bekabeld i-net probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mvdb1990
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-12-2020
[OPGELOST]Hallo,

Ik heb nu een eigenaardig probleem waarvan ik ondertussen geen oplossing meer voor weet.

afgelopen week ben ik bij mijn vriendin ingetrokken en heb ik mijn pc aangesloten op haar netwerk. ik kreeg geen verbinding via de kabel, WIFI doet het wel. nieuwe kabel gekocht (16m lang) aangesloten...nog steeds niets...

een vriend van mij heeft een eigen ict bedrijf en is even langsgeweest om te kijken hoe of wat. we hebben opnieuw een kabel geknepen op 16m lang en ook daarop geen internet.

de kabels getest met een kabeltester en dit werkte allemaal goed. kabels getest op mijn laptop. ook geen verbinding.(geen router aanwezig, alleen een adsl modem van budgetallesin1 (gaat via telfort of kpn geloof ik). een kabel van 1m lang werkt daarentegen perfect. speedtest gedaan en 92mpbs binnengekregen.

Ik heb gebeld naar de provider en zij hebben een nieuwe modem opgestuurd, de persoon van de klantenservice had geen idee en dacht dat het daar aan zou liggen (ik ook eigenlijk). mijn vriendin had een experiabox V10 die al verouderd was en nu de V10a binnen gekregen. met volle moed alles aangesloten en verwacht dat het zou werken. ook nu weer niets.

uiteindelijk heb ik nu dus meerdere kabels getest op zowel de oude als nieuwe modem en op meerdere apparaten. 1m kabel op mijn laptop werkt perfect, maar 16m kabel op mijn laptop als pc beide niet.
ook heb ik een usb naar ethernet adapter geprobeerd op mijn pc, ook daarop geen signaal. nu werk ik met een wifi adapter op mijn pc en een hotspot via mijn mobiel, gelukkig onbeperkt internet dus ik kan tijdelijk vooruit, maar een oplossing is het zeker niet.

wie heeft enig idee wat het probleem kan zijn? kabels liggen los door het huis op het moment, dus iets wat het signaal zou kunnen verstoren lijkt mij erg stug.

[ Voor 0% gewijzigd door mvdb1990 op 24-12-2020 21:03 . Reden: probleem opgelost ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat voor een IP adres heeft je PC op het moment dat die kabel van 16 Meter gebruikt wordt én wat is het IP adres als je die kabel van 1 Meter gebruikt?

Hier zou geen verschil in mogen zitten maar als je kabels verkeerd knijpt kun je de meest vreemde symptomen gaan waarnemen. Ik ga er vanuit dat die kabel van 1 Meter gewoon een standaard patchkabel is welke in een fabriek gemaakt is.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

mvdb1990 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:32:
... we hebben opnieuw een kabel geknepen op 16m lang en ook daarop geen internet...
Kwenie hoor, voor 20€ heb je een kant-en-klare cat5e of cat6 kabel van 20 meter. Gegarandeerd koper; stekkertjes er al aan; juiste volgorde van de aders. Wat bezield mensen toch om steeds zelf kabels te willen knijpen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48
Is de kabel die je zelf maakt niet per ongeluk met CCA geleider? CCA staat voor Copper Clad Aluminium (met koper bekleed aluminium). Het gebruikte geleidermateriaal staat op de kabel (even zoeken). Wat je zoekt is een kabel met koperen geleiders en dan zie je Cu op de kabel staan.

CCA wordt verkocht maar is niet volgens specificaties. Door de hogere weerstand kunnen er bij langere lengtes transmissieproblemen ontstaan. Daarnaast is het mechanisch kwetsbaar en kunnen er bij trekken in leidingen schade aan de geleiders ontstaan die ook voor transmissieproblemen kunnen zorgen.

• mvdb1990
@Will_M op de 16m krijg ik niet eens een ip adres. op de 1m wel. 192.168.2.79. DHCP staat gewoon aan en leasetijd is 1 dag. zo staat de modem standaard ingesteld. het lijkt mij dat het daar niet aan ligt.

@EricJH ik heb de kabel gekocht van mijn bekende, hij heeft net 3 weken geleden een nieuwe rol gekocht, standaard Draka cat. 5e kabel. geen CCA (volledige tekst: uc300 24 cat 5e u/utp 4p 3p verified iec 61156-5 pvc) hij heeft de kabel ook nog eens opnieuw geknepen. Een kabel van 16m lang zou toch nog geen problemen mogen geven lijkt me.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:08
Tot ongeveer 100 meter zou geen probleem moeten zijn.
Heb je verschillende poorten gebruikt op je modem?
Wat is de volgorde van de kabel aders?
Ik heb jaren lang (zonder dat ik het wist) verkeerd geknepen kabels gebruikt icm een kpn modem/router en dat werkte van de 1 op de andere dag ineens niet meer na jaren wel gewerkt te hebben.
Kabels aangepast naar de standaard en het werkte gelijk weet. T568a vs T568b

• mvdb1990
@wokkelz verschillende poorten gebruikt idd. kleurvolgorde van links naar rechts : wit/oranje oranje wit/groen blauw wit/blauw groen wit/bruin bruin na opzoeken is dat T568B

ik vind het gewoon erg vreemd dat een 1m kabel perfect werkt en 2 verschillende kabels van 16m die met kabeltesters goedgekeurd zijn niet werken op zowel laptop als pc.

• mvdb1990
de 1m kabel heeft dezelfde volgorde trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wokkelz schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:25:
Tot ongeveer 100 meter zou geen probleem moeten zijn.
Heb je verschillende poorten gebruikt op je modem?
Wat is de volgorde van de kabel aders?
Ik heb jaren lang (zonder dat ik het wist) verkeerd geknepen kabels gebruikt icm een kpn modem/router en dat werkte van de 1 op de andere dag ineens niet meer na jaren wel gewerkt te hebben.
Kabels aangepast naar de standaard en het werkte gelijk weet. T568a vs T568b
Dit lijkt me serieus héél sterk!! Het verschil tussen "A" en "B" zit alleen in de volgorde van de aders waarbij die volgorde op beide connectors uiteraard gelijk is/blijft.

Als dat wat jij beweert waar is dan zou een patchkabel welke in de VS standaard gebruikt wordt ("A") niet in de EU gebruikt kunnen worden doordat we hier in de EU de "B" variant als gewenste standaard gebruiken. Een switch / NIC / Patchpanel ziet het verschil qua aderkleurtjes écht niet, hoor :P

Wat ik wel eens zie is dat mensen het éne eind van de kabel op "A" knijpen en de andere kant op "B" .... Dâ werkt nie, nee >:)

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

de kabels getest met een kabeltester en dit werkte allemaal goed.
Weet je zeker dat je de lange kabel getest hebt en dat het testresultaat betekent dat de connectoren juist zijn aangeknepen? (zowel volgorde als verbinding met de connectoren)
Het komt mij zeer onwaarschijnlijk over dat een geteste kabel van 16 meter geen goede verbinding oplevert.

[ Voor 7% gewijzigd door michielRB op 24-12-2020 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdb1990
Dag Allemaal,

het probleem is gevonden!

ik heb net via via een andere kabel nog geprobeerd om uit te sluiten dat het niet aan de kabels van 16m lag. deze kabel werkte direct....

de nieuwe rol utp die mijn bekende heeft gekocht mankeert iets. beide 16m kabels kwamen van diezelfde rol. de nieuwe kabel die ik nu getest heb is naar schatting ongeveer 30 meter en geeft geen enkel probleem.

ik zal de topic sluiten,

fijne kerstdagen nog allemaal en bedankt voor het meedenken!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 08:08
CCA knockoff Draka, dan? :o

[ Voor 5% gewijzigd door S0epkip op 24-12-2020 21:08 ]

PVO

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:37:
[...]
Wat ik wel eens zie is dat mensen het éne eind van de kabel op "A" knijpen en de andere kant op "B" .... Dâ werkt nie, nee >:)
Ik dacht, en als ik wat zoek op google lijkt dat te kloppen, dat een kabel met A aan de ene kant en B aan de andere kant gewoon een crossover kabel is. En zou elk modern netwerk apparaat dat moeten kunnen detecteren en oplossen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kluyze schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:57:
[...]
Ik dacht, en als ik wat zoek op google lijkt dat te kloppen, dat een kabel met A aan de ene kant en B aan de andere kant gewoon een crossover kabel is. En zou elk modern netwerk apparaat dat moeten kunnen detecteren en oplossen.
Dus dan zou het (China ZTE) V10a apparaat van de TS Auto-Detect / Auto Negotiate volledig moeten gaan ondersteunen?

• kluyze
  • Niet online
Deze handleiding die ik vond spreekt over auto MDI-X. (ik ben geen nederlander, dus ik ken de experiabox en versies niet)

En wiki zegt:
Newer routers, hubs and switches (including some 10/100, and all 1 gigabit or 10 gigabit devices in practice) use auto MDI-X for 10/100 Mbit connections to automatically switch to the proper configuration once a cable is connected.
Volgens mij is het al 20 jaar geleden dat ik nog gehoord heb dat een crossover nodig was, dat was nog in de tijd dat de eerste 56k V92 modems met een netwerk aansluiting (ipv usb) uitkwamen.
Dus ik vermoed dat ook dit apparaat gewoon kan detecteren of er een straight of crossover kabel gebruikt wordt.

Maar dat is als het klopt dat A en B op dezelfde kabel een crossover is. Wat ik vind, lijkt het er wel op.

[ Voor 6% gewijzigd door kluyze op 24-12-2020 22:32 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kluyze schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:16:
Deze handleiding die ik vond spreekt over auto MDI-X. (ik ben geen nederlander, dus ik ken de experiabox en versies niet)

En wiki zegt:

[...]

Volgens mij is het al 20 jaar geleden dat ik nog gehoord heb dat een crossover nodig was, dat was nog in de tijd dat de eerste 56k V92 modems met een netwerk aansluiting (ipv usb) uitkwamen.

Dus ik vermoed dat ook dit apparaat gewoon kan detecteren of er een straight of crossover kabel gebruikt wordt.
WiKi kan zeggen/vermelden wat ze willen. De praktijk is vaak nét iets weerbarstiger

• kluyze
  • Niet online
Ik heb het even nagevraagd, en A en B op de zelfde kabel is inderdaad een crossover kabel, maar dat is de oude 100MBit variant. Een recente GBit crossover moet ook de andere 2 paren crossen. En dat zou inderdaad problemen geven, ook met moderne apparatuur.
Pagina: 1