Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirkonium
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-12-2020
[b]Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment een Intel core i5 3470, nvidia gtx 1050 ti, 8gb ram ddr3. Ik zou willen upgraden naar een AMD Ryzen 7, maar daarvoor heb ik een nieuw moederbord nodig. Ik had de ASUS ROG-Strix B550-F in gedachten, maar mijn vraag is: kan en wat kan ik van mijn oude onderdelen houden en blijven gebruiken.

[i]Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken?
Dit gaat voornamelijk zijn om te kunnen gamen op low settings met hoge FPS terwijl ik stream, video bewerken en photoshop.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Intel core i5 3470, nvidia gtx 1050 ti, 8gb ram ddr3.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou willen kunnen gamen zonder FPS stutters of lag spikes (die niets met internet te maken hebben).

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop een antwoord te krijgen op de eerder gestelde vraag; Welke delen heb ik absoluut nodig en moet ik vervangen en welke kan ik hergebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirkonium
En wat zal dit kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:10
Geheugen moet je ook vervangen.

Welk merk en type voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:50
En wil je je videokaart recyclen, of wil je ook een nieuwe? Op zich is een GTX 1050 prima voor low spec gaming. Een Ryzen 7 zou overkill kunnen zijn, wil je tegelijkertijd photoshoppen/videobewerken en gamen/streamen (lijkt me lastig :) )? Een AMD Ryzen 5 5600X voldoet wel als dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirkonium
martyw schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:23:
En wil je je videokaart recyclen, of wil je ook een nieuwe? Op zich is een GTX 1050 prima voor low spec gaming. Een Ryzen 7 zou overkill kunnen zijn, wil je tegelijkertijd photoshoppen/videobewerken en gamen/streamen (lijkt me lastig :) )? Een AMD Ryzen 5 5600X voldoet wel als dat niet zo is.
Haha nee, ik bedoelde niet allemaal tergelijkertijd. Gpu liefst blijven gebruiken voorlopig tot ik weer een startbudget heb na mijn aankopen. Zou ik ook een nieuwe casing nodig hebben? Momenteel heb ik de HP Pro 3500 series.

Voorlopig bestaat mijn aankooplijst uit:
- AMD Ryzen 3700x - 322€
- Moederbord Asus rog strix b550 - 175€
- RAM ddr4 (voorlopig 8GB) - 30€
- SSD herbruik
- NVidea herbruik
- casing (+fans?) - ?
- voeding - ? (ik heb het type nog niet gevonden, moet ik waarschijnlijk mijn bak voor open maken?)

merci alvast!

[ Voor 18% gewijzigd door Mirkonium op 23-12-2020 23:37 ]

• Alterak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 18:22
Levertijd is natuurlijk ook belangrijk, maar een AMD 5 Ryzen 5600X kostte bij Megekko 319 euro...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt dan een systeem dat enorm uit verhouding is, slechts 8GB RAM en een GTX 1050 maar wel een Ryzen 3700x. Ik zou wachten tot je daadwerkelijk budget hebt om alles tegelijk te vervangen.

Behuizing en voeding zou ik ook maar direct vervangen, die HP behuizingen zijn niet bepaald gemaakt voor het wisselen van onderdelen en die voeding zal wel erg krap bemeten zijn en van discutabele kwaliteit.

[ Voor 35% gewijzigd door Tsurany op 24-12-2020 00:05 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Mirkonium
Alterak schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:03:
Levertijd is natuurlijk ook belangrijk, maar een AMD 5 Ryzen 5600X kostte bij Megekko 319 euro...
Is dit dan een betere keuze dan de Ryzen 7 3700x die dezelfde prijs heeft?
Alvast bedankt voor het advies

• Mirkonium
Tsurany schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:04:
Je hebt dan een systeem dat enorm uit verhouding is, slechts 8GB RAM en een GTX 1050 maar wel een Ryzen 3700x. Ik zou wachten tot je daadwerkelijk budget hebt om alles tegelijk te vervangen.

Behuizing en voeding zou ik ook maar direct vervangen, die HP behuizingen zijn niet bepaald gemaakt voor het wisselen van onderdelen en die voeding zal wel erg krap bemeten zijn en van discutabele kwaliteit.
Ik denk dat ik inderdaad eerst nog wat verder zal sparen.
Bedankt!

• Galuni
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-09-2024
Hier mijn paar gedachten
Mirkonium schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:34:
[...]

Haha nee, ik bedoelde niet allemaal tergelijkertijd. Gpu liefst blijven gebruiken voorlopig tot ik weer een startbudget heb na mijn aankopen. Zou ik ook een nieuwe casing nodig hebben? Momenteel heb ik de HP Pro 3500 series.

Voorlopig bestaat mijn aankooplijst uit:
- AMD Ryzen 3700x - 322€
- Moederbord Asus rog strix b550 - 175€
- RAM ddr4 (voorlopig 8GB) - 30€
- SSD herbruik
- NVidea herbruik
- casing (+fans?) - ?
- voeding - ? (ik heb het type nog niet gevonden, moet ik waarschijnlijk mijn bak voor open maken?)

merci alvast!
@Tsurany heeft al genoemd dat je zo tot een systeem komt dat erg uit balans is. Dus laten we kijken wat we daaraan kunnen doen.

Allereerst misschien het verschil tussen de 3700x en 5600x benoemen, de 3700x heeft meer cores en zal in een professionele workload iets beter kunnen presteren. de 5600x heeft een betere performance per core waardoor deze voor spellen beter is. Daarnaast is de 5600X iets zuiniger met stroom. Gezien jouw voorkeuren vermoed ik dat je beter door een 5600X gediend bent.

Wat betreft de component keuze als je niet hoeft over te klokken en je wil voor een 3000 series Ryzen gaan, dan zou ik op dit moment de 3600 aanraden als je die onder de 200,- kunt krijgen, anders een 5600x voor 319, daar zal wel wat wachttijd bij komen. De Asus ROG Strix is natuurlijk een prachtig bordje, maar ook direct een prijzig bordje. een B450 is een goedkopere optie en Bios support voor de 5000 series wordt in begin 2021 verwacht. Een 3000 series CPU zal per direct ermee werken (mogelijk bios update mocht je 2e hands iets regelen) Wat betreft Ram geheugen is 2x8GB aan te raden. Liefste 3600MHz als je de 5000 series neemt. 3200 voor 3000 series als "price to performance". Als je maar 1 enkele stick neemt tackel je een deel van de performance van de CPU, net als dat je dat doet bij lagere geheugen snelheden. Daarnaast is 8GB bar weinig voor veel spelletjes en photoshop.

Gezien de voorgaande pc een HP prebuilt lijkt te zijn is het aan te raden een "nieuwe" case & powersupply te regelen die vriendelijker is voor standaard componenten. Ik kan hierbij aanraden om eens bij de tweedehands cases te kijken in het Vraag & aanbod deel van de site en iets te kiezen dat je leuk & mooi vindt. Wat Powersupplies betreft, dit is het onderdeel waar je niet teveel wil besparen, een slechte powersupply kan veel schade berokkenen terwijl een goede powersupply je geliefde en dure onderdelen beschermt. Paar merken om naar uit te kijken zijn Corsair en Seasonic en het liefst 80+ brons gecertificeerd. Koop de powersupply overigens wel met de GPU die je later wil toevoegen in gedachten, de 1050 is niet heel zwaar wat dat betreft. Voordeel van een goede PSU is dat die 7 tot 10 jaar garantie hebben, wat iets sugereert over hoe lang die mee kan gaan naar volgende builds.

De GTX1050 zal vervolgens de bottleneck zijn, maar ik begrijp ook goed dat een nieuwe GPU een kostbaar plaatje is. Echter een dure en krachtige CPU lost dit tekort helaas niet op.

Hoop dat dit je een beetje helpt! Succes met de zoektocht!

[ Voor 9% gewijzigd door Galuni op 24-12-2020 12:08 ]

Pagina: 1