Vraag

• PlayinOcean
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 15-05 01:09
Hoi Tweakers,

Ik heb het hele internet al afgespeurd, maar geen duidelijk antwoord kunnen krijgen op deze vraag. Wat zou er gebeuren als ik een Deco M4-systeem (dat ik overweeg aan te schaffen) rechtstreeks aansluit op de glasvezel-mediaconverter van T-Mobile? Ik heb al gevonden dat ik dan de vlan-id moet instellen op 300 (priority=0). Zou het verder dan moeten werken, met 1 van de mesh-punten als router en de mediaconverter als soort-van-modem?

Voordeel is dan dat ik het T-50 routermodem van T-Mobile kan opbergen. Deze kan niet als bridge worden ingesteld, ook niet vanuit T-Mobile. Ik kan dan gewoon alles regelen met de TP-Link app.
Ik krijg trouwens alleen internet binnen, geen TV of telefonie.

Hopelijk kan iemand hier (wellicht vanuit eigen ervaring) duidelijkheid in verschaffen! :)

Beste antwoord (via PlayinOcean op 26-12-2020 00:37)

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@PlayinOcean er zijn hele volksstammen in het T-mobile topic die eigen apparatuur gebruiken. Zelf gebruik ik een Unifi USG. Dus dat is prima mogelijk.

Zoals je ook al zelf hebt gevonden moet je daarvoor vlan 300 instellen aan de WAN kant. Als dat gaat met de Deco kan jij de Zyxel vervangen.

Als dat niet gaat. Kan je er nog wel een managed switch voorzetten die de vlan splitsing voor je doet.

[Voor 15% gewijzigd door rens-br op 25-12-2020 08:42]

Alle reacties

• jodeltje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Je wil een modem/router vervangen met een router. Dat werkt niet, je hebt altijd een modem nodig. Ik weet dat AVM met de Fritz!Box modemrouters verkoopt met de instellingen van T-Mobile ingebakken, maar er zullen vast meer zijn.

• Lrrr
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 01:01
jodeltje schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 01:43:
Je wil een modem/router vervangen met een router. Dat werkt niet, je hebt altijd een modem nodig. Ik weet dat AVM met de Fritz!Box modemrouters verkoopt met de instellingen van T-Mobile ingebakken, maar er zullen vast meer zijn.
Ik heb niet enorm veel verstand van glasvezel, maar volgens mij wordt er over een glaslijn gewoon Ethernet gepraat en is er dus geen sprake van een modem.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8!
Picnic €5 korting

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

Lrrr schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 02:33:
[...]

Ik heb niet enorm veel verstand van glasvezel, maar volgens mij wordt er over een glaslijn gewoon Ethernet gepraat en is er dus geen sprake van een modem.
Meestal is dit correct. maar soms worden er andere protocollen dan standaard ip4 gebruikt,
Ik zou er mijn eigen PC direct aan de convertor hangen. als je dat werkend krijgt, kan je er ook een router aan hangen

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@PlayinOcean er zijn hele volksstammen in het T-mobile topic die eigen apparatuur gebruiken. Zelf gebruik ik een Unifi USG. Dus dat is prima mogelijk.

Zoals je ook al zelf hebt gevonden moet je daarvoor vlan 300 instellen aan de WAN kant. Als dat gaat met de Deco kan jij de Zyxel vervangen.

Als dat niet gaat. Kan je er nog wel een managed switch voorzetten die de vlan splitsing voor je doet.

[Voor 15% gewijzigd door rens-br op 25-12-2020 08:42]

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online
Eens met @rens-br , hier nog iemand uit zo’n volksstam, altijd glas gehad van TM, altijd eigen router gebruikt. Vlan 300 instellen, dhcp aan en wachten (dit kan vaak even duren!). Het wordt ingewikkelder als je ook TV hebt, maar dat is hier niet aan de orde.

Mocht iemand hier op zoeken; sinds ik verhuisd ben de setup 1:1 meegenomen, media converter vervangen voor een draytek 130 in bridge. Instellingen zijn bij dsl gelijk.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:35
In ieder geval gaat het met die Deco rechtstreeks niet lukken, die heeft geen vlan ondersteuning.

Verder zie ik het nut er niet van in, je hebt toch een router van T-mobile neem ik aan, gewoon die Deco daar op aansluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:23
Ben(V) schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:40:
In ieder geval gaat het met die Deco rechtstreeks niet lukken, die heeft geen vlan ondersteuning.
Vreemd, volgens TP-Link moet dat prima kunnen.

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:15
Ja het is wat onverwacht voor een consumentending als de deco maar volgens de handleiding zou die toch echt vlans moeten ondersteunen. Geen ervaring mee of het werkt (iptv hier)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Ben(V)
Dat is enkel voor ondersteuning van IPTV en werkt alleen voor de Lan poort van de main deco.
Enkel op die port zal dan het IPTV vlan beschikbaar zijn
De wifi zal dan niet in dat vlan zitten, dus daar heb je voor dit doel weinig aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:23
Ben(V) schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:14:
Dat is enkel voor ondersteuning van IPTV
Ik zie toch echt "internet vlan" in de screenshots staan, maar ik zal wel niet goed kijken.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
hcQd schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:18:
[...]

Ik zie toch echt "internet vlan" in de screenshots staan, maar ik zal wel niet goed kijken.
Volgens mij heb je ook gewoon gelijk. Staat gewoon netjes omschreven in de link die je laat zien.

• Ben(V)
Er staat:
When IPTV is configured, the other port of the main Deco can be used to support IPTV service and can only be used for this service.
Met andere woorden dat vlan dan je configureert werkt alleen voor die poort.

Maar ik weet niet hoe T-mobile de boel configureert, als die enkel IPTV in een vlan stopt werkt het wel maar als ze een ander vlan voor de rest gebruiken werkt het niet.

[Voor 25% gewijzigd door Ben(V) op 25-12-2020 11:35]

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:32:
Er staat:

[...]

Met andere woorden dat vlan dan je configureert werkt alleen voor die poort.
Als je IPTV configureert ja. Maar dat staat er niet voor gewoon internet via Vlan.

• Ben(V)
Tja hij kan het proberen maar ik betwijfel of het gaat werken.
Als je hem niet voor IPTV configureert doet hij volgens mij helemaal geen vlan's

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:15
Denk wel dat het werkt

Zie ook Deze post
https://forum.kpn.com/thu...?postid=995633#post995633

CISSP! Drop your encryption keys!

• PlayinOcean
Mensen, allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken.

Ik ga de Deco-set bestellen en het maar gewoon proberen. Worst case gebruik ik de Zyxel. Aangezien niemand hier mijn setup al heeft voorgetest, zal ik ook het resultaat hiervan hier achterlaten als het topic dan nog niet afgesloten is.

Nogmaals dank!

• PlayinOcean
Ik heb het Decosysteem aangesloten en het werkt als een trein!

De installatie was wat verward omdat hij in eerste instantie geen internet binnenkreeg over de kabel, maar in tweede instantie is het gelukt. Daarnaast: ik betaal voor 100mb/s en ik krijg bekabeld vanuit mijn Deco-units 250mb/s en hoger (up en down).

Voor wie het ook gaat proberen en niet zoveel verstand van zaken heeft: bij de installatie kun je in een vrij vroeg stadium al kiezen voor Vlan in plaats van de standaard IP-instelling. Daar dus voor T-Mobile 300 invullen. Heb priority op 0 gezet.

Dus de Zyxel is niet meer nodig. Ik kan dit systeem iedereen aanraden (op basis van een paar uren ervaring, dat wel) die bij T-Mobile glasvezel zit.

[Voor 21% gewijzigd door PlayinOcean op 30-12-2020 18:16]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee