Vraag

• Auke47
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-01-2021
Mijn vraag
Ik heb een lED strip op zolder , die met philips hue motion sensor geactiveerd wordt. Hij gaat wel direct aan, als ik de trap op ga,en na 3 min ( zo ingesteld) gaat ie weer uit. Als ik echter nog op zolder ben en beweeg, gaat hij toch niet direct weer aan. . Na wat langer in donker rondgelopen te hebben gaat ie wel weer aan. Het lijkt alsof er een vertraging is, (door een trafo?). ..

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb Aan /uit met de telefoon werkt wel direct..
Een andere motion sensor ( op de WC) werkt wel direct weer na beweging, als ie uitgegaan is.
Verklaring? Suggesties ?

Beste antwoord (via Auke47 op 24-12-2020 20:05)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als de lamp door een sensor uit geschakeld wordt dan is er inderdaad een vertraging die zorgt dat de lamp niet direct opnieuw ingeschakeld wordt. Zolang je binnen het 'gezichtsveld' van de sensor aan het bewegen blijft terwijl de lamp ingeschakeld is zou de lamp niet uit mogen gaan (en zelfs niet 'automagisch' mogen dimmen).

Klinkt alsof je de sensor op een verkeerde plek hebt bevestig waardoor 'jij' niet zichtbaar bent óf de uitschakel trigger te vroeg hebt gezet. Als je de sensor nieuw uit doos hebt aangesloten dan staat de sensor in de meest gevoelige stand dus daar is dan niets meer aan te verbeteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 24-12-2020 18:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als de lamp door een sensor uit geschakeld wordt dan is er inderdaad een vertraging die zorgt dat de lamp niet direct opnieuw ingeschakeld wordt. Zolang je binnen het 'gezichtsveld' van de sensor aan het bewegen blijft terwijl de lamp ingeschakeld is zou de lamp niet uit mogen gaan (en zelfs niet 'automagisch' mogen dimmen).

Klinkt alsof je de sensor op een verkeerde plek hebt bevestig waardoor 'jij' niet zichtbaar bent óf de uitschakel trigger te vroeg hebt gezet. Als je de sensor nieuw uit doos hebt aangesloten dan staat de sensor in de meest gevoelige stand dus daar is dan niets meer aan te verbeteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 24-12-2020 18:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Auke47
Dank, Will. De vertraging zal dan wel in de sensor zitten en niet in de trafo. Wat is de uitschakel trigger? (waar) kan je dat instellen ? Ik weet alleen in te stellen bewegingsgevoeligheid (staat max) en daglichtgevoeligheid (maar die heeft er m.i. niets mee te maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:38
Je kunt in de Hue app de gevoeligheid nog aanpassen.

Wat óók zou kunnen:
Hij detecteert beweging, LED gaat aan. Jij blijft bewegen, sensor ziet dat. Na 3 minuten gaat de LED uit en jij blijft bewegen. Zolang de sensor niet is gestopt met beweging detecteren, schakelt hij niet opnieuw, want de status is hetzelfde gebleven. In dat geval moet je eerst 5 à 6 seconde niet bewegen, daarna detecteert hij het pas als nieuwe beweging en schakelt de LED weer aan.

[ Voor 7% gewijzigd door lolgast op 24-12-2020 20:21 ]

• Auke47
Lolgast, je uitleg gaf nieuw gezichtspunt voor me: LED uit en blijven bewegen in donker houdt de sensor actief, die had ik niet door. Ik ga het uitproberen om niet te bewegen.
Op de WC zat ik ook wel eens langer dan 3 min. en ging het licht ineens uit. Een arm omhoog en het licht ging dan direct weer aan, had ik de indruk. En de WC is een gewone lamp. Vandaar dat ik dacht dat het aan de LED strip met trafo lag.
Dank. Na Kerst meld ik het resultaat van mijn proef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke47
Situatie: positie van de sensor is boven het trapgat. Bij 4e trede kom ik in beeld en gaat ie aan.
Test 1: naar boven lopen -> licht gaat aan. Wachten in de logeerkamer buiten beeld tot licht uit gaat.(3 min)
Als ik dan weer tevoorschijn kom en naar beneden loop, gaat lamp niet aan. Ik zou verwachten dat ie dan direct wel aan zou gaan, want hij heeft me 3 minuten niet "gezien".
Zelfde truc, 1 minuut wachten in donkere slaapkamer en dan de trap af: gaat wel aan.
test 2: naar boven lopen, op 4e trede gaat licht aan. Weer naar beneden en wachten tot licht uit gaat. Dan opnieuw trap op: geen licht aan, direct. Na 20 sec zwaaien wel. Dat zal dus wel door de genoemde vertraging komen, maar 5-6 sec is wel te optimistisch.
Andere positie, die alles "`ziet" is lastig te vinden. Zou een 2e sensor erbij ,voor de zolder zelf, ook kunnen?

En dan nog iets. Vandaag deed een andere schakelaar ,Philips Hue Tap, het ineens niet meer. 1 jaar in gebruik.Terwijl die eindeloos mee zou gaan, omdat hij zichzelf zou opladen bij elke schakeling aan/uit. Wat kan ik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egge1954
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-10-2024
Hallo, mijn hele huis is ook voorzien van inmiddels meer dar 50 lampen, schakelaars en sensoren en dus ook een aantal indoor beweging sensoren die idd soms niet op beweging reageren, meestal als even daarvoor de sensor al iets heeft gedetecteerd. Ik heb al eens een sensor als zijnde defect teruggestuurd maar mij ervaring is dat ze het allemaal doen.
M.i. Is het een software probleem dat middels een update verholpen zou kunnen worden maar daarvoor moet de producent in actie komen lijkt me. Wie de oplossing weet mag het zeggen, ik luister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 23:04
Will_M schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:18:
Als de lamp door een sensor uit geschakeld wordt dan is er inderdaad een vertraging die zorgt dat de lamp niet direct opnieuw ingeschakeld wordt.
Het zou fijn zijn als dit enigszins te overrulen zou zijn. Af en toe best irritant dat de verlichting de tweede keer niet aangaat omdat de tijd die tussen uitschakelen en opnieuw registreren van beweging, vermoedelijk dus te kort is waardoor de lampen niet aangaan.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new.houses
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-05 14:02
Ik heb een Homey aangeschaft. Nederlands product met zeer goede ondersteuning (in het nederlands). Niet perfect maar het wordt steeds beter. Met zo'n homey kun je Philips Hue volledig integreren en krijg je veel meer controle over o.a. Hue bewegingssensor. Ik heb er een in de hal. Als de sensor beweging detecteert wordt een timer gestart die de lamp aanzet en na x seconden de lamp uitzet. Maar die timer is slim!! Want zodra de sensor opnieuw beweging ziet dan start de timer opnieuw op waarde x. Als je een dimbare lamp hebt kun je ook de dimwaarde meesturen en die dimwaarde kun je weer bepalen op bijvoorbeeld op de stand van de zon. Nog mooier: met een formuletje op basis van de luxwaarde van dezelfde sensor. Hoe donkerder hoe meer licht. Of ook nog een nachtlampje er in? Kan allemaal. Eindeloos leuk! Kost wat (neem altijd de pro uitvoering) maar dan heb je eindeloos veel mogelijkheden. Je zult zien dat je alle regels van de Hue gaat overzetten naar de Homey. Aanrader; lees je in zou ik zeggen.
Pagina: 1