Mijn vraag
Momenteel heb ik redelijk wat problemen met het enablen van XMP op m'n nieuwe build: zonder workaround kan er nooit geboot worden en als ik dan toch de juiste frequentie heb dan is die na elke shutdown opnieuw weg.ASRock Support vertelt me gewoon om het geheugen op 2933MHz te zetten maar dat lijkt me nogal zonde van het geld.
Zou een ander moederbord beter geweest zijn? De reviews voor X570 Taichi zijn nochtans zeer goed, beste in de prijsklasse volgens meeste bronnen.
Of een andere memory kit? Officieel lijkt alleen F4-3600C16D-16GTZR ondersteund te worden en niet F4-3600C16D-16GTZN maar dit kan ook geen wereld van verschil geven?
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat niet werkt:Boot > BIOS > Enable XMP profile > Restart > geen boot + automatische restart met rollback van DRAM settings
Wat wel werkt:
Boot > BIOS > DRAM voltage: 1.35V > Restart > BIOS > Enable XMP Profile > Restart > Windows
... maar na elke shutdown komt het 1ste scenario terug naar voor
Relevante software en hardware die ik gebruik
Alle drivers hebben de laatste versieXMP profiel: "XMP 2.0 Profile 1: DDR4-3600 16-16-16-36 1.35V"
MOBO: pricewatch: ASRock X570 Taichi
DRAM: pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-16GTZN (4x8GB)
CPU: pricewatch: AMD Ryzen 9 5900X Boxed
[ Voor 1% gewijzigd door Open Mind op 24-12-2020 14:59 . Reden: verduidelijking ]