Hi @
RobinInDaHood
Eigenlijk wilde ik je meer mijn ervaringen delen van de afgelopen jaren en hoop dat een of meerdere punten kunnen bijdragen aan het vinden van je innerlijke rust.
Zelf werk ik al erg lang zonder collega's. Ik moest echt even op mijn
LinkedIn kijken en uitrekenen en schrok er beetje van dat het alweer 7 jaar geleden is dat ik voor het laatst in een soort van kantooromgeving heb gewerkt, en een jaar extra dat het een echt kantoor was waar ik dagelijks heen ging

Ik voel me eerlijk gezegd best alleen met dit probleem momenteel.
Je bent niet alleen!
Ben door het meeste van dit draadje heen gegaan en eigenlijk zie je hier in de reacties wat je zelf ook al hebt ontdekt tijdens je meetings; er zijn heel veel verschillende mensen en werkwijzes. Jij zelf hebt bijvoorbeeld veel aan lichaamstaal en dat is met online vergaderen inderdaad vaak problematisch. Maar iedereen zit er anders in.
Er is vaak vertraging, mensen zijn slecht of half verstaanbaar of deels gemute omdat je niet met meerdere mensen tegelijk kan praten.
Aan het begin was het oké, maar nu begin ik echt wel de limitaties in te zien van online contact.
Ik kan niet zien of mensen begrijpen wat ik zeg, expressies op gezichten zijn vertraagd of blokkerig en je ziet niet of anderen aan het opletten zijn.
Anders dan de tips die je hier hebt gekregen om de cam 'verplicht' te maken, kan ik je een tip geven om te leren om te gaan met vertraagd, blokkerige, moeilijk leesbare lichaamstaal; Kijk livestreams. Dit klinkt simplistisch maar je hebt te maken met de dezelfde problemen als gesteld en een paar seconden vertraging tussen de content creator (streamer) en hun reactie op chat. Na een tijdje krijg je betere feeling met deze 'vertraging' of 'kwaliteitsvermindering' tov wat je gewend bent.
Een mens kun je niet veranderen, wel hun omgeving. Dat zie je effectief terug in de mensen hier die wel/niet een eigen werkruimte thuis hebben. Zorg voor een goede werkruimte is #1 op de lijst van thuiswerken.
Ook organische discussies zijn verdraaid lastig vind ik zelf.
Als ik online onderbroken wordt ben ik totaal uit mijn verhaal.
Hieraan kun je zelf en vanuit kantoor een aantal zaken veranderen. Ik werk zelf nu voor een kantoor met mensen uit Thailand en Korea. Merk dat ze 'aannemen' dat ze elkaar straks nog zien en de puntjes op de i zullen zetten als iets onduidelijk was. Dat kan frustrerend werken voor 'remote workers' zoals ikzelf en mijn andere (meer junior) collega's.
Als senior binnen het bedrijf heb ik dan ook gesteld dat elke meeting vergezeld moet gaan van goede notulen achteraf die, om meerdere redenen (iedereen moet het kunnen, zo hou je iedereen actief betrokken, etc) elke keer door een van de andere junioren moeten worden opgesteld.
Ook heb ik nogal arrogant gezegd; geen agendapunten, geen ikke

Als er geen agendapunten in de afspraak staan, ben ik niet aanwezig om de simpele argumentatie dat ze mij dan niet nodig hebben

Er zijn echt wel uitzonderingen, maar paar keer niet aanwezig zijn dringt wel door.
Voor jezelf open Notepad, noteer hierin van tevoren welke punten je wilt bespreken, maak hierin aantekeningen tijdens de meeting, zet een !!!!!!!!!!!!! als iemand je onderbreekt zodat je weet waar je door moet gaan. Later kun je dit gebruiken om te vergelijken met de meeting notulen.
Organische discussies
Naast MST (en vanaf januari eindelijk weer terug naar Slack!!) gebruiken wij Discord. Discord hebben we een aantal kanalen voor 'werk', 'koffie', 'chill', 'gamen'. Ik zit daar eigenlijk de hele dag wel en mensen komen in en uitpoppen. We zijn een bedrijf wat gewend is in deze cultuur te werken maar kan mij voorstellen dat je bij meer traditionelere bedrijven goede afspraken moet maken welk channel voor wat is. Dat is een groeiproces.
MST/Slack is alleen voor het daadwerkelijke zakelijke verkeer. (om een of andere vreemde reden gebruiken ze nog steeds Google Meeting voor bellen, maar zodra we weer op Slack zitten ram ik dat er wel uit

en gebruiken we daar Slack voor.
Afsluitend nog eens over het belangrijkste punt; Je bent niet alleen!
Weet dat er altijd mensen zullen zijn die het woord zullen voeren, net als offline. Mensen die teveel lullen (zoals ik), mensen die niks meer bijdragen of afgeleid zijn of zich geen raad weten met een camera en mensen die ongeduldig zijn en je gaan pingen via andere media..... Wat je hiervan kunt concluderen is dat iedereen anders is en zijn eigen problemen/demonen heeft en daarmee probeert om te gaan. Sommige kunnen dat erg goed, en sommige vinden het moeilijk om zich hierin te uiten.
Jij deed dat wel, en kudos maar nu moet je de stap zetten om dit intern bespreekbaar en begrijpelijk te maken.
Ik geef altijd als voorbeeld dat wanneer je de hele nacht met een koortsig kind bezig bent geweest je twee dingen kunt doen in je volgende meeting;
1> Aan het begin van de meeting; Sorry lui, dit en dit, ben beetje kortaf vandaag of afwezig
2> Niks zeggen
Mocht je dan tijdens de meeting getriggered worden, ontploffen, een hork zijn, fouten maken.... bij welke van deze twee opties denk je dat je achteraf op enige sympathie kunt rekenen? Creeer vantevoren begrijp bij elkaar.
So you think I should vaporize, my tech_info, triple the bulk 25a-d/1, enhance the filterarray & raid the isometric fusion!? KEEP IT PLAIN AND SIMPLE!