Vraag

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 07:21
Een paar weken geleden heb ik 4 Seagate 5T 2,5" portable backup schijven gekocht om in mijn nieuwe thuisserver te gaan gebruiken. Na een tijdje zoeken heb ik gevonden hoe ze getest kunnen worden onder Debian.

code:
1
sudo e2fsck -cfv /dev/sda1

Dat werkte prima (ongeveer 10 uur per schijf via USB3, maar ok) voor drie schijven, maar de laatste weigert zich te laten testen. e2fsck zegt dat de test 100% complete is, maar blijft hangen op "updating bad block inode". Volgens fdisk is de schijf in de tussentijd ook versprongen naar sdb1 ipv sda1, dus kennelijk heeft iets ervoor gezorgd dat de USB verbinding werd onderbroken en de schijf opnieuw werd toegevoegd.

Ik heb de schijf ook aan m'n (windows) desktop gehangen en met Seatools getest. De Long Generic test duurde >48 uur en heb ik afgebroken nadat de software zelf aangaf dat het zo lang niet hoorde te duren. De Short Generic test verliep wel snel en gaf geen fouten. De HDDScan Verify test duurt eveneens dagen en heb ik afgebroken. SMART info geeft ook aan dat er geen fouten zijn en dat inmiddels (door 1x een full format op NTFS te doen) 5T naar de schijf is geschreven en 13T is gelezen. De kabel heb ik al een keer vervangen door de kabel van een van de andere drie schijven.

Waar ik nu over twijfel: is deze schijf nu gezond of komen de issues door een brakke USB interface? Als de USB interface slecht werkt is dat geen probleem, ik ga 'm toch shucken, maar als de schijf brak is kan ik 'm nog terugsturen.

tune2fs -l output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
root@PAVE015:~# sudo tune2fs -l /dev/sdb1
tune2fs 1.44.5 (15-Dec-2018)
Filesystem volume name:   Enceladus
Last mounted on:          <not available>
Filesystem UUID:          172b9940-48e3-4e39-adb7-925c625d2393
Filesystem magic number:  0xEF53
Filesystem revision #:    1 (dynamic)
Filesystem features:      has_journal ext_attr resize_inode dir_index filetype extent 64bit flex_bg sparse_super large_file huge_file dir_nlink extra_isize metadata_csum
Filesystem flags:         signed_directory_hash
Default mount options:    user_xattr acl
Filesystem state:         clean
Errors behavior:          Continue
Filesystem OS type:       Linux
Inode count:              152621056
Block count:              1220942385
Reserved block count:     0
Free blocks:              1211031520
Free inodes:              152621045
First block:              0
Block size:               4096
Fragment size:            4096
Group descriptor size:    64
Reserved GDT blocks:      1024
Blocks per group:         32768
Fragments per group:      32768
Inodes per group:         4096
Inode blocks per group:   256
Flex block group size:    16
Filesystem created:       Tue Dec 22 16:19:17 2020
Last mount time:          n/a
Last write time:          Thu Dec 24 09:44:40 2020
Mount count:              0
Maximum mount count:      -1
Last checked:             Tue Dec 22 16:19:17 2020
Check interval:           0 (<none>)
Lifetime writes:          1037 MB
Reserved blocks uid:      0 (user root)
Reserved blocks gid:      0 (group root)
First inode:              11
Inode size:               256
Required extra isize:     32
Desired extra isize:      32
Journal inode:            8
Default directory hash:   half_md4
Directory Hash Seed:      1e995d51-3bc5-4855-87dc-7737d7226ee5
Journal backup:           inode blocks
Checksum type:            crc32c
Checksum:                 0x1c72109b

Smart info
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KS2S3rXx5_OjLGkDXFGzVgs9pFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bOQxptSd8NgsVg4jap5iwyYe.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via DappereDodo op 25-12-2020 09:27)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:19
Als dit een nieuwe harddisk is, zou ik meteen de schijf retourneren: op een nieuwe harddisk horen geen 10 reallocated sectors thuis!
En géén RMA doen, gewoon terug naar de winkel met die schijf en omruilen voor een andere nieuwe.
Weigeren ze dat dan cancel je de aankoop van die disk.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Als dit een nieuwe harddisk is, zou ik meteen de schijf retourneren: op een nieuwe harddisk horen geen 10 reallocated sectors thuis!
En géén RMA doen, gewoon terug naar de winkel met die schijf en omruilen voor een andere nieuwe.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zou inderdaad de disks retour sturen als je die optie nog hebt, de 4 en 5TB disks uit deze serie heb ik ook twee jaar terug gekocht voor in een server met het idee goedkoop een hoop storage te hebben maar ondertussen zijn ze allemaal kapot, stuk voor stuk stopten ze ineens met werken, sommigen willen niet meer opspinnen, anderen bevriezen de BIOS tijdens een herstart, twee worden nog wel herkend maar vallen steeds uit en een laatste doet het nog maar is al drie keer weg gevallen (na een aantal herstarts komt die weer even een paar weken terug), alles bij elkaar voor mij de meest onbetrouwbare serie sinds de Maxtors...

Maar ik vermoed dat je ze al uit de behuizing gesloopt hebt wat je garantie niet echt zal helpen :+
Ik heb het opgegeven met deze diskjes, na tientallen uren blijven ze onbetrouwbaar helaas...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Renault schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:26:
Ding heeft geen reallocated sectors. De threshold staat op 10, dat wil zeggen dat hij gaat zeuren bij 10 of meer reallocated sectors. Verder wel eens hoor, ding wijkt af van de rest en is een semi-DOA als je het mij vraagt.

I reject your reality and substitute my own

• DappereDodo
@Renault @RGAT Thanks, het bolletje was groen, dus ik dacht er eigenlijk niets van. Twee andere schijven geven inderdaad wel een Reallocation sector count van 0 (bij de derde heb ik nog niet gekeken). Een korte google geeft ook aan dat het geen goed teken is.
nelizmastr schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:04:
[...]

Ding heeft geen reallocated sectors. De threshold staat op 10, dat wil zeggen dat hij gaat zeuren bij 10 of meer reallocated sectors. Verder wel eens hoor, ding wijkt af van de rest en is een semi-DOA als je het mij vraagt.
Waarom denk je dat hij semi-DOA is als de reallocated sectors niets is? Omdat hij niet door de testen komt? Ik dacht dat de USB interface misschien brak was, maar die ga ik toch niet gebruiken.

Dingen komen van Amazon. Helaas kan ik door Corona niet ff naar Seatlle om 'm terug te brengen, dus ik ga eens een retour aanmaken :) .

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

DappereDodo schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:28:
@Renault @RGAT Thanks, het bolletje was groen, dus ik dacht er eigenlijk niets van. Twee andere schijven geven inderdaad wel een Reallocation sector count van 0 (bij de derde heb ik nog niet gekeken). Een korte google geeft ook aan dat het geen goed teken is.

[...]

Waarom denk je dat hij semi-DOA is als de reallocated sectors niets is? Omdat hij niet door de testen komt? Ik dacht dat de USB interface misschien brak was, maar die ga ik toch niet gebruiken.

Dingen komen van Amazon. Helaas kan ik door Corona niet ff naar Seatlle om 'm terug te brengen, dus ik ga eens een retour aanmaken :) .
Als je de USB interface wil uitsluiten zal je hem alvast moeten shucken en direct aan SATA hangen. Heb hier 2 8TB's geshuckt en dat werkt uitstekend. Behuizingen zijn nog heel dus garantie is geen issue :)

I reject your reality and substitute my own

• DappereDodo
nelizmastr schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:12:
[...]

Als je de USB interface wil uitsluiten zal je hem alvast moeten shucken en direct aan SATA hangen. Heb hier 2 8TB's geshuckt en dat werkt uitstekend. Behuizingen zijn nog heel dus garantie is geen issue :)
Dat is helaas geen optie. Die drie anderen heb ik al geshuckt en dat is duidelijk te zien. Deze versie zit vast met plastic clipjes die snel breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Jammer ..

[ Voor 98% gewijzigd door Renault op 26-12-2020 01:02 ]

Pagina: 1