Zachte zwarte lijntjes in beeldscherm by start PC, why?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DramaMined
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-05-2024
Beste Tweakers, sinds kort merk ik dat er een soort van zachte zwarte lijntjes verschijnen aan de rand van mijn beeldscherm wanneer ik mijn PC opstart. Na uitvoerig google werk heb ik nog steeds niet echt een duidelijk antwoord van wat hiervan de oorzaak kan zijn.

De antwoorden variëren van “GPU is aan het sterven” en “Beeldscherm ligt op zijn sterfbed”, tot “ Niets aan de hand, kan gebeuren” en “Misschien een beschadigde kabel ergens”.

Nu ben ik heel benieuwd of iemand mij het echte antwoord kan verschaffen. Check foto voor een voorbeeld. De lijntjes verdwijnen na ongeveer 30/45 minuten beeldscherm/pc aan, en komen dan ook niet meer terug, totdat de PC een tijd uit heeft gestaan en weer opnieuw wordt opgestart.

PC:
Processor: Ryzen 7 3700x
GPU: RTX 2070 Super
Scherm: ASUS Rog pg279

Alvast dank voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPha_ko56qegx50Zabdn2_p78u0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlXkJY379TbtoZcM2awnhODO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_2bDdno8gr1CtCv9ReTmQRLIVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6GX7fp8cxsoY4KuPOpiyVpP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door DramaMined op 24-12-2020 10:06 ]

Beste antwoord (via DramaMined op 26-12-2020 19:01)

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 12:57

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Probeer systematisch een aantal zaken uit te sluiten door wat met componenten/kabels/aansluitpoorten te gaan schuiven.
Probeer daarmee de volgende vragen te beantwoorden:
- wat als ik een ander scherm aansluit
- wat als ik een andere kabel gebruik
- wat als ik een andere poort gebruik op de videokaart
- wat als ik een andere poort gebruik op de monitor
- wat als ik hdmi gebruik ipv DP (of andersom)
- monitor + kabel op moederbord gebruiken (al weet ik niet of dat gaat werken met een 3700x), anders een ander systeem gebruiken.

Na beantworoden van de vragen kijken wat de gemeenschappelijke factor is in de probleemgevallen: There's your problem.
Mijn gok (met de zeer beperkte info) is de monitor met een brakke condensator, of iets wat temperatuurgevoellig is; niet gevaarlijk, hooguit irritant, maar wordt waarschijnlijk steeds slechter. Kan je ondertussen mooi sparen voor een nieuwe monitor ;)

Alle reacties

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:38

mrc4nl

Procrastinatie expert

Twee suggesties.

1. Zie je ze ook bij opstarten in het bios / uefi

2 zie je ze ook op een andere monitor/tv bij opstarten

ora et labora

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 13:28
3. Zie je ze alleen direct na het opstarten en verdwijnen ze even later ?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het scherm komt uit 2015 en is tot begin 2020 verkocht, hoe oud is de jouwe? Hoogstwaarschijnlijk is er iets ín het scherm kapot, als het met het wisselen van kabel en pc niet verdwijnt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Probeer systematisch een aantal zaken uit te sluiten door wat met componenten/kabels/aansluitpoorten te gaan schuiven.
Probeer daarmee de volgende vragen te beantwoorden:
- wat als ik een ander scherm aansluit
- wat als ik een andere kabel gebruik
- wat als ik een andere poort gebruik op de videokaart
- wat als ik een andere poort gebruik op de monitor
- wat als ik hdmi gebruik ipv DP (of andersom)
- monitor + kabel op moederbord gebruiken (al weet ik niet of dat gaat werken met een 3700x), anders een ander systeem gebruiken.

Na beantworoden van de vragen kijken wat de gemeenschappelijke factor is in de probleemgevallen: There's your problem.
Mijn gok (met de zeer beperkte info) is de monitor met een brakke condensator, of iets wat temperatuurgevoellig is; niet gevaarlijk, hooguit irritant, maar wordt waarschijnlijk steeds slechter. Kan je ondertussen mooi sparen voor een nieuwe monitor ;)

• DramaMined
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-05-2024
Dank voor alle antwoorden en suggesties! Check

@mrc4nl:
1. Zie je ze ook bij opstarten in het bios / uefi
2 zie je ze ook op een andere monitor/tv bij opstarten
1. Ja, enkel wanneer het scherm een aantal uur uit heeft gestaan.
2. Nee. Goed punt, dat betekend denk ik dat het probleem in het scherm zelf zit. Is dat een correcte aanname?

@Gitano
3. Zie je ze alleen direct na het opstarten en verdwijnen ze even later ?
3. Ja, de streepjes vervagen totdat ze niet meer zichtbaar zijn. Dit gebeurd geleidelijk over ongeveer 30 minuten. Wanneer de streepjes helemaal verdwenen zijn, is er niets meer van terug te zien, het scherm ziet er dan weer helemaal normaal uit, zonder mankementen.

@CodeCaster
Het scherm komt uit 2015 en is tot begin 2020 verkocht, hoe oud is de jouwe? Hoogstwaarschijnlijk is er iets ín het scherm kapot, als het met het wisselen van kabel en pc niet verdwijnt.
Ik heb het in 2016 gekocht, 4 jaar oud dus. Maar het scherm heeft wel de nodige branduren gehad zullen we maar zeggen :). PC staat grotendeels de hele dag aan. Wellicht heeft het daarmee te maken.

@Firestorm
Na beantwoorden van de vragen kijken wat de gemeenschappelijke factor is in de probleemgevallen: There's your problem
Thanks, goede actielijst! Ik probeer dit over de loop van volgende week allemaal even uit. Wanneer het scherm eenmaal "warm" is komen de lijnen niet meer terug, ook niet bij het herstarten van de PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

DramaMined schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:10:

@Firestorm

[...]

Thanks, goede actielijst! Ik probeer dit over de loop van volgende week allemaal even uit. Wanneer het scherm eenmaal "warm" is komen de lijnen niet meer terug, ook niet bij het herstarten van de PC.
Als je de mogelijkheid hebt het scherm ook op een ander systeem testen, als het probleem mee gaat met het scherm weet je gelijk waar het in zit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 13:28
Nou met je antwoorden is dus duidelijk dat het scherm zelf het probleem is :-) ( ander scherm doet het niet )
4 jaar oud veel gebruikt.. tja ik herken die streepjes van een tv en dat begon steeds erger te worden en erger tot hele delen uitvielen ( totdat de v warm was en dan werkte het weer )

Ik zou dus alvast eens gaan rondkijken voor een nieuwe monitor dus ;-)
Pagina: 1