JBL premium audio in Toyota CHR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Beste allen,

Ik heb een Toyota CHR met de JBL installatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVvkXx7TgPPkDJYTGDvpBnOo9HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1WD2JHYQP3UxlootPG1chPq.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn probleem is dat je vanuit achteren en voor de mensen achterin, het geluid niet lekker over komt.
Ik wil de speakers in de achterdeuren vervangen voor normale 2weg speakers.

Er zit een 8-kanaals, 576-Watt DSP High-Efficiency-versterker in en ik ben bang dat in de versterker de aansluitingen naar de achterdeuren zo zijn afgesteld met een bereik speciaal voor de woofers die er nu zitten. Ik zal dan met een 2weg set hier dus niks mee kunnen verwacht ik.

Kan ik hier zelf nog iets in aanpassen? Of moet ik een andere versterker aanschaffen om andere speakers aan te sluiten?

Ik wil gewoon iets meer geluid vanuit achteren en ik was niet van plan om alles te moeten vervangen.

Graag hoor ik of iemand mij hier mee kan helpen.

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kun je zien of er iets van een low pass filter (printplaat) op je huidige woofers zit?

Zo ja, dan kun je denk ik wel 2-weg speakers aansluiten. :)

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 24-12-2020 17:49 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Anoniem: 93986

DBC87 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:46:
Beste allen,

Ik heb een Toyota CHR met de JBL installatie

[Afbeelding]

Mijn probleem is dat je vanuit achteren en voor de mensen achterin, het geluid niet lekker over komt.
Ik wil de speakers in de achterdeuren vervangen voor normale 2weg speakers.

Er zit een 8-kanaals, 576-Watt DSP High-Efficiency-versterker in en ik ben bang dat in de versterker de aansluitingen naar de achterdeuren zo zijn afgesteld met een bereik speciaal voor de woofers die er nu zitten. Ik zal dan met een 2weg set hier dus niks mee kunnen verwacht ik.

Kan ik hier zelf nog iets in aanpassen? Of moet ik een andere versterker aanschaffen om andere speakers aan te sluiten?

Ik wil gewoon iets meer geluid vanuit achteren en ik was niet van plan om alles te moeten vervangen.

Graag hoor ik of iemand mij hier mee kan helpen.
toon volledige bericht
Heb je met de fader de boel al zo ingesteld dat je meer volume vanuit achter krijgt?

• DBC87
PD2JK schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:48:
Kun je zien of er iets van een low pass filter (printplaat) op je huidige woofers zit?

Zo ja, dan kun je denk ik wel 2-weg speakers aansluiten. :)
Dat zou idd helpen, maar ik kan nu in het donker niet de deur uit elkaar halen helaas.
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:50:
[...]

Heb je met de fader de boel al zo ingesteld dat je meer volume vanuit achter krijgt?
Ja en die woofers produceren dan meer geluid, maar niet wat ik wil, want het zijn woofers en ik wil daar een grotere range frequentie hebben

Anoniem: 93986

DBC87 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:55:
[...]

Dat zou idd helpen, maar ik kan nu in het donker niet de deur uit elkaar halen helaas.
[...]

Ja en die woofers produceren dan meer geluid, maar niet wat ik wil, want het zijn woofers en ik wil daar een grotere range frequentie hebben
Staat er niet een of andere equalizer aan? De UX van Lexus heeft dat ook.

• DBC87
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:08:
[...]

Staat er niet een of andere equalizer aan? De UX van Lexus heeft dat ook.
Dat is niet het probleem, de speakers die in de achterdeuren zitten zijn woofers en alleen geschikt voor lage frequenties.
Wat PD2JK zegt is eventueel een kans, maar als dit niet het geval is ben ik bang dat de versterker intern is afgesteld met DSP

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:29
Ik denk dat het juist andersom is, omdat er geen hogetone luidsprekers achterin zitten, wordt er geprobeerd dit te compenseren en als je dus tweeweg speakers erin hangt of alleen tweeters erbij aansluit het achterin juist te scherp klinkt.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij een DSP hebt heb je daar ws ook de controle over. Dikke kans dat er wat settings zijn die het geluid nu op de bestuurder focussen oid. Duik eens in je menu en in je boekje over wat je kunt instellen.
Andere speakers gaat je niet helpen want DSP, en die DSP is een geintegreerd systeem met de rest van je auto dus daar kom je niet aan onderuit.

Als je meer geluid vanuit achteren wilt hebben: zoek de instelling "fader" op en regel de balans tussen voor en achter. Bij mijn VW Passat is die geconbineerd met de balansinstelling en kan ik dus binnen een vierkant regelen. Zeg maar cockpit van bovenaf gezien, voor/achter en links rechts. Ik verwacht dat jij ook iets dergelijks kunt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:10
Misschien counterintuitive, maar probeer eens het geluid achter juist uit te zetten zodat het alleen van voor komt. Dan heb je gewoon hetzelfde geluid als voor, maar dan ietsje zachter.

Ik vrees dat je met andere speakers achter het geluid voorin juist om zeep gaat helpen.

[ Voor 19% gewijzigd door K0L3N op 25-12-2020 23:55 ]

Pagina: 1