Ziggo router als dhcp met asus acces point conflict dhcp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 09:51
Ik heb een ziggo router (connectbox) waar ik de dhcp aan het instellen ben. Er achter hangt via een switch een een asus router ingesteld als accespoint. Alle wifi clients hangen aan de asus. Aan de switch hangt ook nog de ps4 bijvoorbeeld.

De connect box heeft deze instellingen:

Begin lokaal adres
192.168.1.2
Subnet Mask
255.255.255.0
Aantal apparaten
245
Lease tijd
3600 seconden

Als ik dan apparaten ga toevoegen om ze een vast IP adres te geven dan gebeurt er op een gegeven moment iets raars en ik snap niet wat ik fout doe.

Ik geef de asus ook een vast IP en een aantal wifi clients als mede een pi die aan de router hangt.

Op een gegeven moment valt de 2.4 verbinding plat waar een aantal van die clients aan hangt. Met de 5ghz kan ik nog bij de router komen om de reserveringen weer weg te halen. Dan gaat het weer werken.

Hoe kan ik verder onderzoeken wat er fout gaat.

Reden dat ik hier mee bezig ben is omdat ik eerst twee keer dhcp deed een keer op de connect box en een keer op de asus. Dat is niet zo netjes en je creëert twee netwerken.

Xiaomi 13T Pro

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:11

lier

MikroTik nerd

Hoe is de Asus exact geconfigureerd? En weet je zeker dat het door de reservations getriggered wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 24-12-2020 12:46 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is de DHCP van de Asus uit?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Btje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:23:
Als ik dan apparaten ga toevoegen om ze een vast IP adres te geven dan gebeurt er op een gegeven moment iets raars en ik snap niet wat ik fout doe.

Ik geef de asus ook een vast IP en een aantal wifi clients als mede een pi die aan de router hangt.
Hoe geef jij apparaten een vast IP adres?

Alles kan stuk.

Anoniem: 93986

Ik heb een ziggo router (connectbox) waar ik de dhcp aan het instellen ben. Er achter hangt via een switch een een asus router ingesteld als accespoint. Alle wifi clients hangen aan de asus. Aan de switch hangt ook nog de ps4 bijvoorbeeld.

De connect box heeft deze instellingen:

Begin lokaal adres
192.168.1.2
Subnet Mask
255.255.255.0
Aantal apparaten
245
Lease tijd
3600 seconden

Op een gegeven moment valt de 2.4 verbinding plat waar een aantal van die clients aan hangt. Met de 5ghz kan ik nog bij de router komen om de reserveringen weer weg te halen. Dan gaat het weer werken.

Hoe kan ik verder onderzoeken wat er fout gaat.

Reden dat ik hier mee bezig ben is omdat ik eerst twee keer dhcp deed een keer op de connect box en een keer op de asus. Dat is niet zo netjes en je creëert twee netwerken.
Waarom geef je ze een vast adres? En wat de rest zegt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
Heb je die Asus wel met een Lan poort aan de Connectbox hangen en niet met de WAN poort.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Btje
Dhcp via het menu in de connectbox. Dhcp op de asus staat uit. Is er niet meer in accespoint mode. Ik geef vaste ip omdat home assistant dat bij wat wifi lampen camera en schakelaars nodig heeft.

De router is via de wan poort verbonden met de switch die aan de connect box hangt. Is dat fout?

Xiaomi 13T Pro

Anoniem: 93986

Btje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:31:
Dhcp via het menu in de connectbox. Dhcp op de asus staat uit. Is er niet meer in accespoint mode. Ik geef vaste ip omdat home assistant dat bij wat wifi lampen camera en schakelaars nodig heeft.

De router is via de wan poort verbonden met de switch die aan de connect box hangt. Is dat fout?
Ja. Gewoon in 1 van de Lan poorten van de Asus prikken.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Btje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:31:
Ik geef vaste ip omdat home assistant dat bij wat wifi lampen camera en schakelaars nodig heeft.
Je AP of je camera/schakelaars ?
Ja.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:51
Begin lokaal adres
192.168.1.2
Subnet Mask
255.255.255.0
Als je die bijv. op 192.168.1.50 zet kun je .2 t/m .49 statische adressen geven, of bedoel je dat niet?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:27
Ik zie wat reacties met "lan-poort gebruiken" en "dhcp uitzetten", maar als je de Asus echt in ap-modus zet is dat niet nodig, hij haalt dan zelf een ip-adres op en alle poorten zijn "lan"-poorten.

• Btje
De asus staat idd in ap mode. Ik wist niet dat de bedrade verbinding tussen de router en het ap in de lan poort moet.

Ook het ap zelf heeft een vast ip nodig ivm ssh voor presence detectie.

Xiaomi 13T Pro

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

... Met de 5ghz kan ik nog bij de router komen om de reserveringen weer weg te halen...
Hoezo haal je op de router de reservering weg?
Op de router staat - zeg je zelf - dhcp uit, dus daar heb je ook geen reservering
Bedoel je misschien toch de connectbox? Of bedoel je dat je het fixed ip-adres van de router verwijdert?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Btje
Nee de reserveringen zijn niet weg maar opeens zijn vele devices niet meer verbonden. Als ik dan de reserveringen weer weg haal uit de connect box en herstart dan werkt het weer.

Op de asus staat dhcp uit omdat het een AP is dan kan ik daar geen dhcp meer aan zetten

Xiaomi 13T Pro

• Ben(V)
Als je vaste adressen toekent die in de dhcp range van je Connectbox liggen dan kan het fout gaan.
Zorg ervoor dat je de dhcp range van je Connectbox beperkt en de vast ipadressen buiten de dhcp range vallen.
Dus bijvoorbeeld het "begin Lokaal adres" op 192.168.1.100 zetten, dan kun je de eerste 99 adressen voor vaste IP-adressering gebruiken.
Je hebt dan 192.168.2.1 t/m 192.168.1.99 tot je beschikking om als vast adres te gebruiken voor je devices.

Nog slimmer is een mac-adres naar IP-adres koppeling te maken in je router, dan krijgt zo'n device altijd hetzelfde IP-adres van de DHCP server.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Btje
Dit:

Nog slimmer is een mac-adres naar IP-adres koppeling te maken in je router, dan krijgt zo'n device altijd hetzelfde IP-adres van de DHCP server.

is toch het koppelen in je dhcp? Daar geef je op basis van het MAC adres alles een IP. Moeten die vaste adressen liggen buiten je DHCP range?

Wat geeft deze IP adressen dan een kader of maakt het niet uit en kun je de inderdaad je "begin lokaal adres"op 192.168.1.100 zetten en dan alle vast IP eronder zoals je beschrijft.

Ik dacht eerst dat die vaste IP binnen de dhcp range moeten vallen maar dan zal het daar dus fout gaan.

Als ik de dhcp op 100 laat beginnen zit daar ook ergens het lokale adres van de connectbox viel mij op maar dat maakt denk ik niets uit.

Xiaomi 13T Pro

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Btje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:20:
Ook het ap zelf heeft een vast ip nodig ivm ssh voor presence detectie.
Waarom ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Btje
Omdat Homassistant via SSH opvraagt wie er verbonden is met de wifi. Bij die instelling zit een IP adres.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Btje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:42:
Omdat Homassistant via SSH opvraagt wie er verbonden is met de wifi. Bij die instelling zit een IP adres.
Ah, duidelijk.. handig gedaan. Ik dacht dat je je ziggo ook gebruikte als AP.

• Ben(V)
Btje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:38:
Dit:

is toch het koppelen in je dhcp? Daar geef je op basis van het MAC adres alles een IP. Moeten die vaste adressen liggen buiten je DHCP range?

Wat geeft deze IP adressen dan een kader of maakt het niet uit en kun je de inderdaad je "begin lokaal adres"op 192.168.1.100 zetten en dan alle vast IP eronder zoals je beschrijft.

Ik dacht eerst dat die vaste IP binnen de dhcp range moeten vallen maar dan zal het daar dus fout gaan.

Als ik de dhcp op 100 laat beginnen zit daar ook ergens het lokale adres van de connectbox viel mij op maar dat maakt denk ik niets uit.
Het lokale adres van de connectbox is altijd xxx.xxx.xxx.1, die mag je dan ook niet als vast IP adres gebruiken

Als je een Mac naar Ip koppeling maakt dan moet je uiteraard wel een adres uit de DHCP rang pakken, want dan is het de dhcp server die het adres uitdeelt, alleen wel altijd hetzelfde adres.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 24-12-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Het is mij niet meer helemaal duidelijk. Ben je zegt in een eerdere post dat als ik die ip adressen binnen de range leg het fout gaat.

Er gaat ook iets fout als ik aan dat vastleggen begin loopt op een gegeven moment het wifi deel vast iig het 2.4 ghz.

[ Voor 4% gewijzigd door Btje op 25-12-2020 10:29 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien leg ik het niet duidelijk genoeg uit dus dan nogmaals de basis:

Je router heeft een DHCP server aan boord, die deelt IP-adressen uit als een device een DHCP request doet. Die kiest hij uit zijn DHCP reeks.

Je kunt devices configureren als DHCP client (die doen dus een DHCP request bij het opstarten) of je kunt ze een fixed IP-adres geven.
Als je voor dat laatste kiest moet je ze een fixed IP-adres op dat device zelf configureren en je moet er voor zorgen dat die buiten de range valt die de DHCP server uitgeeft, want dubbele IP-adressen geven de problemen die je nu hebt.

Als je ervoor kiest om je device zo in te stellen dat hij een DHCP request doet, zal hij van de DHCP server een willekeurig IP-adres uit zijn DHCP reeks krijgen.
Door nu een MAC-adres naar IP-adres koppeling in de DHCP server te maken zorg je ervoor dat hij niet een willekeurig IP-adres uitgeeft maar altijd hetzelfde IP-adres uit die DHCP reeks.

Denk eraan dat als een device eenmaal een IP-adres heeft hij die pas weer kwijtraak als je dat device reboot.
Dus als je wijzigingen maakt moet je eerst alles uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ok, ik had er niet bij stil gestaan dat je ook op het device wat kunt aanpassen.

De devices(clients) laat ik ongemoeid ik wil het vanuit de server regelen dus daar op basis van mac uitdelen. Dus dan kan ik ze gewoon kiezen binnen het dhcp bereik.

Wellicht gaat het bij die laatste opmerking van je fout ik zet de devices niet uit. Wat ik normaal zie is dat als ik de router herstart de adressen gewoon opnieuw uitgedeeld worden en de clients een nieuw adres krijgen.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee normaal gesproken zal een device enkel een dhcp request doen als hij geen Ip adres heeft en dat gebeurd dus in het boot proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Dan zou er tijdens het veranderen dus een conflict kunnen optreden. Lijkt me dan het beste om een keer de verandering te doen en dan de stroom van alles af.

Blijf het rar vinden dat mijn wifi half plat lag.

Xiaomi 13T Pro

Pagina: 1