Vraag

• RipLife
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-01-2021
Beste

Ik ben een student (in België) en ik heb tijdens de corona tijd mezelf bezig gehouden op een platform waar je dingen kan verkopen. Ik wou echter mijn ''positieve'' reputatie hiervoor opbouwen omdat dit interessant leek en ben de currency van dat platform gaan kopen en verkopen met een heel lage winst.

Ik heb er echter niet bij stilgestaan dat dit wel eens belastingen zou kunnen opleveren. Ik heb een groot deel van deze betalingen aangekregen op PayPal met Friends & Family (dat uiteindelijk niet mag, eenmaal ik dit doorhad ben ik ook gestopt).

Ik weet dat PayPal dit niet aan de fiscus laat weten, dus hier zou ik me geen zorgen over moeten maken maar ik heb echter wel vaak mijn geld van mijn PayPal naar mijn bank gestuurd en terug.

Om even de cijfers op te noemen:
in het jaar 2020 heb ik +- 10 000 euro gekregen op mijn Paypal in totaal 230 transacties.

Op mijn bank heb ik ongeveer 6000 euro gestort gekregen (van deze PayPal transacties) en is er 1400 overgebleven (winst)

Ik heb even met iemand gebeld van de FOD Financien en die liet me weten dat ik me geen zorgen moest maken omdat deze bedragen toch niet worden nagekeken omdat ze niet zo hoog zijn (het zijn meestal transacties van 0-100 euro, maar een paar van 200-600 euro) en ik dit niet van plan ben om in 2021 te doen.

Kort samengevat heb ik dus een grote omzet met weinig winst.

Nu mijn vraag, ik ben een student en betaal dus 0€ belastingen. Moet ik belastingen verwachten de volgende keer dat ik mijn brief krijg? Ik heb nooit de intentie gehad om hier geld mee te verdienen maar dit is uiteindelijk wel gebeurd en staat er op mijn Bank een hele hoop transacties van PayPal.

Hopelijk kan iemand mij hier betere info over geven aangezien ik op het internet veel verschillende dingen vind.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:39

SomerenV

It's something!

In Nederland is het zo dat je inkomsten uit hobby kunt hebben zodat je wat in je vrije tijd bij kunt verdienen zonder dat je direct de papierwinkel hebt van een eigen onderneming ('inkomsten uit overige werkzaamheden'). Geen idee wat de exacte regels zijn, maar daar betaal je niet altijd inkomstenbelasting over. Wanneer wel of niet is volgens mij weer afhankelijk van je totale inkomen, het inkomen uit de overige werkzaamheden en vast nog wat zaken.

Maar het is waarschijnlijk wat ze aan de telefoon ook al hebben vermeld: waarschijnlijk hoef je je geen zorgen te maken.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• RipLife
Wel technisch gezien heb ik geen inkomen, aangezien ik maar heel kort een studentenjob heb gehad en alleen wekelijks zakgeld krijg van mijn ouders (weliswaar ook op mijn bank maar andere rekening)
SomerenV schreef op donderdag 24 december 2020 @ 01:17:
In Nederland is het zo dat je inkomsten uit hobby kunt hebben zodat je wat in je vrije tijd bij kunt verdienen zonder dat je direct de papierwinkel hebt van een eigen onderneming ('inkomsten uit overige werkzaamheden'). Geen idee wat de exacte regels zijn, maar daar betaal je niet altijd inkomstenbelasting over. Wanneer wel of niet is volgens mij weer afhankelijk van je totale inkomen, het inkomen uit de overige werkzaamheden en vast nog wat zaken.

Maar het is waarschijnlijk wat ze aan de telefoon ook al hebben vermeld: waarschijnlijk hoef je je geen zorgen te maken.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titel verduidelijkt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:00
Er is sprake van een bron van inkomen als het doel is om voordeel te halen uit de verkoop of verhuur van de producten of te leveren diensten. Zijn de verdiensten hoger dan de kosten en lever je de producten of diensten met enige regelmaat, dan horen de inkomsten in de aangifte te worden gemeld.

Wanneer je de producten ingekocht hebt met de bedoeling deze met winst te verkopen dan moet je zoiezo belasting betalen. Wanneer de producten al in bezit waren en dus niet speciaal gekocht zijn voor wederverkoop zou ik me er niet te druk over maken.

In Nederland is dit 'resultaat overige werkzaamheden' hoe dat in België zit geen idee.

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:04
Er zijn twee dingen die je best onderzoekt: ten eerste: kan je ten laste blijven van je ouders (indien niet, wordt je zelf belastingplichtig). Ten tweede: mogen je ouders nog kindergeld ontvangen voor jou. Er zijn regels voor studentenjobs zijn op basis van gepresteerde uren per jaar, maar dan gaat het natuurlijk over contractueel werk.

Ik zou alvast hier beginnen: https://www.mysocialsecur...dentenarbeid/hoeveel.html

• RipLife
bdbfz schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:29:
Er zijn twee dingen die je best onderzoekt: ten eerste: kan je ten laste blijven van je ouders (indien niet, wordt je zelf belastingplichtig). Ten tweede: mogen je ouders nog kindergeld ontvangen voor jou. Er zijn regels voor studentenjobs zijn op basis van gepresteerde uren per jaar, maar dan gaat het natuurlijk over contractueel werk.

Ik zou alvast hier beginnen: https://www.mysocialsecur...dentenarbeid/hoeveel.html
Jan-man schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:28:
Er is sprake van een bron van inkomen als het doel is om voordeel te halen uit de verkoop of verhuur van de producten of te leveren diensten. Zijn de verdiensten hoger dan de kosten en lever je de producten of diensten met enige regelmaat, dan horen de inkomsten in de aangifte te worden gemeld.

Wanneer je de producten ingekocht hebt met de bedoeling deze met winst te verkopen dan moet je zoiezo belasting betalen. Wanneer de producten al in bezit waren en dus niet speciaal gekocht zijn voor wederverkoop zou ik me er niet te druk over maken.

In Nederland is dit 'resultaat overige werkzaamheden' hoe dat in België zit geen idee.
Er is nooit de bedoeling voor winst te maken geweest. Mijn ouders krijgen nog kindergeld en ik ben zeker nog ten laste van mijn ouders aangezien ik met dit geld mezelf zeker niet zou kunnen onderhouden. Dan zou er dus geen probleem hoeven te zijn, correct?

Met vriendelijke groeten

• RipLife
En dit inkomen is niet van studenten inkomen, aangezien dit via een online website is gebeurd. (Excuses, ik kan niet editten op mijn gsm!

Alvast een prettig kerstfeest!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

In Nederland zou je 1400eu bij overige inkomsten aangeven, waarna je dan van de bdienst te horen krijgt dat je daar 0 euro inkomstenbelasting voor hoeft te betalen omdat dit in NL nog onder de grens is voordat je moet gaan betalen. (Als je geen andere inkomsten uit werk hebt)

Zou verwachten dat BE een soortgelijk systeem heeft.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdbfz
In Vlaanderen ligt de grens voor onbelast bijverdienen op 6340 EUR, maar daar zijn voorwaarden aan verbonden. Of jouw handel onder "occasionele verkoop" valt kan ik niet beoordelen. https://www.vlaio.be/nl/b...st-bijverdienen-flexi-job

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipLife
bdbfz schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:55:
In Vlaanderen ligt de grens voor onbelast bijverdienen op 6340 EUR, maar daar zijn voorwaarden aan verbonden. Of jouw handel onder "occasionele verkoop" valt kan ik niet beoordelen. https://www.vlaio.be/nl/b...st-bijverdienen-flexi-job
Beste

Bedankt dit bedrag is dus niet overschreden dat is al wel positief. Het gaat echter over een online currency op een specifiek platform dat geen waarde heeft ergens anders. Dus ik ben niet zeker of dit belastbaar is / moet aangegeven worden (ik hoop het niet aangezien ik hier niets van ken en mijn ouders wel een kleine hartaanval zullen krijgen)

Met vriendelijke groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipLife
de inkomsten zijn allemaal van privé personen en dus geen bedrijven ofzo. Ik wil wel nog even herinneren dat ik een student bent en geen werkende mens of zelfstandige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
RipLife schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 02:13:
Ik wil wel nog even herinneren dat ik een student bent en geen werkende mens of zelfstandige.
Ik begrijp wel dat je dat zegt, maar dat is natuurlijk precies de vraag die beantwoord moet worden. Als het "occasionele verkoop" oid is, ben je ten laste van je ouders, en krijgen ze kindergeld voor jou. Als het niet binnen die bepalingen ("occasionele verkoop" e.d.) valt, ben je misschien niet meer ten laste van je ouders, krijgen ze misschien geen kindergeld meer voor jou, en moet je misschien je eigen belastingsbrief invullen.

Dat je student bent en geen zelfstandige is geen argument, het is hopelijk de conclusie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:48:
In Nederland zou je 1400eu bij overige inkomsten aangeven, waarna je dan van de bdienst te horen krijgt dat je daar 0 euro inkomstenbelasting voor hoeft te betalen omdat dit in NL nog onder de grens is voordat je moet gaan betalen. (Als je geen andere inkomsten uit werk hebt)

Zou verwachten dat BE een soortgelijk systeem heeft.
Je vergeet de BTW (~€1700) die over de 10k afgedragen moet worden tenzij je van te voren de KOR (kleine ondernemers regeling) aanvraagt (vrijstelling tot 20k omzet). Met deze omzet én winst ben je in ieder geval vrijwel zeker ondernemer voor de BTW volgens de (NL) belastingdienst. Hierbij laat ik dan even in het midden of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting (ik denk het eigenlijk wel in deze situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

RipLife schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 02:11:
[...]
Het gaat echter over een online currency op een specifiek platform dat geen waarde heeft ergens anders. Dus ik ben niet zeker of dit belastbaar is / moet aangegeven worden
Aandelen hebben bij die definitie ook geen waarde, alleen wat waard op de beurs ;)

Je hebt een deel al laten omzetten naar Euro's. Dan heeft het dus duidelijk wel waarde. Ik ken de Belgische belastingen niet maar als je dit kunt vergelijken met bijv. Bitcoin, moet je alles aangeven dat naar Euro's is omgezet:
Beleggingen in virtuele munten hebben doorgaans een speculatief karakter en de inkomsten die daaruit voortvloeien vormen diverse inkomsten.
De Amerikaanse belastingdienst krijgt een overzicht van al je Paypal-transacties. Ik heb geen idee of de Belgische belastingen daar een kopietje van krijgen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipLife
F_J_K schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:28:
[...]

Aandelen hebben bij die definitie ook geen waarde, alleen wat waard op de beurs ;)

Je hebt een deel al laten omzetten naar Euro's. Dan heeft het dus duidelijk wel waarde. Ik ken de Belgische belastingen niet maar als je dit kunt vergelijken met bijv. Bitcoin, moet je alles aangeven dat naar Euro's is omgezet:
[...]

De Amerikaanse belastingdienst krijgt een overzicht van al je Paypal-transacties. Ik heb geen idee of de Belgische belastingen daar een kopietje van krijgen.
Beste

Deze currency kan je niet vergelijken met een crypto of een stock. Het is letterlijk gewoon de currency op een platform voor hun memberships te kopen e.g dus het heeft geen ''officiële waarde''.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:49:
[...]

Je vergeet de BTW (~€1700) die over de 10k afgedragen moet worden tenzij je van te voren de KOR (kleine ondernemers regeling) aanvraagt (vrijstelling tot 20k omzet). Met deze omzet én winst ben je in ieder geval vrijwel zeker ondernemer voor de BTW volgens de (NL) belastingdienst. Hierbij laat ik dan even in het midden of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting (ik denk het eigenlijk wel in deze situatie).
Wel, de 10k zijn inkomsten op mijn Paypal, maar daarom niet allemaal van deze currency of coins, ook gewoon van geld dat vrienden mij hebben gestuurd, enkele keertjes op unibet enz. dus is het onmogelijk dat de hele 10k belast zou zijn. Ik heb wel gelezen dat PayPal mijn inkomsten doorstuurt als ik meer als 200 transacties heb en 20 000 inkomsten (usd)

Ik ga er dus vanuit dat ik geen bang moet hebben van mijn Paypal info en gewoon naar mijn bank moet kijken:

PayPal will track the payment volume of your account(s) to check whether your payment volume exceeds both of these levels in a calendar year:

$20,000 USD in gross payment volume from sales of goods or services in a single calendar year
200 payments for goods or services in the same year*

Welke ik zeker beide niet heb. En ik er vanuit ga dat die ongeveer hetzelfde is voor Europa. De man aan de telefoon zei ook dat ze geen inzicht hebben op mijn PayPal.

Zoals eerder vermeld heeft degene aan de telefoon gezegd dat deze bedragen hun niet zullen opvallen op mijn bank (in totaal 6k gestort)
En trouwens zouden dit ook gewoon inkomsten kunnen zijn van Unibet aangezien ik veel gewonnen/verloren heb (ik stuurde elke winst altijd naar bank en withdrawde bij nieuwe inzet) Er heeft nooit meer als 1500 euro op deze rekening gestaan altijd bijvoorbeeld 500 euro op de bank, dan 150 naar paypal, dan uiteindelijk weer 155 naar de bank en repeat.

Klopt het dan dat ik geen geen zorgen zou moeten hebben? En moest ik dit niet aangeven en moest dit blijkbaar wel gebeurt zijn wat zouden de gevolgen zijn?

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door RipLife op 25-12-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipLife
Ik wil even bijvoegen bij dit:

Are personal payments that I receive counted in the total that will be reported to the IRS?

No. Personal payments that are not payments for the sale of goods or services will not be counted when determining if the IRS thresholds have been reached and will not be included on your Form 1099-K if you exceed the thresholds. However, all payments received for the sale of goods or services will be used to calculate the gross payment volume to be reported. PayPal monitors accounts to ensure that personal payments are not being used for sales of goods and services.

Ik heb 90% van mijn betalingen op Paypal als persoonlijke betaling aangekregen (dit mag niet, maar wist ik niet). PayPal vroeg ernaar omdat ik veel transacties had die Persoonlijk waren en de man zei aan de telefoon: ''Kijk moest dit over accounts of verkoop gaan ofzo, stop ermee, want anders kan je ook in de problemen geraken maar dat ben je nu nog niet''. Van die dag toen ik wist dat het niet mocht ben ik ook volledig gestopt hiermee.

Dus ik kan er vanuit gaan dat zeker 9500 van de 10000 op Paypal persoonlijke betalingen waren.

Ik heb ook even geteld hoeveel inkomsten van Paypal er waren op mijn bank gestort en het gaat rond een 100 tal keren (in volledige 2020). Meestal bedragen van 5-15 soms van 30-45€ (minder vaak) en 2x 200 euro, 1x 300 en 1x 800 euro (de 800 wel van een bank account van iemand anders voor een account dat ik verkocht dat ook direct 750 stuurde naar de originele eigenaar van dat account (ik kreeg 50€ omdat ik het verkocht). Dus vooral kleine bedragen buiten deze. Ik heb in het jaar 2020 in totaal1000 euro gestort gekregen op mijn PayPal van Unibet, dus bedraagt mijn grooste winst dit dus.

[ Voor 19% gewijzigd door RipLife op 25-12-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

RipLife schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:41:
[...]
Deze currency kan je niet vergelijken met een crypto of een stock. Het is letterlijk gewoon de currency op een platform voor hun memberships te kopen e.g dus het heeft geen ''officiële waarde''.
Dan is wat je in de topicstart schreef niet waar, je hebt het niet omgezet naar euro’s? Wat is dan je vraag? Als het is om te zette; naar euro’s heeft het waarde. Een Bitcoin is ook niets waard als dat niet zou kunnen. Een aandeel ook niet, een staafgoud ook niet. ;)
Als je het als schenkingen zegt te beschouwen moet je het zeker opgeven. Dan betaal je schenkingsbelasting. Over het geheel en kan er natuurlijk geen sprake zijn van aftrek van onkosten...

Het gaat er ook niet om of Paypal -vandaag- info doorgeeft. Ook als ze de regels over een paar jaar veranderen staan de overschrijvingen nog geregistreerd. En krijg je je straf dan. Worst case, natuurlijk.

Als je geen belasting hoeft te betalen, kan aangifte doen geen kwaad. Als je wel belasting moet betalen, is dat een leermoment: reken je niet rijk tot je alles hebt doorgerekend.

Als je wel belasting moet betalen maar dat niet aangeeft is het fraude. Straf kan zijn extra belasting te moeten betalen als boete, of zelfs gevangenisstraf al zal dat hier wel meevallen. Het gaat niet om al te grote bedragen. (Al werkt in je nadeel dat je expres lijkt te willen verzwijgen).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipLife
F_J_K schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:48:
[...]

Dan is wat je in de topicstart schreef niet waar, je hebt het niet omgezet naar euro’s? Wat is dan je vraag? Als het is om te zette; naar euro’s heeft het waarde. Een Bitcoin is ook niets waard als dat niet zou kunnen. Een aandeel ook niet, een staafgoud ook niet. ;)
Als je het als schenkingen zegt te beschouwen moet je het zeker opgeven. Dan betaal je schenkingsbelasting. Over het geheel en kan er natuurlijk geen sprake zijn van aftrek van onkosten...

Het gaat er ook niet om of Paypal -vandaag- info doorgeeft. Ook als ze de regels over een paar jaar veranderen staan de overschrijvingen nog geregistreerd. En krijg je je straf dan. Worst case, natuurlijk.

Als je geen belasting hoeft te betalen, kan aangifte doen geen kwaad. Als je wel belasting moet betalen, is dat een leermoment: reken je niet rijk tot je alles hebt doorgerekend.

Als je wel belasting moet betalen maar dat niet aangeeft is het fraude. Straf kan zijn extra belasting te moeten betalen als boete, of zelfs gevangenisstraf al zal dat hier wel meevallen. Het gaat niet om al te grote bedragen. (Al werkt in je nadeel dat je expres lijkt te willen verzwijgen).
Dit is de beschrijving ervan:

What is elite*gold?
elite*gold is a virtual currency which you can use here at elitepvpers. elite*gold is mainly used for trading virtual goods and account upgrades.

Je zou het niet kunnen vergelijken met crypto of een stock bijvoorbeeld. Je kan het vergelijken met een ingame valuta op een spel bijvoorbeeld.

Even een vraagje, hoe doe ik een belastingsaangifte? Ik heb hier eigenlijk 0 ervaring mee..

Met vriendelijke groeten

Edit: hier kan je mijn ''Trades'' van deze ''valuta'' zien: https://prnt.sc/w9wmx8 , de meeste winst komt dus door mijn Unibet gedeelte. (1000€) en dus héél weinig van deze currency.

[ Voor 8% gewijzigd door RipLife op 25-12-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik zou zwart-op-wit bevestiging zoeken dat het inderdaad niet hoeft te worden aangegeven. (Maar misschien ben ik goodie-two-shoes, ik doe ook aangifte van een paar honderd euro aan royalties). Mijn onderbuik ziet nul verschil, zolang het in euro’s is om te zetten heeft het waarde.

Aangifte: ik ben kaaskop dus ken de BE wijze niet, het kan volgens https://financien.belgium...ngifte/online-aangifte#q1 en kan dat nog wel even wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 25-12-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipLife
F_J_K schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:45:
Ik zou zwart-op-wit bevestiging zoeken dat het inderdaad niet hoeft te worden aangegeven. (Maar misschien ben ik goodie-two-shoes, ik doe ook aangifte van een paar honderd euro aan royalties). Mijn onderbuik ziet nul verschil, zolang het in euro’s is om te zetten heeft het waarde.

Aangifte: ik ben kaaskop dus ken de BE wijze niet, het kan volgens https://financien.belgium...ngifte/online-aangifte#q1 en kan dat nog wel even wachten.
Dan kan ik eventueel beter een boekhouder mailen met dezelfde info die ik hierin vermeld heb om zeker te zijn. Hoelang heb ik tijd voor mijn belastingen aan te geven voor het jaar 2020? Juli 2021?

Heel fel bedankt!
Pagina: 1