Nieuw Allround Workstation: Advies over onderdelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:54
Ik zoek een?
Ik wil mijn bestaande workstation vervangen. Ik ben op zoek naar advies over het geheel. Mis ik iets, is het in balans, wat zou beter/anders moeten.
Het huidige systeem is een Intel Core i7 920 op een P6T SE met 18GB Ram en een Geforce GTX470

Wat is je budget?
Ideaal zo tegen de 2300/2400 waar ik nu op zit. Minder is altijd beter, maar dit is reëel lijkt mij.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd fan geweest van Intel en 1 keer een slechtere AMD ervaring. Die tijden ligger achter ons. Ik wil liever goede kwaliteit dan gemiddelde kwaliteit. Die paar euro extra maakt dan ook niet meer uit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hier doe ik thuis eigenlijk alles op. Een enkele game, GTA V, of Football Manager. De grootste rekenkracht is dan benodigd voor Video en Foto bewerking. Lightroom en PowerDirector, Lightworks

Andere overwegingen
• Ik heb al NAS voor opslag en backup. Ik heb nog 4 losse 2TB schijven die erin komen, of eventueel 2 nieuwe 4+TB schijven
• Ik speel geen hele zware grafisch games. Ik overwoog een 3080, maar dat lijkt mij overkill
• Van de voeding weet ik het minste af, Deze heb ik gekozen op basis van wat er in andere topics vermeld werd. Graag advies of deze goed is en of het teveel/te weinig is
• Een toetsen bord + muis + 2 monitoren heb ik nog. Nu nog 2 x 24" Full HD. Ik overweeg naar 2x 4k monitoren te gaan, dat moet het systeem vloeiend aankunnen. Staat op de todo list voor Q2 volgend jaar

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 174,90€ 174,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G€ 664,90€ 664,90
1BehuizingenFractal Design Define 7 XL€ 182,90€ 182,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,76€ 50,76
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK€ 253,90€ 253,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesPatriot Viper VP4100 2TB€ 333,-€ 333,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.389,66

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Alle reacties

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-01 11:53
Je hebt een mooi lijstje. Qua moederbord zou ik de B550 variant (pricewatch: Gigabyte Aorus B550 ELITE V2) nemen, aangezien je de uitbreidbaarheid van de X570 chipset niet nodig lijkt te hebben.

Een 650W voeding zoals de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W is genoeg, maar verkrijgbaarheid is wel een dingetje...

• Loft
Dank voor suggestie. Welke uitbreidbaarheid doel je op, dan ga ik verder onderzoeken.
De voeding kan dus een stuk minder. Fijn, dankjewel.

• cymbalist
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-01-2024
Dat is een mooi lijstje, ben het met jvanderneut eens dat je inderdaad ook makkelijk naar een b550 bordje kan stappen, al is deze aorus een zeer goede deal voor die prijs. Valt me nu wel op dat de x570 versie maar een gigabit lan connectie heeft t.o.v 2.5 voor de b550. Hij bedoelt waaarschijnlijk de extra pci-e gen 4 connectors. de B550 heeft waarschijnlijk alleen 1 gen 4 pci-e slot en 1 pci gen 4 m.2 slot, terwijl op de x570 zoals ik vlug heb gezien de x16 en m.2 slots allemaal gen 4 zijn. Qua voeding zou ik zeggen blijf bij de rm750x, de nvidia 3000 serie heeft nogal last van pieken in de spanning die ze trekken, daarnaast is het een gold effieciency, die loopt lekker stil en zuinig als je hem niet volledig benut, daarnaast als ik me niet vergis 10 jaar garantie, dus dan zit je voor de komende jaren ook goed. Qua ram heb je eventueel nog een optie om naar 3600mhz met een zo laag mogelijke cas latency te gaan, ryzen reageerd daar goed op en kan wat extra performance geven, al moet je zelf even beslissen of het de extra kosten waard is.

• Loft
Thx.. Dit bord had ik gekozen omdat anderen het goed vonden, maar ook om de 2 M2 sloten. 2 snelle drive voor foto/video bewerking is handig, de overige schijven kunnen dan data zijn.
Ik was de 2 aan het vergelijk en je hebt gelijk, dit bord heeft een 1 GBit aansluiting en de andere 2,5. Ik vermoed niet dat ik dat veel zal merken. Router/Switch is ook maar 1 Gbit.

Mooi tip door het geheugen, dank! Ik ga dat verder uitzoeken.