MBP Mid-2010 Battery Drain

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloekie1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-05-2021
Hoi,

Waarschijnlijk het 1000ste topic over battery drain van een MBP, ik heb hier een oudje mid-2010, accu status is goed - clean install gedaan, NVAM en SMC reset gedaan, volledig schoongemaakt van binnen en toch accu loopt leeg in 40 minuten.

Gevalletje nieuwe kopen of zijn er dingen die ik nog nakijken om te achterhalen waarom dit gebeurt.

Gebruik geen heftige applicaties, beetje browsen etc.

Screen shot met hoe eea ervoor staat, iemand een idee of ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8I7rsnOYbTSIwj_P1vnAjlz5Ag8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KuDojmEXasymTmxApGF9qn2j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 99% gewijzigd door kloekie1 op 25-12-2020 09:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Waarschijnlijk gewoon je accu. Met die 7225mAh en 15W discharge, moet hij een uurtje of 5/6 wel meegaan. Aangenomen dat die 15W niet hoger wordt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:11
aan de informatie uit coconut battery te zien, is de design capacity nog goed.
ook de cycle count van 160 voor een accu van 2,5 jaar oud is niet ongewoon(vrij laag zelfs voor dagelijks gebruik).
maar leeg in 40 min bij 15w verbruik betekent dat
- of de gerapporteerde batterij gegevens niet kloppen (15 w in 40 min is 10 wh, ca 800 mAh capaciteit)
- of er is veel sluip verbruik (wat dus ook niet door coconut battery gezien wordt met slechts 15w verbruik)

blijven monitoren en als dit blijft de accu vervangen, die kan na 2,5 jaar best wel naar z'n grootje zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloekie1
[b]peter-rm in "MBP Mid-2010 Battery Drain"blijven monitoren en als dit blijft de accu vervangen, die kan na 2,5 jaar best wel naar z'n grootje zijn
Idd accu is vervangen 2,5 jaar geleden door een of andere aftermarket, is er aftermarket kwaliteitsverschil oftewel waar zou je op moeten letten bij de aanschaf van een nieuwe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
ik heb in mijn MBP 13" early 2011 in nov 2019 een nieuwe accu gezet (via macbook-accu.nl), geen originele dus.
de eerste geleverde accu had een heel slechte laadkarakteristiek (begon met 30w, maar viel snel terug naar 10w en naar minder dan 5W) waardoor de laadtijd meer dan 5-6 uur was. ook de designcapaciteit liep binnen een half jaar terug met meer dan 10% (gegevens op basis van metingen met coconutbattery)

na een klacht kreeg ik meteen een nieuwe 6000mAh accu die nu (170cycles/6 maanden) nog steeds op 100% zit en ook laadt met 31w (2,7A). ben hierover tevreden. de eerste accu was zeker een maandagmorgen produkt.

Wat je in de gten moet houden is de laadcurve, en het teruglopen van de design capacity. dit kun je helaas alleen meten in het gebruik, en kun je helaas niet van de specs aflezen.

het vervangen op zich is voor modellen van deze jaren een werkje van 10 minuten

[ Voor 3% gewijzigd door peter-rm op 25-12-2020 22:15 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kloekie1 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:05:
[...]

Idd accu is vervangen 2,5 jaar geleden door een of andere aftermarket, is er aftermarket kwaliteitsverschil oftewel waar zou je op moeten letten bij de aanschaf van een nieuwe ?
AM die het 2.5j vol houd is toch prima. dat zal niet de duurste zijn geweest.

voor E35-45 al in NL te koop, en kun je zelf makkelijk vervangen. zou er niet meer aan uitgeven

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 25-12-2020 22:36 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
de accu van mij was ca €40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloekie1
peter-rm schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:14:
ik heb in mijn MBP 13" early 2011 in nov 2019 een nieuwe accu gezet (via macbook-accu.nl), geen originele dus.
de eerste geleverde accu had een heel slechte laadkarakteristiek (begon met 30w, maar viel snel terug naar 10w en naar minder dan 5W) waardoor de laadtijd meer dan 5-6 uur was. ook de designcapaciteit liep binnen een half jaar terug met meer dan 10% (gegevens op basis van metingen met coconutbattery)

na een klacht kreeg ik meteen een nieuwe 6000mAh accu die nu (170cycles/6 maanden) nog steeds op 100% zit en ook laadt met 31w (2,7A). ben hierover tevreden. de eerste accu was zeker een maandagmorgen produkt.

Wat je in de gten moet houden is de laadcurve, en het teruglopen van de design capacity. dit kun je helaas alleen meten in het gebruik, en kun je helaas niet van de specs aflezen.

het vervangen op zich is voor modellen van deze jaren een werkje van 10 minuten
Het laden gaat behoorlijk snel naar 100%, echter hij loopt nog sneller leeg. Zie als ik hem gewoon idle heb staan dat bij een verbruik van 9 watts de accu met de minuut minimaal 1% lager wordt. Met WhatsApp en Brave browser is het verbruik 20 watts, en gaat het natuurlijk nog sneller.

Ook de activiteitsweergave geeft geen gekke dingen, de MBP wordt niet heet.

Kan ik hier nou uit concluderen dat de accu gestorven/stervende is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
lijkt er zo wel op dat de accu intern erg veel lekstroom heeft, dat is niet goed.

vervangen dus maar

zie conclusie 2e punt uit mijn 1e post
" of er is veel sluip verbruik (wat dus ook niet door coconut battery gezien wordt met slechts 15w verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kloekie1 schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:11:
[...]

Het laden gaat behoorlijk snel naar 100%, echter hij loopt nog sneller leeg. Zie als ik hem gewoon idle heb staan dat bij een verbruik van 9 watts de accu met de minuut minimaal 1% lager wordt. Met WhatsApp en Brave browser is het verbruik 20 watts, en gaat het natuurlijk nog sneller.

Ook de activiteitsweergave geeft geen gekke dingen, de MBP wordt niet heet.

Kan ik hier nou uit concluderen dat de accu gestorven/stervende is ?
Batterij al eens gekalibreerd ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloekie1
Dit is nu in progress, als dat niet helpt wordt het een nieuwe accu, thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kloekie1
Kalibratie was helaas ook niet de oplossing, nieuwe accu gekocht.

Na de installatie van de nieuwe accu bemerkte ik al dat de accu % niet snel terug liep, nu kalibratie uit aan het voeren - het lijkt er inderdaad op dat de accu overleden was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kloekie1
Kalibratie volledig uitgevoerd, en accu houdt het met surfen en appen meer als 5 uur vol..., dus eindconclusie accu was overleden ook al geeft het macOS aan dat de accu status Normaal is en een lage cyclecount.

Geleerd....Bij vervanging van de accu even goed navragen welke merken er zoal gebruikt worden en waar je het beste kunt kopen.... er blijkt nogal wat rommel op de markt te zijn.
Pagina: 1