Nieuw ITX systeem, geen signaal/BIOS/POST

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:55
Hallo, ik ben bezig met het bouwen van een nieuwe PC (mijn eerste build) en ben helaas al flink wat problemen tegen gekomen onderweg. Geen probleem uiteraard, maar wat advies is van harte welkom.

Ik heb de volgende componenten nieuwe systeem , daarnaast heb ik ook nog een ryzen 3400g APU wat ik hoopte als tijdelijke oplossing te gebruiken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenGigabyte Aorus B550I PRO AX€ 163,90€ 163,90
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3060 Ti Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 96,-€ 96,-
1Waterkoelingbe quiet! Pure Loop 240mm€ 90,41€ 90,41
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 141,90€ 141,90
1Voedingenbe quiet! SFX Power 2 400W€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.257,51

Lang verhaal kort: In eerst instantie een problematische Corsair SF600 van Amazon Warehouse "zo goed als nieuw" besteld, erg slecht idee achteraf. Gedurende BIOS update eerste keer direct kortsluiting en vervolgens was de voeding kapot.

Door middel van een Be Quiet SFX Power 2 400w voeding kunnen vast stelllen dat de kast verder nog in orde is, aan/uitknop functioneert. Moederbord is inmiddels voor de zekerheid al vervangen (met zelfde type) en ook voor de zekerheid een ander setje werkgeheugen besteld en gekeken of dit het probleem was, helaas nog steeds geen beeld/bios.. dus het probleem is waarschijnlijk ook niet het werkgeheugen.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen qua troubleshooting? Ik durf mijn 5900x, RTX 3060 TI en Pure Loop 240mm niet te starten met de 400 watt voeding, dit lijkt me niet voldoende. Of zou het wel kunnen? tot nog toe alleen de ryzen 3400g icm Gigabyte B550i moederbord geprobeerd. Heel erg bedankt alvast!

Foto van set up: https://i.imgur.com/XXLLZIk.jpg

Beste antwoord (via sjenk op 29-12-2020 12:33)

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Toevallig, ik zit net een build video te kijken van Optimum Tech die ook issues had met de Gigabyte Aorus B550I PRO AX. Hij kreeg geen beeld. Na een poosje troubleshooten heeft hij het moederbord vervangen voor een Asus.

Bij 6:00 ongeveer:
YouTube: $1450 Compact Gaming PC Build - Ryzen 5600X + 3060 Ti

Alle reacties

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De 3400G staat niet op de lijst van ondersteunde CPU's, dus dat het daarmee niet werkt is niet raar.

De beste oplossing lijkt mij toch om het systeem zoals bedoeld op te bouwen met de voeding van 400W. Die voeding voldoet zeker niet zodra je gaat gamen of de videokaart op een andere manier aan het werk zet, dus je moet dat dan vooral ook niet gaan doen. Kijken of alles werkt zou gewoon moeten kunnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Toevallig, ik zit net een build video te kijken van Optimum Tech die ook issues had met de Gigabyte Aorus B550I PRO AX. Hij kreeg geen beeld. Na een poosje troubleshooten heeft hij het moederbord vervangen voor een Asus.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
3400G werkt niet op B550!

Je zal sws het bios moeten updaten voordat de 5900X gaat werken.

Voeding is niet voldoende voor de setup. 3060 Ti trekt >200w terwijl de voeding 192w beschikbaar heeft voor de videokaart. Nu zal de videokaart niet direct 200w vragen bij installatie van het systeem maar het is wel iets om rekening mee te houden.

• sjenk
dcm360 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:27:
De 3400G staat niet op de lijst van ondersteunde CPU's, dus dat het daarmee niet werkt is niet raar.

De beste oplossing lijkt mij toch om het systeem zoals bedoeld op te bouwen met de voeding van 400W. Die voeding voldoet zeker niet zodra je gaat gamen of de videokaart op een andere manier aan het werk zet, dus je moet dat dan vooral ook niet gaan doen. Kijken of alles werkt zou gewoon moeten kunnen.
Bedankt voor de reactie! Ja dat het niet in de lijst staat had ik ook gezien. Ik probeerde het toch maar nadat ik een aantal berichten op Reddit las waarin het wel werkte (zie bijv. https://www.reddit.com/r/...i_pro_ax_with_3400g_test/)

Weet je toevallig ook wat er gebeurd mocht de 400 watt onvoldoende blijven? dan schakelt die zich direct uit neem ik aan?
dreester schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:37:

Bedankt! dat is geen goede reclame voor dit moederbord 8)7, voor de NR200 was het de beste oplossing omdat ik verder geen USB-C header en dergelijke nodig heb, maar dit voorspelt niet veel goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

sjenk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:48:
[...]

Bedankt voor de reactie! Ja dat het niet in de lijst staat had ik ook gezien. Ik probeerde het toch maar nadat ik een aantal berichten op Reddit las waarin het wel werkte (zie bijv. https://www.reddit.com/r/...i_pro_ax_with_3400g_test/)

Weet je toevallig ook wat er gebeurd mocht de 400 watt onvoldoende blijven? dan schakelt die zich direct uit neem ik aan?
Het blijft toch een beetje een gok of een CPU die niet op de lijst staat werkt, maar het kan inderdaad voorkomen dat een CPU die niet op de lijst staat wel werkt. Zelf heb ik de gok ook een paar keer bewust genomen en het bleek te werken, maar ik heb het idee dat het tegenwoordig iets nauwer luistert.

Als je meer vermogen van de voeding vraagt zal die inderdaad uitschakelen. Maar een videokaart zal alleen veel stroom verbruiken als je iets gaan doen waar de videokaart veel werk aan heeft, dus het risico is klein. Met de rest van het systeem kom je sowieso niet aan de 400W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
dcm360 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:24:
Met de rest van het systeem kom je sowieso niet aan de 400W.
Voor de rest van het systeem is er 204w beschikbaar met die voeding want 12v1. VGA zit op 12v2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjenk
Nogmaals bedankt! Na het zien van die video toch besloten om maar iets meer te besteden en de Asus Strix B550-I Gaming te kopen. Bios update ging eerste keer meteen goed. Vervolgens de Ryzen 3400G geprobeerd en geinstalleerd met de stock koeler, werkte direct. Ik weet niet precies wat er mis is met het Gigabyte moederbord (heb er nu twee geprobeerd en beide werkte niet). De Q-flash bios knop werkt in ieder geval erg slecht.

Nieuwe Ryzen 5900x en 3060 TI installeer ik zodra mijn nieuwe voeding binnen is. Ben nog aan het wachten op mijn nieuwe voeding, Cooler master SFX 850 watt is momenteel onderweg (LDLC). Afgelopen week besteld dus hopelijk komt die snel aan. 850 watt is overkill voor mijn build, maar maakt het makkelijker om later indien nodig de GPU te upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
sjenk schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:10:
[...]

Nogmaals bedankt! Na het zien van die video toch besloten om maar iets meer te besteden en de Asus Strix B550-I Gaming te kopen. Bios update ging eerste keer meteen goed. Vervolgens de Ryzen 3400G geprobeerd en geinstalleerd met de stock koeler, werkte direct. Ik weet niet precies wat er mis is met het Gigabyte moederbord (heb er nu twee geprobeerd en beide werkte niet). De Q-flash bios knop werkt in ieder geval erg slecht.

Nieuwe Ryzen 5900x en 3060 TI installeer ik zodra mijn nieuwe voeding binnen is. Ben nog aan het wachten op mijn nieuwe voeding, Cooler master SFX 850 watt is momenteel onderweg (LDLC). Afgelopen week besteld dus hopelijk komt die snel aan. 850 watt is overkill voor mijn build, maar maakt het makkelijker om later indien nodig de GPU te upgrade.
No problemo. Goed nieuws! d:)b Ik heb dit Gigabyte bordje ook maar gelijk van m'n wenslijst geschrapt. :N
Pagina: 1