• ChroMe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-02 14:13
Ik ben op zoek naar een klikschakelaar die ook kan dimmer (een effectieve schakelaar, en geen module die ik achter een 'domme' schakelaar moet inbouwen om hem slim te maken).

Liefst een klik schakelaar ipv een touch gevoelige, zodat als ik m'n handen vol heb bijvoorbeeld ik er ook altijd met m'n elleboog ofzo tegen kan tikken (uiteraard kan voice control dan ook).

Qua protocol had ik liefst Zigbee of Z-Wave wegens de betrouwbaarheid.

Iemand tips welke slimme schakelaar ik best neem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
Iemand enige ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In zo verre ervaring mee dat de markt zo goed als 0 is, zeker de Europese. Maar wat heb je tegen een module? Hierin is genoeg te krijgen omdat je deze gewoon kunt combineren met bestaande schakelaars. Andere kom je uit bij een "klassieke" draaidimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelDozer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik gebruik deze dimmers in de woonkamer.

https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-basic.html

Werkt top en in tegenstelling tot de dimmers van Robbshop komen ze wel in de HUE app te staan.

Mijn belangrijkste voorwaarde voor "smart" home is dat ik alle functionaliteit wil behouden die ik met domme apparatuur ook heb + wat extra's.

Er bestaan nog geen gewone aan/uit schakelaars ter vervanging van de domme varianten voor hue/zigbee, laat staan dubbele.
Alleen met een pulsdrukker, en dat is niet zoals gewenst.

Als iemand ze wel weet te vinden hoor ik het graag.

[ Voor 8% gewijzigd door RoelDozer op 05-01-2021 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:00

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Hier hebben de lampen standaard stroom (gewoon met een lasklem doorverbonden) en heb Hue/Zigbee lampen gekocht en de schakelaars vervangen voor Zigbee compatible Aqara Opple schakelaars (voor €12 per stuk met een enkele/dubbele/drievoudige knop).

Deze combinatie werkt trouwens alleen met een ConBee/Home Assistant, als je het out-of-the-box of met de Hue bridge wil laten werken dan moet je Friends of Hue compatible schakelaars hebben die een stuk duurder zijn (€70 per stuk)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
Septillion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:41:
In zo verre ervaring mee dat de markt zo goed als 0 is, zeker de Europese. Maar wat heb je tegen een module? Hierin is genoeg te krijgen omdat je deze gewoon kunt combineren met bestaande schakelaars. Andere kom je uit bij een "klassieke" draaidimmer.
Zo'n module was m'n eerste idee om daarmee te werken in combinatie met een 'domme' dimmer schakelaar, met dat idee worstel ik dus al een tijdje, als je de 'domme' aan/uit schakelaar op UIT zet dan krijgt je belichting toch geen stroom meer, ook al probeer je via de app je lamp terug aan te zetten? Of ben ik mis?
En kan je alle type inbouwmodules (z-wave, zigbee, wifi, ...) achter een 'domme' lichtschakelaar monteren en geldt dit dan voor allemaal?

Dus ik koop me gewoon overal van deze 'domme' dimknoppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-9YVyWWRVqJtBm7nMT7SBGynX0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2cc4PKnmnEcmc82QocSnZXRa.jpg?f=user_large

...en daarachter plaats ik gewoon zo'n 'slimme' inbouwmodule met een dimmerfunctie, en dan kan ik altijd via de app de belichting bedienen? Ook als ik fysiek via de dimmer de lichten uit zet?

[ Voor 4% gewijzigd door ChroMe op 06-01-2021 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, want je verbind de schakelaar nu met de module, hij zit niet meer echt in lijn met de lamp. De schakelaar is nu gewoon een signaal voor de module (naast smart/appwifi), de module is wat de lamp aan/uit zet of dimt.
En kan je alle type inbouwmodules (z-wave, zigbee, wifi, ...) achter een 'domme' lichtschakelaar monteren en geldt dit dan voor allemaal?
Niet allemaal, wel de meeste. En de feature zullen ze dan echt wel noemen. Implementatie kan een beetje verschillen tussen module. Bij vragen kan je altijd hier terecht.
Dus ik koop me gewoon overal van deze 'domme' dimknoppen:

[Afbeelding]

...en daarachter plaats ik gewoon zo'n 'slimme' inbouwmodule met een dimmerfunctie, en dan kan ik altijd via de app de belichting bedienen? Ook als ik fysiek via de dimmer de lichten uit zet?
Als je een draaiknop wilt kan je niet gaan voor een module (die je achter je schakelaar / lamp plaatst) maar zal je een slimme dimmer moeten gebruiken. Bijvoorbeeld die van Robbshop.

Voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61NIdhXSU1L._AC_SX679_.jpg
dimmer module waar je dus een schakelaar aan kunt koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d19iYklnWCDzBJ5PONy-DNyh4hc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jOeYTVYKGWS9xeO8RuDnXdM6.png?f=user_large
Slimme (draai) dimmer.

Met beide kan je ten alle tijden zowel via fysiek als smart (app etc) je lamp schakelen/dimmen. Mits je het goed aansluit natuurlijk :+

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 07-01-2021 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Ja, want je verbind de schakelaar nu met de module, hij zit niet meer echt in lijn met de lamp. De schakelaar is nu gewoon een signaal voor de module (naast smart/appwifi), de module is wat de lamp aan/uit zet of dimt.

[...]

Niet allemaal, wel de meeste. En de feature zullen ze dan echt wel noemen. Implementatie kan een beetje verschillen tussen module. Bij vragen kan je altijd hier terecht.
[...]
Als je een draaiknop wilt kan je niet gaan voor een module (die je achter je schakelaar / lamp plaatst) maar zal je een slimme dimmer moeten gebruiken. Bijvoorbeeld die van Robbshop.

Voorbeelden:
[Afbeelding]
dimmer module waar je dus een schakelaar aan kunt koppelen.

[Afbeelding]
Slimme (draai) dimmer.

Met beide kan je ten alle tijden zowel via fysiek als smart (app etc) je lamp schakelen/dimmen. Mits je het goed aansluit natuurlijk :+
Thanks! Da's helder en duidelijk! (y) (y)
Pagina: 1