Beste Tweakers,
Ik zou jullie graag advies vragen over problemen die ik ervaar met onderstaand systeem:
, dit ging prima, en van daaruit naar Windows 10 geupgrade. Later heb ik overigens Windows 10 nog eens opnieuw op een USB stick gezet en geïnstalleerd, en dit ging wel vlekkeloos. Mogelijk omdat ik toen de bios-versie inmiddels had bijgewerkt.
Eigenlijk altijd af en toe problemen gehad: in het begin vooral BSOD's en de laatste tijd meestal zwarte schermen, voorafgaand aan een bromtoon over de speaker en vervolgens herhalend harder en zachter blazen van fans (volgens mij de GPU).
De ene keer tijdens een spel, de andere keer in een browser sessie. Maar ik speel soms ook uren achter elkaar en heb dan nul problemen.
Heb altijd gedacht dat dit aan de AMD drivers lag, deze meerde keren opnieuw geïnstalleerd, ook met behulp van DDU, en gaande weg deed dit probleem zich ook minder vaak voor. Nu gebruik ik alleen nog de WHQL drivers, maar het probleem doet zich nog steeds sporadisch voor. Zelfs een keer gelijk na opstarten van Windows(!).
In de logboeken van Windows lees ik recent de volgende kritieke-/foutmeldingen:
- AppModel-Runtime: Het ophalen van de status van AppModel Runtime voor het pakket Windows is mislukt met 0x57.
- DistributedCOM: De server {AB8902B4-09CA-4BB6-B78D-A8F59079A8D5} heeft zich niet binnen de vereiste termijn bij DCOM geregistreerd.
- VBoxNetLwf: Het stuurprogramma heeft een interne stuurprogrammafout gevonden in \Device\VBoxNetLwf.
- Kernel-EventTracing: De sessie PerfDiag Logger is niet gestart met de volgende fout: 0xC0000035
- WHEA-Logger: Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.
Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 9
Zie de detailweergave van deze vermelding voor aanvullende informatie.
- Eventlog: Tijdens het transport zijn controlegebeurtenissen verloren gegaan. 0
- Kernel-Power: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Ik heb andere poorten, HDMI + DP, en andere videokaart geprobeerd, nog steeds niks. Daarna alle RAM eruit gehaald, en nog steeds dezelfde symptomen, raar, ik had error piepjes verwacht. Vervolgens de BIOS gereset, en toen eindelijk een teken van leven gekregen in de vorm van piepjes (lang, kort, kort). Daarna de RAM weer geïnstalleerd en ook de videokaart, et voila, weer beeld! En na opnieuw instellen van de BIOS werkt alles weer.
Maar ik vind dit uitermate vreemd. En sinds het gebeuren met de bios, verdenk ik mijn moederbord ervan de boosdoener te zijn. Maar ik lees ook iets over een processorcore in de logboeken.
Een andere vraag die ik heb is of mijn voeding voldoende is / in orde is? Gezien de Kernel-Power melding in de logboeken.
In huis heb ik ook vreemde stroomperikelen. Lichten die sporadisch of als een zwaar apparaat aanspringt, tijdelijk knipperen. Ook als de buurman ondermij hoogvermogend apparaat inschakeld, zoals een hoge druk reiniger.
Heb hier ook al eens een technisch bedrijf naar laten kijken, maar die konden niks vinden in de meterkast. Sinds ik op enkele plekken Hue LED-verlichting heb, heb ik daar geen last meer. Maar de ouderwetse spaar en halogeen lampen zijn hier dus wel gevoelig voor.
Twee van mijn buren hebben overigens dezelfde perikelen met lichten.
Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben? Of zou m'n voeding hier prima mee overweg moeten kunnen?Bedankt voor het lezen!
Ik hoop dat er hier iemand is die mij iets verder op weg kan helpen. Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag.
✅ AMD Drivers opnieuw installeren, met en zonder DDU.
✅ Windows opnieuw installeren.
✅ Kabel connecties in voeding en op moederbord gecontroleerd.
✅ sfc /scannow, chkdisk en windows en drivers updaten
❓ Ingebouwde Windows10 BSOD troubleshooter uitvoeren.
Alternatief programma: BlueScreenView: Raporteert 2 oude crashes van 5 sept. en 11 okt. 2020. Beide verwijzen naar ntoskrnl.exe van Windows zelf.
❓ HWiNFO: Doorspitten, wellicht geeft die nog meer info over het probleem.
Zie alleen dat AMD-V (virtualisatie uit staat). Misschien dat VirtualBox daarom problemen gaf? iig niet meer relevant, gezien die inmiddels weer verwijderd is.
✅ Virtualisatie opties uitschakelen in bios? > Staat al uit. ⬆
✅ Temperaturen van CPU (2700X: maximaal 85c)
Lijken in orde bij gewoon browsen: CPU tussen 45 en 62 graden. Mobo: 32 graden, chipset 43 graden. Ram 30 graden.
✅ Sysfans blijven maar omhoog en omlaag gaan... terwijl temperatuur gelijk blijft. Fan curve cpu (en sysfans ?) eerder omhoog. CPU Max is 85 maar haalt nu 82,5 (tctl) met stress test. CPU fan gaat slechts van 330 naar 520rpm.
Koelpasta vervangen en pins van cpu gecontroleerd. Niks geks kunnen ontdekken. Maar de stresstest draait nu 71,4 (tctl) ipv 82,5, dus dat is een stuk koeler!
Fan profile in bios bijgesteld van custom naar Silent. Ws mede hierom koeler.
Sinds gebruik van t iets luidere Silent profiel, hoor ik de fans niet meer steeds op en neer gaan.
✅ Geheugentest uitvoeren uit te sluiten als oorzaak.
Extra uitgebreide geheugentest van win10 gedaan. Heeft geen errors gevonden.
Onnodige apparaten afkoppelen van systeem om uit te sluiten als oorzaak.
✅ Bijv. usb poort van kast doet raar)
Ondanks dat dit losgekoppeld was, is er toch een crash geweest op 29-12-2020 rond 21:00.
✅ Controller 🎮 loskoppelen / uitsluiten. Crash op 30-12-2020 rond 14:37 terwijl controller was losgekoppeld.
✅ QVL moederbord checken: CPU en geheugenkit worden ondersteund.
✅ Geheugen op standaard snelheid ipv 3200Mhz. (AMD zegt dat 2700x geheugen tot 2933Mhz aan kan).
Paar dagen gedacht dat dit de oplossing was, maar vandaag 2 januari, na booten en inloggen op Windows, toch weer een crash (WHEA Processorcore, Machine Check Exception, Bus/Interconnect Error).
✅ NVMe extended selftest via BIOS uitgevoerd (controller en namespace test). Geen problemen gevonden.
✅ Andere processor proberen. Na 1 dag de 2200 icm 5700XT toch een crash, dit keer na het starten van Windows en vervolgens Firefox met 13 tabs.
Symptomen: Het scherm werd zwart, geen fans die op en neer gaan of een bromtoon over de speakers en het systeem. Toetsenbord en muis reageerden niet meer. Moest de uiknop ingedrukt houden om het systeem uit te krijgen.
Update 16 januari:
✅ GPU: 2 aparte voedingskabels proberen.
✅ GPU in secundaire PCIE slot proberen.
✅ NVME gezondheidsstatus checken met CrystalDiskInfo. Die is: Goed 99%.
To do:
- Andere voeding proberen.
- Ander moederbord proberen.
- PC elders proberen ivm stroomschommelingen.
Ik zou jullie graag advies vragen over problemen die ik ervaar met onderstaand systeem:
# | Category | Product |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed |
1 | Moederborden | Asus PRIME X470-PRO |
1 | Videokaarten | Powercolor Red Devil RX 5700 XT |
1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart/Wit |
1 | Monitoren | Iiyama G-Master GB2560HSU-B1 Zwart |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 |
1 | Toetsenborden | Corsair K68 (Qwerty US) |
1 | Muizen | Cooler Master MM711 Matzwart |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR |
1 | Home cinema en audiosets | Salora SBO360 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 650W |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB |
De problemen in het kort:
Sinds de bouw, eind vorig jaar, sporadisch BSOD's, zwarte schermen, brom/errortoon over speaker bij zwart scherm en gister was het ineens nodig de Bios te resetten omdat het systeem niet wou booten.Meer info over de BSOD's, zwarte schermen en bromtoon:
Eind vorig jaar heb ik bovenstaand systeem samengesteld en zelf in elkaar gezet. Vanaf het eerste moment al problemen met het installeren van Windows 10 vanaf USB. Wilde niet zonder problemen installeren op de NVME schijf, bij eerste opstart in Windows 10 gelijk een BSOD. Daarna Windows 8.1 geïnstalleerd vanaf een DVD geïnstalleerd (Win10 paste niet op dvdEigenlijk altijd af en toe problemen gehad: in het begin vooral BSOD's en de laatste tijd meestal zwarte schermen, voorafgaand aan een bromtoon over de speaker en vervolgens herhalend harder en zachter blazen van fans (volgens mij de GPU).
De ene keer tijdens een spel, de andere keer in een browser sessie. Maar ik speel soms ook uren achter elkaar en heb dan nul problemen.
Heb altijd gedacht dat dit aan de AMD drivers lag, deze meerde keren opnieuw geïnstalleerd, ook met behulp van DDU, en gaande weg deed dit probleem zich ook minder vaak voor. Nu gebruik ik alleen nog de WHQL drivers, maar het probleem doet zich nog steeds sporadisch voor. Zelfs een keer gelijk na opstarten van Windows(!).
In de logboeken van Windows lees ik recent de volgende kritieke-/foutmeldingen:
- AppModel-Runtime: Het ophalen van de status van AppModel Runtime voor het pakket Windows is mislukt met 0x57.
- DistributedCOM: De server {AB8902B4-09CA-4BB6-B78D-A8F59079A8D5} heeft zich niet binnen de vereiste termijn bij DCOM geregistreerd.
- VBoxNetLwf: Het stuurprogramma heeft een interne stuurprogrammafout gevonden in \Device\VBoxNetLwf.
- Kernel-EventTracing: De sessie PerfDiag Logger is niet gestart met de volgende fout: 0xC0000035
- WHEA-Logger: Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.
Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 9
Zie de detailweergave van deze vermelding voor aanvullende informatie.
- Eventlog: Tijdens het transport zijn controlegebeurtenissen verloren gegaan. 0
- Kernel-Power: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
BIOS probleem(?):
Vandaag wou het systeem wel aan, maar niet booten: De RGB van het mobo, de GPU en RAM staan aan, ook alle fans draaien, maar ik hoor geen BIOS opstart-piepje en ik krijg ook geen beeld op de monitor.Ik heb andere poorten, HDMI + DP, en andere videokaart geprobeerd, nog steeds niks. Daarna alle RAM eruit gehaald, en nog steeds dezelfde symptomen, raar, ik had error piepjes verwacht. Vervolgens de BIOS gereset, en toen eindelijk een teken van leven gekregen in de vorm van piepjes (lang, kort, kort). Daarna de RAM weer geïnstalleerd en ook de videokaart, et voila, weer beeld! En na opnieuw instellen van de BIOS werkt alles weer.
Maar ik vind dit uitermate vreemd. En sinds het gebeuren met de bios, verdenk ik mijn moederbord ervan de boosdoener te zijn. Maar ik lees ook iets over een processorcore in de logboeken.
Mijn vraag:
Ik heb helaas geen vervangend moederbord of processor liggen om dit te kunnen testen. Voordat ik verder ga om deze te bestellen, zou ik daarom graag advies inwinnen van jullie. Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt, of iets kunnen zeggen wat ik verder nog zou kunnen testen of waar het probleem most likely zit? Heb ik nog iets over het hoofd gezien?Een andere vraag die ik heb is of mijn voeding voldoende is / in orde is? Gezien de Kernel-Power melding in de logboeken.
In huis heb ik ook vreemde stroomperikelen. Lichten die sporadisch of als een zwaar apparaat aanspringt, tijdelijk knipperen. Ook als de buurman ondermij hoogvermogend apparaat inschakeld, zoals een hoge druk reiniger.
Heb hier ook al eens een technisch bedrijf naar laten kijken, maar die konden niks vinden in de meterkast. Sinds ik op enkele plekken Hue LED-verlichting heb, heb ik daar geen last meer. Maar de ouderwetse spaar en halogeen lampen zijn hier dus wel gevoelig voor.
Twee van mijn buren hebben overigens dezelfde perikelen met lichten.
Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben? Of zou m'n voeding hier prima mee overweg moeten kunnen?
Bedankt voor het lezen! 
Ik hoop dat er hier iemand is die mij iets verder op weg kan helpen. Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag.Zelf geprobeerd:
✅ Alle drivers updaten/installeren met Snappy Driver Installer Origin.✅ AMD Drivers opnieuw installeren, met en zonder DDU.
✅ Windows opnieuw installeren.
✅ Kabel connecties in voeding en op moederbord gecontroleerd.
✅ sfc /scannow, chkdisk en windows en drivers updaten
❓ Ingebouwde Windows10 BSOD troubleshooter uitvoeren.
Alternatief programma: BlueScreenView: Raporteert 2 oude crashes van 5 sept. en 11 okt. 2020. Beide verwijzen naar ntoskrnl.exe van Windows zelf.
❓ HWiNFO: Doorspitten, wellicht geeft die nog meer info over het probleem.
Zie alleen dat AMD-V (virtualisatie uit staat). Misschien dat VirtualBox daarom problemen gaf? iig niet meer relevant, gezien die inmiddels weer verwijderd is.
✅ Virtualisatie opties uitschakelen in bios? > Staat al uit. ⬆
✅ Temperaturen van CPU (2700X: maximaal 85c)
Lijken in orde bij gewoon browsen: CPU tussen 45 en 62 graden. Mobo: 32 graden, chipset 43 graden. Ram 30 graden.
✅ Sysfans blijven maar omhoog en omlaag gaan... terwijl temperatuur gelijk blijft. Fan curve cpu (en sysfans ?) eerder omhoog. CPU Max is 85 maar haalt nu 82,5 (tctl) met stress test. CPU fan gaat slechts van 330 naar 520rpm.
Koelpasta vervangen en pins van cpu gecontroleerd. Niks geks kunnen ontdekken. Maar de stresstest draait nu 71,4 (tctl) ipv 82,5, dus dat is een stuk koeler!
Fan profile in bios bijgesteld van custom naar Silent. Ws mede hierom koeler.
Sinds gebruik van t iets luidere Silent profiel, hoor ik de fans niet meer steeds op en neer gaan.
✅ Geheugentest uitvoeren uit te sluiten als oorzaak.
Extra uitgebreide geheugentest van win10 gedaan. Heeft geen errors gevonden.
Onnodige apparaten afkoppelen van systeem om uit te sluiten als oorzaak.
✅ Bijv. usb poort van kast doet raar)
Ondanks dat dit losgekoppeld was, is er toch een crash geweest op 29-12-2020 rond 21:00.
✅ Controller 🎮 loskoppelen / uitsluiten. Crash op 30-12-2020 rond 14:37 terwijl controller was losgekoppeld.
✅ QVL moederbord checken: CPU en geheugenkit worden ondersteund.
✅ Geheugen op standaard snelheid ipv 3200Mhz. (AMD zegt dat 2700x geheugen tot 2933Mhz aan kan).
Paar dagen gedacht dat dit de oplossing was, maar vandaag 2 januari, na booten en inloggen op Windows, toch weer een crash (WHEA Processorcore, Machine Check Exception, Bus/Interconnect Error).
✅ NVMe extended selftest via BIOS uitgevoerd (controller en namespace test). Geen problemen gevonden.
✅ Andere processor proberen. Na 1 dag de 2200 icm 5700XT toch een crash, dit keer na het starten van Windows en vervolgens Firefox met 13 tabs.
Symptomen: Het scherm werd zwart, geen fans die op en neer gaan of een bromtoon over de speakers en het systeem. Toetsenbord en muis reageerden niet meer. Moest de uiknop ingedrukt houden om het systeem uit te krijgen.
Update 16 januari:
✅ GPU: 2 aparte voedingskabels proberen.
✅ GPU in secundaire PCIE slot proberen.
✅ NVME gezondheidsstatus checken met CrystalDiskInfo. Die is: Goed 99%.
Bezig met:
- Andere GPU proberen.To do:
- Andere voeding proberen.
- Ander moederbord proberen.
- PC elders proberen ivm stroomschommelingen.
[ Voor 19% gewijzigd door scriptician op 16-01-2021 09:34 . Reden: Update vordering van eigen onderzoek naar de oorzaak van de crashes. ]