Hoi allemaal.
Mijn huidige PC vertoont steeds meer kuren, zat laatst in een BSOD loop en heb em er gelukkig uit gekregen. Wel heb ik nu zo nu en dan random crashes. Niet zo handig aangezien ik als freelance werk aan wat coderen/programmeren werk + mooie plaatjes maken in illustrator. Ik zoek dus op relatief korte termijn een degelijke future proof PC.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
R-scripting, illustrator plaatjes maken en gamen (voor nu op 1080p maar wil naar 1440p/144hz). Speel voor nu voornamelijk WoW, maar wil ook graag wat games spelen die nu niet lekker te draaien zijn op mijn huidige pc zoals Cyberpunk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs mag rond de 1500 euro zijn, is geen harde cap als een beetje meer beter bij mijn behoefte past.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voor nu hou ik mijn monitoren/toetsenbord/muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet per se specifieke vereiste, maar wil wel een keer een frisse verse nieuwe build hebben ipv mijn huidige in elkaar gestoken tweedehands pc.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal geen voorkeur, zo lang het maar te verantwoorden is. Bang for buck enz.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte/geluid maakt niet zo veel voor me uit, staat netjes onder m'n bureau en heb over het algemeen toch een headset op met muziek. Was hiervoor heel erg fan van RBG kerstlicht PC's, maar dat is geen vereiste meer.
Ga je overklokken?
Niet per se, maar ben er niet onbekend mee, dus zal waar nodig zeker doen.
Wat verwacht je van ons?
Voor mijn gevoel wil ik meer dan dat ik nodig heb, maar misschien is dat wel goed als ik dit systeem nog zeker 5 jaar wil gaan gebruiken voor mijn doeleinde? Wat advies over de uiteindelijke build kan ik goed gebruiken, is het het waard om nu bijvoorbeeld te kijken of ik alles kan kopen voor een leuke prijs behalve misschien de videokaart en daar dan proberen voor te "hunten". En of het een beetje klopt met wat ik in elkaar gestoken heb.
Huidige PC:
(Base van de) PC die ik voor ogen heb:
Dan blijft er nog ongeveer 1000 euro over voor de Mobo/processor/GPU combo, daar heb ik deze mogelijkheden voor:
AMD all the way ~€1100:
Intel + nvidia (3060ti of 3070) €1000-1200:
Of de AMD CPU + NVIDIA GPU (3060ti of 3070) ~€1000-1200:
Of hebben jullie een compleet ander advies dan wat ik zelf heb gevonden?
Alvast bedankt voor de hulp!
Mijn huidige PC vertoont steeds meer kuren, zat laatst in een BSOD loop en heb em er gelukkig uit gekregen. Wel heb ik nu zo nu en dan random crashes. Niet zo handig aangezien ik als freelance werk aan wat coderen/programmeren werk + mooie plaatjes maken in illustrator. Ik zoek dus op relatief korte termijn een degelijke future proof PC.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
R-scripting, illustrator plaatjes maken en gamen (voor nu op 1080p maar wil naar 1440p/144hz). Speel voor nu voornamelijk WoW, maar wil ook graag wat games spelen die nu niet lekker te draaien zijn op mijn huidige pc zoals Cyberpunk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs mag rond de 1500 euro zijn, is geen harde cap als een beetje meer beter bij mijn behoefte past.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voor nu hou ik mijn monitoren/toetsenbord/muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet per se specifieke vereiste, maar wil wel een keer een frisse verse nieuwe build hebben ipv mijn huidige in elkaar gestoken tweedehands pc.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal geen voorkeur, zo lang het maar te verantwoorden is. Bang for buck enz.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte/geluid maakt niet zo veel voor me uit, staat netjes onder m'n bureau en heb over het algemeen toch een headset op met muziek. Was hiervoor heel erg fan van RBG kerstlicht PC's, maar dat is geen vereiste meer.
Ga je overklokken?
Niet per se, maar ben er niet onbekend mee, dus zal waar nodig zeker doen.
Wat verwacht je van ons?
Voor mijn gevoel wil ik meer dan dat ik nodig heb, maar misschien is dat wel goed als ik dit systeem nog zeker 5 jaar wil gaan gebruiken voor mijn doeleinde? Wat advies over de uiteindelijke build kan ik goed gebruiken, is het het waard om nu bijvoorbeeld te kijken of ik alles kan kopen voor een leuke prijs behalve misschien de videokaart en daar dan proberen voor te "hunten". En of het een beetje klopt met wat ik in elkaar gestoken heb.
Huidige PC:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-6400 Boxed | € 187,99 | € 187,99 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Videokaarten | Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD, 2TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Arc Midi R2 Window | € 97,49 | € 97,49 |
| 2 | Monitoren | Samsung LS23C570HS Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Thermalright True Spirit 140 Power | € 83,49 | € 83,49 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial CT2K8G4DFD8213 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic S12G 650W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 368,97 | ||
(Base van de) PC die ik voor ogen heb:
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - TG | € 90,88 | € 90,88 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 38,90 | € 38,90 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B | € 157,28 | € 157,28 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 660W Platinum | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 101,- | € 101,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 497,96 | ||
Dan blijft er nog ongeveer 1000 euro over voor de Mobo/processor/GPU combo, daar heb ik deze mogelijkheden voor:
AMD all the way ~€1100:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 409,- | € 409,- |
| 1 | Moederborden | MSI B550-A PRO | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Videokaarten | AMD Radeon RX 6800 | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 538,- | ||
Intel + nvidia (3060ti of 3070) €1000-1200:
| 1 | Processors | Intel Core i7-10700K Boxed | € 367,90 | € 367,90 |
| 1 | Moederborden | MSI MPG Z490 Gaming Edge Wifi | € 205,49 | € 205,49 |
| 1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 3060 Ti Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 573,39 | ||
Of de AMD CPU + NVIDIA GPU (3060ti of 3070) ~€1000-1200:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 409,- | € 409,- |
| 1 | Moederborden | MSI B550-A PRO | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 3060 Ti Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 538,- | ||
Of hebben jullie een compleet ander advies dan wat ik zelf heb gevonden?
Alvast bedankt voor de hulp!