ik heb ook een tweedehands auris. Prima ding. Heel erg saai, inclusief alle positieve aspecten daarvan. Heb in de afgelopen 5 jaar geen enkele verrassing gehad met dat ding en dat vind ik prima.
Let wel dat hybride auto's en aanhangers een slechte combi is (fietsdrager kan wel, trekhaak niet)
Niet persé volgens mij. Alleen bij 'always on' electrische auto's (zoals de Volt) met een generator is de ICE zo ingericht dat hij efficiënt is bij 'pruttelmodus'. Bij een Auris (en daarmee het meerendeel van de hybrides) is de motor volgens mij zo opgezet dat hij ook als 'normale' motor kan fungeren (dus direct aandrijven) en dat komt de efficiëntie bij (semi)stationair draaien niet ten goede. Ik laat me graag verbeteren maar zo is het mij destijds uitgelegd (toen een aantal mensen bij ons overgingen op de Ampera).

Laat onverlet dat de Auris en Toyota consorten volgens mij door de band genomen hele zuinige auto's zijn.

Je hebt echter minder plek en volgens mij heeft iemand hier ook al aangegeven dat de Auris simpelweg te krap achterin is voor kinderzitjes.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-12-2020 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
To_Tall schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:37:
Natuurlijk doe ik het voor de kosten!! Er zijn genoeg mensen die niet het geld hebben liggen om een reparatie boven de fiscale waarde van de auto te verantwoorden.

Ze krijgen het geld niet terug bij verkoop logische stap is dan om de auto te vervangen. Ik denk dat voor 99% van de mensen sowieso het sleutelwoord geld is. Daarom is er ook een levendige markt in 2e hands auto’s. Anders kocht iedereen wel een nieuwe auto.
Toch is de waarde van de auto geen goed richtpunt om te beslissen of je de auto laat repareren. Ik rij in een 15 jaar oude Renault Espace. Daar gaat wel eens wat aan stuk of raakt versleten. Ik geef gemiddeld 1500 euro per jaar uit aan reparaties, terwijl de auto dat waarschijnlijk niet meer zou opbrengen.

Velen zeggen dat het geldverspilling is, maar de crux is dat ik niet meer afschrijf. Qua geld blijft dan (naast de vaste kosten als belasting, verzekering) alleen reparatries over. Niemand rijdt voor 1500 euro per jaar in een Renault Espace. Als ik 'm zou inruilen, dan moet ik er dus eerst een pak spaargeld tegenaan gooien dat ik vervolgens als een malle weer afschrijf. Terwijl je ook bij een nieuwere wagen altijd kans houdt op kosten voor reparaties.

Er komt natuurlijk ooit een einde aan, maar voorlopig blijf ik 'm repareren. Een goedkopere manier van autorijden bestaat gewoon niet. Enige nadeel is dat je wat meer risico loopt op pech, maar het is gebleken dat dit vooral een theoretisch risico is. De wagen heeft me in 12 jaar tijd maar 3x laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PhilipsFan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:30:
[...]

Toch is de waarde van de auto geen goed richtpunt om te beslissen of je de auto laat repareren. Ik rij in een 15 jaar oude Renault Espace. Daar gaat wel eens wat aan stuk of raakt versleten. Ik geef gemiddeld 1500 euro per jaar uit aan reparaties, terwijl de auto dat waarschijnlijk niet meer zou opbrengen.

Velen zeggen dat het geldverspilling is, maar de crux is dat ik niet meer afschrijf. Qua geld blijft dan (naast de vaste kosten als belasting, verzekering) alleen reparatries over. Niemand rijdt voor 1500 euro per jaar in een Renault Espace. Als ik 'm zou inruilen, dan moet ik er dus eerst een pak spaargeld tegenaan gooien dat ik vervolgens als een malle weer afschrijf. Terwijl je ook bij een nieuwere wagen altijd kans houdt op kosten voor reparaties.

Er komt natuurlijk ooit een einde aan, maar voorlopig blijf ik 'm repareren. Een goedkopere manier van autorijden bestaat gewoon niet. Enige nadeel is dat je wat meer risico loopt op pech, maar het is gebleken dat dit vooral een theoretisch risico is. De wagen heeft me in 12 jaar tijd maar 3x laten staan.
De hele maatschappij is ondertussen ingericht op consumptie. Reparaties zijn vreselijk duur of voor sommige producten en onderdelen onmogelijk. We nemen allemaal een 'milieuschuld' op door voortijdig meer spullen te (laten) produceren maar nemen vrijwel nooit een initatief die terug te betalen.

Als TS voordelig wil autorijden zou ik de goedkoopste auto rijden die aan de harde eisen voldoet simpelweg omdat je sowieso al genoeg kosten gaat maken over de tijd dat je de auto rijdt. Luxe is vergankelijk en je went er snel aan (net zo snel als aan dingen die je dacht nodig te hebben maar niet hebt gekocht, je mist het gewoon niet meer). Een paar duizend euro sparen op de aanschaf kan je zo maar een paar jaar onderhoud opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Dat is jouw kijk op zaken. Net als dat ik er anders tegen aan kijk. Ik geef liever in 1x iets meer geld uit en dan geen omkijken meer naar. Behalve regulier onderhoud.

Of je bekijkt elk jaar weer hoeveel geld je kwijt bent aan reparaties.

De hele maatschappij bevooroordeeld veel te snel. De een geeft meer geld uit bij aanschaf de ander is net zo veel geld kwijt aan een oudere auto maar dan aan reparaties.

Het is te kort door de bocht om te zeggen dan jij of ik gelijk hebt. Spiegel gaat hierbij ook niet op. TS kan ook bet als mijn ouders met 3 kinderen 1500km rijden naar Spanje in een fiat panda. Of een dike station wagen kopen.

Jij kijkt alleen naar het mileu!! Dat is jouw mening maar ik heb het gevoel dat je iig bij mijn Posts me probeer over te halen om aan het mileu te denken. Lijkt wel een jehova, zo kont het bij mij iig over.

Dat doe ik ook maar dan op mijn manier en niet op die van jou. Misschien maak ik verkeerde beslissingen misschien maak jij die wel.

Mijn mening kijk naar prijs en toekomstige reparaties. Zijn reparaties voor de auto duur en brengen de reparaties een aanzienlijke verlenging van de levensduur van de auto. Of koop je een auto die elk jaar een paar dagen bij de garage staat omdat er iets defect is geraakt en zo als nog een dure auto hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:55
Kan die milieu discussie hier buiten worden gelaten. Daar zijn al andere topics voor.
Volgens mij heeft OP dat nergens in zijn vraag staan, behalve dat de auto zuinig moet zijn.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

To_Tall schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:50:
Jij kijkt alleen naar het mileu!!
Waar ga jij de materialen voor die nieuwe auto vandaan halen dan? :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyfritz
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-04 23:14
308 SW Peugeot. Doe die maar gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:31
Auris / prius hybrid moet het worden als ik dit zo lees.

[ Voor 21% gewijzigd door wd200 op 26-12-2020 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 22:51
Ik zou zeker naar toyota's kijken, al jarenlang de meest betrouwbare auto's. Diesel moet je niet meer aan beginnen in ieder geval, hybride heeft voorkeur, maar weet niet of je dat binnen je budget kunt vinden.

Ga vooral eens wat auto's proberen zodat je een wat beter beeld hebt van wat je wil/kunt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:52
freddyfritz schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:15:
308 SW Peugeot. Doe die maar gewoon.
Dan wel de facelift versie, en dan een 1.6VTI of een 1.6 HDI (alhoewel dat met 20K per jaar waarschijnlijk niet uit kan). De 1.6 THPs lekker links laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

HTT-Thalan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:08:
[...]

Niet persé volgens mij. Alleen bij 'always on' electrische auto's (zoals de Volt) met een generator is de ICE zo ingericht dat hij efficiënt is bij 'pruttelmodus'. Bij een Auris (en daarmee het meerendeel van de hybrides) is de motor volgens mij zo opgezet dat hij ook als 'normale' motor kan fungeren (dus direct aandrijven) en dat komt de efficiëntie bij (semi)stationair draaien niet ten goede. Ik laat me graag verbeteren maar zo is het mij destijds uitgelegd (toen een aantal mensen bij ons overgingen op de Ampera).

Laat onverlet dat de Auris en Toyota consorten volgens mij door de band genomen hele zuinige auto's zijn.

Je hebt echter minder plek en volgens mij heeft iemand hier ook al aangegeven dat de Auris simpelweg te krap achterin is voor kinderzitjes.
Er zit wel een nuance in. Toyota hybrides gebruiken een verbrandingsmotor volgens het atkinson principe. Dat werkt zuiniger dan een conventionele verbrandingscyclus maar de keerzijde is dat hij nogal onprettig rijdt in lage toeren. Die toyota hybrides heffen dat bezwaar op door in lage toeren de electromotor te laten helpen zodat je dit niet merkt. Ze doen dit trouwens wel wat conventioneler dan de oorspronkelijke atkinson implementatie want in plaats van dubbele zuigers spelen ze met de kleppentiming.

Dus in die zin kan de benzinemotor op een efficiëntere manier draaien dan bij een normale benzineauto mogelijk is. Dit is ook de reden dat ze op de snelweg nog steeds relatief zuinig zijn zelfs als doet dat hybridesysteem dan bijna niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 26-12-2020 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Toyota Hybrides zijn zeer verfijnde en prettige aandrijvingen. Op snelwegen heb je ook best veel variatie in motorvermogen in ons 'vlakke land'. Denk aan tunnels en andere hoogte verschillen. Versnellen of vertragen probeert de motor ook het toerental zo efficiënt mogelijk te houden. Regelmatig rij ik een tunnel in met de brandstofmotor uitgeschakeld :) 1:22 aan de pomp (1:24 op de boordcomputer) met hoofdzakelijk snelweg kilometers. In de stad rij je zuiniger.

Vergeleken met andere start/stop systemen is het hybride systeem echt een verademing en superieur.

Nu moet ik wel zeggen dat het allemaal moderne leaseauto's betrof. De vorige generaties Toyota hybride hebben soms een kleinere accu en kleinere motor. Al hoewel de moderne Li-ION weer minder capaciteit heeft dan de van NiMH vroeger 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 19:38

Killjoy

Klingon lawn products

[...]

Dan ben je genaaid door de garage. Mijn 2003 Ibiza heeft onlangs ook twee nieuwe schokbrekers, aandrijfas hoezen, grote beurt, ruitenwisser armen (roest), enz. gehad. 600 euro.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

Ik moest hem even opzoeken maar deze is blijkbaar afgevallen op de kofferbak. Niet genoeg ruimte helaas. Let wel, ik wil er in zekere zin wel mee op vakantie kunnen. Misschien wordt dat met sommige andere modellen op de lijst ook lastig maar de Insight valt zelfs op het minimale criterium al af. Wel goed dat je hem noemt, ik ga er vanuit dat ik meer auto's heb gemist op deze lijst.
Ik heb tot nu toe altijd alles wat ik mee wou nemen in de koffer van mijn Volvo V40 gekregen (grootte vergelijkbaar met die van de Honda Insight), ook voor een vakantie van tien dagen met twee volwassenen en twee kinderen, inclusief fietsen op het dak en fietshelmen en zo in de koffer. Ik geef toe dat het elk jaar een 3D puzzel is, maar ik vind dat nog wel leuk. Wel nooit kinderwagens meegenomen, mijn kinderen vonden dat verschrikkelijk, dus het was eerst draagdoek, daarna rugzak en nog later loopfietsje. Voor mij hebben uiteindelijk het zitcomfort (dat is uiteraard heel persoonlijk, maar de Volvo zetels voelen alsof ze voor mij ontworpen zijn, ik zit in geen enkele andere wagen even goed) en de actieve en passieve veiligheidsopties (die heb je ook bij andere merken) de doorslag gegeven. Zeker als ik alleen rij en de kinderen maken eens wat ruzie in de auto, ben ik wel geruster dat als ik eens op het foute moment meer met mijn aandacht bij de kinderen dan bij de weg ben, de auto zelf een ongeval zal proberen te vermijden of de schade zal beperken (adaptive cruise control, city safety system). Voor mij weegt dat ruimschoots op tegen een paar liter extra kofferruimte, maar dat is uiteraard een persoonlijke afweging.

Gemiddeld verbruik (D2 eco met automaat van eind 2017) over de iets meer dan 60000 km die ik er al mee gereden heb: 4,7l/100km. Reken op ongeveer 20% van de afstand met aanhangwagen erachter of met fietsen op het dak. Dat is een pak meer dan het officiële cijfer, maar als ik spritmonitor.de bekijk is 't niet slecht.

Soit, wat ik wou zeggen: denk ook eens over welke rijondersteuning je misschien graag hebt als je wat verder alleen zou rijden met twee kinderen die misschien helemaal geen zin hebben in een autorit. Zeker nu ik dat al een tijd heb, zou ik met mijn kinderen in het achterhoofd direct opnieuw een beetje kofferruimte opofferen voor comfort en die actieve veiligheidsopties. Ik kan uit ervaring zeggen dat die bij mijn Volvo goed werken, maar ik neem aan dat ze dat bij andere merken ook doen, dus deze post is zeker niet bedoeld om je richting of weg van een specifiek merk of model te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:14
Je kan vanuit je excel best een voorselectie maken, maar je doet er goed aan om snel met drie 'extremen' een proefrit te maken. De look and feel van een auto kun je alleen maar ervaren door er in te rijden. Ik heb diverse auto's gereden die ik zou kunnen gaan kopen/leasen, waar ik vooraf enthousiast over was maar waar ik na 10 minuten rijden klaar mee was. Twee voorbeelden: eerste generatie Prius, prijstechnisch superinteressant, maar met een automatische versnellingsbak waar ik gek van werd. Of de Mazda 6 (ergens rond 2005): ideale auto op papier, bij proefrit alleen maar ruzie met de stoel. Vast hartstikke persoonlijk, maar voor mij werkte het niet.

Na de drie proefritten kijk je nog eens naar je selectiecriteria: must haves en nice to haves plus het complete kostenplaatje. Dan weet je beter wat voor jou belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

pagani schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:46:
[...]

Ik rij die, te weinig ruimte op de achterbank om een maxi cosi achterstevoren te plaatsen (mijn bijrijder zit tegen het dashboard gevouwen) plus je kan er vrijwel niets mee trekken (375 kilo). Als de tweede ook nog achterstevoren moet zitten valt hij helemaal af.
Vooraf: M'n reactie gaat niet specifiek over die auris, maar over de manier hoe je het af lijkt te wegen. De stoeltjes laat ik ook even voor wat het is wat dat speelt bij veel meer auto's.

Maar als je die trekhaak wil hebben voor "een fietsendrager en misschien een kleine aanhanger" dan lijkt me het trekgewicht geen geweldig punt. Die fietsendrager lukt. En een karretje als je eens een eettafel moet vervoeren lukt en mag ook. Om dat nog dit al kennelijk zwaarwegend mee te nemen is misschien wat overdreven. Je zult ergens wel concessies moeten doen. Dan is het toch wel verstandig vooraf goed te bekijken wat van je wensen wel mag sneuvelen.

Dat achterstevoren zitten is trouwens nog wel een dingetje. Ik schat zo in dat dat de situatie zo lastig kan maken dat de auto's die overblijven alsnog niet aan je andere ook belangrijke criteria voldoen. En het is ook wel relatief; ik kan me voorstellen dat een auto uit 2013 waar het niet achterstevoren kan onder de streep alsnog veiliger is dan een uit 2005 waar het wel mogelijk is.

Mbt die v40: ik ben zelf met zo'n auto en 2 kleine kinderen op vakantie geweest. Er zijn ruimere auto's, maar het is prima te doen. Ook met een ibiza st trouwens. Je moet wel een beetje opletten wat je meeneemt.. maargoed, als je een v70 met een kofferbak van het formaat wijnkelder hebt krijg je die net zo goed vol.

[ Voor 15% gewijzigd door Yucon op 26-12-2020 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Alsnog is er voor 6-8k geen fatsoenlijke Auris TS hybride te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:22
Misschien een VW Golf Variant 1.0?
De eerste TSI motoren zijn gedoe mee maar de nieuwere niet.

Hier passen ook met gemak de maxi Cosi of andere stoeltjes in terwijl je voor genoeg ruimte overhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Het is echt lastig een duidelijk overzicht te vinden in welke auto's achterwaarts geplaatste stoeltjes passen. Eigenlijk heb ik na 15-20 min nog zo goed als niets gevonden. De zoekresultaten worden steeds vervuild met ofwel resultaten welk stoeltje je moet kopen, ofwel resultaten waarin geklaagd wordt dat maxicosi's voor babies niet echt goed in de auto passen.

Heeft iemand een lijstje kunnen vinden? Die stoeltjes zijn dermate groot dat ik me ook maar moeilijk voor kan stellen dat ze in de hierboven genoemde golf passen. Volgens mij kom je al snel bij d-segment auto's uit. Of eventueel c-segment auto's die wat hoger zijn waardoor je een wat rechtere zitpositie hebt en zo extra ruimte kunt krijgen.

edit: ik vind wel dit lijstje. Maar aangezien ze zeggen dat je zelfs in een aygo 2 achterwaarts geplaatste kinderstoeltjes tot 4 jaar kwijt kunt lijkt het me niet dat ze ook naar praktische bruikbaarheid gekeken hebben.

Dit lijstje geeft ook een indicatie. Het gaat dan om wel of geen i-size plek maar ik zie ook dat i-size stoeltjes niet automatisch bruikbaar zijn voor het achterwaarts vervoeren van kinderen ouder dan ca 15 maanden. Als ik het goed lees is het meer zoiets van 'wij adviseren tot 4 jaar achterwaarts en tot 15 maanden kan het zeker'. Waarbij ik een beetje het idee krijg dat in de praktijk die 15 maanden ook direct zo'n beetje de haalbare grens is.

[ Voor 39% gewijzigd door Yucon op 27-12-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Peugeot 206, 207, Renault Twingo... die laatste was nogal krap voorin dan, maar waarom zou zoiets niet in een Golf passen dan?
Overigens had ik de 2way pearl met 16 maanden al weer naar voren. Leuk dat het tot 4 jaar aangeraden wordt, maar van 2-4 jaar zit ie dan met opgevouwen benen tegen de achterbank te trappen, ongeacht de auto die je neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:44:
Peugeot 206, 207, Renault Twingo... die laatste was nogal krap voorin dan, maar waarom zou zoiets niet in een Golf passen dan?
Overigens had ik de 2way pearl met 16 maanden al weer naar voren. Leuk dat het tot 4 jaar aangeraden wordt, maar van 2-4 jaar zit ie dan met opgevouwen benen tegen de achterbank te trappen, ongeacht de auto die je neemt.
Omdat je in het tweede deel van je vraag zelf al het antwoord geeft. Dat het tot 15 maanden nog wel lukt wil ik wel geloven, maar het idee is juist dat het in de toekomst tot veel ouder gedaan zal worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Yucon op 27-12-2020 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Yucon schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:50:
[...]

Omdat je in het tweede deel van je vraag zelf al het antwoord geeft. Dat het tot 15 maanden nog wel lukt wil ik wel geloven, maar het idee is juist dat het in de toekomst tot veel ouder gedaan zal worden.
Dan moeten die stoelen daar ook serieus op aangepast worden, want anders zit dat kind met opgevouwen benen in dat stoeltje. De afstand van rugleuning tot rugleuning staat nml vast omdat je dat ding op een isofix base hebt staan.
Voor onze kinderen was die afstand bij een 2way pearl al binnen 2 jaar bereikt. Moet er niet aan denken om onze kleinste van 2 nog tot zijn 4e andersom te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:22
Een Golf Variant (is dus de stationwagen) is groter dan je verwacht.

Wij zaten ongeveer 3 maanden terug met hetzelfde. Grotere auto nodig vanwege de 2e.
20.000 - 25.000 km per jaar en er moesten dus 2 autostoeltjes in. Een Maxi Cosi Beryl en een Maxi Cosi Pebble. Beide op Isofix.

Wij hebben verschillende auto's bekeken en geëindigd bij de VW Golf Variant 1.0.
Deze bleek ook redelijk zuining. Snelweg haal ik 1:18 tot 1:20, de lange afstand meter (nu ~2500 km) geeft nu 1:15,5 aan. Dit is dus de gecombineerde tussen stad en snelweg.

Ook een Renault Clio Estate e.d. bekeken maar waren toch kleiner dan verwacht en paste de stoelen niet goed in met mij achter het stuur.

Ik pas (ben zelf 1,85m) bij de Golf goed voorin terwijl mijn zoon van ~2 met de Maxi Cosi Beryl (met isofix poot) prima achter mij past.

Neem het mee in je lijst in ieder geval. Wij zijn er heel blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBackBeat
Ik heb wat tongen losgemaakt zie ik! Mooi om alle reacties en behulpzaamheid te zien, ook mooi dat het zoals vanouds soms offtopic gaat.

Ik zal reageren waar ik dat nuttig acht, alle anderen bedankt voor de tips, ik neem alles zoveel mogelijk mee.
Xander schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:44:
[...]

Er zit echt een wereld van verschil tussen bijvoorbeeld een Clio en een Passat. Qua luxe, comfort, beleving. Is dat je allemaal niets waard?
Sport_Life schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:07:
Tip, zoek een benzine station wagen in het C segment . Dus Megane, Focus, Astra, 308, Octavia.
Dat zijn auto's die binnen je budget vallen , imo ontloopt het elkaar niet veel, rijden allemaal prima. Kijk welke je het leukste eruit vindt zien en ga dan proefritten maken.
houthakker schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:50:
Dat is idd best een lijst. De kleinste is een B segmenter en de grootste een D segmenter (passat).
En je komt van het A segment. Zeker in gewicht zit er behoorlijk verschil; Een Opel Astra Station van na 2011 is echt zwaar. Dus Tip 1, toch maar eens in 1 van de 'kleinere / lichtere' gaan zitten, en als je plek genoeg hebt de grote laten vallen.
Om met de deur in huis te vallen: ik heb totaal geen passie voor auto’s. Ik word blij van handigheidjes zoals (adaptive) cruise control, dodehoekdetectie en een fijn geluidssysteem, maar dingen als de beleving, luxe, het geluid van de motor en de pit die erin zit doen me echt helemaal niets. Ik zie vaker de term van segmenten voorbij komen en nog altijd klinkt het me een tikje arbitrair in de oren, het lijkt een combi van prijsklasse en formaat te zijn maar vanuit alle segmenten lijken auto’s naar voren te komen die aan mijn criteria voldoen. Vanzelfsprekend is de prijs van een occasion gepaard met de luxe en als ik daardoor een uit-de-mode lelijke bak rijd dan ben ik alleen dolblij om het geld dat ik bespaar.
4. Toyota's.. Ik zie in excel bij de Toyota Verso-s dat deze te klein is!? (vergelijk je met Opel Karl?!??!). Hebben we het wel over dezelfde auto? Mijn vader heeft deze, en is een stuk groter dan de Auris die hij ook gehad heeft.
Yucon schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:00:
Ik zal hem trouwens maar inkoppen: waar is de auris station? :7
Picaroon schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:39:
Hoe sta je tegenover een wat oudere Toyota Avensis? Ik zie een aantal uit 2005 - 2007 op autotrack met 100K tot 130K op de teller.
t_captain schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:06:

Toyota Auris Hybrid.
qadn schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:21:
Maarja, een Prius of een Auris is natuurlijk ook een topding als het om betrouwbaar gaat.
onkl schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:40:
wd200 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:25:
Auris / prius hybrid moet het worden als ik dit zo lees.
K0L3N schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:27:
Ik zou zeker naar toyota's kijken, al jarenlang de meest betrouwbare auto's.
Dre schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:02:
Toyota Hybrides zijn zeer verfijnde en prettige aandrijvingen.
Het is mij kraakhelder, Toyota en met name de hybrids worden hier een warm hart toegedragen en ik kan mij daar eigenlijk alleen maar bij aansluiten. ‘Mijn’ eerste auto (lees: van mijn ouders) was een HiAce busje, daarna heb ik in onder meer een (Corolla) Verso, Yaris, Auris hybrid, Auris station hybrid, en een beetje in een Rav4 hybrid en Avensis best wat kilometers gemaakt. Top auto’s met een goede reputatie. Ik wil ook met liefde een Toyota nemen maar deze vielen initieel af vooral vanwege de prijs tegenover de leeftijd en kilometerstand. Echter haal ik nu uit jullie woorden dat Toyota’s (ook de hybrids?) rustig de 4 of 5 ton aantikken. Dat schept wel perspectief en ik zal er nog even wat verder naar kijken. Zijn er ook nog andere merken en modellen met een reputatie ver voorbij de gemiddelde ‘sterftellerstand’ gaan?
thunder7 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:45:
Als je niet veel hoeft te trekken, en je wil zuinig, zoek dan de lichtste. Scheelt je behalve in brandstof toch ook in de belasting?
Doe ik een gekke aanname als ik er vanuit ga dat lichtere auto’s ook onveiliger en minder betrouwbaar zijn?
desmond schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:38:
Breng focus aan.

Op jouw longlist staan 22 auto's, die elk met grofweg 4 motorblokken geleverd zijn, nog geen brandstofkeuze gemaakt. Minimaal 100 combinaties zijn er te maken, teveel wat mij betreft. Slijp dit lijstje eens scherp en laat ons op een shortlist van 5 auto's schieten.

Verbruik. In je excel maak je veel werk van 'beste' en 'slechtste' motorblok. Beperk je alvast tot voor jou 'beste' blok (zo te zien laag verbruik), dat scheelt veel nodeloos werk.

(...)

Ik vind het opvallend dat je geen kolom opneemt met totale running cost: brandstof+wegenbelasting+onderhoud+verzekering+afschrijving. Nu komt er totaal niet uit dat een Volkwagen Passat Station gemakkelijk 100 euro meer kost per maand dan een Clio Estate. En of jou dat iets uitmaakt?
Uit de lijst zul je opmaken dat ik in ieder geval voor benzine wil gaan en niet voor diesel (ik heb nu wel twijfels nu hybride zo aanbevolen wordt hier). Het punt is dat ik nu vast loop op een shortlist maken omdat de grootste strepen te zetten zijn door onder meer de betrouwbaarheid/zuinigheid van motoren, iets waar ik te weinig vanaf weet om een oordeel over te vellen en iets dat minder hard in cijfers uit te drukken/op te zoeken valt, zo lijkt. Overigens noteer ik goede en slechte blokken om op occasionsites en straks bij de dealers alvast een spiekbriefje te hebben voor welke auto ik wel en niet nader wil bekijken.

Een goeie tip van een kolommetje met totale running cost, die zal ik gaan checken en is ook zeker een afweging.
Xander schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:44:
[...]

Je lijst is té divers. En uiteindelijk komt het er op neer dat je voor meer geld, meer auto kunt rijden. Maar ja als je echt geen eisen hebt? :? Neem dan maar de goedkoopste... ze komen allemaal een heuvel op.
Xander schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:56:
Oftewel @DrBackBeat moet eens bedenken wat hij precies wil. Niet aleen wat betreft de trekhaak. :P
Dit vind ik wat kort door de bocht. Wat betekent ‘meer auto’? Dat is voor iedereen subjectief lijkt me. En ik heb met een best lijstje criteria naar mijn idee wel verwoord wat mijn eisen zijn. ‘Meer auto’ klinkt mij vaak in de oren als ‘voor meer geld heb je een echte Audi’ en daar haal ik mijn schouders echt enorm voor op. Heb je misschien informatie te bieden m.b.t. welke motoren van de modellen in mijn lijst aan/af te raden zijn? Want dat was mijn vraag.
(...)
Vragen: Verder mis ik nog in het lijstje:
5. Suzuki Baleno; model 2016-. Ruim en erg licht.
6. Je 'aanschaf'budget is er misschien net te krap voor; maar met de wens om 10 jaar met de auto te doen, heb je een EV overwogen? Runningcost zijn bijna onverslaanbaar, de aanschafprijs wat hoger maar voor 2e hands kun je wel subsidie krijgen.
Dank voor al je tips sowieso, erg bruikbaar!
4) Wat ik kon vinden is dat de Verso S het op veel fronten niet helemaal is: relatief prijzig t.o.v. de rest, ff wat kleiner t.o.v. de reguliere stationwagen, relatief milieubelastend, uiteindelijk moet ik strepen en zelfs mijn voorliefde voor de Verso waar ik menig kilometer in heb gereden hield het eerst niet in stand. Dat verandert nu misschien nu ik hoor dat je met zo’n auto een ton meer rijdt dan andere auto’s.
5) Onder de 15 jaar en onder de 150.000 zaten alle 11 occasions die ik zag staan tussen de 8500 en 10k, ruim over het beoogde budget.
6) Een EV is om te dromen, letterlijk en figuurlijk. Ik haal uit mijn queries niet het idee dat ik een EV kan vinden met een zinnig bereik die binnen mijn budget valt, en ik denk niet dat een subsidie dat kan redden. Ik woon in Apeldoorn en beide families wonen in ‘uitersten’ van het land. Een gegarandeerde actieradius van zo’n 350-400 is daardoor wel een eis. Als je desondanks tips hebt hoor ik ze heel graag
HTT-Thalan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:34:
Ik denk dat je één hoofdkenmerk moet kiezen en je daarop moet richten, anders word de keuze steeds moeilijker. Qua veiligheid kun je (denk ik te weten) goed terecht bij Volvo, Toyota, Mercedes, maar dat zijn niet de meeste goedkope voertuigen om aan te schaffen. Zuinigheid hebben veel merken maar ook hier hebben de duurste de meeste ontwikkelingen dus gaat je winst de deur weer uit.
(...)
Persoonlijk zie ik niet zoveel heil me toe te leggen op een bepaald merk. In mijn eerste waslijst kwam vooral Renault/Peugeot/Citroen/Dacia veel naar voren, vanzelfsprekend i.v.m. goedkope occasions. Dat was met reden want het verbruik of de betrouwbaarheid werd eigenlijk nergens geprezen. Mijn overgebleven lijst is zo divers dat een merk kiezen ook bijna meteen een model kiezen is, dat terwijl ze op veel fronten best gelijk op lijken te gaan.
To_Tall schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:54:
(...)
Ik zet zulke zaken zeker tegenover elkaar, en juist daarom stel ik deze vragen in dit topic. Ik heb van een paar motoren al begrepen dat je elke 120.000km mag verwachten de distributieriem te vervangen en dan is die goedkope auto ineens niet zo goedkoop meer. Liefst hoor ik daarom van mensen welke motoren zij hoog en juist laag op de lijst zetten om zulke grappen te voorkomen.
pagani schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:46:
[...]

Yucon schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:53:
Dat achterstevoren zitten is trouwens nog wel een dingetje. Ik schat zo in dat dat de situatie zo lastig kan maken dat de auto's die overblijven alsnog niet aan je andere ook belangrijke criteria voldoen. En het is ook wel relatief; ik kan me voorstellen dat een auto uit 2013 waar het niet achterstevoren kan onder de streep alsnog veiliger is dan een uit 2005 waar het wel mogelijk is.
Yucon schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:47:
Het is echt lastig een duidelijk overzicht te vinden in welke auto's achterwaarts geplaatste stoeltjes passen. Eigenlijk heb ik na 15-20 min nog zo goed als niets gevonden. De zoekresultaten worden steeds vervuild met ofwel resultaten welk stoeltje je moet kopen, ofwel resultaten waarin geklaagd wordt dat maxicosi's voor babies niet echt goed in de auto passen.
_JGC_ schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:44:
Ruimte is wel een subjectief goed he, dat verrast me ook steeds weer en zelfs op iets als literinhoud (min en max) van een auto zegt ook niet alles. SUV’s zijn monsters maar hoe bruikbaar is de verticale ruimte (om van het verbruik nog maar te zwijgen). In dezelfde trant een anekdote. In de Toyota Verso kon ik met gemak een drumstel kwijt (en ik heb geen kleine setup), om van de HiAce natuurlijk maar te zwijgen. Maar toen mijn ouders een Auris station namen was het daadwerkelijk lastig. De auto was wel diep maar je kon nauwelijks wat stapelen en zo werd dat toch een ding. Toen ik vervolgens puur als grapje wilde kijken hoeveel er in mijn 107 pastte bleek zowaar mijn HELE DRUMSTEL er in te passen. Ja, het was tetris en een bijrijder moest met voorkeur geen benen hebben, maar het pastte en sindsdien ben ik al jaren op pad met een 7-delige drumkit in een citybug. Niemand gelooft me.

Moraal van het verhaal, dit soort dingen moet je inderdaad beproeven. Met de kinderstoeltjes ook want in de 107 passen 2 kinderstoeltjes wel, ternauwernood. Slechts bij de bijrijder met de stoel naar voren kun je een stoeltje met poot of een newborn/baby maxi cosi kwijt, maar het kan en we hebben nog niet anders gedaan. In de Auris kan ik mij de beenruimte nog heugen en daar zal een kinderstoeltje evenmin goed in gepast hebben. We gaan het in de praktijk zien.
K0L3N schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:27:
Ga vooral eens wat auto's proberen zodat je een wat beter beeld hebt van wat je wil/kunt betalen.
Sport_Life schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:07:
Kijk welke je het leukste eruit vindt zien en ga dan proefritten maken.
Highland schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:00:
Je kan vanuit je excel best een voorselectie maken, maar je doet er goed aan om snel met drie 'extremen' een proefrit te maken. De look and feel van een auto kun je alleen maar ervaren door er in te rijden.
Zodra het weer kan, meteen :-P Voor het idee goed om te weten, ik ben pas tussen maart en juni van plan echt achter een occasion aan te gaan, dan hebben we het budget en tot die tijd redden we het ook prima. Ik wil, zelfs als het kon, ook niet nu al hoteldebotel naar autoverkopers toe want het aanbod is dan ook weer anders waarschijnlijk. Maar alhoewel proefritjes enzo de doorslag gaan geven zoek ik nog wel houvast om bij die autodealer in ieder geval wel wat info in mijn hoofd te hebben en niet teveel tijd kwijt te zijn met daar nog (online) opzoeken of navragen welke dingen ik kan verwachten van de auto die ik in de proefrit niet mee zal maken (zoals verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Heb je huidige auto in onderhoud bij een vaste garage? Die ook occasions verkopen?
En waar je een goed gevoel bij hebt?

Loop daar eens binnen, gewoon zonder vooraf een keuze te kunnen maken kan het bekijken van wat auto's verhelderend werken.
Nog maar niet gesproken van de meerwaarde van een goede garage/klant band.

Liever dat dan dat je bij jou in je woonplaats bij een van de vele import hallen opgelicht wordt.
Met een of andere zwaar terug gedraaide kilometerstand die de de "voor jou ideale occasion" na aanschaf blijkt te hebben.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DrBackBeat schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:52:

Doe ik een gekke aanname als ik er vanuit ga dat lichtere auto’s ook onveiliger en minder betrouwbaar zijn?
Ja
Het punt is dat ik nu vast loop op een shortlist maken omdat de grootste strepen te zetten zijn door onder meer de betrouwbaarheid/zuinigheid van motoren, iets waar ik te weinig vanaf weet om een oordeel over te vellen en iets dat minder hard in cijfers uit te drukken/op te zoeken valt, zo lijkt. Overigens noteer ik goede en slechte blokken om op occasionsites en straks bij de dealers alvast een spiekbriefje te hebben voor welke auto ik wel en niet nader wil bekijken.
Zuinigheid is uitstekend meetbaar. Ga naar https://www.spritmonitor.de/ en wees een kerel en schrap eens flink uit je longlist. Je koopt uiteindelijk maar een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBackBeat
desmond schreef op maandag 28 december 2020 @ 00:22:
(...)
Zuinigheid is uitstekend meetbaar. Ga naar https://www.spritmonitor.de/ en wees een kerel en schrap eens flink uit je longlist. Je koopt uiteindelijk maar een auto.
Ik heb zelf ook al de verbruiksmonitor van AutoWeek zitten checken, wat je uit mijn lijst én mijn topic had kunnen halen. Het gaat mij om de drawbacks van sommige zuinige motoren aangezien de nieuwe technieken hiervoor in sommige motoren schijnbaar zorgen voor ernstige slijtage en duur onderhoud. Zuinigheid vs. betrouwbaarheid dus.

Het is inderdaad maar een auto, ik sta er naar mijn gevoel juist nonchalanter in dan sommige autofreaks. Maar het is niet 'maar €8000' ofzo, ik wil wel van tevoren weten of ik het goed investeer. Als je dat een rare vraag vindt en/of je hebt er geen bruikbare informatie in bij te dragen, dan bedank ik je voor je bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
Ik zou de wens van eventueel misschien ooit een karretje kunnen trekken laten schieten en voor zoiets gaan.
https://www.autoweek.nl/o...velgen-navigatie-climate/
Aangeboden door de merkdealer en met de km-stand op de teller kan je er nog wel even mee vooruit.

[ Voor 5% gewijzigd door D.deJong op 28-12-2020 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
DrBackBeat schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:29:
[...]

Ik heb zelf ook al de verbruiksmonitor van AutoWeek zitten checken, wat je uit mijn lijst én mijn topic had kunnen halen.
Ik vroeg me al af waar je die verbruikscijfers vandaan had gehaald, want ik kon dit totaal niet terugvinden op Autoweek of Spritmonitor. Ik keek bij een van de auto's, Dacia Logan, die volgens jouw lijst een verbruikscijfer heeft van 5,3L/100km, maar welke dan? Als ik op Autoweek kijk, dan moet je rekening houden met 6,2L/100km, of bij Spritmonitor op 6,3L/100km. Dat is nogal een verschil.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBackBeat
yodeluxe schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:35:
[...]

Ik vroeg me al af waar je die verbruikscijfers vandaan had gehaald, want ik kon dit totaal niet terugvinden op Autoweek of Spritmonitor. Ik keek bij een van de auto's, Dacia Logan, die volgens jouw lijst een verbruikscijfer heeft van 5,3L/100km, maar welke dan? Als ik op Autoweek kijk, dan moet je rekening houden met 6,2L/100km, of bij Spritmonitor op 6,3L/100km. Dat is nogal een verschil.
De cijfers kloppen in principe wel, ik heb gekeken naar de laagste en hoogste gemiddelde meting (met genoeg datapunten voor een betrouwbare meting), met vermelding om welke motor het dan ging en een check of het wel om de uitvoering ging die ik wil. Ik ken mezelf als een erg zuinige rijder dus ik ga wel uit van het lage gemiddelde op de monitor te kunnen halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
DrBackBeat schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:40:
[...]

De cijfers kloppen in principe wel, ik heb gekeken naar de laagste en hoogste gemiddelde meting (met genoeg datapunten voor een betrouwbare meting), met vermelding om welke motor het dan ging en een check of het wel om de uitvoering ging die ik wil. Ik ken mezelf als een erg zuinige rijder dus ik ga wel uit van het lage gemiddelde op de monitor te kunnen halen.
Kijk uit dat je jezelf niet rijk gaat rekenen. Dat iemand een heel zuinig cijfer haalt, wil niet zeggen dat jij dat ook haalt. Als ik zoek op Dacia Logan 90, bouwjaar vanaf 2013, minimaal 50000km aan metingen, dan is de zuinigste bij Spritmonitor 4,83L/100km. Dat is net zo zuinig als ik met mijn Aygo haal, dus inderdaad heel weinig voor zo'n zware auto. Maar kijk je naar de volgende in de rij, dan zie je dat de een na zuinigste al op 5,27L/100km zit. En dan zijn er binnen die lijst nog 32 andere auto's, waarvan er 26 een hoger verbruik hebben dan 6L/100km.

Voor dit soort berekeningen kan je beter uit gaan van het gemiddelde. Mocht het dan zuiniger uit gaan vallen heb je mazzel en anders valt het in ieder geval niet tegen.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBackBeat
yodeluxe schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:58:
[...]

Kijk uit dat je jezelf niet rijk gaat rekenen. Dat iemand een heel zuinig cijfer haalt, wil niet zeggen dat jij dat ook haalt. Als ik zoek op Dacia Logan 90, bouwjaar vanaf 2013, minimaal 50000km aan metingen, dan is de zuinigste bij Spritmonitor 4,83L/100km. Dat is net zo zuinig als ik met mijn Aygo haal, dus inderdaad heel weinig voor zo'n zware auto. Maar kijk je naar de volgende in de rij, dan zie je dat de een na zuinigste al op 5,27L/100km zit. En dan zijn er binnen die lijst nog 32 andere auto's, waarvan er 26 een hoger verbruik hebben dan 6L/100km.

Voor dit soort berekeningen kan je beter uit gaan van het gemiddelde. Mocht het dan zuiniger uit gaan vallen heb je mazzel en anders valt het in ieder geval niet tegen.
Nee snap ik hoor, de uitschieters en dubieuze cijfers heb ik dan ook links gelaten en vooral gekeken naar het laagste of hoogste getal dat wel tegen de rest aan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@DrBackBeat kenmerk zei ik, niet merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBackBeat
Excuus, dat heb ik verkeerd gelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DrBackBeat schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:11:
[...]

Excuus, dat heb ik verkeerd gelezen.
Je maakt het jezelf makkelijker door alles langs één kenmerk te sorteren. Kies dus de eigenschap die het belangrijkst is en maak een shortlist.

Kijk daarna steeds wat andere modellen (die niet bovenaan staan) extra bieden en of het je dat waard is af te wijken van dat hoofd kenmerk.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-12-2020 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:16:
[...]

Je maakt het jezelf makkelijker door alles langs één kenmerk te sorteren. Kies dus de eigenschap die het belangrijkst is en maak een shortlist.

Kijk daarna steeds wat andere modellen (die niet bovenaan staan) extra bieden en of het je dat waard is af te wijken van dat hoofd kenmerk.
Dit kan inderdaad verhelderend werken en helpen met wat focus aanbrengen. En je merkt bovendien vanzelf of het gekozen kenmerk daadwerkelijk je belangrijkste 'ding' is geweest.

Ander dingetje: Eventueel (preventief) onderhoud. Hoe 'betrouwbaar' een model ook bekend mag staan, je koopt een gebruikt product met beperkte garantie. Er bestaat altijd een kans dat de auto die je kiest in het eerste jaar nog één of andere preventieve ingreep nodig heeft waar door een vorige eigenaar op is bezuinigd. Hou daar rekening mee qua budget of reservering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

epoman schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:19:
[...]

Dit kan inderdaad verhelderend werken en helpen met wat focus aanbrengen. En je merkt bovendien vanzelf of het gekozen kenmerk daadwerkelijk je belangrijkste 'ding' is geweest.

Ander dingetje: Eventueel (preventief) onderhoud. Hoe 'betrouwbaar' een model ook bekend mag staan, je koopt een gebruikt product met beperkte garantie. Er bestaat altijd een kans dat de auto die je kiest in het eerste jaar nog één of andere preventieve ingreep nodig heeft waar door een vorige eigenaar op is bezuinigd. Hou daar rekening mee qua budget of reservering.
Als je jonggebruikt koopt acht ik de kans daarop iets kleiner.

https://www.autotrader.nl...ake=dacia&safemodel=logan

willekeurig voorbeeld dat ik van internet trek. Binnen budget (maar dan ook alleen maar omdat ik het goedkoopste merk in jouw keuzelijst kies) en zeer weinig kilometers. Ook genoeg ruimte. extra airbags, airco/opties etc.

Als je bereid bent om die matige NCAP heen te kijken (ze doen het nog steeds niet slécht, maar er is verschil uiteraard) heb je hier echt een hele goedkope auto aan - óók na de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Blubkens schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:54:
[...]

Pas op dat je je hoofd niet stoot achterin.
Wat een klein ding is dat zeg. En ook nog een Peugeot.
Heb toen ik zocht naar zevenzitters o.a. in de Kia Carens gezeten. Dat was echt onmogelijk, als je langer dan 1 meter 20 bent kun je daar achterin niet zitten. De enige auto's waar je als volwassene goed kon zitten waren de BMW 2-serie (maar dan ook maar nét), de Dacia Lodgy en de Ford Galaxy, maar de laatste was zo mogelijk nog duurder dan de BMW (wel enorm vette bak!).

Als TS voornemens is ooit nog voor een derde kind te gaan is het belangrijk te weten dat 'normale' achterbanken (van zowel hatches als stations) eigenlijk een '2.5' zits zijn en dus zelden tot nooit goed 3 kinderzitjes kwijt kunnen. Alleen auto's met 3 volwaardige zitplaatsen op de middenrij (en dat zijn ironisch genoeg vaak alleen de auto's die als 7-zitter zijn ontworpen) kunnen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyfritz
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-04 23:14
Ik woon in een buurt met veel jonge gezinnen. Ik zie ook veel van deze boys rondrijden. Volvo v70 van 2005 etc.
Ruimte zat. Veilig. Waarschijnlijk niet zuinig.

https://voorraad.vakgarag.../v70/occ15843437-f4aa9143

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Laatst online: 03:40
Maak "drie zitjes op de achterbank" niet groter dan het is: Tegen de tijd dat het derde kind er is, zit de oudste vaak al op een zitverhoger. (Jaar of 4, 5, beetje afhankelijk van groeispurten) En die zijn een stuk minder lomp aan alle kanten, dus die kunnen vaak wél tussen twee volledige kinderzitjes in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

HTT-Thalan schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:16:
[...]

Dit dus.
Wij hebben pas een andere (gebruikte) auto aangeschaft, omdat ons eerste kindje onderweg is.
We begonnen de zoektocht met een hele rij wensen.
Bouwjaar 2010 of nieuwer, automaat, genoeg vermogen voor de caravan, veilig, leuk kleurtje, zuinig, trekhaak, isofix, geen VAG enz enz.
Na een flink topic hier, en best veel auto's gezien te hebben werd ons steeds duidelijker dat we niet alles konden combineren met ons budget.
Uit eindelijk hebben we zelfs de nr 1 en 2 wens laten vallen.
Zijnde genoeg vermogen en automaat.
Het is een Renault Captur tce 90 geworden, met handbak.
Voor ons waren dus achteraf nieuwer dan 2010, isofix, geen VAG, leuk kleurtje, en moderne techniek belangrijker.

Oh en voor ons een grote meerwaarde: een betrouwbare verkoper/garage, die een eerlijke prijs op onze inruiler terug gaf en goede garantie voorwaarden heeft.
Bij aflevering zaten er nieuwe voorbanden onder de auto.
Waren nog niet apk afkeur had dus niet gehoeven maar de verkoper wilde gewoon niet dat we binnen het eerste jaar ook nog maar iets aan (regulier) onderhoud zouden moeten laten uitvoeren.

Lang verhaal kort:
Bepaal wat het belangrijkste is en verklein daarmee je shortlist.

Overigens, dat zuinig zijn: wij rijden denk ik nog geen 10.000km per jaar met onze privé auto. (Zakelijk rijd ik een hybride, volgend jaar niet meer bijgeteld, dus niet meer privé)
Dan maakt het nou niet echt heel veel uit of het ding 1 op 15 of 1 op 17 rijd. Althans niet afgezet tegen de rest van de kosten die een auto met zich mee brengt.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Pagina: 1