Vraag

• MaVeNwg
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-10 14:53
Ik heb een iMac waar 3 schijven mee verbonden zijn:
- De interne HD (naam Macintosh HD)
- Een externe SSD (SAMSUNG SSD Portable T5 - 500 GB, naam macOS Catalina)
- Een externe HD voor backups (is hier niet in het spel maar vermeld het voor de volledigheid, naam Seagate Expansion Drive)

Omdat de machine trager werd heb ik er 1,5 jaar geleden de SSD er op aangesloten, geformateerd naar een Mac filesysteem (zodat de iMac kan starten van de schijf) en er een OS op gezet. Ik heb alle documenten toen verplaatst van de interne HD naar de Documenten map op de SSD (bij de juiste gebruiker).
Ik weet niet meer welk OS ik precies geïnstalleerd heb maar het OS was 'verser' dan het OS op de interne HD.
Tot voor 2 weken geleden startte de iMac altijd van de externe SSD en was de performance van de Mac prima.

Nu is er een Catalina update opgezet en zie ik het volgende:

In constateer het volgende:
a) de iMac start vanaf de interne HD, performance is minder (duh)
b) MacOS is enkel nog maar geïnstalleerd op de interne HD. Ondanks de naam van de externe SSD (macOS Catalina) komt er bij de selectie van de opstartschijf geen indicatie van een aanwezig OS op de schijf
c) Op de externe SSD schijf (venster linksonder) zijn de Apple eigen folders NIET voorzien van een afwijkend icoon. Het lijken slechts mappen op de schijf
d) Daarentegen hebben de mappen op de interne HD WEL Mac iconen (venster rechtsonder).
e) Niet zichtbaar maar de documenten zijn vanaf de externe SSD niet overgezet naar de interne HD. Ze zijn nog wel aanwezig maar niet via "Documenten".

Mijn conclusie is dat met de laatste update het OS van de externe SSD verwijderd is en enkel de interne HD heeft MacOS 10.15.7. Wel is het zeer vreemd dat de data niet gemigreerd is naar de interne HD.

Mijn vragen:
1) hebben meer mensen dit meegemaakt (dat het OS op de externe SSD verwijderd is en dat de interne HD - die na het in gebruik nemen van de externe SSD niet meer bijgewerkt is - het huidige OS bevat?
2) heeft iemand een idee welke (foute) installatiekeuze gemaakt is?
3) wat raden jullie aan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zie afbeelding

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Apple help en Apple fora afgelopen, niets relevants gevonden

Alle reacties

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MaVeNwg Heb het zelf ook zo jaren gedaan op een iMac van 2015.

Het enige wat ik je aanraad is om de interne HDD dus volledig te wissen nadat je MacOS op de externe SSD hebt geplaatst en daar van bent opgestart.

Gebruik die ruimte dan voor opslag of zo.

Misschien dat er iets tijden het updaten niet helemaal goed is gegaan.

Eerst dus even een backup maken van je bestanden en dan een schone installatie.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• MaVeNwg
@Greatsword Klopt, ik had de HDD ook gewist na de installatie van het OS op de externe SDD. Hij werd alleen als opslag gebruikt maar door de installatie staat alles er weer op.

Ik zou graag weten of er tijdens de installatie iets fout gegaan is, is er een install.log aanwezig voor de OS update? Weet iemand waar deze te vinden is?

• dlare
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09:15
Aan de screenshot te zien ben je ingelogd als user op de interne schijf. Dat verklaart denk ik het verschil in icoontjes. De mappen op de externe schijf maken geen onderdeel uit van jouw actieve sessie, want je bent ingelogd op de interne schijf. Daarom hebben de mappen op de externe schijf standaard map-icoontjes.

Dit al geprobeerd? Knoppen ingedrukt houden tijdens opstarten.
"
Option (⌥) of Alt: Opstarten met Opstartbeheer, waarin u een andere beschikbare opstartschijf kunt kiezen.
"

Kon je bij de installatie van de MacOS update kiezen voor een doelschijf? Mogelijk daar een verkeerde keuze gemaakt? Maar ja, ook dat verklaart nog niet waarom de externe schijf geen opstartschijf meer is.

Kun je wel gewoon bij de documenten? In dat geval wellicht terug migreren naar de interne schijf. Schone installatie op de externe schijf en nogmaals migreren?

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:36
Catalina gebruikt een losse container voor mutable data en een voor het systeem; dat converteren is blijkbaar fout gegaan, waarschijnlijk om dat er toch nog iets van een EFI volume of APFS container op de schijf heeft gestaan.

Misschien dat het eenvoudiger is om gewoon de interne schijf te verwijderen en een SATA SSD te plaatsen (of een NVMe SSD als je verder wil gaan). Kost weinig (~110 euro) en dan zit je niet meer met die externe SSD.

• MaVeNwg
@dlare
Dit al geprobeerd? Knoppen ingedrukt houden tijdens opstarten.
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Maar omdat ik bij het selecteren van de opstartschijf niet kan kiezen voor de externe SSD, vrees ik dat ik hier alleen de interne HD zal zien.
Kun je wel gewoon bij de documenten?
Yep, de documenten staan nog wel extern.

@johnkeates Dank voor je suggestie om een interne SSD te plaatsen. Natuurlijk kan dat maar de extra ruimte op de HHD was wenselijk (ivm film projecten), daarom is voor de externe variant gekozen, ook omdat er zo geen 'verbouwing' nodig was.

Ik ga denk ik voor de data migratie naar de interne HDD en dan nogmaals het OS op de externe SSD zetten.

Wat is de makkelijkste manier om alle data te migreren? Kan dat met de https://support.apple.com/nl-nl/HT204350 migratie assistent van de externe SDD naar de HDD?

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:36
MaVeNwg schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:33:
@dlare
[...]

Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Maar omdat ik bij het selecteren van de opstartschijf niet kan kiezen voor de externe SSD, vrees ik dat ik hier alleen de interne HD zal zien.

[...]

Yep, de documenten staan nog wel extern.

@johnkeates Dank voor je suggestie om een interne SSD te plaatsen. Natuurlijk kan dat maar de extra ruimte op de HHD was wenselijk (ivm film projecten), daarom is voor de externe variant gekozen, ook omdat er zo geen 'verbouwing' nodig was.

Ik ga denk ik voor de data migratie naar de interne HDD en dan nogmaals het OS op de externe SSD zetten.

Wat is de makkelijkste manier om alle data te migreren? Kan dat met de https://support.apple.com/nl-nl/HT204350 migratie assistent van de externe SDD naar de HDD?
Een SSD van 1TB kost ongeveer 100 euro, zo duur is die opslag tegenwoordig niet he ;-)

• MaVeNwg
Mysterie is opgelost mbv de Apple helpdesk! Na een poging de iMac opnieuw te starten (met de optie om de schijf te kiezen waarvanaf gestart dient te worden) bleek dat alleen de interne HD te zien was, dat zou niet zo moeten zijn, alle interne en externe drives moeten dan zichtbaar zijn, ongeacht of ze een OS bevatten of niet.

Daarom maar de SMC gereset volgens deze procedure (https://support.apple.com/nl-nl/HT201295) waarna startte de iMac meteen weer vanaf de externe SSD.
Over de SMC

De System Management Controller beheert het gedrag van de volgende voorzieningen:
- Voeding, inclusief de aan/uit-knop en de voeding naar de USB-poorten
- Batterij en opladen
- Ventilatoren en andere voorzieningen voor warmtebeheer
- Indicatoren of sensors zoals statusindicatielampjes (sluimerstatus, oplaadstatus van de batterij en dergelijke), de SMS (Sudden Motion Sensor), de sensor voor omgevingslicht en de toetsenbordverlichting
- Reactie op het openen en sluiten van de klep van een notebookcomputer
edit: typo

• dlare
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09:15
Gebruikersinstellingen, documenten, foto's, etc.: alles 100% ok?
Fijn voor je, scheelt een hoop gedoe!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee