Ik heb wat tongen losgemaakt zie ik! Mooi om alle reacties en behulpzaamheid te zien, ook mooi dat het zoals vanouds soms offtopic gaat.
Ik zal reageren waar ik dat nuttig acht, alle anderen bedankt voor de tips, ik neem alles zoveel mogelijk mee.
Sport_Life schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:07:
Tip, zoek een benzine station wagen in het C segment . Dus Megane, Focus, Astra, 308, Octavia.
Dat zijn auto's die binnen je budget vallen , imo ontloopt het elkaar niet veel, rijden allemaal prima. Kijk welke je het leukste eruit vindt zien en ga dan proefritten maken.
houthakker schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:50:
Dat is idd best een lijst. De kleinste is een B segmenter en de grootste een D segmenter (passat).
En je komt van het A segment. Zeker in gewicht zit er behoorlijk verschil; Een Opel Astra Station van na 2011 is echt zwaar. Dus Tip 1, toch maar eens in 1 van de 'kleinere / lichtere' gaan zitten, en als je plek genoeg hebt de grote laten vallen.
Om met de deur in huis te vallen: ik heb totaal geen passie voor auto’s. Ik word blij van handigheidjes zoals (adaptive) cruise control, dodehoekdetectie en een fijn geluidssysteem, maar dingen als de beleving, luxe, het geluid van de motor en de pit die erin zit doen me echt helemaal niets. Ik zie vaker de term van segmenten voorbij komen en nog altijd klinkt het me een tikje arbitrair in de oren, het lijkt een combi van prijsklasse en formaat te zijn maar vanuit alle segmenten lijken auto’s naar voren te komen die aan mijn criteria voldoen. Vanzelfsprekend is de prijs van een occasion gepaard met de luxe en als ik daardoor een uit-de-mode lelijke bak rijd dan ben ik alleen dolblij om het geld dat ik bespaar.
4. Toyota's.. Ik zie in excel bij de Toyota Verso-s dat deze te klein is!? (vergelijk je met Opel Karl?!??!). Hebben we het wel over dezelfde auto? Mijn vader heeft deze, en is een stuk groter dan de Auris die hij ook gehad heeft.
onkl schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:40:
De hybride Auris, auris wagon of prius zou ik zeker overwegen:
in hun klasse erg zuinig en door de hybride logica hoeft de verbrandingsmotor meestal alleen maar saai te pruttelen, waardoor ze veel minder slijtage vertonen.
Het is mij kraakhelder, Toyota en met name de hybrids worden hier een warm hart toegedragen en ik kan mij daar eigenlijk alleen maar bij aansluiten. ‘Mijn’ eerste auto (lees: van mijn ouders) was een HiAce busje, daarna heb ik in onder meer een (Corolla) Verso, Yaris, Auris hybrid, Auris station hybrid, en een beetje in een Rav4 hybrid en Avensis best wat kilometers gemaakt. Top auto’s met een goede reputatie. Ik wil ook met liefde een Toyota nemen maar deze vielen initieel af vooral vanwege de prijs tegenover de leeftijd en kilometerstand. Echter haal ik nu uit jullie woorden dat Toyota’s (ook de hybrids?) rustig de 4 of 5 ton aantikken. Dat schept wel perspectief en ik zal er nog even wat verder naar kijken. Zijn er ook nog andere merken en modellen met een reputatie ver voorbij de gemiddelde ‘sterftellerstand’ gaan?
Doe ik een gekke aanname als ik er vanuit ga dat lichtere auto’s ook onveiliger en minder betrouwbaar zijn?
desmond schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:38:
Breng focus aan.
Op jouw longlist staan 22 auto's, die elk met grofweg 4 motorblokken geleverd zijn, nog geen brandstofkeuze gemaakt. Minimaal 100 combinaties zijn er te maken, teveel wat mij betreft. Slijp dit lijstje eens scherp en laat ons op een shortlist van 5 auto's schieten.
Verbruik. In je excel maak je veel werk van 'beste' en 'slechtste' motorblok. Beperk je alvast tot voor jou 'beste' blok (zo te zien laag verbruik), dat scheelt veel nodeloos werk.
(...)
Ik vind het opvallend dat je geen kolom opneemt met totale running cost: brandstof+wegenbelasting+onderhoud+verzekering+afschrijving. Nu komt er totaal niet uit dat een Volkwagen Passat Station gemakkelijk 100 euro meer kost per maand dan een Clio Estate. En of jou dat iets uitmaakt?
Uit de lijst zul je opmaken dat ik in ieder geval voor benzine wil gaan en niet voor diesel (ik heb nu wel twijfels nu hybride zo aanbevolen wordt hier). Het punt is dat ik nu vast loop op een shortlist maken omdat de grootste strepen te zetten zijn door onder meer de betrouwbaarheid/zuinigheid van motoren, iets waar ik te weinig vanaf weet om een oordeel over te vellen en iets dat minder hard in cijfers uit te drukken/op te zoeken valt, zo lijkt. Overigens noteer ik goede en slechte blokken om op occasionsites en straks bij de dealers alvast een spiekbriefje te hebben voor welke auto ik wel en niet nader wil bekijken.
Een goeie tip van een kolommetje met totale running cost, die zal ik gaan checken en is ook zeker een afweging.
Xander schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:44:
[...]
Maar welk segment wil je?
Er zit echt een wereld van verschil tussen bijvoorbeeld een Clio en een Passat. Qua luxe, comfort, beleving. Is dat je allemaal niets waard?
Je lijst is té divers. En uiteindelijk komt het er op neer dat je voor meer geld, meer auto kunt rijden. Maar ja als je echt geen eisen hebt?

Neem dan maar de goedkoopste... ze komen allemaal een heuvel op.
Dit vind ik wat kort door de bocht. Wat betekent ‘meer auto’? Dat is voor iedereen subjectief lijkt me. En ik heb met een best lijstje criteria naar mijn idee wel verwoord wat mijn eisen zijn. ‘Meer auto’ klinkt mij vaak in de oren als ‘voor meer geld heb je een echte Audi’ en daar haal ik mijn schouders echt enorm voor op. Heb je misschien informatie te bieden m.b.t. welke motoren van de modellen in mijn lijst aan/af te raden zijn? Want dat was mijn vraag.
(...)
Vragen: Verder mis ik nog in het lijstje:
4. Toyota's.. Ik zie in excel bij de Toyota Verso-s dat deze te klein is!? (vergelijk je met Opel Karl?!??!). Hebben we het wel over dezelfde auto? Mijn vader heeft deze, en is een stuk groter dan de Auris die hij ook gehad heeft.
5. Suzuki Baleno; model 2016-. Ruim en erg licht.
6. Je 'aanschaf'budget is er misschien net te krap voor; maar met de wens om 10 jaar met de auto te doen, heb je een EV overwogen? Runningcost zijn bijna onverslaanbaar, de aanschafprijs wat hoger maar voor 2e hands kun je wel subsidie krijgen.
Dank voor al je tips sowieso, erg bruikbaar!
4) Wat ik kon vinden is dat de Verso S het op veel fronten niet helemaal is: relatief prijzig t.o.v. de rest, ff wat kleiner t.o.v. de reguliere stationwagen, relatief milieubelastend, uiteindelijk moet ik strepen en zelfs mijn voorliefde voor de Verso waar ik menig kilometer in heb gereden hield het eerst niet in stand. Dat verandert nu misschien nu ik hoor dat je met zo’n auto een ton meer rijdt dan andere auto’s.
5) Onder de 15 jaar en onder de 150.000 zaten alle 11 occasions die ik zag staan tussen de 8500 en 10k, ruim over het beoogde budget.
6) Een EV is om te dromen, letterlijk en figuurlijk. Ik haal uit mijn queries niet het idee dat ik een EV kan vinden met een zinnig bereik die binnen mijn budget valt, en ik denk niet dat een subsidie dat kan redden. Ik woon in Apeldoorn en beide families wonen in ‘uitersten’ van het land. Een gegarandeerde actieradius van zo’n 350-400 is daardoor wel een eis. Als je desondanks tips hebt hoor ik ze heel graag
HTT-Thalan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:34:
Ik denk dat je één hoofdkenmerk moet kiezen en je daarop moet richten, anders word de keuze steeds moeilijker. Qua veiligheid kun je (denk ik te weten) goed terecht bij Volvo, Toyota, Mercedes, maar dat zijn niet de meeste goedkope voertuigen om aan te schaffen. Zuinigheid hebben veel merken maar ook hier hebben de duurste de meeste ontwikkelingen dus gaat je winst de deur weer uit.
(...)
Persoonlijk zie ik niet zoveel heil me toe te leggen op een bepaald merk. In mijn eerste waslijst kwam vooral Renault/Peugeot/Citroen/Dacia veel naar voren, vanzelfsprekend i.v.m. goedkope occasions. Dat was met reden want het verbruik of de betrouwbaarheid werd eigenlijk nergens geprezen. Mijn overgebleven lijst is zo divers dat een merk kiezen ook bijna meteen een model kiezen is, dat terwijl ze op veel fronten best gelijk op lijken te gaan.
To_Tall schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:54:
Hoe ouder de auto hoe meer klein spul vervangen moet worden. Als de auto 3000 waard is en distributie riem vervangen kost je 2000 euro. Zou je het dan nog wel doen? Of de auto omruilen en 2000 neer leggen voor een jongere auto??
(...)
Ik zet zulke zaken zeker tegenover elkaar, en juist daarom stel ik deze vragen in dit topic. Ik heb van een paar motoren al begrepen dat je elke 120.000km mag verwachten de distributieriem te vervangen en dan is die goedkope auto ineens niet zo goedkoop meer. Liefst hoor ik daarom van mensen welke motoren zij hoog en juist laag op de lijst zetten om zulke grappen te voorkomen.
pagani schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:46:
[...]
Ik rij die, te weinig ruimte op de achterbank om een maxi cosi achterstevoren te plaatsen (mijn bijrijder zit tegen het dashboard gevouwen) plus je kan er vrijwel niets mee trekken (375 kilo). Als de tweede ook nog achterstevoren moet zitten valt hij helemaal af.
Yucon schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:53:
Dat achterstevoren zitten is trouwens nog wel een dingetje. Ik schat zo in dat dat de situatie zo lastig kan maken dat de auto's die overblijven alsnog niet aan je andere ook belangrijke criteria voldoen. En het is ook wel relatief; ik kan me voorstellen dat een auto uit 2013 waar het niet achterstevoren kan onder de streep alsnog veiliger is dan een uit 2005 waar het wel mogelijk is.
Yucon schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:47:
Het is echt lastig een duidelijk overzicht te vinden in welke auto's achterwaarts geplaatste stoeltjes passen. Eigenlijk heb ik na 15-20 min nog zo goed als niets gevonden. De zoekresultaten worden steeds vervuild met ofwel resultaten welk stoeltje je moet kopen, ofwel resultaten waarin geklaagd wordt dat maxicosi's voor babies niet echt goed in de auto passen.
_JGC_ schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:44:
Peugeot 206, 207, Renault Twingo... die laatste was nogal krap voorin dan, maar waarom zou zoiets niet in een Golf passen dan?
Overigens had ik de 2way pearl met 16 maanden al weer naar voren. Leuk dat het tot 4 jaar aangeraden wordt, maar van 2-4 jaar zit ie dan met opgevouwen benen tegen de achterbank te trappen, ongeacht de auto die je neemt.
Ruimte is wel een subjectief goed he, dat verrast me ook steeds weer en zelfs op iets als literinhoud (min en max) van een auto zegt ook niet alles. SUV’s zijn monsters maar hoe bruikbaar is de verticale ruimte (om van het verbruik nog maar te zwijgen). In dezelfde trant een anekdote. In de Toyota Verso kon ik met gemak een drumstel kwijt (en ik heb geen kleine setup), om van de HiAce natuurlijk maar te zwijgen. Maar toen mijn ouders een Auris station namen was het daadwerkelijk lastig. De auto was wel diep maar je kon nauwelijks wat stapelen en zo werd dat toch een ding. Toen ik vervolgens puur als grapje wilde kijken hoeveel er in mijn 107 pastte bleek zowaar mijn HELE DRUMSTEL er in te passen. Ja, het was tetris en een bijrijder moest met voorkeur geen benen hebben, maar het pastte en sindsdien ben ik al jaren op pad met een 7-delige drumkit in een citybug. Niemand gelooft me.
Moraal van het verhaal, dit soort dingen moet je inderdaad beproeven. Met de kinderstoeltjes ook want in de 107 passen 2 kinderstoeltjes wel, ternauwernood. Slechts bij de bijrijder met de stoel naar voren kun je een stoeltje met poot of een newborn/baby maxi cosi kwijt, maar het kan en we hebben nog niet anders gedaan. In de Auris kan ik mij de beenruimte nog heugen en daar zal een kinderstoeltje evenmin goed in gepast hebben. We gaan het in de praktijk zien.
Zodra het weer kan, meteen :-P Voor het idee goed om te weten, ik ben pas tussen maart en juni van plan echt achter een occasion aan te gaan, dan hebben we het budget en tot die tijd redden we het ook prima. Ik wil, zelfs als het kon, ook niet nu al hoteldebotel naar autoverkopers toe want het aanbod is dan ook weer anders waarschijnlijk. Maar alhoewel proefritjes enzo de doorslag gaan geven zoek ik nog wel houvast om bij die autodealer in ieder geval wel wat info in mijn hoofd te hebben en niet teveel tijd kwijt te zijn met daar nog (online) opzoeken of navragen welke dingen ik kan verwachten van de auto die ik in de proefrit niet mee zal maken (zoals verbruik).