Toon posts:

Libreoffice writer afbeelding langs kolommen met tekst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil een folder maken met aan de linkerkant een foto, rechts van de foto in een tekstvak met een beschrijving van het artikel op de foto, daarlangs nog tekstvak met verpakkingseenheden, prijs ed.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Linux Mint, of Ubuntu icm met Libreoffice writer
Windows 7 met Openoffice writer.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Afbeeldingen invoegen, schalen
...

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En wat is je probleem nou precies? Je verteld alleen wat je wilt doen, maar niet waar je tegenaan loopt. Ik kan bij mij gewoon met Insert > Image gevolgd door Insert > Text box doen wat je aangeeft te willen. Waar zit het probleem bij jou?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De afbeelding blijft staan, rondom omloop gemaakt,
invoegen > tekstvak, tekstvak grootte bepalen met muis, dan staat er een tekstvak, bij een volgende muisklik is dat tekstvak weg.
Ik weet niet hoe het aangemaakte tekstvak moeten vastzetten / positioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Standaard hebben tekstvakken geen rand. Als je niet weet waar het staat, kan je 'm niet meer vinden. Maar het is wel gewoon aan te klikken.

Hier op Tweakers verwachten we dat je wat moeite doet. Je stelt nu vragen die je met wat eigen inzet en gewoon proberen kan beantwoorden. LibreOffice werkt wat dat betreft praktisch hetzelfde als MS Word, dus een boek of video die uitlegt hoe Word werkt kan je ook toepassen bij LibreOffice Writer. Dit forum is niet echt de plek om uit te leggen hoe een tekstverwerker in de basis werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe niks anders dan zoeken en proberen, ben al dagen bezig,
daarbij helpt het niet als je bijvoorbeeld een filmpje kijkt, dat weer andere knoppen heeft dan mijn eigen programma, in het hetzelfde Libreoffice.

Ondertussen heb ik al vele Nederlands talige filmpjes beken op youtube van deze school;
YouTube: 12. Tekstdocument opmaken met LibreOffice Writer: Titelpagina
YouTube: 1. Tekstdocument opmaken met LibreOffice Writer: Bestanden downloaden

Toch bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe ziet jouw LO er dan uit? Heb je tabs ipv de klassieke knoppenbalken zoals je bij je eerste video ziet? Pas dat dan even aan via het hamburgermenu rechts View > User Interface > Standard Toolbar. Dat helpt je misschien al wat.

Maar waar iets staat is niet direct relevant. Als je het gewenste item hebt gevonden om in te voegen, maakt de user interface niet zo veel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:37:
Ik weet niet hoe het aangemaakte tekstvak moeten vastzetten / positioneren.
Rechtsklik op het tekstvak, kies Positie en grootte, en vink aan onder "Beveiligen": Positie. Je kunt het tekstvak dan daarna niet verplaatsen. Zoals 'Hero of Time' als schreef heeft een tekstvak standaard geen rand, wil je die wel dan rechtsklik je op het tekstvak en kies je: Lijn (kan bij het ontwerp handig zijn, dan zie je precies waar het tekstvak staat; die lijn kun je desgewenst nadien weer weghalen).
Let er ook op dat als je in een document een afbeelding plaatst, je daar eerst ruimte voor maakt door een (groot) aantal lege regels te maken door bv. een tiental keer op Enter te drukken. Plaats dan de cursor terug bij het begin van de lege ruimte en plaats dan je afbeelding. Je voorkomt daarmee dat bij het schrijven van tekst naast de afbeelding de afbeelding mee naar beneden schuift.
Het 'vastzetten' (positioneren) van afbeelding en tekstvak(ken) doe je pas als al die opjecten op de juiste plaats staan en de juiste grootte hebben.
Als een tekstvak na plaatsing verdwijnt als je er op klikt, klik dan bovenaan in het menu op het icoon Ongedaan maken. Het tekstvak komt dan terug en blijft dan ook staan. In plaats van een tekstvak kun je overigens ook een frame invoegen. Daarbij doet zich het verdwijnprobleem niet voor.

[ Voor 11% gewijzigd door dix-neuf op 26-12-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:47:
Hoe ziet jouw LO er dan uit? Heb je tabs ipv de klassieke knoppenbalken zoals je bij je eerste video ziet? Pas dat dan even aan via het hamburgermenu rechts View > User Interface > Standard Toolbar. Dat helpt je misschien al wat.

Maar waar iets staat is niet direct relevant. Als je het gewenste item hebt gevonden om in te voegen, maakt de user interface niet zo veel meer uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8TAnV7RJptfgsu86iYFTJM9tHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ZLMjWv5Nf6vDqpzBNgxPw8q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, je bent getroffen door het Ubuntu Global Menu 'virus'. Hierdoor wordt de menubalk 'verstopt' in het panel bovenin dat het menu moet voorstellen. Die zou als het goed is moeten verschijnen als je met de muis er heen gaat.

Ik gebruik geen Gnome en doe ook niet aan het global menu. Idee is leuk, komt bij Apple vandaan, maar na jaren 'vastgeroest' met een menubalk dat onderdeel is van het programma hoeft het voor mij niet. Zeker deze half verborgen implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nu ga je met allemaal losse elementen werken die je op positie vast moet leggen etc. Is het misschien handiger om met tabellen te werken en daarbij de rasterlijnen onzichtbaar te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time
dix-neuf
sypie

Ondertussen heb ik in Calculator 3 kolommen aangemaakt, waarin de eerste de afbeelding bevat, de tweede en de derde tekst.
Nu wat zoeken hoe ik de tekst mooi kan plaatsen in de vakken, en de rasterlijnen te verwijderen.

Het is gemakkelijk om rijhoogte en kolombreedte in te stellen.

Allen dank voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:30:
[...]

Ah, je bent getroffen door het Ubuntu Global Menu 'virus'. Hierdoor wordt de menubalk 'verstopt' in het panel bovenin dat het menu moet voorstellen. Die zou als het goed is moeten verschijnen als je met de muis er heen gaat.

Ik gebruik geen Gnome en doe ook niet aan het global menu. Idee is leuk, komt bij Apple vandaan, maar na jaren 'vastgeroest' met een menubalk dat onderdeel is van het programma hoeft het voor mij niet. Zeker deze half verborgen implementatie.
Dat klopt, ik werk met Ubuntu, toch raar dat Libreoffice anders is op Ununtu dan op Linux Mint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:35:
Ondertussen heb ik in Calculator 3 kolommen aangemaakt, waarin de eerste de afbeelding bevat, de tweede en de derde tekst. Nu wat zoeken hoe ik de tekst mooi kan plaatsen in de vakken, en de rasterlijnen te verwijderen.
Rechtsklik op een cel en kies Eigenschappen, daar kun je - wat de cel(len) betreft - alles instellen.
Nu werk je met afbeeldingen in Calc begrijp ik, in je eerste bericht had je het over Writer. Heb je daarin nog uitgevoerd wat ik in mijn eerste reactie schreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:36:
[...]

Dat klopt, ik werk met Ubuntu, toch raar dat Libreoffice anders is op Ununtu dan op Linux Mint
Omdat Gnome met een global menu werkt en Cinnamon en Mate niet. Dit ligt aan de desktop omgeving. En de standaard configuratie van de distro. Maar de verschillen tussen dit allemaal is hier niet de juiste plaats om te bespreken.

LibreOffice zelf is sinds ik het nog ken toen de hoofdontwikkelaars nog aan OpenOffice.org werkten niet echt verandert qua uiterlijk en basisfunctionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dix-neuf schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:03:
[...]
Rechtsklik op een cel en kies Eigenschappen, daar kun je - wat de cel(len) betreft - alles instellen.
Nu werk je met afbeeldingen in Calc begrijp ik, in je eerste bericht had je het over Writer. Heb je daarin nog uitgevoerd wat ik in mijn eerste reactie schreef?
Ja dit heb ik geprobeerd, helaas kreeg ik dit niet voor mekaar.
Ik zal eens bij mijn moeder op hare pc dit proberen doen, daar staat Linux Mint op.
Pagina: 1