Vage crashes zelfbouw PC (Asus PrimeX470-Pro, 2700X, 5700XT)

Pagina: 1
Acties:

• scriptician
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 17:12
Beste Tweakers,

Ik zou jullie graag advies vragen over problemen die ik ervaar met onderstaand systeem:

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit
1MonitorenIiyama G-Master GB2560HSU-B1 Zwart
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4
1ToetsenbordenCorsair K68 (Qwerty US)
1MuizenCooler Master MM711 Matzwart
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR
1Home cinema en audiosetsSalora SBO360
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W
1Solid state drivesKingston A2000 1TB

De problemen in het kort:

Sinds de bouw, eind vorig jaar, sporadisch BSOD's, zwarte schermen, brom/errortoon over speaker bij zwart scherm en gister was het ineens nodig de Bios te resetten omdat het systeem niet wou booten.

Meer info over de BSOD's, zwarte schermen en bromtoon:

Eind vorig jaar heb ik bovenstaand systeem samengesteld en zelf in elkaar gezet. Vanaf het eerste moment al problemen met het installeren van Windows 10 vanaf USB. Wilde niet zonder problemen installeren op de NVME schijf, bij eerste opstart in Windows 10 gelijk een BSOD. Daarna Windows 8.1 geïnstalleerd vanaf een DVD geïnstalleerd (Win10 paste niet op dvd :), dit ging prima, en van daaruit naar Windows 10 geupgrade. Later heb ik overigens Windows 10 nog eens opnieuw op een USB stick gezet en geïnstalleerd, en dit ging wel vlekkeloos. Mogelijk omdat ik toen de bios-versie inmiddels had bijgewerkt.

Eigenlijk altijd af en toe problemen gehad: in het begin vooral BSOD's en de laatste tijd meestal zwarte schermen, voorafgaand aan een bromtoon over de speaker en vervolgens herhalend harder en zachter blazen van fans (volgens mij de GPU).
De ene keer tijdens een spel, de andere keer in een browser sessie. Maar ik speel soms ook uren achter elkaar en heb dan nul problemen.
Heb altijd gedacht dat dit aan de AMD drivers lag, deze meerde keren opnieuw geïnstalleerd, ook met behulp van DDU, en gaande weg deed dit probleem zich ook minder vaak voor. Nu gebruik ik alleen nog de WHQL drivers, maar het probleem doet zich nog steeds sporadisch voor. Zelfs een keer gelijk na opstarten van Windows(!).

In de logboeken van Windows lees ik recent de volgende kritieke-/foutmeldingen:
- AppModel-Runtime: Het ophalen van de status van AppModel Runtime voor het pakket Windows is mislukt met 0x57.
- DistributedCOM: De server {AB8902B4-09CA-4BB6-B78D-A8F59079A8D5} heeft zich niet binnen de vereiste termijn bij DCOM geregistreerd.
- VBoxNetLwf: Het stuurprogramma heeft een interne stuurprogrammafout gevonden in \Device\VBoxNetLwf.
- Kernel-EventTracing: De sessie PerfDiag Logger is niet gestart met de volgende fout: 0xC0000035
- WHEA-Logger: Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.

Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 9

Zie de detailweergave van deze vermelding voor aanvullende informatie.
- Eventlog: Tijdens het transport zijn controlegebeurtenissen verloren gegaan. 0
- Kernel-Power: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

BIOS probleem(?):

Vandaag wou het systeem wel aan, maar niet booten: De RGB van het mobo, de GPU en RAM staan aan, ook alle fans draaien, maar ik hoor geen BIOS opstart-piepje en ik krijg ook geen beeld op de monitor.

Ik heb andere poorten, HDMI + DP, en andere videokaart geprobeerd, nog steeds niks. Daarna alle RAM eruit gehaald, en nog steeds dezelfde symptomen, raar, ik had error piepjes verwacht. Vervolgens de BIOS gereset, en toen eindelijk een teken van leven gekregen in de vorm van piepjes (lang, kort, kort). Daarna de RAM weer geïnstalleerd en ook de videokaart, et voila, weer beeld! En na opnieuw instellen van de BIOS werkt alles weer.

Maar ik vind dit uitermate vreemd. En sinds het gebeuren met de bios, verdenk ik mijn moederbord ervan de boosdoener te zijn. Maar ik lees ook iets over een processorcore in de logboeken.

Mijn vraag:

Ik heb helaas geen vervangend moederbord of processor liggen om dit te kunnen testen. Voordat ik verder ga om deze te bestellen, zou ik daarom graag advies inwinnen van jullie. Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt, of iets kunnen zeggen wat ik verder nog zou kunnen testen of waar het probleem most likely zit? Heb ik nog iets over het hoofd gezien?

Een andere vraag die ik heb is of mijn voeding voldoende is / in orde is? Gezien de Kernel-Power melding in de logboeken.

In huis heb ik ook vreemde stroomperikelen. Lichten die sporadisch of als een zwaar apparaat aanspringt, tijdelijk knipperen. Ook als de buurman ondermij hoogvermogend apparaat inschakeld, zoals een hoge druk reiniger.
Heb hier ook al eens een technisch bedrijf naar laten kijken, maar die konden niks vinden in de meterkast. Sinds ik op enkele plekken Hue LED-verlichting heb, heb ik daar geen last meer. Maar de ouderwetse spaar en halogeen lampen zijn hier dus wel gevoelig voor.
Twee van mijn buren hebben overigens dezelfde perikelen met lichten.

Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben? Of zou m'n voeding hier prima mee overweg moeten kunnen?

Bedankt voor het lezen! _/-\o_

Ik hoop dat er hier iemand is die mij iets verder op weg kan helpen. Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag.

Zelf geprobeerd:

✅ Alle drivers updaten/installeren met Snappy Driver Installer Origin.
✅ AMD Drivers opnieuw installeren, met en zonder DDU.
✅ Windows opnieuw installeren.
✅ Kabel connecties in voeding en op moederbord gecontroleerd.
✅ sfc /scannow, chkdisk en windows en drivers updaten
❓ Ingebouwde Windows10 BSOD troubleshooter uitvoeren.
Alternatief programma: BlueScreenView: Raporteert 2 oude crashes van 5 sept. en 11 okt. 2020. Beide verwijzen naar ntoskrnl.exe van Windows zelf.
❓ HWiNFO: Doorspitten, wellicht geeft die nog meer info over het probleem.
Zie alleen dat AMD-V (virtualisatie uit staat). Misschien dat VirtualBox daarom problemen gaf? iig niet meer relevant, gezien die inmiddels weer verwijderd is.
✅ Virtualisatie opties uitschakelen in bios? > Staat al uit. ⬆
✅ Temperaturen van CPU (2700X: maximaal 85c)
Lijken in orde bij gewoon browsen: CPU tussen 45 en 62 graden. Mobo: 32 graden, chipset 43 graden. Ram 30 graden.
✅ Sysfans blijven maar omhoog en omlaag gaan... terwijl temperatuur gelijk blijft. Fan curve cpu (en sysfans ?) eerder omhoog. CPU Max is 85 maar haalt nu 82,5 (tctl) met stress test. CPU fan gaat slechts van 330 naar 520rpm.
Koelpasta vervangen en pins van cpu gecontroleerd. Niks geks kunnen ontdekken. Maar de stresstest draait nu 71,4 (tctl) ipv 82,5, dus dat is een stuk koeler!
Fan profile in bios bijgesteld van custom naar Silent. Ws mede hierom koeler.
Sinds gebruik van t iets luidere Silent profiel, hoor ik de fans niet meer steeds op en neer gaan.
✅ Geheugentest uitvoeren uit te sluiten als oorzaak.
Extra uitgebreide geheugentest van win10 gedaan. Heeft geen errors gevonden.
Onnodige apparaten afkoppelen van systeem om uit te sluiten als oorzaak.
✅ Bijv. usb poort van kast doet raar)
Ondanks dat dit losgekoppeld was, is er toch een crash geweest op 29-12-2020 rond 21:00.
✅ Controller 🎮 loskoppelen / uitsluiten. Crash op 30-12-2020 rond 14:37 terwijl controller was losgekoppeld.
✅ QVL moederbord checken: CPU en geheugenkit worden ondersteund.
✅ Geheugen op standaard snelheid ipv 3200Mhz. (AMD zegt dat 2700x geheugen tot 2933Mhz aan kan).
Paar dagen gedacht dat dit de oplossing was, maar vandaag 2 januari, na booten en inloggen op Windows, toch weer een crash (WHEA Processorcore, Machine Check Exception, Bus/Interconnect Error).
✅ NVMe extended selftest via BIOS uitgevoerd (controller en namespace test). Geen problemen gevonden.
✅ Andere processor proberen. Na 1 dag de 2200 icm 5700XT toch een crash, dit keer na het starten van Windows en vervolgens Firefox met 13 tabs.
Symptomen: Het scherm werd zwart, geen fans die op en neer gaan of een bromtoon over de speakers en het systeem. Toetsenbord en muis reageerden niet meer. Moest de uiknop ingedrukt houden om het systeem uit te krijgen.

Update 16 januari:
✅ GPU: 2 aparte voedingskabels proberen.
✅ GPU in secundaire PCIE slot proberen.
✅ NVME gezondheidsstatus checken met CrystalDiskInfo. Die is: Goed 99%.

Bezig met:

- Andere GPU proberen.

To do:
- Andere voeding proberen.
- Ander moederbord proberen.
- PC elders proberen ivm stroomschommelingen.

[ Voor 19% gewijzigd door scriptician op 16-01-2021 09:34 . Reden: Update vordering van eigen onderzoek naar de oorzaak van de crashes. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xV0rtexx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 00:29
Ik heb vergelijkbare problemen met een R7 2700x + Gigabyte X470 gaming 7 + Corsair 3200 mhz geheugen.

Mijn vermoeden is dat ofwel de cpu of het geheugen even te weinig stroom krijgt.

Op dit moment van schrijven ben ik 4 uur crashvrij met onderstaande instellingen:

- CPU @3800mhz all core bij 1.3v
- Mem @3200mhz bij 1.38v
- LLC high (disclaimer: pas goed op met LLC instellingen als je niet goed weet wat dit inhoudt)

Update 7-1:
Het systeem is nu zo'n 12 uur zonder 'hard' crashes geweest, maar wel twee keer even een zwart scherm waarna hij in leven bleef.

NB. alles bovenstaand is tijdens licht kantoorwerk.
NB2. Op stock setting met mem op XMP houdt mijn systeem het nog geen 15min vol in idle :). Onder belasting is er niets aan de hand. 30 min Aida64 en 2 uur

Momenteel heb ik het geheugen naar 3000mhz @1,38v gezet om te kijken of het vooral aan de snelheid van het geheugen ligt, aangezien zen+ daarom bekend staat.

Update2 7-1:
Ik kon dit bericht nog niet afmaken en had alweer een crash :)

Geheugen weer op 3200mhz en nu Cool n' Quiet mode van CPU uit.

[ Voor 43% gewijzigd door xV0rtexx op 07-01-2021 12:58 ]

xVortexx D3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xV0rtexx
Update 3 7-1:
Na wat meer uitzoekwerk te hebben gedaan lees ik dat AMD dit probleem in 2018 al opgelost zou hebben met de 'Typical' PSU idle control setting. Vooralsnog lijkt dit bij mij het probleem verholpen te hebben, naast eerder genoemde optie om alle clocks vast te zetten.

xVortexx D3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Welke biosversie staat op het moederbord?

Videokaart aangesloten met 2 aparte kabels vanaf de voeding en beide kabels op een aparte rail van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
@xV0rtexx Interessant, had nog niet eerder gehoord van LLC of de PSU idle setting. Inmiddels heeft mn systeem van 3 tot 7 januari weer stabiel gedraaid. Vanmiddag heb ik een Ryzen 2200G geïnstalleerd om te kijken of ik hiermee de CPU kan uitsluiten. Maar ik ga me verder inlezen over deze (bios) settings!

Het lastige is dat er totaal geen lijn in lijkt te zitten voor wat betreft het opvolgen van crashes bij mijn systeem. Soms 2 per dag, dan weer een aantal dagen goed en soms ook een week of 2 weken en langer niks aan de hand.

@Uszka BIOS versie 5809 (nieuwste). Videokaart is met 2 aparte kabels aangesloten op de daarvoor beschikbare aansluitingen van de voeding. Ik moet even kijken of dit aparte rails zijn, kom ik op terug.

Update 8 januari:
Het lijkt niet specifiek te maken te hebben met mn CPU, de 2200G gaf hetzelfde probleem vandaag. Kom ik inderdaad ook uit op de voedingskabels van de GPU of de voltages. Ik zal eerst eens @Uszka 's voorstel proberen, gezien dat redelijk eenvoudig te doen is.

[ Voor 16% gewijzigd door scriptician op 08-01-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xV0rtexx
Update 12-1:
Geen crashes meer gehad sinds de laatste update.

Wat heb ik nog gedaan:
- Custom Pstate ingesteld op 4ghz
- LLC van de soc aangezet, eerst 'medium', later 'high'
- Power on idle - Typical
- Windows powerplan van Ryzen balanced -> performance

- De brackets van de koeler (Wraith prism) wat losser gedraaid, want ik vond al dat deze overdreven hard vastklemde (en las op fora dat dit ook dergelijke problemen kan veroorzaken).

Vanaf vandaag probeer ik meer stockwaarden:
- Power on idle - Typical
- Boot on lan - off
- Windows powerplan - performance
- CPU & Mem op stockwaarden

En tot nu toe lijkt dit ook als een zonnetje te lopen...

xVortexx D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
Update 14-1:
@Uszka Ook met 2 verschillende voedingskabels op de PSU (VGA1&2) naar de GPU, dezelfde soort crash ondervonden.

Wat me wel is opgevallen dat ik tijdens het gebruik van de andere CPU (2200G) geen kritieke Windows Logboek meldingen heb ontvangen over de Processorcore. Nu ik de 2700X er weer in heb, ben ik benieuwd of die melding binnenkort terugkomt...

Testen:
Ben nu de PSU Typical instellingen van de CPU aan het testen, dank voor die tip @xV0rtexx :) En ik heb de videokaart in het secundaire PCIE slot gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
@xV0rtexx Ik vroeg me af, heb jij ook WHEA-Logger meldingen in Windows Eventviewer/Logboeken die verwijzen naar de processor? Of gebruik je een ander OS? En draait je systeem tot op heden verder weer stabiel?

Vandaag helaas wederom een crash met mn eigen CPU obv instellingen van m'n vorige bericht.

Wat me opvalt is dat ik vandaag ook weer een WHEA melding had over de Processorcore ten tijde van de crash. Die heb ik afgelopen week niet gehad met de andere processor. Maar de melding komt ook niet altijd voor na een crash.

[ Voor 27% gewijzigd door scriptician op 16-01-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xV0rtexx
scriptician schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:20:
@xV0rtexx Ik vroeg me af, heb jij ook WHEA-Logger meldingen in Windows Eventviewer/Logboeken die verwijzen naar de processor? Of gebruik je een ander OS? En draait je systeem tot op heden verder weer stabiel?

Vandaag helaas wederom een crash met mn eigen CPU obv instellingen van m'n vorige bericht.

Wat me opvalt is dat ik vandaag ook weer een WHEA melding had over de Processorcore ten tijde van de crash. Die heb ik afgelopen week niet gehad met de andere processor. Maar de melding komt ook niet altijd voor na een crash.
Met de instellingen zoals ik ze had was het systeem zo goed als stabiel (geen complete shutdown) en met het geheugen op standaard waarden gaat het ook goed, maar als ik de cpu op stock laat en het geheugen op xmp zet dan gaat het snel mis.

Ik heb nog eens naar de QVL lijst gekeken en daar staat i.c.m. de pinnacle ridge cpu alleen de 2x 16gb variant bij. Daarom heb ik een R5 3600 aangeschaft, hopelijk loop dan alles helemaal soepel.

Ik gebruik Windows 10 2004 (inclusief die laatste update) op dezelfde A2000 1TB als jij. Ik krijg de kritieke melding dat het systeem onverwacht afgesloten is, maar dat lijkt me standaard. Voorheen ook een gekke cpu kernel melding bij boot die na wat zoeken op het internet ook naar het geheugen zou verwijzen.

xVortexx D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Ik ben aan het zoeken op mijn problemen en kom op dit topic uit. Omdat ik denk dat ik hetzelfde issue heb, hier ook mijn situatie. Misschien zien we gemene delers waardoor we het probleem kunnen aanpakken.

Kort samengevat, ik heb sinds net voor kerst een nieuw systeem, de Informatique MyGamePC Level:35 (Gigabyte B450 Aorus Elite, AMD Ryzen 7 3800X, G.Skill Ripjaws V 16GB, Gigabyte GeForce RTX 3070, Intel SSSD 660p. 1TB, Seagate Barracuda 2TB, WD 3TB schijf uit oude pc), BeQuiet Pure Power 11 700W, Windows 10 Home NL).

Bij een andere leverancier heb ik de iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 monitor gekocht.

Probleem:
Op willekeurige momenten, onafhankelijk van belasting op dat moment, stopt mijn muis met reageren en 2 seconden later gaat mijn scherm op zwart. 10 seconden later komt het scherm weer terug. Als ik een stream aan heb staan, dan stopt deze en moet ik de browserpagina opnieuw verversen. Ik gebruik mijn Corsair iCue software om temperaturen en fans te monitoren en zie zo lang het werkt niks bijzonders (al heb ik er weinig verstand van), maar na zo'n black screen werkt de Corsair software vaak niet meer. Geen idee of dat oorzaak of gevolg is.

En vanochtend voor de eerste keer na het opstarten geen internet en geen actieve uitlezing van fanspeed en temperaturen (grafieken bewogen met de tijd, maar temp en speed bleven exact hetzelfde). Na opnieuw opstarten werkte het wel allemaal weer.

Heb eerst gezocht bij de monitor omdat ik dacht dat daar het issue lag. Standaard DisplayPort kabel vervangen door een ander exemplaar. Alle twee de ingangen op de monitor geprobeerd, alle twee de uitgangen op de PC geprobeerd. Tijdelijk een HDMI kabel geprobeerd. Allemaal zonder resultaat.

Toen ik echter het patroon ging herkennen (muis die net voor zwart scherm stopt met reageren, streams die stoppen) is mijn aandacht naar mijn PC verplaatst. Ik ga komende week contact opnemen met de leverancier, maar heb geen idee waar ik het moet zoeken. Ik neig er bijna naar om te zeggen: Ik koop een compleet systeem bij jullie, graag wil ik dat jullie het compleet systeem weer omruilen voor een werkend exemplaar.

Toch nog een laatste poging middels dit topic. Ik heb weinig verstand hardware maar misschien zien jullie componenten die overeenkomen. Al die wissels in kloksnelheden enz. daar durf ik eigenlijk niet aan te beginnen want ik heb echt geen idee wat ik doe. Maar zoals gezegd, misschien hebben jullie er wat aan of lukt het om mij gericht een kant op te sturen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xV0rtexx
Bij mij zijn de problemen veranderd na de update naar de R5 3600. De instabiliteit lijkt wel echt verdwenen en ik heb de afgelopen 2 dagen geen crashes meer gehad.

Tot ik zojuist met icue bezig was en tegelijkertijd YouTube opende. 2x precies op dat moment kreeg ik een crash.

Zou het dan al die tijd de icue software zijn geweest? 🤔

Ik heb trouwens ook een Iiyama monitor (3461)

[ Voor 6% gewijzigd door xV0rtexx op 18-01-2021 17:41 ]

xVortexx D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
xV0rtexx schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:39:
Bij mij zijn de problemen veranderd na de update naar de R5 3600. De instabiliteit lijkt wel echt verdwenen en ik heb de afgelopen 2 dagen geen crashes meer gehad.

Tot ik zojuist met icue bezig was en tegelijkertijd YouTube opende. 2x precies op dat moment kreeg ik een crash.

Zou het dan al die tijd de icue software zijn geweest? 🤔

Ik heb trouwens ook een Iiyama monitor (3461)
Ik heb vandaag op aanraden van de leverancier een schone installatie gedaan. En geloof het of niet: toen ik icue installeerde had ik een zwart scherm. Dus je neemt me de woorden uit de mond qua twijfel.

Zou het best een tijdje willen deinstalleren maar dan staan mijn fans zo te loeien ☹️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xV0rtexx
coelho schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Ik heb vandaag op aanraden van de leverancier een schone installatie gedaan. En geloof het of niet: toen ik icue installeerde had ik een zwart scherm. Dus je neemt me de woorden uit de mond qua twijfel.

Zou het best een tijdje willen deinstalleren maar dan staan mijn fans zo te loeien ☹️
Ik heb de fusion en icue software opnieuw geïnstalleerd en kwam erachten dat ik ook niet de meest recente versies gebruikte. App centre, ryzen master en nog wat monitoring software heb ik verwijderd. Hopen dat het zo opgelost is.

Jij kunt je fans gewoon instellen in je bios.

xVortexx D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xV0rtexx
Update 19-1:

Ik heb WhoCrased gedraaid, omdat ik toch wel zwaar het vermoeden kreeg dat het om een software issue ging i.p.v. een hardware issue en dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYFH-Y-bk9dgUcQrboGrCbAbkiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l0KY4FBN47ANQFk2IykJXsn6.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk heeft het updaten van alle drivers het probleem opgelost.

Update 2 19-1:

Volgens mij heb ik de boosdoener gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB9nazS9PbPMb747SOcTgrgz5GI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XoEcjUpdnS6h8iFKReNukW01.png?f=user_large

Het gaat mis in de hardware acceleratie van de webbrowsers, ook na het installeren van de laatste drivers. Overigens denk ik dat dit los staat van de problemen die ik aanvankelijk had en dat de R7 2700x niet compatibel was met het Corsair geheugen. Dit omdat de crashes nu een direct verband hadden met video's in browsers. Icue zal daardoor waarschijnlijk niet de boosdoener zijn geweest.

Voor toekomstige lezers die aan het troubleshooten zijn mijn volledige setup:

- AMD R5 3600 (was R7 2700x), stock cooler, stock settings
- Gigabyte X470 gaming 7 wifi rev. 1.1
- Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 v4.32, @XMP3200 mhz
- Club 3d Radeon R9 380 4GB, stock settings
- Kingston A2000 1TB
- Corsair RM650x
- Corsair 4000d met 6x Corsair SP120 fans

- Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart
- MX master 3 + MX keys

[ Voor 48% gewijzigd door xV0rtexx op 19-01-2021 11:29 ]

xVortexx D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
@xV0rtexx Ik heb eerder ook wel gehoord dat Hardware Acceleratie problemen geeft met AMD videokaarten. Dat heb ik heel even geprobeerd, maar ik vond het te storend dat de processorkoeler dan steeds even een stuk harder ging draaien. Toen ik daarna op Firefox was overgestapt deed het probleem zich veel minder voor (ik gebruikte destijds Brave en Opera).

@coelho Interessant dat je met een Nvidia GPU dezelfde soort problemen hebt. Loopt je systeem inmiddels stabiel zonder de iCue-software of is er meer aan de hand?

Update 27-1:

Sinds vandaag draai ik 10 dagen op een andere, veel oudere, videokaart: Radeon HD7950. Deze draait weer in het primaire PCI-E slot op de 1 rail op de voeding.

Tot op heden geen crash meer gehad! Ook géén WHEA fouten of kritieke meldingen meer gezien in Windows Logboek. Ben benieuwd of het dan toch de videokaart is waar iets mee is, of zou de voeding niet krachtig genoeg zijn (650W)? PowerColor raad mij minimaal 700W aan, maar elke PSU calculator geeft aan dat 550W voldoende is... Ook als ik het maximum stroomverbruik van de processor en de videokaart bij elkaar op tel (2x270W), zou ik denk ik nog genoeg marge moeten hebben (650-540=110W). Toch scheelt dit wel behoorlijk met de videokaart die ik er nu in heb. Die neemt max. 180W, zo'n 90W minder.

WhoCrashed geeft bij mij een aantal oude dumps weer (sept. 2020). Maar wat me wel opvalt is dat die bij mij óók verwijst naar ntdll.sys @xV0rtexx . En als ik daar op zoek, kom ik tegen tegen dat dit te maken kan hebben met de voeding/PSU.

Ik kijk het nog een tijdje aan. Een van de andere dingen die ik later nog wil proberen is het PCI-E slot (in de bios) te forceren op gen-3 ipv auto of gen-4 met de 5700XT videokaart. Ik kwam op internet tegen dat dit bij sommige mensen ook helpt.

Huidige instellingen/setup:

CPU/GPU: 2700X / HD7950
Bios 5809
Windows 10 20H2 19042.746 (volledig bijgewerkt)
Radeon Software 20.11.2 (laatste WHQL versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
scriptician schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:04:
Ook als ik het maximum stroomverbruik van de processor en de videokaart bij elkaar op tel (2x270W), zou ik denk ik nog genoeg marge moeten hebben (650-540=110W).
2700X verbruikt geen 270w. Guru3D geeft het systeemverbruik weer dus inclusief GTX 1080, moederbord, ram en de hele rataplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho

@coelho Interessant dat je met een Nvidia GPU dezelfde soort problemen hebt. Loopt je systeem inmiddels stabiel zonder de iCue-software of is er meer aan de hand?
Ik had nog niks teruggemeld omdat ik eea wilde aankijken. Heb op 18-1 contact gehad met de leverancier van mijn PC. Na uitgebreid overleg ervoor gekozen om windows en alle overige software opnieuw te installeren als check voordat we hardware zouden gaan bekijken. Dit op die middag gedaan en sindsdien geen enkel zwart scherm meer. Overigens heb ik ook iCue weer geïnstalleerd (kreeg tijdens installatie 1x zwart scherm, daarna niet meer), dus ik durf niet te zeggen of dit de boosdoener was.

[ Voor 5% gewijzigd door coelho op 27-01-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xV0rtexx
@xV0rtexx Ik heb eerder ook wel gehoord dat Hardware Acceleratie problemen geeft met AMD videokaarten. Dat heb ik heel even geprobeerd, maar ik vond het te storend dat de processorkoeler dan steeds even een stuk harder ging draaien. Toen ik daarna op Firefox was overgestapt deed het probleem zich veel minder voor (ik gebruikte destijds Brave en Opera).

Update 27-1:

Sinds vandaag draai ik 10 dagen op een andere, veel oudere, videokaart: Radeon HD7950. Deze draait weer in het primaire PCI-E slot op de 1 rail op de voeding.

Tot op heden geen crash meer gehad! Ook géén WHEA fouten of kritieke meldingen meer gezien in Windows Logboek. Ben benieuwd of het dan toch de videokaart is waar iets mee is, of zou de voeding niet krachtig genoeg zijn (650W)? PowerColor raad mij minimaal 700W aan, maar elke PSU calculator geeft aan dat 550W voldoende is... Ook als ik het maximum stroomverbruik van de processor en de videokaart bij elkaar op tel (2x270W), zou ik denk ik nog genoeg marge moeten hebben (650-540=110W). Toch scheelt dit wel behoorlijk met de videokaart die ik er nu in heb. Die neemt max. 180W, zo'n 90W minder.

WhoCrashed geeft bij mij een aantal oude dumps weer (sept. 2020). Maar wat me wel opvalt is dat die bij mij óók verwijst naar ntdll.sys @xV0rtexx . En als ik daar op zoek, kom ik tegen tegen dat dit te maken kan hebben met de voeding/PSU.

Ik kijk het nog een tijdje aan. Een van de andere dingen die ik later nog wil proberen is het PCI-E slot (in de bios) te forceren op gen-3 ipv auto of gen-4 met de 5700XT videokaart. Ik kwam op internet tegen dat dit bij sommige mensen ook helpt.

Huidige instellingen/setup:

CPU/GPU: 2700X / HD7950
Bios 5809
Windows 10 20H2 19042.746 (volledig bijgewerkt)
Radeon Software 20.11.2 (laatste WHQL versie)
Bij mij was het dus een videokaart driver issue, misschien moet je nog eens alle gpu drivers DDU'en? Heb je dat in save mode gedaan destijds?

Jouw voeding zou echt wel genoeg moeten zijn voor het systeem.

Ik heb in de bios de fanspeed custom ingesteld, dus die wordt niet beïnvloed door wel of geen hardware acceleratie.

Overigens loopt mijn systeem nu echt als een zonnetje ( afkloppen :*) )

[ Voor 5% gewijzigd door xV0rtexx op 27-01-2021 14:18 ]

xVortexx D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
Uszka schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:10:[...]

2700X verbruikt geen 270w. Guru3D geeft het systeemverbruik weer dus inclusief GTX 1080, moederbord, ram en de hele rataplan.
Oeps, daar heb ik over heen gelezen :o Dan zou het eerder met aftrek van het idle systeemverbruik (51W) zijn verwacht ik. Hoewel ze ook aangeven dat bij 'heavy-threaded workloads' het verbuik met nog eens 35 tot 50 watt kan oplopen.

Enfin, bij nader inzien lijkt het me dan sterk dat mijn systeem teveel vermogen vraagt. Tenzij mijn 5700XT videokaart buggy is en soms veel meer vraagt dan wat is aangegeven. De crashes deden zich de laatste tijd ook voornamelijk buiten het gamen om in de browser of gelijk na opstarten.

@coelho Goed om het even aan te kijken inderdaad. Bedankt voor je update. Hopelijk blijft het nu goed dan :)

@xV0rtexx Dank voor je tip en bevestiging over de voeding.

Ik heb eerder al eens DDU (in veilige modus) geprobeerd, maar toen viel me wel op dat de AMD-directory gewoon bleef bestaan. Ik heb vandaag nog een keer DDU gedownload (v18.0.3.6) en uitgevoerd in veilige modus zonder internet, en deze voor zowel AMD, Nvidia als Intel uitgevoerd. De AMD-directory was nu wel weg. Dus dat lijkt goed te zijn gegaan.

Daarna m'n 5700XT weer geïnstalleerd in het primaire PCI-E slot en daarna in de normale Windows-modus offline de vooraf gedownloade Radeon Software v20.11.2 geïnstalleerd (laatste WHQL driver).

Nu afwachten hoe het gaat O-) Fijn dat jouw systeem nu ook goed draait, hopelijk blijft het zo ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scriptician
Update 5 februari
Helaas.. terug bij de originele PC-setup en gister weer een crash gehad toen ik naast Firefox en Skype een spelletje (Northgard) opstartte. In het spelmenu ging het goed, maar bij laden van de game zelf ging het mis: zwart scherm, geluid valt weg, fans van GPU draaien harder en zachter. Moest de uit knop ingedrukt houden om het systeem daarna opnieuw aan te zetten.

In de logs kan ik weinig info vinden, en WhoCrashed vindt niks.

Is er iemand die mee kan kijken in de logs, of luisteren naar de opname van de fans? Ik heb ze hier online gezet:

https://stack.qprs.nl/s/96GSlzCz66C1PC4s

De code is Tweakers aangevuld met het huidige jaartal. Klik vervolgens op het mapje Crash data.
Pagina: 1