[ASUS USB-AC68] Snelheid trager dan S8

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 12:41
Mijn vraag
Sinds kort is de internetsnelheid over glasvezel van mijn woning verhoogd. Nu haal ik op dezelfde locatie in huis, met mijn Galaxy S8 en iPad, vele malen hogere snelheden dan op mijn desktop, met behulp van de volgende Wifi-adpater: ASUS USB-AC68. Is hier een plausibele verklaring voor?

De snelheid is (vermoedelijk) opgehoogd naar 500/500. Aangezien ik op mijn iPad 500/430 haal. Met de S8 haal ik 300/300. Met de Asus AC68 op mijn desktop haal ik maar slechts 270/130. En dat is structureel. Deze is aangesloten op een USB 3.2 poort. Ik vind het nogal verbazingwekkend dat een Galaxy S8 en iPad Air hogere snelheden halen dan een dedicated USB wifi adapter. Ook omdat ik dacht vorig jaar dacht een goede aankoop met die AC68 te hebben gedaan. Met mijn S8 als USB-tethering optie op mijn pc haal ik 300/250 als snelheid.

Is het te verwachten dat een smartphone en tablet hogere snelheden behalen? Kan er iets aan worden gedaan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Speedtests op alle apparaten worden verricht met speedtest.net. Apparaten betreffen een desktop met Windows 10, iPad Air 2020, Galaxy S8.

Router: Netgear Nighthawk R7000P AC2300: pricewatch: Netgear Router Nighthawk R7000P WiFi AC2300

Wifi-adapter: ASUS USB-AC68 Wi-Fi adapter: pricewatch: ASUS USB-AC68 Wi-Fi adapter

De pc, S8, ipad Air zijn getest op ongeveer 5 meter van de router. Met 1 gipsplaat muur ertussen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ander USB poort gebruiken voor de Asus AC68.
USB-tethering op desktop via Galaxy S8 --> Iets hogere snelheid, maar niet zo snel als op de S8 zelf. En al helemaal niet dezelfde snelheden zoals op de iPad.

Dank alvast voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door -Edwin- op 05-01-2021 13:23 ]

Beste antwoord (via -Edwin- op 06-01-2021 19:47)

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:09
Gebruik je de standaard driver van Windows 10 of de driver van Asus?
Schijnt dat de AC68 véél beter presteert met de Asus driver.
Op een USB 3 poort aangesloten?

[ Voor 27% gewijzigd door Masimo op 05-01-2021 23:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Beste mede Tweakers,

Is er nog iemand met informatie met betrekking tot bovenstaande? Zijn er ideeën of suggesties voor een beter werkende Wifi-adapter voor de desktop?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@-Edwin- via welk netwerk is je PC verbonden? 5Ghz of 2,4Ghz? Dat maakt namelijk wel veel uit.

Verder heb ik niet bijster veel verstand van alle huidige standaarden rondom 5Ghz, maar het lijkt erop dat jouw adapter in ieder geval alle nieuwste snelheden ondersteund, waardoor het op gelijke voet / sneller zou moeten zijn dan je iPad en S8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
rens-br schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:43:
@-Edwin- via welk netwerk is je PC verbonden? 5Ghz of 2,4Ghz? Dat maakt namelijk wel veel uit.

Verder heb ik niet bijster veel verstand van alle huidige standaarden rondom 5Ghz, maar het lijkt erop dat jouw adapter in ieder geval alle nieuwste snelheden ondersteund, waardoor het op gelijke voet / sneller zou moeten zijn dan je iPad en S8.
Normaliter is alles verbonden via 5Ghz, zowel de desktop als de mobiele apparaten. Maar ook op 2,4 Ghz kom ik vergelijkbare resultaten tegen.

Verder lijkt de adapter, voor zover mijn kennis reikt, wel over standaarden als W-Fi 5 te beschikken. Ook in een hardware.info review scoorde deze adapter een "ultimate" award.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Bij WiFi is plaatsing belangrijk. Waar bevind zich de USB adapter? Onder je bureau of vrij geplaatst?

Heb je geprobeerd de USB adapter gunstiger te plaatsen? Verleng de USB kabel om de USB adpater een betere plaatsing te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
EricJH schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:48:
Bij WiFi is plaatsing belangrijk. Waar bevind zich de USB adapter? Onder je bureau of vrij geplaatst?

Heb je geprobeerd de USB adapter gunstiger te plaatsen? Verleng de USB kabel om de USB adpater een betere plaatsing te kunnen geven.
Deze staat reeds met een verlengkabel boven op mijn bureau. Eigenlijk vlak naast waar ik de metingen met de S8 en iPad heb verricht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:09

[ Voor 27% gewijzigd door Masimo op 05-01-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Masimo schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:29:
Heel erg bedankt! Het was inderdaad de Asus driver welke ik moest installeren. Hoewel de upload nog iets achterblijft, haal ik nu downloadsnelheden van tegen de 700 mbps, een stuk sneller dan op de iPad dus nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

Dat is een beste snelheid, heb je een channel width van 160mhz?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Nox schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:08:
Dat is een beste snelheid, heb je een channel width van 160mhz?
Ik kan dit niet zo snel vinden, maar naar mijn weten heb ik het niet aangepast en staat dit op de standaardsetting.
Pagina: 1