Loze leiding naar Zolder(nieuwbouw)

Pagina: 1
Acties:

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:16
Sinds de zomer van vorig jaar zijn mijn vriendin en ik in een nieuwbouwwoning in Leeuwarden getrokken. We wonen er met volle tevredenheid echter zijn we nu toegekomen aan het project zolder en daar heb ik vooral nog wat problemen mee. Namelijk ik heb maar 1 loze leiding op zolder laten plaatsen.

Wat ik wil nu wil is het volgende:

Eigenlijk 2 loze leidingen naar zolder gaan bijplaatsen. Gezien deze woning vol beton zit is dat helaas niet zo eenvoudig. Ik ben daarom eigenlijk naar op zoek naar ideen/tips van mensen die toch op creatieve/ingenieuze manieren dit voor elkaar hebben gekregen.

Enige manier zonder dat leiding in het zicht zijn die ik zelf kan bedenken is om het via de hoeken te doen bij de trap. Dit is nu dichtgetimmerd en lopen leidingen voor de afzuiging langs. Mijn idee is om een leiding door de grond in de meterkast te doen en dan weer omhoog laten komen in hoek bij de trap die vervolgens helemaal naar zolder loopt. Ik hoop eigenlijk dat iemand het al op deze manier heeft gedaan en kan bevestigen dat dit kan.

Wie o wie heeft de gouden tip! :-)

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:13

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Meestal loopt er wel een verwarming of riool buis van de kruipkelder naar boven.
Je moet dan alleen in de meterkast door de grond boren om de kabel doorheen te leiden als je uberhaubt ergens een ruimte hebt waar je de kabel vanuit de kruipruimte naar boven kan leiden.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:17
Hoezo in de grond? Kruipruimte? Dicht getimmerd met leidingen erachter?
Heb je foto's want nu is het vooral gissen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nou, koof open slopen, misschien een paar gaten boren en gaan.
NLKornolio schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:32:
Meestal loopt er wel een verwarming of riool buis van de kruipkelder naar boven.
Je moet dan alleen in de meterkast door de grond boren om de kabel doorheen te leiden als je uberhaubt ergens een ruimte hebt waar je de kabel vanuit de kruipruimte naar boven kan leiden.
Ja en ook nog even een gaatje boren in de vloer van de 1e verdieping :+

Ofwel; koof open slopen ontkom je toch niet aan.

• SirMemeAlot
Sorry, ik bedoel inderdaad kruipruimte, kon even niet op het woord komen. Ik zal vanmiddag even wat foto's maken om het duidelijker te maken.

Ik ging er een beetje vanuit dat dit standaard was in projectmatige nieuwbouw, maar met wat gegoogle kan ik ook niet zo snel even een foto vinden. Maar in de hoeken bij de trap(U-vormig, hebben ze een soort koof gemaakt wat betimmerd is waar ze leidingen achterlangs hebben lopen voor mechanische ventilatie. Zal hier vanmiddag ook even een foto van maken.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:13

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

SirMemeAlot schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:37:
Sorry, ik bedoel inderdaad kruipruimte, kon even niet op het woord komen. Ik zal vanmiddag even wat foto's maken om het duidelijker te maken.

Ik ging er een beetje vanuit dat dit standaard was in projectmatige nieuwbouw, maar met wat gegoogle kan ik ook niet zo snel even een foto vinden. Maar in de hoeken bij de trap(U-vormig, hebben ze een soort koof gemaakt wat betimmerd is waar ze leidingen achterlangs hebben lopen voor mechanische ventilatie. Zal hier vanmiddag ook even een foto van maken.
Bij mij loopt de ethernet en kabel ook via de koof omhoog, via de kruipruimte dan. Boven gat in de koof gemaakt en de kabel via daar naar beneden geleid om deze uiteindelijk via de kruipruimte uit te laten komen in de meter kast.

Anoniem: 1279036

als je een koof hebt waar je beneden wel goed bij kan kan je er wellicht boven voorzichtig een klein gaatje in maken en dan (al dan niet met trekveer) de kabel laten zakken en beneden oppakken. Kan alleen als de koof ruim genoeg is. Hier heb ik een koof van begane grond tot zolder ( loopt parallel aan de 'hoofdpaal' van de trap) van 20x30 cm waar dat prima kan.

• kabeltjekabel
Anoniem: 1279036 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:43:
als je een koof hebt waar je beneden wel goed bij kan kan je er wellicht boven voorzichtig een klein gaatje in maken en dan (al dan niet met trekveer) de kabel laten zakken en beneden oppakken. Kan alleen als de koof ruim genoeg is. Hier heb ik een koof van begane grond tot zolder ( loopt parallel aan de 'hoofdpaal' van de trap) van 20x30 cm waar dat prima kan.
Dan ga je er vanuit dat ze bij de verdiepingsvloer een groot gat achtergelaten hebben. Dat lijkt mij toch niet..

Anoniem: 1279036

kabeltjekabel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:46:
[...]

Dan ga je er vanuit dat ze bij de verdiepingsvloer een groot gat achtergelaten hebben. Dat lijkt mij toch niet..
hier is dat wel zo, het is echt een vierkante buis van beneden tot op zolder, met daarin leidingen voor vloerverwarming e.d. met op 1e verdieping zelfs nog een toegangsluikje. Vast niet standaard, maar ik vind het wel handig, met extra stopcontact kan ik zelfs accesspoint onzichtbaar ophangen in de koof.

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-06 22:08
Ik heb zoiets ooit gedaan bij mijn buren. Er moest een kabel vanuit de meterkast naar de zolder. Op de 1e verdieping was een inbouwkast waar ik doorheen kon (koof maken). Maar op de 1e verdieping komen was een uitdaging.
Ik heb toen gebruik gemaakt van een bestaande koof in de WC, die boven de inbouwkast op de 1e verdieping uit kwam. Boven een gat geboord naar beneden toe, en vanuit de kruipruimte geboord (en gehakt). Toen een 4 meter lange 19mm buis naar beneden kunnen drukken, het was even een werk maar uiteindelijk gelukt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@SirMemeAlot Ik ben vooral benieuwd waarom je 2 loze leidingen erbij wil hebben? Ik neem aan dat er al electriciteit op zolder ligt, dan heb je 1 loze leiding die je naar gelang kunt gebruiken (UTP?). Als je er 2 bijplaatst, waar wil je die 3 loze leidingen voor gebruiken dan?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:29
kabeltjekabel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:46:
[...]

Het gaat hier toch om een koof in de hoek(en) van het trapgat? Daar zit echt geen vloer tussen hoor :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik heb hier door soortgelijke koven ook kabels laten zakken vanaf de zolder. Op zolder een klein gaatje geboord, beneden in de trapkast wel de hele koof geopend.

Ik heb alleen geen kruipruimte, dus voor mij was het een wat grotere uitdaging om van daar uit in de meterkast te komen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kabeltjekabel
Vloris schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:27:
[...]

Het gaat hier toch om een koof in de hoek(en) van het trapgat? Daar zit echt geen vloer tussen hoor :)
Hmm, nee, daar niet. Maar zo'n koof in de hoek van de gang met alleen een rioolbuis er in bijvoorbeeld zit gewoon helemaal strak in de vloer.

• kabeltjekabel
Xander schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:43:
Ik heb hier door soortgelijke koven ook kabels laten zakken vanaf de zolder. Op zolder een klein gaatje geboord, beneden in de trapkast wel de hele koof geopend.

Ik heb alleen geen kruipruimte, dus voor mij was het een wat grotere uitdaging om van daar uit in de meterkast te komen. ;)
Verlaagd plafond in de WC of XXL plint?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Harrie_ schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:13:
@SirMemeAlot Ik ben vooral benieuwd waarom je 2 loze leidingen erbij wil hebben? Ik neem aan dat er al electriciteit op zolder ligt, dan heb je 1 loze leiding die je naar gelang kunt gebruiken (UTP?). Als je er 2 bijplaatst, waar wil je die 3 loze leidingen voor gebruiken dan?
dit vroeg ik me ook af, maar loze leidingen leggen is altijd gunstig zeker als je aan het verbouwen bent en het mee kan nemen. ik heb de PV installateur gevraagd om 2 dus 3 in totaal extra gaten te boren in elke verdiepingsvloer .. om ook zo loze leidingen weg te kunnen werken .. 2 fase kabel of UTP naar zolder is altijd prettig. en voor PV ligt er nu al :)

Een WP trekt vaak net zoals inductie meer stroom van het net daarmee red je het niet met een normaal stopcontact met pech..

En iets uit de weg neerleggen wint het altijd :)

Tja vanalles

• SirMemeAlot
NLKornolio schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:41:
[...]

Bij mij loopt de ethernet en kabel ook via de koof omhoog, via de kruipruimte dan. Boven gat in de koof gemaakt en de kabel via daar naar beneden geleid om deze uiteindelijk via de kruipruimte uit te laten komen in de meter kast.
Dat kan natuurlijk ook, scheelt veel gehannes met een loze leiding daar proberen te krijgen. Alleen even prutsen om de kabel dan ook beneden weer door de vloer in de kruipruimte te krijgen als ik een klein gaatje maak, maar daar valt vast wel iets creatiefs met magneetjes o.i.d. voor te bedenken.
Anoniem: 1279036 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:43:
Dat heb ik inderdaad ook, van boven naar beneden loopt de koof. Onder de trap op de BG kan je bijna niet zien omdat ik onder de trap een bureau heb gemaakt. Dus daar zou ik evt wel een gaatje kunnen maken om de kabel te begeleiden.
Harrie_ schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:13:
Originele setting: 4 groepen op zolder (Groep 1: Omvormer, Groep 2: Wasmachine, Groep 3: Droger, Groep 4: Algemeen voor licht en CV ketel/MV)

Huidige situatie: (Groep 1(omvormer) en 3(droger) zijn nu gecombineerd voor 3 fase omvormer. Groep 2 is nu gecombineerd wasmachine en droger. Groep 4 is nog algemeen licht.

Het lijkt me heel gaaf om in de toekomst een soort thuisbioscoop of game room te maken. Daarvoor zou ik dan niet op de groep willen zitten met algemeen licht en/of wasmachine droger/combinatie.Wil dus eigenlijk de overige stopcontacten en apparaten op een nieuwe groep. En naast 1 loze leiding die ik al heb voor coax graag nog een leiding ook voor UTP. Just to be sure!
Vloris schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:27:
[...]

Van boven naar beneden loopt de koof, maar helemaal onder loopt voor zover ik de laatste keer heb kunnen zien toen ik in de kruipruimte was geen gat. En tussen de meterkast en de koof zit nog de WC, daar kan ik dus niet langs.

[ Voor 27% gewijzigd door SirMemeAlot op 24-12-2020 13:13 ]

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-06 19:52
ik heb een pvc buis voor elektra van de vliering naar begane grond aangelegd want die was de aannemer vergeten. Moest op de verdieping door een betegelde koof die we zeker niet gingen slopen. Ik heb gewoon een usb endoscoop van aliexpress op het uiteinde geplakt en hem er doorheen gestoken.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

SirMemeAlot schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:06:
[...]

Dat kan natuurlijk ook, scheelt veel gehannes met een loze leiding daar proberen te krijgen. Alleen even prutsen om de kabel dan ook beneden weer door de vloer in de kruipruimte te krijgen als ik een klein gaatje maak, maar daar valt vast wel iets creatiefs met magneetjes o.i.d. voor te bedenken.

[...]

Dat heb ik inderdaad ook, van boven naar beneden loopt de koof. Onder de trap op de BG kan je bijna niet zien omdat ik onder de trap een bureau heb gemaakt. Dus daar zou ik evt wel een gaatje kunnen maken om de kabel te begeleiden.

[...]

Originele setting: 4 groepen op zolder (Groep 1: Omvormer, Groep 2: Wasmachine, Groep 3: Droger, Groep 4: Algemeen voor licht en CV ketel/MV)

Huidige situatie: (Groep 1(omvormer) en 3(droger) zijn nu gecombineerd voor 3 fase omvormer. Groep 2 is nu gecombineerd wasmachine en droger. Groep 4 is nog algemeen licht.

Het lijkt me heel gaaf om in de toekomst een soort thuisbioscoop of game room te maken. Daarvoor zou ik dan niet op de groep willen zitten met algemeen licht en/of wasmachine droger/combinatie.Wil dus eigenlijk de overige stopcontacten en apparaten op een nieuwe groep. En naast 1 loze leiding die ik al heb voor coax graag nog een leiding ook voor UTP. Just to be sure!
[...]

Van boven naar beneden loopt de koof, maar helemaal onder loopt voor zover ik de laatste keer heb kunnen zien toen ik in de kruipruimte was geen gat. En tussen de meterkast en de koof zit nog de WC, daar kan ik dus niet langs.
En een onderverdeler, daar al aan gedacht? Moet je wel 5 aders door 1 buis voeren, dus een 3/4 pijp. Want afaik mag dat niet door 2 verschillende buizen.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 24-12-2020 16:19 ]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:25
SirMemeAlot schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:06:

Wij hebben ook een thuisbios op zolder, en m'n Game PC staat er die ook de bios 'aanstuurt'. Qua stroom kan dat prima op de algemeen licht groep. Wij hebben hier ook geen aparte groep voor. Hier ook 20 panelen liggen die dan wel via een loze leiding naar de meterkast gaan. En een loze leiding voor UTP, dat zou ik eerder doen dan de coax. Dus mocht het een lastig verhaal worden dan zou ik ipv de Coax een UTP kabel trekken en qua stroom dus de 'Algemene' gebruiken :).
Pagina: 1