• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hi,

We merken het steeds vaker: piekbelastingen in de maatschappij die voor grote problemen kunnen zorgen.
Een paar recente voorbeelden:

Als iedereen tegelijk pakketjes online bestelt houden de pakketbezorgers het maar nauwelijks vol;
Als er een epidemie/pandemie uitbreekt houden de zorgmedewerkers het maar nauwelijks vol;
Als er winkelacties zijn (Black Friday ed) lopen de binnensteden direct vast.
Als we allemaal tegelijk naar het werk willen loopt het wegennetwerk en treinnetwerk al snel vol.

Dit is een breder maatschappelijk probleem: waarbij de bevolking(sdichtheid) groeit en als we allemaal tegelijk hetzelfde willen dit niet gaat werken natuurlijk, en je kan moeilijk je capaciteit structureel vergroten voor iets dat maar af en toe voorkomt (maar ik denk wel steeds vaker voor problemen gaat zorgen).
  • Is het doorbijten want komt weinig voor, so deal with it.
  • Heeft elke sector een eigen aanpak nodig?
  • Of zijn er slimmere oplossingen die kunnen werken voor heel veel situaties?
En zijn jullie het met me eens dat dit in de toekomst in allerlei velden piekbelastingen steeds vaker zullen voorkomen? Welke creatieve maatschappelijke oplossingen bestaan er om dit breder op te lossen. Ik kon hier nog weinig literatuur vinden. Moet bijv de samenleving structureel anders ingericht worden?

[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 24-12-2020 08:46 ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-09 18:37

Matis

Rubber Rocket

Oplossing 1.

Next!

Maar zonder dollen. Dit zijn incidenten die zo weinig voorkomen en sommige zijn planbaar.

De planbare kun je op inspelen.

De minder voorspelbare incidenten liggen draaiboeken voor klaar. Dus er is in ieder geval een plan.

[ Voor 86% gewijzigd door Matis op 24-12-2020 08:46 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik mis een optie 0, voor alles behalve dat over de zorg: zolang we ons gedrag niet veranderen is er blijkbaar geen probleem. Als de file echt te lang is, ga ik wel eerder van huis. Zo niet vind ik het blijkbaar best.

Als het te druk is, bestel ik een week eerder. Zo niet, is mijn tijd minder waard dan de korting (of de ervaring). Ook goed.

En zelfs over de zorg kan je dat claimen: als maatschappij willen we niet investeren in geld, als persoon willen we de opleiding niet doen voor een carriere in de ouderenzorg maar doen we liever event management of ruimtelijke vormgeving.

Maar inderdaad: doordat het drukker en drukker wordt, zijn pieken slechter op te vangen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• President
  • Laatst online: 21:47
Toch is de post voor kerst al jaren onbetrouwbaar qua snelheid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

President schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:33:
[...]

Toch is de post voor kerst al jaren onbetrouwbaar qua snelheid...
Niet mee eens. De post is betrouwbaar traag voor de kerst. Dit weet je dus al. Verstuur je kerstkaarten niet op 23 Dec is al een tip van de laatste 10-20 jaar.

Pakketbezorging rond de feestdagen is ook al jaren een probleem (zowel Sinterklaas als kerst) en dus kun je gewoon eerder bestellen.

Het opvangen van de piekbelasting wordt gedaan voor wat nodig is:
Rouwkaarten niet in de brievenbus doen maar apart inleveren zodat ze met spoed verzonden kunnen worden. Dat soort oplossingen.

Je kunt dergelijke pieken niet wegpoetsen zonder teveel kosten te maken. Grotere distributiecentra, meer personeel, die de rest van het jaar te weinig te doen hebben. Dat resulteert in duurdere pakketbezorging het hele jaar lang, alleen maar om de paar piek momenten op te vangen.

Vergelijkbaar met het wegennet. Als we de spreiding van verkeer goed regelen is er niet meer asfalt nodig. Alleen doordat we piekmomenten hebben, krijgen we files.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Zorgen dat mensen hun hele leven bij blijven leren zodat ze breed inzetbaar zijn en ze een basisinkomen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:34

Roozzz

Plus ultra

Tja, piekbelasting. In mijn beleving ontstaan die met name door verregaande optimalisatiedrang in organisaties. Zolang alles rond het verwachte gemiddelde loopt, is dat prima. Maar iedere buffer om incidenten oid op te vangen is wegbezuinigd. Heerlijk lekker economisch optimalisatiedenken. Dit is een keuze. Dat hoeft echt niet op 1 te staan zonder dat het hele land naar de filistijnen gaat.

Wat mij betreft is de oplossing niet om hier als consument / burger omheen te gaan werken. Dat geeft alleen maar meer ruimte om zaken uit te kleden. Laat de pijn maar voelen, enige manier om ooit het heersende model te kunnen bijsturen.

If you can see, look. If you can look, observe

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Van jouw voorbeelden is er maar ééntje problematisch; een overbelaste zorg. Dat is zo'n belangrijke basisfaciliteit in de maatschappij, daarvan accepteren we overbelasting niet.

De rest is geen enkel probleem. Bij elk evenwicht is het te verwachten dat een aantal partijen wat ongemak ervaren. Om je postvoorbeeld uit te pluizen:

Als er genoeg postcapaciteit zou zijn om het hele jaar door alles zonder enige vertraging af te leveren, geven we er hoogstwaarschijnlijk teveel geld aan uit. Want we kunnen de capaciteit flink inkrimpen, en dan hebben we alleen een paar dagen rond kerst een beetje pijn. Die kan zich weer verdelen; winkels die ongeremd willen doorleveren kunnen tijdens kerst wat meer betalen voor bezorging, en die prijsdruk zorgt ervoor dat andere winkel een weekje eerder of later verzenden. Zo is beprijzing dus een manier om capaciteit beter te verdelen. Als de capaciteit te ver af zou nemen, en er wekenlang capaciteitsproblemen zijn, dan wordt het vanzelf de moeite waard om te investeren in een grotere capaciteit.

Beperkte problemen met piekbelasting lijken mij dus in het algemeen een goed teken van de juiste capaciteit.

Zie ook treinen: we kunnen treinen kopen die het hele jaar rijden, en die zijn waarschijnlijk 20% duurder dan de treinen die we nu hebben, die het 99% van het jaar goed doen en kapot gaan bij sneeuw. De huidige situatie is waarschijnlijk de beste :)

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
eamelink schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:14:

De rest is geen enkel probleem. Bij elk evenwicht is het te verwachten dat een aantal partijen wat ongemak ervaren. Om je postvoorbeeld uit te pluizen:
De post loopt toch wel behoorlijk vast, ik zou dit niet 'geen enkel probleem' willen noemen. Tuurlijk het is geen ramp zoals op de IC, maar toch zie zulke piekbelastingen in allerlei sectoren steeds vaker voorkomen. Een oplossing, voor zover het idd opgelost moet worden, zou dynamic pricing kunnen worden. Net als met de trein in de spits duurder is dan buiten de spit of vliegvakanties: in drukke tijden betaal je meer voor je pakketje laten bezorgen (maar of dit fair is t.o.v. mensen met minder geld die vooral de dupe worden lijkt me niet - en aan sommige dingen ontkom je nou eenmaal niet).

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 24-12-2020 10:25 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CyberMania schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:24:
[...]

De post loopt toch wel behoorlijk vast, ik zou dit niet 'geen enkel probleem' willen noemen. Tuurlijk het is geen ramp zoals op de IC, maar toch zie zulke piekbelastingen in allerlei sectoren steeds vaker voorkomen. Een oplossing, voor zover het idd opgelost moet worden, zou dynamic pricing kunnen worden. Net als met de trein in de spits duurder is dan buiten de spit of vliegvakanties: in drukke tijden betaal je meer voor je pakketje laten bezorgen (maar of dit fair is t.o.v. mensen met minder geld die vooral de dupe worden lijkt me niet - en aan sommige dingen ontkom je nou eenmaal niet).
Die 'dynamic pricing' is er al. Want voor hetzelfde geld is je pakketje of brief eind december langer onderweg. Dus de prijs-kwaliteitverhouding verslechterd simpelweg als het druk is. Je zou het ook 'dynamic quality' kunnen noemen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]

Het idee klinkt leuk, maar ik denk niet dat Bol.com, Amazon en andere grote webshops zitten te wachten op dynamische prijzen. Dus de kleine partijen gaan de dupe worden van de toch al zeer scheve concurrentiestrijd. Meeste pakketen worden tenslotte niet door personen verstuurd, maar door bedrijven.

Voor de meeste pakketbezorging geldt dat het niet noodzakelijk is dat deze verstuurd wordt en zou een hogere prijs geen probleem zijn. Uiteraard is het zo dat mensen met een hoger inkomen waarschijnlijk geen grote financiele incentive en die blijven doorgaan. Dat is altijd zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 11:30
@CyberMania: Met een enkele uitzondering denk ik dat je deze zaak verkeerd benadert.

Piekbelasting is een situatie waarin het aanbod niet is berekend op de vraag. Als je het over "recent" hebt, dan heb je het al snel over de pandemie, en alle gevolgen die die heeft gehad. De pakketbezorging is op dit moment gestremd omdat winkels gesloten zijn, en de pakketinfrastructuur niet berekend is op een volledige vervanging daarvan. Dus - pakketdiensten lopen over.

Over het algemeen denk ik niet dat je rekening moet houden met zeer zeldzame situaties die niet direct leiden tot (zeer) gevaarlijke situaties. Zoals de pakketbezorging.

Zwarte vrijdag is een voorbeeld waarbij winkeliers er zelf voor kiezen piekbelasting te veroorzaken. Ik kan daar niet al te veel mening over hebben. Als ze dat niet willen (of, men) dan ligt de oplossing voor de hand.

In bredere zin zul je zien dat infrastructuur en commercie zich aanpast op een situatie waarin de capaciteit dekkend is voor een normale piekvraag. Er zijn allerlei belangen om daarvoor te zorgen - en dat werkt meestal uitstekend. Als dat niet zo is, dan is er vast wel een handige commerciële jongen die daar wat op verzint.

Echter, daarmee zijn we wel afhankelijk van de basisinfrastructuur. Wanneer die niet, of niet langer, voldoen, dan is het aan de maatschappij en overheid om daar oplossingen voor te verzinnen. Je hebt gelijk dat piekbelasting op de weg en op het spoor ook leiden tot problemen. Daar zijn allerlei oplossingen voor, waar inderdaad een centrale oplossing voor moet komen. Dat kan een mandaat voor verplicht thuiswerken zijn, of verhogen van de capaciteit op het spoor, of stimulering dichterbij het werk te gaan wonen. Of een combinatie daarvan.

Dat is echter de uitzondering. In de meeste gevallen zorgen de communicerende vaten van commerciële belangen wel voor een oplossing. Lang leve het kapitalisme...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De post loopt toch wel behoorlijk vast, ik zou dit niet 'geen enkel probleem' willen noemen.
'Geen enkel probleem' is inderdaad een onhandige woordkeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:25

drooger

Falen is ook een kunst.

Hann1BaL schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:30:
[...]

Het idee klinkt leuk, maar ik denk niet dat Bol.com, Amazon en andere grote webshops zitten te wachten op dynamische prijzen. Dus de kleine partijen gaan de dupe worden van de toch al zeer scheve concurrentiestrijd. Meeste pakketen worden tenslotte niet door personen verstuurd, maar door bedrijven.
Misschien dat ze er niet op zitten te wachten, maar het is ook niet iets dat ze niet kunnen implementeren.
Gewoon een kwestie van een api call naar PostNL, DHL etc. om te achterhalen hoe duur het is om een pakket van grootte x en gewicht y op dag z te bezorgen.

En voor een deel doen ze het zelf ook al d.m.v. toeslag rekenen voor bezorgen op zondagen.

Verder wel mee eens dat de kleine partijen eerder de dupe worden van dergelijke wijzigingen, maar dat past ook wel in het kapitalistische denken.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46

Onbekend

...

CyberMania schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:43:
Hi,

We merken het steeds vaker: piekbelastingen in de maatschappij die voor grote problemen kunnen zorgen.
Een paar recente voorbeelden:

Als iedereen tegelijk pakketjes online bestelt houden de pakketbezorgers het maar nauwelijks vol;
Als er een epidemie/pandemie uitbreekt houden de zorgmedewerkers het maar nauwelijks vol;
Als er winkelacties zijn (Black Friday ed) lopen de binnensteden direct vast.
Als we allemaal tegelijk naar het werk willen loopt het wegennetwerk en treinnetwerk al snel vol.

Dit is een breder maatschappelijk probleem: waarbij de bevolking(sdichtheid) groeit en als we allemaal tegelijk hetzelfde willen dit niet gaat werken natuurlijk, en je kan moeilijk je capaciteit structureel vergroten voor iets dat maar af en toe voorkomt (maar ik denk wel steeds vaker voor problemen gaat zorgen).
  • Is het doorbijten want komt weinig voor, so deal with it.
  • Heeft elke sector een eigen aanpak nodig?
  • Of zijn er slimmere oplossingen die kunnen werken voor heel veel situaties?
En zijn jullie het met me eens dat dit in de toekomst in allerlei velden piekbelastingen steeds vaker zullen voorkomen? Welke creatieve maatschappelijke oplossingen bestaan er om dit breder op te lossen. Ik kon hier nog weinig literatuur vinden. Moet bijv de samenleving structureel anders ingericht worden?
Je laatste zin geeft het antwoord: Het moet anders worden ingericht als je die piekbelastingen wil kunnen tegengaan.
De "black friday"-aanbiedingen komen "toevallig" allemaal in die ene week van het jaar. Vreemd dat winkels in de rest van het jaar niet dit soort kortingsacties gaan geven.

In de ochtend en avondspits zijn de treinen en wegen vol omdat we allemaal op het zelfde moment de zelfde dingen moeten doen. Kinderen moeten overdag naar school, dus is het handig dat de ouders over die tijdsperiode gaan werken. Veel winkels en activiteiten zijn 's nachts dicht, dus je bent verplicht om dat overdag te doen (en dan komt 's nachts slapen het beste uit).

En die post? Elk jaar klaagt TNT-post in december weer over de kerstkaarten dat er te weinig bezorgers beschikbaar zijn, terwijl ze aan de andere kant de postzegelprijs verhogen en klagen dat steeds minder mensen kerstkaarten sturen.
Het excuus dat ze weer hun capaciteit niet op orde hebben is ongegrond, want ze weten al jaren dat december een drukke periode is met kerstkaarten en sint/kerst-cadeaus. En daarnaast hebben al vele maanden mensen die thuiswerken die meer via internet spullen bestellen. Hier hadden ze allang al op kunnen anticiperen.

De zorgmedewerkers hebben het altijd al druk gehad. Dat is niet alleen in het laatste jaar zo, maar ook vele jaren geleden hadden ze veel te weinig personeel om de juiste zorg te kunnen bieden. (Niet alleen het bieden van de zorg zelf, maar meer het registreren van gegevens e.d. heeft voor extra werk gezorgd. )
Nu met het coronavirus is het nu duidelijker te zien dat de zorg tegen hun grenzen aan loopt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Er zit ook een stuk in van doorgeschoten efficiëntiedenken. Alles moet zo snel en efficiënt mogelijk, dat gaat goed - en levert geld op - totdat er zaken mis beginnen te lopen. Er is geen tijd of mankracht als buffer om dat goed op te vangen zonder stress of hang- en vliegwerk.

Bijv een nichtje in het basisonderwijs, die ging extra werk doen omdat twee collega's op halve kracht werkten vanwege oververmoeidheid. Nu zit ze zelf thuis met een burnout omdat ze weken van 50 a 60 uur zat te maken. Is iedereen nóg verder van huis..

Als er altijd buffertijd ingebouwd zou worden - inefficiënter worden dus - zou dat veel schelen. Dat kost echter geld, en wie heeft dat ervoor over he.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 18:24
[...]

Tuurlijk het is geen ramp zoals op de IC, maar toch zie zulke piekbelastingen in allerlei sectoren steeds vaker voorkomen. Een oplossing, voor zover het idd opgelost moet worden, zou dynamic pricing kunnen worden. Net als met de trein in de spits duurder is dan buiten de spit of vliegvakanties: in drukke tijden betaal je meer voor je pakketje laten bezorgen (maar of dit fair is t.o.v. mensen met minder geld die vooral de dupe worden lijkt me niet - en aan sommige dingen ontkom je nou eenmaal niet).
Dynamic pricing wordt door sommige bedrijven en voor sommige diensten allang gedaan, ook bij (online) bestellingen :) En dat helpt deels, maar het is meer een pleister plakken, dan het daadwerkelijk goed oplossen.

Wat vooral zou helpen is goed/beter kunnen voorspellen, en beter voorbereid zijn op piekmomenten, al dan niet gecombineerd met dynamic pricing.

Als je weet dat je normaal 10.000 pakketjes per dag verwerkt, en het in december er waarschijnlijk 30.000 zullen zijn, dan bereid je je daar op voor. Maar als vervolgens blijkt dat het er in de praktijk 50.000 per dag zijn, dan heb je een probleem.

Het komt allemaal neer op kosten en kansen. Wil je extra voorbereiden, wat sowieso meer kost, met het risico dat het niet nodig bleek te zijn? Of wil je niet extra voorbereiden, wat mogelijk geld bespaart, met het risico dat het wél nodig bleek te zijn, en het je achteraf gezien veel meer geld kost? Of iets daar tussenin :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
De post loopt toch wel behoorlijk vast, ik zou dit niet 'geen enkel probleem' willen noemen.
Wat is het probleem dan? De vibo van tante Nel komt niet binnen 1 dag binnen, maar ze moet een dag extra wachten?
Pagina: 1