Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-05 16:21
Ik hoor er eigenlijk niemand over, maar ik heb het gevoel steeds verder af te drijven van collega's.

Meetings moeten steeds sneller, alleen degene die de leiding heeft praat, en ik kom er nauwelijks tussendoor om mijn mening te geven over iets.

Ik voel me eerlijk gezegd best alleen met dit probleem momenteel.

Aan het begin was het oké, maar nu begin ik echt wel de limitaties in te zien van online contact.
Ik kan niet zien of mensen begrijpen wat ik zeg, expressies op gezichten zijn vertraagd of blokkerig en je ziet niet of anderen aan het opletten zijn.

Ook organische discussies zijn verdraaid lastig vind ik zelf.
Als ik online onderbroken wordt ben ik totaal uit mijn verhaal.
Er is vaak vertraging, mensen zijn slecht of half verstaanbaar of deels gemute omdat je niet met meerdere mensen tegelijk kan praten.

Meer mensen die hier last van hebben? Ook wel benieuwd of mensen hier wat tips & tricks hebben gevonden om er beter mee te dealen.

Even wat context: ik ben developer bij een nèt pre-corona overgekocht e-commerce platform.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RobinInDaHood schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:20:
Meetings moeten steeds sneller, alleen degene die de leiding heeft praat, en ik kom er nauwelijks tussendoor om mijn mening te geven over iets.
Dan vraag ik me af of er wel genoeg tijd voor wordt ingepland, en of de vorm wel handig is. Met 25 man is dat ertussen komen al lastig bij een fysieke bespreking, en online nog meer. Met een kleiner team gaat het naar mijn ervaring helemaal prima.
Geen functioneringsgesprekken, wat extra gesprekken, sprint retro's of weet ik wat waar een beetje gereflecteerd wordt? Of buffelt het hele bedrijf gewoon en het gaat zoals het gaat en niet anders? In tijden van corona lijkt het me geen gek idee om periodiek te reflecteren. Als driekwart aangeeft "bij mij gaat het prima" dan is dat in vijf minuten gedaan en bij de kwart die er wel moeite mee heeft wil je daar niet na een jaar pas achterkomen, zonder enig fysiek contact.

Bij blokkerige verbindingen denk ik aan gewoon betere hardware/software... Er ligt er hier ook zo nu en dan wel iemand uit omdat zijn internetverbinding eruit ligt of zo, maar dat was het wel.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 15:18
Qua tips and tricks: hier werken we met Teams, en daar kan je een 'virtuele hand opsteken'. De regel hier is dat iedereen die dat doet ook aan het woord komt. Scheelt een hoop door elkaar gepraat én men kan de hand weer naar beneden doen als hetgene wat ze willen zeggen al door iemand anders is gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:33
Probeer ook een technisch voorzitter te regelen en dat is NIET degene die het meeste aan het woord is of de leiding heeft. Maar iemand die juist oplet of iedereen die het wordt wil hebben dat ook krijgt. En de voorzitter moet er ook voor waken dat mensen elkaar niet onderbreken.

Ben zelf voorzitter van een teamoverleg van circa 25 personen en dat gaat prima. Maar de interactie is online nu eenmaal anders dan real life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:11
Hier doen we een dagelijkse meeting van 30 minuten met de afdeling om te bespreken of er dingen zijn die spelen. Soms is het 5 minuten klaar, soms duurt het een uur. Niet alles voor iedereen interessant maar het werkt voor ons best goed.

Verder heb ik veel contact met mensen uit andere landen/werelddelen, dus het is niet anders dan vóór Corona in dat opzicht.

Merk wel dat collega’s die al sinds maart niet op de zaak zijn wel minder goed kunnen inleven over wat er speelt. Iets wat voorheen wel gebeurde. Sommige dingen spelen toch echt op kantoor en daar zie je hoe druk het is. Maar dat overleven we wel

[ Voor 25% gewijzigd door Waah op 23-12-2020 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 23:01
Bij niet te grote teams, camera aan.
Dwingt je op te letten (ipv 101 dingen te doen) & meer interactie.
Headset op, veel beter geluid.
Hand opsteken bij grote meetings.

Mocht je een externe 4k monitor hebben, zet de resolutie eens op 1080p. Mijn werklaptop trekt het daarop wel, op 4k is het ellende.

Misschien belangrijkste, bespreek het eens 1 op 1 met leidinggevende/team leden. Sommige zien meetings als moetje, weten niet eens dat andere input willen geven (iets met stress/einde jaar/corona moe, etc).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:17
Tijdens het wekelijkse teamoverleg wat ik voorzit, ga ik bij iedereen langs met de volgende vier vragen (de laatste drie zijn in feite afkomstig uit de scrum methodiek):

1. Hoe gaat het écht met je?
2. Wat heb je vorige week gedaan?
3. Wat ga je deze week doen?
4. Heb je nog iets of iemand nodig?

De eerste vraag heb ik vooral vanwege het thuiswerken toegevoegd. Ik vraag dus wel door indien nodig. Maar mijn collega’s vertellen meestal uit zichzelf voldoende, omdat we een open team zijn.

Door met die vragen bij iedereen langs te gaan, komt dus sowieso iedereen aan bod. En verder is er inderdaad het “hand opsteken”. Zelfs als iemand de hand weer “omlaag” doet, check ik even.

Kortom; de voorzitter moet zorgen dat iedereen aan bod komt. En zelf kan je natuurlijk ook je mond open doen.

Hiernaast beeld-bel ik vaak met collega’s. Soms over werk, maar soms ook als “koffiepraatje”. Kan je ook gewoon doen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 14:32

Nullifiel

╞═══════╡

Ik heb er weinig moeite mee. Dagelijks een standup met mijn team en verder meet ik erop los om zaken af te stemmen.
Ok, dingen niet meekrijgen die je eerder op kantoor wel opving is niet handig, maarja... tis zoooww. Als het écht belangrijk is bereikt het je vroeg of laat wel 😊

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Ik ben het helemaal met je eens en ik ervaar precies hetzelfde. Ik hou sowieso niet erg van meetings, thuiswerken heeft daar een voordeel omdat je een meeting kunt bijwonen en tegelijk kunt doorwerken.

Maar de meetings waar wel dingen besproken moeten worden hebben er enorm onder te lijden. Zelfs met een relatief klein team waarbij iedereen welwillend is, is het moeilijk. Mensen die (per ongeluk) door elkaar praten (en dat zelf niet doorhebben), mensen die continu vergeten om hun microfoon op mute of juist van mute af te zetten, verbindingen die slecht zijn of wegvallen (zelfs een korte onderbreking heeft de neiging om precies in een cruciaal woord te vallen). Het leidt zo ontzettend af. Warrige collega's die telkens terugkomen op onderwerpen die al afgehandeld waren.

en ik mis inderdaad het contact met collega's buiten het team. Die trof je vaak bij de koffieautomaat of in de pauze en daar maakte je dan even een informeel praatje mee, dan kreeg je ook mee hoe het op andere afdelingen binnen het bedrijf gaat. Dat is totaal weggevallen. Je gaat niet een collega van een ander team via Teams lastigvallen voor een informeel gesprekje. Maar daardoor vermindert wel het begrip voor elkaar.

En dan heb ik het nog niet eens over thuis zijn tijdens het werk. Kinderen die door de kamer banjeren of eten klaarmaken. De gemeente die hier 50x per dag met een straatveegwagen door de straat jakkert (wat maken die dingen een herrie zeg) of 5x per week het gras maait. De buurman die constant aan het zagen is in de tuin. Ik werkte in een kantoortuin en ik vond dat behoorlijk hectisch, maar hierbij vergeleken is het gewoon rustig op kantoor.

Ik kwam altijd vol energie uit m'n werk, maar na een dag thuiswerken ben ik compleet gesloopt. Vooral als er veel vergaderd is. Iedereen die zegt dat thuiswerken prima werkt en na de coronacrisis kan blijven, is niet goed bij z'n hoofd of doet geen echt werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar PFSL

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-05 22:10
PhilipsFan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:17:
Ik kwam altijd vol energie uit m'n werk, maar na een dag thuiswerken ben ik compleet gesloopt. Vooral als er veel vergaderd is. Iedereen die zegt dat thuiswerken prima werkt en na de coronacrisis kan blijven, is niet goed bij z'n hoofd of doet geen echt werk.
Off-topic...
Heerlijk genuanceerde opmerking. Want omdat jij dit zo ervaart, geldt dat natuurlijk direct voor de hele wereld.

Ikzelf ervaar helemaal geen problemen met thuiswerken. Heb een eigen, afgesloten, ruimte en heb de weggevallen reistijd vervangen door gedisciplineerd sporten.

En ja, ook ik heb 2 jonge kinderen thuis rondrennen. En ja, dat houdt mij af en toe van het werk, maar over het algemeen krijg ik meer gedaan, heb ik meer energie aan het einde van mijn werkdag en waardeer ik de extra tijd die ik met mijn kids kan doorbrengen.

Tip: Probeer eens een NC-headset.

@TS: Ik kan me overigens prima in jouw situatie verplaatsen en kan me daardoor goed voorstellen dat jij dit niet zo, of minder, ervaart.

Wij hebben niet zo’n vergadercultuur, dus ik heb relatief weinig meetings (~ 15%).
In de meeste gevallen wordt vooraf een agenda en doel afgestemd, zodat een vergadering doelgericht en zoveel mogelijk binnen het gestelde tijdblok verloopt.
Daarnaast organiseren wij regelmatig “calls” om even bij te kletsen / virtueel socializen. Ook bel ik collega’s vaker op als ik met vragen zit i.p.v. alles tekstueel af te handelen.

Cam aan, niet door elkaar praten, gebruikmaken van de feature om een hand op te steken en het gebruik van fatsoenlijke headset e.d. helpt enorm.

[ Voor 32% gewijzigd door Lycaon op 24-12-2020 00:17 ]

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 14:37
Ik werk inmiddels ook al sinds, wat is het .. maart ergens, thuis. Met ups en downs. Management vond het eigenlijk eerst maar niets (geen controle), maar kwam daar later toch wel op terug. Inmiddels zijn we zo ver dat de top van het bedrijf al heeft aangekondigd dat we nooit meer terug gaan naar 100% kantoor. Ik kan me daar vooralsnog prima in vinden, om meerdere redenen die nu niet echt ter zake doen. Maar ik kan me inmiddels toch ook wel een beetje verheugen op het moment dat we wel weer naar kantoor kunnen. Niet full time, maar ergens tussen 1-3 dagen per week, meestal maar 1-2 denk ik, en wellicht sommige weken geheel niet. Ik deel je problemen niet in meetings moet ik zeggen, maar ik kan me wel voorstellen dat dit bij sommige bedrijven gebeurt. Ik kan me ook zeker voorstellen dat het nu verschrikkelijk lastig is om ergens nieuw te beginnen. Je zegt in je context regel op het einde dat je net pre-corona bent overgekocht - dus ik weet niet in hoeverre dit nu meespeelt (nieuwe collega's die je eigenlijk nog nooit face-to-face hebt gezien).

@PhilipsFan - jouw opmerking is wel erg generaliserend, jammer. Ik ervaar het totaal anders. Werk en prive gaan juist veel makkelijker totaal door elkaar bij al dat thuiswerken. Er zijn dagen dat ik 's avonds om 22u nog steeds zit te werken. Of in weekenden. Dat kwam pre-corona zelden voor. Daar hebben meer mensen last van gehad, dat is ook gesignaleerd door mgt en daar is goed op gereageerd en gestuurd.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 15:18
Ik ben het helemaal met je eens en ik ervaar precies hetzelfde. Ik hou sowieso niet erg van meetings, thuiswerken heeft daar een voordeel omdat je een meeting kunt bijwonen en tegelijk kunt doorwerken.

Maar de meetings waar wel dingen besproken moeten worden hebben er enorm onder te lijden. Zelfs met een relatief klein team waarbij iedereen welwillend is, is het moeilijk. Mensen die (per ongeluk) door elkaar praten (en dat zelf niet doorhebben), mensen die continu vergeten om hun microfoon op mute of juist van mute af te zetten, verbindingen die slecht zijn of wegvallen (zelfs een korte onderbreking heeft de neiging om precies in een cruciaal woord te vallen). Het leidt zo ontzettend af. Warrige collega's die telkens terugkomen op onderwerpen die al afgehandeld waren.
Tja hier spreek je jezelf tegen. Mensen die doorwerken tijdens de meetings, letten niet op en gaan dan juist lastig worden. Dus dingen dubbel vragen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-05 10:00
Lijkt me meer een intern probleem dan een algemeen probleem. Ik vind de online meetings juist veel strakker en sneller verlopen. Er wordt meer besproken en sneller dan voorheen. Ja er is zeker tijd voor een 'babbel' vooraf, dat moet ook. Maar na 5 minuten wordt er snel geschakeld naar het ding wat besproken moet worden en wordt vaak nog binnen de geplande tijd afgehandeld.

Als mensen afgeleid zijn of andere dingen gaan doen moet je ze daar op aanspreken of horen ze niet in de meeting thuis. Stuur je ze achteraf maar mooi de notulen die ze kunnen nalezen. Werkt in het echt ook zo.

Maar er zijn ook duidelijk afspraken, praat niet door elkaar heen (hallo basisschool), luister naar elkaar etc. Als die basis al niet goed is lijkt het me verstandig als er een gespreksleider bij komt die de meeting stuurt en zorgt dat punten besproken worden en mensen aan het woord komen.

Zucht...

• PhilipsFan
Lycaon schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:04:
[...]

Off-topic...
Heerlijk genuanceerde opmerking. Want omdat jij dit zo ervaart, geldt dat natuurlijk direct voor de hele wereld.

Ikzelf ervaar helemaal geen problemen met thuiswerken. Heb een eigen, afgesloten, ruimte en heb de weggevallen reistijd vervangen door gedisciplineerd sporten.

En ja, ook ik heb 2 jonge kinderen thuis rondrennen. En ja, dat houdt mij af en toe van het werk, maar over het algemeen krijg ik meer gedaan, heb ik meer energie aan het einde van mijn werkdag en waardeer ik de extra tijd die ik met mijn kids kan doorbrengen.
Het hangt natuurlijk helemaal van de situatie af. Het is me opgevallen dat er 2 groepen zijn die aanzienlijk minder moeite hebben met thuiswerken: mensen met kleine kinderen en mensen met veel reistijd. Die groepen hebben er ook veel meer voordeel van. Als je een afgesloten ruimte hebt, dan helpt dat ook enorm.

Mijn kinderen zijn wat ouder en ik heb geen afgesloten ruimte. Ik zit dus te werken in de woonkamer met open keuken. Als ik zit te vergaderen terwijl kinderen willen eten of het pand verlaten/binnenkomen, dan geeft dat onrust en dat veroorzaakt bij mij veel ergenis. Ik kan me dan niet concentreren op de vergadering.

Daarnaast heb ik dus een bureaustoel en computerspullen op de eettafel. Dat, gecombineerd met het vele videovergaderen, maken mij paranoide in mijn eigen huiskamer. Bij alles wat ik buiten het werk doe, moet ik eerst controleren of alle webcams en microfoons wel uit staan. En zelfs dan erger ik me buiten werktijd aan die spullen, het doet me denken aan het werk en daardoor ben ik eigenlijk nooit meer uit mijn werkomgeving.

Combineer dat met het feit dat alles veel minder leuk is geworden, het gemis aan sociale contacten buiten het team en verminderde betrokkenheid bij het bedrijf, kan ik niet zeggen dat ik het thuiswerken zo geslaagd vind. Integendeel, ik vind het waardeloos.

Maar als je een mooie eigen afsluitbare ruimte hebt om in te werken, of je hebt enorm voordeel van thuiswerken doordat je gigantisch op oppas en reistijd kunt besparen, dan is het makkelijk praten...

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:55
Volgens mij was hier woensdag ochtend een stuk over op BNR. Zal ff zoeken morgen!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-05 22:10
PhilipsFan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:33:
[...]

Het hangt natuurlijk helemaal van de situatie af. Het is me opgevallen dat er 2 groepen zijn die aanzienlijk minder moeite hebben met thuiswerken: mensen met kleine kinderen en mensen met veel reistijd. Die groepen hebben er ook veel meer voordeel van. Als je een afgesloten ruimte hebt, dan helpt dat ook enorm.

Mijn kinderen zijn wat ouder en ik heb geen afgesloten ruimte. Ik zit dus te werken in de woonkamer met open keuken. Als ik zit te vergaderen terwijl kinderen willen eten of het pand verlaten/binnenkomen, dan geeft dat onrust en dat veroorzaakt bij mij veel ergenis. Ik kan me dan niet concentreren op de vergadering.

Daarnaast heb ik dus een bureaustoel en computerspullen op de eettafel. Dat, gecombineerd met het vele videovergaderen, maken mij paranoide in mijn eigen huiskamer. Bij alles wat ik buiten het werk doe, moet ik eerst controleren of alle webcams en microfoons wel uit staan. En zelfs dan erger ik me buiten werktijd aan die spullen, het doet me denken aan het werk en daardoor ben ik eigenlijk nooit meer uit mijn werkomgeving.

Combineer dat met het feit dat alles veel minder leuk is geworden, het gemis aan sociale contacten buiten het team en verminderde betrokkenheid bij het bedrijf, kan ik niet zeggen dat ik het thuiswerken zo geslaagd vind. Integendeel, ik vind het waardeloos.

Maar als je een mooie eigen afsluitbare ruimte hebt om in te werken, of je hebt enorm voordeel van thuiswerken doordat je gigantisch op oppas en reistijd kunt besparen, dan is het makkelijk praten...
Begrijp ik. Wil ook niet zeggen dat het voor iedereen rozengeur en maneschijn is. Hangt inderdaad geheel af van ieders persoonlijke situatie.
En als werk / privé zich de hele dag in dezelfde ruimte afspeelt, zou ik er ook aanzienlijk meer moeite mee hebben.

Wilde alleen even reageren op de stelligheid, ontbrekende nuance, in je eerdere bericht.
Dat het makkelijk praten is voor mij, weet ik. Maar ik belichtte het ook vanuit mijn perspectief en probeerde daarmee niet het thuiswerken an sich ‘te verkopen’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20

Yucon

*broem*

Interessant, ik herken dat stukje over het missen van expressies e.d. zelf niet maar ik hoor het wel van heel veel colllega's. Daardoor vraag ik me af of ik gewoon een heel stuk mis zonder dat ik het door heb, of dat ik er zelf onbewust mee heb leren omgaan door veel controlevragen te stellen en die collega's dat niet doen. Geen idee welke het is.
Je gaat niet een collega van een ander team via Teams lastigvallen voor een informeel gesprekje. Maar daardoor vermindert wel het begrip voor elkaar.
Nou, eigenlijk wel. Met de letterlijke woorden 'zeg, we zien elkaar niet meer vanzelf bij de koffieautomaat maar ik was desondanks toch wel benieuwd hoe het met je gaat. Dus moeten we het toeval maar een handje helpen.'

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:54

Gertjuhjan

Software Engineer

Wij hebben op een gegeven moment de wens uitgesproken om meer camera's aan te doen. Dit werkte erg goed. Ook hebben we tweemaal een kwartier per dag ingeroosterd als koffiemoment. Deze meeting is optioneel en word er over van alles en nog wat gekletst met de collega's. Dit duurt soms ook wat langer dan een kwartier.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het is ook een kunst, heb ik gemerkt in de anderhalf jaar dat ik 100%-remote werkte voor een bedrijf wat dit al ruim 10 jaar doet. Ten eerste is het een bepaald slag volk wat je ziet: het soort mens wat vooral erg goed alleen kan zijn en werken, en dus niet de noodzaak heeft van menselijk contact en gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.

Maar, hier stond voor iedereen wel altijd de webcam aan. Want het is niet te ontkennen dat de uitdrukkingen van mensen toch wel belangrijk zijn om een beeld te kunnen vormen van wat ze zeggen en bedoelen.

Je moet elkaar ook wijzen op punten zoals: "Je onderbreekt mij steeds" en je moet ook gewoon het toneel kunnen eisen en je verhaal af kunnen maken zonder onderbroken te worden. Dat vereist ook wel dat je niet al te langdradig bent en je verhaal kan doen in weinig woorden.

Toen ik een kantoorbaan had zat ik iedere ochtend in standups met 10 man die makkelijk 30 tot 40 minuten duurden. En met mijn remote baan waren we eigenlijk in 10 minuten helemaal klaar. (En op het eind gaat dan de hyper-sociale manager nog eens 10 tot 15 minuten zitten brabbelen :+ )

Hoe dan ook, ik mis het absoluut niet. Contact met collega's vind ik zo nietszeggend, het zijn maar collega's. Ongeveer belangrijk tot het eind van de werkdag en daarna heb ik mijn eigen interesses. Door minder met collega's om te moeten gaan (of zelfs op een kantoor te zitten) ben ik productiever en heb ik veel meer rust aan mijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
…thuiswerken heeft daar een voordeel omdat je een meeting kunt bijwonen en tegelijk kunt doorwerken.
Kijk, en dat is nou exact het punt waar @RobinInDaHood mee zit: hij voelt zich niet gehoord en gezien binnen zijn team. Deels te wijten aan het feit dat collega's wel horen maar niet luisteren, laat staan actief betrokken zijn bij wát er wordt gezegd.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben 1 november begonnen op een nieuwe job en vind het werken op afstand ook wel wat lastig. Maar vind er ook veel voordelen aanzitten. Strakkere overleggen is er een van. Nadelen zijn er ook. "Wandelgangen" en mensen buiten je afdeling tegen het lijf lopen gebeurt niet meer. En echt creatieve sessies zijn ook lastig (al gaat dat wel weer beter en beter).

Een dag vergaderen is ook klote, maar dat is in het echt ook zo :)
[...]
Als je een afgesloten ruimte hebt, dan helpt dat ook enorm.
Dit vooral. Ik heb de eeste weken in mijn woonkamer gewerkt. Dat ging voor geen meter. Nu heb ik een bureau in een los kamertje gezet en dat gaat perfect.

Losse kamer is voor thuiswerken voor mij een harde vereiste. Paranoia worden van je PC lijkt me overigens ongezond. Daar zou ik naar kijken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Anoniem: 1279036

hier gelukkig de luxe van een eigen kamer,gedeeld met allerhande zooi, maar die zie je niet als je er met je rug naartoe zit. Huiskamer zou voor mij ook geen optie zijn. Dan zou ik nog eerder een oplossing op (een) slaapkamer maken, desnoods met een kantelbaar bed om er ruimte voor te maken. Daglicht en een rustig uitzicht (witte muur oid) geven nog enigzins kantoor gevoel.
Qua vergaderen merk ik vooral veel miscommunicatie omdat mensen 1:1 dingen bespreken en en informatie soms niet goed doorgegeven wordt, met name die wat meer met proces dan inhoud bezig zijn. In de kantoorruimte kun je dat soms opvangen en je in het gesprek mengen, nu merk ik dat er soms al een hoop werk/heisa is wat vervolgens met een teams meeting van 5 minuten met de koppen bij elkaar opgelost is.

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 10:43
Voorheen ging ik thuiswerken als ik echt iets af wilde hebben en niet gestoord wilde worden, wat best goed ging. Maar sinds Maart is dat voorbij toen we echt 100% thuis gingen werken. Veel meer online overlegjes, veel meer telefoontjes en skype chats (wat op zich logisch is).
Iedere ochtend hebben we een standup, kleine teams 10 hooguit 15 personen, en dat is vaak in hooguit 15 minuten klaar.
Alleen het feit dat mensen slechte headsets e.d. hebben is ruk, of de mic open laten staan, zodat je allerlei achtergrond geluiden hoort (of hard ademen hoort). Video gebruiken we niet echt, expressies kunnen inderdaad wel handig zijn. maar 9 van de 10 keer dat ik met video vergader, dan zie ik veel mensen niet in de camera kijken maar naar een ander scherm oid. Ook als je 1 op 1 in gesprek bent.

Ik kan goed met thuiswerken om gaan, merk alleen dat ik ongemerkt veel meer uren maak (ook mede door de hoeveelheid overlegjes ineens). Soms word ik wel gek van de ongeduldigheid van mensen, zit je in een overleg, dus status bezet/vergadering, dan toch proberen via allerlei wegen contact op te nemen. Zet je je status op niet beschikbaar, gaan ze bellen op mijn GSM "kon je niet via skype te pakken krijgen" joh.... 8)7

Bij ons zijn er een aantal mensen die niet met deze situatie overweg kunnen, zijn ook de mensen die niet zelfstandig goed zaken kunnen oppakken en/of hun eigen werk kunnen indelen, prio's stellen. Deze missen echt de menselijk interactie. Vaak houden ze zich ook redelijk stil of zeggen met x of y bezig te zijn terwijl ze daar niet mee bezig zijn, om er maar vanaf te zijn. Ze zijn stuurloos eigenlijk.

Met mijn directe collega's heb ik vrijwel dagelijks contact, via chat of telefonisch, wat we voorheen deden IRL maar nu dus even anders.

Ik woon alleen en heb ook de luxe van een kamer die helemaal ingericht is als kantoor met alles wat ik nodig heb, wat natuurlijk ook erg prettig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

dat mensen verschillende kanalen gebruiken is herkenbaar, maar als je zelf de grens aangeeft is het snel over is mijn ervaring. Wij gebruiken samenwerktool x, als je me wil bereiken stuur je daar een berichtje, is het heel dringend gebruik je de belfunctie, is er brand dan bel je evt. Hebben we een verschillende interpretatie van 'dringend', dan leg ik nog een keer uit dat een belletje een veelvoud van de tijd kost van het gesprek zelf, terwijl je een vraag via chat makkelijker tussendoor oppakt en het ook gelijk vastligt.
Wordt het chatten een eindeloos heen en weer verhaal of komt er emotie bij kijken, dan is spraak vaak wel nuttig.

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Is het geen kwestie van wennen? Ik zit in diverse Europese werkgroepen en in onze wekelijkse conference calls zitten >25 deelnemers uit verschillende lidstaten. Omdat het uiteraard niet te doen is om wekelijks een rondje Europese stedentrips te doen, is het houden van telefonische vergaderingen de status quo (voor corona wel maandelijks een fysieke meeting). Omdat we niet anders gewend zijn dan telefonisch vergaderen, zijn we gewend elkaar te laten uitspreken en onze telefoons staan standaard op mute. Daarnaast duurt een conference call niet langer dan 2 uur. Als het echt niet anders kan, dan plannen we een vervolg in voor de volgende dag.

Hoe anders is het met mijn directe collega's die binnen ons bedrijf niet gewend zijn om veel conference calls te houden. In het begin waren er veel verbindingsproblemen, collega's die de mute-knop niet konden vinden etc. etc. Maar na circa 8 maanden is de IT-infrastructuur verbeterd waardoor de verbindingsproblemen bijna niet meer voorkomen en kan iedereen doorgaans nu wel de mute-knop vinden. Ergo: het was binnen ons bedrijf even wennen, maar het gaat nu goed. Daarnaast hebben we wekelijks 2 of 3 virtuele koffiemomenten van een half uur zonder agenda. Gewoon slap ouwehoeren over wat je bezig houdt.

Dat gezegd hebbende, ik mis het contact wel met collega's. Ondanks alle initiatieven die worden ondernomen, gaat het er m.i. niets boven elkaar daadwerkelijk bij de koffieautomaat te treffen. Of snel iets te vragen door langs te lopen i.p.v. via de telefoon of voicemail.

What's a cube to you?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-05 09:22
Ik herken het wel. Het zijn de usual suspects die aan het woord zijn. Wat ik me vaak bedenk is of de meetings met veel personen wel nodig zijn. Houd het klein, stuur één persoon vanuit een team en notuleer.
Daarnaast zijn er een aantal belangrijke spelregels. Muten wanneer je niet praat, hand opsteken als je graag de kans krijgt om wat te zeggen, en vooral de webcam aan. Dat laatste houdt je scherp om enigszins formeel voor de dag te komen, je aandacht erbij te houden en het is wel zo netjes.

Veel koffieapparaat vragen worden nu meetings die een (half) uur in je agenda blokken en waar iedereen en zijn moeder bij wordt gehaald. Zonde van de tijd en de helft vraagt zich af wat hij of zei daar doet.

Het vervelendste van het online samenwerken is dat informatie enorm versplinterd. Er wordt even een Powerpoint of een Excel in de chat van een meeting gedeeld. Die meeting zakt een eind weg na verloop van tijd. De één stuurt je dan nog een linkje naar onedrive of sharepoint, maar waar is dat linkje nu ook alweer?
Dan heb je nog chats en teams, wat dus niet overzichtelijk is in één overzicht. Daar wordt ik helemaal akelig van. Het aantal notificaties is teveel om serieus te nemen en als je het gedurende de dag je aandacht steeds laat onderbreken, is dat super inefficiënt voor je werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gertjuhjan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 07:51:
Wij hebben op een gegeven moment de wens uitgesproken om meer camera's aan te doen. Dit werkte erg goed. Ook hebben we tweemaal een kwartier per dag ingeroosterd als koffiemoment. Deze meeting is optioneel en word er over van alles en nog wat gekletst met de collega's. Dit duurt soms ook wat langer dan een kwartier.
Bij mijn vorige baan hadden ze ook een global koffiemoment meeting met elke dag een thema waar mensen in teams fotos konden plaatsen over dat onderwerp en in de meeting erover vertellen.. allemaal niet werk gerelateerd.
Dit zorgde wel voor wat meer sociale cohesie en je maakte zo links met mensen waar je normaal niet contact mee had..

Ik ben net van baan geswitched, en heb geen enkele collega ooi IRL gezien.. maar toch heb ik het idee dat ik een redelijke band aan het opbouwen ben..
Cam aan tijdens calls vind ik prettig, dan kan je elkaars lichaamstaal lezen.. vaak doe ik hem in het begin aan en later soms uit.. maar je ziet elkaar iig even.
Ook bel ik vaal een paar minuten voor de starttijd in en dat geeft me een beetje tijd om met andere vroegelingen te ouwehoeren en tegen de startijd zijn we weer on topic..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:32
Ik herken het wel, het echte contact mist toch een stukje. Maar ik merk ook wel dat ik de vergaderingen en meetings zelf ook een beetje snel doorheen probeer te werken, omdat sommigen ook meteen de diepte in willen gaan terwijl dat probleem 1 collega treft en we met 10 mensen in de call zitten. Ik denk ook niet dat er pasklare oplossingen voor zijn.
[...]

Kan je dat niet deels opvangen door de werkspullen na het werk daadwerkelijk ergens uit het zicht op te ruimen? Dan kan je toch een klein beetje de scheiding aanbrengen. Misschien niet heel praktisch als het om beeldscherm+toetsenbord+muis+laptop+stoel gaat, maar als je het al meer uit het zicht kan krijgen kan dat best wat rust schelen.
Stimpy68 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:47:
Voorheen ging ik thuiswerken als ik echt iets af wilde hebben en niet gestoord wilde worden, wat best goed ging. Maar sinds Maart is dat voorbij toen we echt 100% thuis gingen werken. Veel meer online overlegjes, veel meer telefoontjes en skype chats (wat op zich logisch is).
Iedere ochtend hebben we een standup, kleine teams 10 hooguit 15 personen, en dat is vaak in hooguit 15 minuten klaar.
Alleen het feit dat mensen slechte headsets e.d. hebben is ruk, of de mic open laten staan, zodat je allerlei achtergrond geluiden hoort (of hard ademen hoort). Video gebruiken we niet echt, expressies kunnen inderdaad wel handig zijn. maar 9 van de 10 keer dat ik met video vergader, dan zie ik veel mensen niet in de camera kijken maar naar een ander scherm oid. Ook als je 1 op 1 in gesprek bent.
Dat ik niet in de camera kijk is logisch. De camera zit op de laptop, maar ik werk op mijn extra beeldscherm, waar dus ook de meeting+relevante informatie op staan.
Ik kan goed met thuiswerken om gaan, merk alleen dat ik ongemerkt veel meer uren maak (ook mede door de hoeveelheid overlegjes ineens). Soms word ik wel gek van de ongeduldigheid van mensen, zit je in een overleg, dus status bezet/vergadering, dan toch proberen via allerlei wegen contact op te nemen. Zet je je status op niet beschikbaar, gaan ze bellen op mijn GSM "kon je niet via skype te pakken krijgen" joh.... 8)7
Ik herken het ook, mensen die meteen op de belknop rammen terwijl je al in een call zit, zonder toelichting waarom ze willen bellen (helaas weet ik het ondertussen al, als mensen bellen willen ze dat ik andermans probleem oplos). En op de een of andere manier is dat altijd richting einde van de dag, en dan ben je weer een paar uur verder, net als allerlei overleggen die last minute ingepland worden waar iedereen die ook maar mogelijk er iets over kan zeggen voor wordt uitgenodigd, want eind van de dag is het enige moment dat iedereen nog kan. Gelukkig halen ze het dan nog niet in hun hoofd om dan maar op mijn mobiel te bellen, maar het gemak waarmee sommigen meteen beginnen met bellen en afspraken eind van de dag inplannen vind ik soms wel storend omdat ik eigenlijk de pijn voel van andermans fouten.

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 10:43
Transportman schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:36:
Ik herken het ook, mensen die meteen op de belknop rammen terwijl je al in een call zit, zonder toelichting waarom ze willen bellen (helaas weet ik het ondertussen al, als mensen bellen willen ze dat ik andermans probleem oplos). En op de een of andere manier is dat altijd richting einde van de dag, en dan ben je weer een paar uur verder, net als allerlei overleggen die last minute ingepland worden waar iedereen die ook maar mogelijk er iets over kan zeggen voor wordt uitgenodigd, want eind van de dag is het enige moment dat iedereen nog kan. Gelukkig halen ze het dan nog niet in hun hoofd om dan maar op mijn mobiel te bellen, maar het gemak waarmee sommigen meteen beginnen met bellen en afspraken eind van de dag inplannen vind ik soms wel storend omdat ik eigenlijk de pijn voel van andermans fouten.
Dat is het inderdaad, ben dan vaak de shit of onkunde van een ander aan het oplossen. Want even X bellen is toch veel makkelijker dan zelf dingen uitzoeken? 8)7 Op zich begrijpelijk, maar ze snappen niet dat dat redelijk frustrerend kan zijn. En dan ook nog zeggen, Ja ik weet dat je werkdag er bijna op zit, maar kun je even meekijken? Ik geef ze ook geen kant en klare oplossing meer, maar help ze op weg, in de hoop dat ze het onthouden.... (ijdele hoop bij sommige)

Ik ben redelijk selectief nu geworden met het opnemen van mijn telefoon na werktijd, als bepaalde personen bellen neem ik gewoon niet meer op, bij andere weet ik gewoon: er is echt iets, want die bellen nooit zonder een goede reden.

En vwb die camera, inderdaad, de camera zit in de laptop en je werkt op een groter scherm. Maar ja, dat doe ik dan ook, dus je kijkt elkaar niet eens aan. Vandaar dat ik het niet meer doe, sowieso, mijn laptop zit tegenwoordig dicht in een docking station en werk op 2 x 27"schermen. Dus camera kan aan, maar dan zie je niks :P

In mijn agenda zet mijn werktijden aangegeven, plannen ze daar buiten, jammer, dan ben ik er niet bij. Op een gegeven moment moet je er zo in gaan zitten, anders loopt het de spuigaten uit.

• Transportman
Stimpy68 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:08:
[...]

Dat is het inderdaad, ben dan vaak de shit of onkunde van een ander aan het oplossen. Want even X bellen is toch veel makkelijker dan zelf dingen uitzoeken? 8)7 Op zich begrijpelijk, maar ze snappen niet dat dat redelijk frustrerend kan zijn. En dan ook nog zeggen, Ja ik weet dat je werkdag er bijna op zit, maar kun je even meekijken? Ik geef ze ook geen kant en klare oplossing meer, maar help ze op weg, in de hoop dat ze het onthouden.... (ijdele hoop bij sommige)
Helaas zijn het nooit mijn collega's die op zulke tijden bellen, want dan zou ik die truc nog kunnen proberen, maar altijd de klant waar de problemen zijn. En dat ze mij bellen snap ik nog wel, ik heb de applicatie gebouwd en weet dus hoe die functioneel en technisch in elkaar steekt, maar ondertussen heb ik vaak genoeg dezelfde vragen uit moeten zetten dat ik denk dat ze die zelf ook wel zouden moeten kunnen uitzetten.
In mijn agenda zet mijn werktijden aangegeven, plannen ze daar buiten, jammer, dan ben ik er niet bij. Op een gegeven moment moet je er zo in gaan zitten, anders loopt het de spuigaten uit.
Ik neig er in het nieuwe jaar ook naar om dat te doen, dat ik eigenlijk mijn niet-werktijden standaard blokkeer zodat die tijden wat verder naar onderen zakken in de voorgestelde tijden.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:31
Mijn eigen camera staat ook onder een hoek.
Op zich kan ik hem ongeveer in het midden bovenop de dual screens zetten, maar dan kijkt die camera rechtstreeks tegen een raam aan dat ongeveer recht achter me is.
Waardoor dus de witbalans compleet over de rooie gaat.

Op zich is het best irritant als collega's de microfoon + speakers van hun laptop gebruiken waardoor je een echo hebt. Om de een of andere reden kan Teams dat niet eruit filteren.
Ik gebruik zelf een goede kwaliteit headhead die ik ook voor Eve Online gebruik.
Je verstaanbaar maken voor 10 man is peanuts vergeleken met 250 man :p

[ Voor 38% gewijzigd door hackerhater op 24-12-2020 12:20 ]

• PhilipsFan
Dat laatste speelt ook nog. Ik gebruik vergader-apps op de iPad, dan kun je los van je laptop dat ding gewoon op een handige plek neerzetten. Maar de beeld- en geluidskwaliteit is ook goed. Het is me opgevallen dat veel laptopcamera's en -microfoons gewoon waanzinnig slecht zijn. Nou is dat bij een camera niet zo erg, maar als collega's de microfoon van de laptop gebruiken en tijdens de vergadering gewoon doortikken, dan knalt dat hier heel erg luid uit de speakers.

Hetzelfde geldt overigens voor andere bijgeluiden. Ik had pre-corona al vaak telefonisch overleg met collega's elders in het land, en toen merkte ik al dat velen verslaafd zijn aan allerlei handelingen. Ritselen met zakjes, rommelen met papieren, klikken met balpennen of telefoonhoesjes. In een normale vergadering kunnen je oren dat filteren omdat het geluid uit een andere richting komt, maar bij een telefonische vergadering werkt dat niet en moet iedereen gewoon stil zijn. Velen hebben dat nog steeds niet goed door.

• PhilipsFan
Yucon schreef op donderdag 24 december 2020 @ 07:46:
[...]

Nou, eigenlijk wel. Met de letterlijke woorden 'zeg, we zien elkaar niet meer vanzelf bij de koffieautomaat maar ik was desondanks toch wel benieuwd hoe het met je gaat. Dus moeten we het toeval maar een handje helpen.'
Ja, dat zou ik eigenlijk ook meer moeten doen. Goed punt. Waarschijnlijk zullen collega's dat ook niet raar vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door PhilipsFan op 24-12-2020 12:52 ]

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 09:54
Vijf tips voor een succesvolle overgang naar volledig thuiswerken

1. Ook de top van het bedrijf moet het kantoor los durven laten. Mensen voelen zich buitengesloten als zij zelf niet op kantoor mogen komen, en collega’s wel. Ze willen erbij zijn als de beslissingen worden genomen.

2. Als er toch mensen op locatie werken, doe dat dan op dezelfde manier als de thuiswerkers. Log allemaal in vanaf een eigen werkplek, deel niet een computer in de vergaderzaal. Zo heeft iedereen letterlijk evenveel ruimte. Het voelt eerst misschien ongemakkelijk om bij elkaar te zitten met een laptop voor je neus, maar het went vanzelf.

3. Neem de manier waarop je met elkaar communiceert onder de loep en naar welke digitale middelen je daarvoor gebruikt. Waren het tijdelijke oplossingen, of heb je bewust gekozen voor een oplossing? Als de een het meest Whatsapp gebruikt om te communiceren, maar de ander Slack, dan loopt de samenwerking een stuk stroever en het is ook minder transparant.

4. Thuiswerken vraagt om een nieuw soort leiderschap. Managers moeten hun personeel vertrouwen. Focus op resultaten in plaats van het aantal gewerkte uren.

5. Let op: niet iedereen is even handig online. Sommige werknemers hebben wat hulp nodig om zich nieuwe programma's eigen te maken. Neem hierin je verantwoordelijkheid als werkgever.

6. Zorg voor een voorzitter die de vergadering begeleidt en er voor zorgt dat iedereen zijn of haar zegje kan doen.

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:38
Moet zeggen dat ik het nog lastig vind om te zeggen of ik het thuiswerken nou beter vind of niet. Het sociale contact, praatje bij het koffieapparaat, mis ik behoorlijk. Het vervallen van reistijd (toch snel 1,5 a 2 uur op een dag) is heel fijn, maar vooral de terugrit mis ik eigenlijk ook wel, een mooie gelegenheid om muziek te luisteren en m'n hoofd leeg te krijgen.

Ik heb een functie waarin ik regelmatig vraagbaak ben, op zich vind ik dat leuk om te doen, maar nu ik thuiswerk en veel minder vragen krijg merk ik wel hoeveel tijd en concentratie die vragen kosten. Ik doe nu soms in een halve dag waar ik op kantoor een hele dag mee bezig ben. Dat klinkt positief, maar de vragen worden niet voor niets gesteld, veel van de gestelde vragen leiden tot efficienter werken, of beter gezegd minder inefficiënt werken. Dat maakt me ergens ook wel weer bang wat er gebeurt als de vragen niet gesteld worden... Dan kan ik wel meer doen, maar geldt dat ook voor het totaal?

Vergaderingen via Teams of dergelijke vind ik erg intensief. Het makkelijk luisteren wat je tijdens een gesprek kan doen, lukt me gewoon weg niet bij een videocall. Tegelijk merk ik dat de vergaderingen een stuk korter zijn als wanneer ze live zijn. Die tijdswinst is dan wel weer erg fijn.

Regelmatig ga ik mee met gesprekken met prospects, het is ons in 9 maanden tijd niet gelukt om ook maar 1 opdracht rond te krijgen via videocalls. Toen we een paar maanden terug wat versoepelingen hadden en we weer even de weg op konden haalden we bij het eerste bezoek ook gelijk weer een order binnen. De branche waar we in zitten vraagt om veel vertrouwen en dat krijgen we schijnbaar via een videocall niet overgebracht, terwijl dat in het echt wel lukt.

Al met al ben ik zeker niet negatief over thuiswerken, de hele week vind ik (voor de toekomst) teveel, half om half lijkt mij voor de toekomst wel fijn. Ik ben wel erg benieuwd in hoeverre de directie daar achter zal staan. We zien op dit moment dat sommige mensen evenveel of meer werk verrichten bij thuiswerken, maar sommige anderen gaan ook echt achter lopen, dus het zou mij niet verbazen als we over een aantal maanden echt weer op kantoor zitten.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 10:39
Ik ben call leader voor interview debriefs (waar alle interviewers samen komen om over de kandidaat te praten, en een beslissing te maken over het aannemen) en, ik zorg altijd dat ik iedereen direct een vraag stel over het interview. Daarmee vraag je dus direct om iemand z'n input te geven.

Hier heb ik ook een training etc voor gehad, en dit vertaal ik naar andere meetings ook (en ik merk dat collega's die een meeting sturen dat ook doen).
Dus tl;dr er moet eigenlijk altijd een meeting owner zijn die zorgt dat iedereen aan het woord komt en ja, dat is in mijn mening bijna een vak apart.

Wij zijn wel een volledig internationaal bedrijf (en team) en hadden dus pre-covid hier al vrij veel tools voor en trainingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Ik hoor er eigenlijk niemand over, maar ik heb het gevoel steeds verder af te drijven van collega's.

Aan het begin was het oké, maar nu begin ik echt wel de limitaties in te zien van online contact.
Ik kan niet zien of mensen begrijpen wat ik zeg, expressies op gezichten zijn vertraagd of blokkerig en je ziet niet of anderen aan het opletten zijn.

Er is vaak vertraging, mensen zijn slecht of half verstaanbaar of deels gemute omdat je niet met meerdere mensen tegelijk kan praten.

Meer mensen die hier last van hebben? Ook wel benieuwd of mensen hier wat tips & tricks hebben gevonden om er beter mee te dealen.

Even wat context: ik ben developer bij een nèt pre-corona overgekocht e-commerce platform.
Tip: gewoon ook buiten de meetings om gewoon eens ff een op een (video)bellen.
en dan veel zinnen beginnen met:
HOE gaat het;
WIE
WAT
WAAR
WAAROM

Als iemand een antwoord geeft niet altijd genoegen mee nemen, maar vraag ook eens: waarom dan, of, hoe komt dat dan? Dan krijg je persoonlijke gesprekken die veel meer waarde hebben dan een teams meeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ex87 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:49:
Ik ben call leader voor interview debriefs (waar alle interviewers samen komen om over de kandidaat te praten, en een beslissing te maken over het aannemen) en, ik zorg altijd dat ik iedereen direct een vraag stel over het interview. Daarmee vraag je dus direct om iemand z'n input te geven.

Hier heb ik ook een training etc voor gehad, en dit vertaal ik naar andere meetings ook (en ik merk dat collega's die een meeting sturen dat ook doen).
Dus tl;dr er moet eigenlijk altijd een meeting owner zijn die zorgt dat iedereen aan het woord komt en ja, dat is in mijn mening bijna een vak apart.

Wij zijn wel een volledig internationaal bedrijf (en team) en hadden dus pre-covid hier al vrij veel tools voor en trainingen etc.
Heb je misschien een tip voor een dergelijke training? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Het is niet stoer, daarom hoor je er weinig mensen over. Maar je bent bepaald niet de enige.
Dat is gewoon slecht leiderschap. Juist nu is het belangrijk om wat ruimte te pakken voor kletspraat. Die 5 minuten extra voor een koffie praatje zijn heel belangrijk
Ben je niet.

Tips
1. Praat hier met iemand over. Leidinggevende, HR, collega's, je scrum coach, iemand!
2. Fix je tech problemen
3. Reserveer wat tijd voor een kletspraatje. noem het een koffie automaat moment, whatever maar zoek contact.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 10:39
Frieda schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:33:
[...]

Heb je misschien een tip voor een dergelijke training? :)
Hmm, het is een interne training bij ons maar, dit ziet er redelijk uit als wat er gecovered word bij ons: https://www.ittoolkit.com/articles/lead-conference-calls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij hebben ook hetzelfde probleem, iedereen geeft aan het op kantoor werken toch wel te missen. Gelukkig hebben we allemaal een nette laptop van het werk en is een headset verplicht (en door de baas betaald indien je er geen hebt), dat maakt meetings wel een stuk persoonlijker want je ziet en hoort iedereen redelijk goed.

Ik mis wel het contact tussendoor, want die heb je nu niet tenzij je echt gaat bellen, maar het is wel redelijk te doen omdat we gewoon zowel video als audio allemaal goed geregeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Vriend van me werkt bij een bedrijf dat besloten heeft om tot augustus 2021 hooguit een dag per week op kantoor toe te staan. Hij is tamelijk introvert en vind het wel prima.. Ik was dolblij met een klusje op locatie afgelopen november, welkome afwisseling tussen het thuis werken.

En ja, wat niet helpt is de mensen die weigeren een headset te gebruiken. De engelsen die nooit de camera aan zetten en die paar collega's die altijd achtergrond geliud mee brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ex87 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:14:
[...]

Hmm, het is een interne training bij ons maar, dit ziet er redelijk uit als wat er gecovered word bij ons: https://www.ittoolkit.com/articles/lead-conference-calls
Die is wel behoorlijk Amerikaans geent zo te zien, en met náme op confcalls en niet zozeer op videocalls. Snap wat er gezegd wordt hoor, maar realiseer je ook dat er een hoop bedrijven en bijbehorende bedrijfsculturen zijn waar bij echt niet iedereen elke keer zijn naam gaat roepen voor ie iets zegt. Om maar een zijstraat te noemen,
Having said that: gespreksleider is een vereiste eigenlijk bij elk gesprek. Soms is dat formeel vastgesteld, soms informeel .

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:05

Grvy

Bot

Zelf werk ik al sinds Maart thuis en ik begrijp het probleem van 'contact met collega's niet..
Het zijn collega's, geen vrienden.. waarom wil je daar kletspraat mee?

In mijn optiek, praat ik over werk. De projecten die er zijn en dan klaar. Ik hoor inmiddels ook van collega's dat ze het contact missen maar persoonlijk wil ik nooit meer terug naar kantoor. Kansloze reistijd en slaat nergens op.

Ik werk efficiënter, fijner en beter dan ik ooit op kantoor deed. Wat betreft de camera discussie; deze gaat bij mij echt niet aan. Collega's hoeven helemaal niet in mijn huis te kijken.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik werk als projectmanager in de geneesmiddelenindustrie, en voor mij heeft corona niets veranderd. Ja, ik kom niet meer op kantoor, maar onze teams zitten toch wereldwijd, dus dat maakt verder geen verschil. Ook de klanten (ik werk bij een CRO) zitten overal, dus meetings gingen toch al online.

Aangezien ik volledig gewend ben aan volledig online vergaderen, gaat het mij prima af. :) Ik heb ondertussen ook besloten dat ik niet weer naar kantoor ga :P Op wellicht wat koffiemomentjes na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Grvy schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:49:
Zelf werk ik al sinds Maart thuis en ik begrijp het probleem van 'contact met collega's niet..
.
1. mijn netwerk, zo weet ik wie wat aan het doen is/interessant vindt
2. Ideeen voor nieuwe dingen. Genoeg producten en diensten ontstaan bij de koffie automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman

In mijn optiek, praat ik over werk. De projecten die er zijn en dan klaar. Ik hoor inmiddels ook van collega's dat ze het contact missen maar persoonlijk wil ik nooit meer terug naar kantoor. Kansloze reistijd en slaat nergens op.

Ik werk efficiënter, fijner en beter dan ik ooit op kantoor deed. Wat betreft de camera discussie; deze gaat bij mij echt niet aan. Collega's hoeven helemaal niet in mijn huis te kijken.
Omdat ik op een dag ook wel even een keer met mensen niet over werk wil praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:37
Voor mij is er niet echt veel verandering, ik ging voornamelijk naar kantoor om daar vervolgens het merendeel van de dag in calls te zitten met mensen buiten het kantoor.

Uiterlijk mis je de interactie met je collega’s, het snel face to face kunnen schakelen of simpelweg even bijpraten tijdens een coffee break maar als het merendeel van je teams/stakeholders op andere locaties zitten dan is dat eigenlijk maar een klein gemis.

Echter wat ik niet mis is de kantoortuin (ik ging overigens vaak 1-2 per week naar een andere locatie om daar concentratie werk te kunnen doen). De dagelijkse commute (hoewel dat ook altijd een schakelmomentje was tussen werk/prive).

Overigens heb ik thuis wel een aparte kamer om te werken en is een degelijke speakerphone/internet wel een vereiste.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Bossie schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:26:

Overigens heb ik thuis wel een aparte kamer om te werken
Net zoals de meeste mensen die beslissingen nemen over thuis werken. Zat andere mensen hebben die luxe niet. Daarom blijf ik bij mijn werkgever er (ook via de ondernemingsraad) op aandringen dat zodra Covid het toe laat mensen een keuze krijgen over waar ze willen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:37
Wijnands schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:06:
[...]

Net zoals de meeste mensen die beslissingen nemen over thuis werken. Zat andere mensen hebben die luxe niet. Daarom blijf ik bij mijn werkgever er (ook via de ondernemingsraad) op aandringen dat zodra Covid het toe laat mensen een keuze krijgen over waar ze willen werken
Ik deel mijn kamer overigens met twee fietsen, droogrek etc.
Maar idd, de verwachting is ook dat mijn werkgever op basis van de ervaringen nu in de toekomst ook meer flexibele opties mbt thuiswerken gaat aanbieden.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 10:05
Cass Casey schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:09:
Tijdens het wekelijkse teamoverleg wat ik voorzit, ga ik bij iedereen langs met de volgende vier vragen (de laatste drie zijn in feite afkomstig uit de scrum methodiek):

Dit triggert mij een beetje, vooral omdat ik het vaker heb gezien en er werkelijk niets van begrijp, wat natuurlijk vooral aan mij ligt :)

Toegegeven, ik ben nagenoeg altijd extern, maar er gaan mensen inderdaad hun hele privé hebben en houden op tafel gooien. Dat is toch super onprofessioneel in een zakelijke omgeving? Om eerlijk te zijn, en dat zal super ego klinken, kan het me geen klap interesseren dat iemand zijn hond naar de dierenarts is geweest of dat papa-lief een gebroken been heeft.

Ben benieuwd of ik de enige ongevoelige hond ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
Apiekool schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:11:
[...]

Dit triggert mij een beetje, vooral omdat ik het vaker heb gezien en er werkelijk niets van begrijp, wat natuurlijk vooral aan mij ligt :)

Toegegeven, ik ben nagenoeg altijd extern, maar er gaan mensen inderdaad hun hele privé hebben en houden op tafel gooien. Dat is toch super onprofessioneel in een zakelijke omgeving? Om eerlijk te zijn, en dat zal super ego klinken, kan het me geen klap interesseren dat iemand zijn hond naar de dierenarts is geweest of dat papa-lief een gebroken been heeft.

Waarschijnlijk niet. Ik zie de nodige introverte en weinig sociale mensen hier. Die hebben er allemaal wat minder last van. Veel andere mensen delen wel 's wat met hun collega's en de onzekere tijden maken die behoefte niet minder, eerder meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 08:13
Apiekool schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:11:
[...]

Je werkt met mensen, en mensen hebben gevoelens en emoties. En dat heeft invloed op alles, ook op werk. Dus af en toe elkaar aanhoren en te weten komen dat iemand bijvoorbeeld een slechte dag/week/maand heeft (of een goede, mag ook natuurlijk) lijkt me heel weinig mis mee.

Ik snap ook niet helemaal wat daar onprofessioneel aan zou zijn, zeker als iemand letterlijk de vraag stelt hoe het gaat. Zomaar opeens in detail beginnen over jeuk aan je ballen is misschien wat onprofessioneel, maar aangeven dat je er met je hoofd niet helemaal bij bent, omdat je bijvoorbeeld relatieproblemen hebt oid lijkt me professioneel gezien alleen maar slim.

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• yared
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01 18:40

yared

No Scope, Bitch!

Hi @RobinInDaHood

Eigenlijk wilde ik je meer mijn ervaringen delen van de afgelopen jaren en hoop dat een of meerdere punten kunnen bijdragen aan het vinden van je innerlijke rust.

Zelf werk ik al erg lang zonder collega's. Ik moest echt even op mijn LinkedIn kijken en uitrekenen en schrok er beetje van dat het alweer 7 jaar geleden is dat ik voor het laatst in een soort van kantooromgeving heb gewerkt, en een jaar extra dat het een echt kantoor was waar ik dagelijks heen ging :)
Je bent niet alleen!
Ben door het meeste van dit draadje heen gegaan en eigenlijk zie je hier in de reacties wat je zelf ook al hebt ontdekt tijdens je meetings; er zijn heel veel verschillende mensen en werkwijzes. Jij zelf hebt bijvoorbeeld veel aan lichaamstaal en dat is met online vergaderen inderdaad vaak problematisch. Maar iedereen zit er anders in.
Anders dan de tips die je hier hebt gekregen om de cam 'verplicht' te maken, kan ik je een tip geven om te leren om te gaan met vertraagd, blokkerige, moeilijk leesbare lichaamstaal; Kijk livestreams. Dit klinkt simplistisch maar je hebt te maken met de dezelfde problemen als gesteld en een paar seconden vertraging tussen de content creator (streamer) en hun reactie op chat. Na een tijdje krijg je betere feeling met deze 'vertraging' of 'kwaliteitsvermindering' tov wat je gewend bent.

Een mens kun je niet veranderen, wel hun omgeving. Dat zie je effectief terug in de mensen hier die wel/niet een eigen werkruimte thuis hebben. Zorg voor een goede werkruimte is #1 op de lijst van thuiswerken.
Hieraan kun je zelf en vanuit kantoor een aantal zaken veranderen. Ik werk zelf nu voor een kantoor met mensen uit Thailand en Korea. Merk dat ze 'aannemen' dat ze elkaar straks nog zien en de puntjes op de i zullen zetten als iets onduidelijk was. Dat kan frustrerend werken voor 'remote workers' zoals ikzelf en mijn andere (meer junior) collega's.
Als senior binnen het bedrijf heb ik dan ook gesteld dat elke meeting vergezeld moet gaan van goede notulen achteraf die, om meerdere redenen (iedereen moet het kunnen, zo hou je iedereen actief betrokken, etc) elke keer door een van de andere junioren moeten worden opgesteld.

Ook heb ik nogal arrogant gezegd; geen agendapunten, geen ikke :D Als er geen agendapunten in de afspraak staan, ben ik niet aanwezig om de simpele argumentatie dat ze mij dan niet nodig hebben :) Er zijn echt wel uitzonderingen, maar paar keer niet aanwezig zijn dringt wel door. ;)

Voor jezelf open Notepad, noteer hierin van tevoren welke punten je wilt bespreken, maak hierin aantekeningen tijdens de meeting, zet een !!!!!!!!!!!!! als iemand je onderbreekt zodat je weet waar je door moet gaan. Later kun je dit gebruiken om te vergelijken met de meeting notulen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-GfnPBkcXZODDGns8pqwp25dlM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x7kJ1D84ntHKgm6LzqwixlA8.jpg?f=user_large

Organische discussies
Naast MST (en vanaf januari eindelijk weer terug naar Slack!!) gebruiken wij Discord. Discord hebben we een aantal kanalen voor 'werk', 'koffie', 'chill', 'gamen'. Ik zit daar eigenlijk de hele dag wel en mensen komen in en uitpoppen. We zijn een bedrijf wat gewend is in deze cultuur te werken maar kan mij voorstellen dat je bij meer traditionelere bedrijven goede afspraken moet maken welk channel voor wat is. Dat is een groeiproces.

MST/Slack is alleen voor het daadwerkelijke zakelijke verkeer. (om een of andere vreemde reden gebruiken ze nog steeds Google Meeting voor bellen, maar zodra we weer op Slack zitten ram ik dat er wel uit >:) en gebruiken we daar Slack voor.

Afsluitend nog eens over het belangrijkste punt; Je bent niet alleen!
Weet dat er altijd mensen zullen zijn die het woord zullen voeren, net als offline. Mensen die teveel lullen (zoals ik), mensen die niks meer bijdragen of afgeleid zijn of zich geen raad weten met een camera en mensen die ongeduldig zijn en je gaan pingen via andere media..... Wat je hiervan kunt concluderen is dat iedereen anders is en zijn eigen problemen/demonen heeft en daarmee probeert om te gaan. Sommige kunnen dat erg goed, en sommige vinden het moeilijk om zich hierin te uiten.

Jij deed dat wel, en kudos maar nu moet je de stap zetten om dit intern bespreekbaar en begrijpelijk te maken.

Ik geef altijd als voorbeeld dat wanneer je de hele nacht met een koortsig kind bezig bent geweest je twee dingen kunt doen in je volgende meeting;
1> Aan het begin van de meeting; Sorry lui, dit en dit, ben beetje kortaf vandaag of afwezig
2> Niks zeggen

Mocht je dan tijdens de meeting getriggered worden, ontploffen, een hork zijn, fouten maken.... bij welke van deze twee opties denk je dat je achteraf op enige sympathie kunt rekenen? Creeer vantevoren begrijp bij elkaar.

So you think I should vaporize, my tech_info, triple the bulk 25a-d/1, enhance the filterarray & raid the isometric fusion!? KEEP IT PLAIN AND SIMPLE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Hahn schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:58:
[...]

Je werkt met mensen, en mensen hebben gevoelens en emoties. En dat heeft invloed op alles, ook op werk. Dus af en toe elkaar aanhoren en te weten komen dat iemand bijvoorbeeld een slechte dag/week/maand heeft (of een goede, mag ook natuurlijk) lijkt me heel weinig mis mee.

Ik snap ook niet helemaal wat daar onprofessioneel aan zou zijn, zeker als iemand letterlijk de vraag stelt hoe het gaat. Zomaar opeens in detail beginnen over jeuk aan je ballen is misschien wat onprofessioneel, maar aangeven dat je er met je hoofd niet helemaal bij bent, omdat je bijvoorbeeld relatieproblemen hebt oid lijkt me professioneel gezien alleen maar slim.
Hier ben ik het in zekere zin wel mee eens, vooral nu door het vele thuiswerken het informele contact sterk is afgenomen. Het hangt natuurlijk ook sterk af in wat voor team je werkt, en hoe lang je al collega's bent. Maar het delen van persoonlijke informatie kan onder omstandigheden juist van professionaliteit getuigen. Als een collega bijvoorbeeld verteld dat zijn vader net is overleden en veel moet organiseren, dan pak ik met andere collega's een gedeelte van zijn takenpakket op.
Maar ik vind ook dat het geen verplichting moet zijn. Ik word heel recalcitrant als iemand in een online meeting een vraag zou stellen zoals H_H: "Hoe gaat het nou echt met je?". Dat gaat je geen zak aan, tenzij ik het zelf deel. Maar ik zou nooit collega's afserveren omdat ze in een online meeting iets persoonlijks delen, dat getuigt m.i. van niet alleen professionaliteit maar ook van moed.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Rizzi schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:37:
[...]

Hier ben ik het in zekere zin wel mee eens, vooral nu door het vele thuiswerken het informele contact sterk is afgenomen. Het hangt natuurlijk ook sterk af in wat voor team je werkt, en hoe lang je al collega's bent. Maar het delen van persoonlijke informatie kan onder omstandigheden juist van professionaliteit getuigen. Als een collega bijvoorbeeld verteld dat zijn vader net is overleden en veel moet organiseren, dan pak ik met andere collega's een gedeelte van zijn takenpakket op.
Maar ik vind ook dat het geen verplichting moet zijn. Ik word heel recalcitrant als iemand in een online meeting een vraag zou stellen zoals H_H: "Hoe gaat het nou echt met je?". Dat gaat je geen zak aan, tenzij ik het zelf deel. Maar ik zou nooit collega's afserveren omdat ze in een online meeting iets persoonlijks delen, dat getuigt m.i. van niet alleen professionaliteit maar ook van moed.
Daar ben ik het ook zeker mee eens, je deelt wat je wilt delen. Maar ik hoop wel dat als je iets niet wilt delen, je dat ook op een vriendelijke manier kan laten weten, en niet letterlijk die "gaat je niks aan!" eruit flapt :P

Want ik snap dat zo'n "hoe gaat het nou echt met je?" als een overdreven manager trucje kan overkomen, maar over het algemeen zit er een goede bedoeling achter :) En als je het er niet over wilt hebben, dan voldoet iets als "Het gaat even niet zo lekker, maar ik heb het er liever niet over" natuurlijk ook helemaal. Dan weet je collega toch dat je misschien niet helemaal met je aandacht erbij bent, of misschien wat humeuriger kan zijn dan normaal, zonder dat je uit de doeken hoeft te doen wat je niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
Taghorn schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:09:
Bij niet te grote teams, camera aan.
Dwingt je op te letten (ipv 101 dingen te doen) & meer interactie.
Headset op, veel beter geluid.
Hand opsteken bij grote meetings.

Mocht je een externe 4k monitor hebben, zet de resolutie eens op 1080p. Mijn werklaptop trekt het daarop wel, op 4k is het ellende.

Misschien belangrijkste, bespreek het eens 1 op 1 met leidinggevende/team leden. Sommige zien meetings als moetje, weten niet eens dat andere input willen geven (iets met stress/einde jaar/corona moe, etc).
Opzich qua setup niet echt iets te klagen, het is de crappy VPN dat het bedrijf gebruikt 8)7 Alleen mijn laptop staat een beetje achter m'n beeldschermen, dus is zit vaak helemaal links in een hoekje van het scherm. Denk ik wel een puntje wat goed is om te veranderen eigenlijk.

Het bespreken heb ik wel eens gedaan met collega's, zij herkennen zich er alleen niet zo in dus dat is wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
bwerg schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:47:
[...]

Dan vraag ik me af of er wel genoeg tijd voor wordt ingepland, en of de vorm wel handig is. Met 25 man is dat ertussen komen al lastig bij een fysieke bespreking, en online nog meer. Met een kleiner team gaat het naar mijn ervaring helemaal prima.

[...]

Geen functioneringsgesprekken, wat extra gesprekken, sprint retro's of weet ik wat waar een beetje gereflecteerd wordt? Of buffelt het hele bedrijf gewoon en het gaat zoals het gaat en niet anders? In tijden van corona lijkt het me geen gek idee om periodiek te reflecteren. Als driekwart aangeeft "bij mij gaat het prima" dan is dat in vijf minuten gedaan en bij de kwart die er wel moeite mee heeft wil je daar niet na een jaar pas achterkomen, zonder enig fysiek contact.

Bij blokkerige verbindingen denk ik aan gewoon betere hardware/software... Er ligt er hier ook zo nu en dan wel iemand uit omdat zijn internetverbinding eruit ligt of zo, maar dat was het wel.
We hebben die retro meetings wel, alleen moeten ze zo efficiënt mogelijk lopen. Dat betekent platgezegd; geen persoonlijke ergernissen waar je geen oplossing voor hebt, geen eenmalige incidenten die we toch niet kunnen verbeteren, etc. Dusja.

Die VPN is gewoon k*t ook bij ons, en de virusscanner gebruikt meer CPU/RAM als Teams zelf. Ik heb zelf een prima laptop die het allemaal trekt en glasvezel, maar mijn collega's dus niet :'( helaas zie ik hier geen snelle verbetering in komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
Dit heel erg. Ik hoop ook echt dat Teams eens wat flinke stappen gaat zetten. Mensen vergeten niet voor niets constant dat ze gemute zijn. Als het nou automatisch achtergrondgeluid weghaald ofzo..

Die warrige collega ben ik soms ook :P Is ook wel een beetje omdat ik minder goed kan peilen of mensen me hebben gehoord en ik het punt belangrijk vind. Je krijgt soms niet signalen of dat zo is en dan is het "next subject".

Die internetverbinding is nog het meest irritante. Ik heb zelf glasvezel dus meestal nergens last van, alleen de VPN hapert soms en sommige collega's hebben geloof ik echt nog een inbelverbinding ofzo.

Nog een ding wat bloed irritant is; de virusscanner. Elk input veldje wordt gecand in Jira. CPU/RAM gebruik zijn hoger als Teams zelf.. Ik heb een redelijk heavy-duty laptopje, maar niet-developers (en sommige andere devs die niet genoeg klagen) dus niet. En dat zorgt voor veel extra geklooi.

Heerlijk even klagen hier hoor :D

[ Voor 33% gewijzigd door RobinInDaHood op 03-01-2021 19:19 . Reden: verkeerde markup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
sj0ertum schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:29:
Ik herken het wel. Het zijn de usual suspects die aan het woord zijn. Wat ik me vaak bedenk is of de meetings met veel personen wel nodig zijn. Houd het klein, stuur één persoon vanuit een team en notuleer.
Daarnaast zijn er een aantal belangrijke spelregels. Muten wanneer je niet praat, hand opsteken als je graag de kans krijgt om wat te zeggen, en vooral de webcam aan. Dat laatste houdt je scherp om enigszins formeel voor de dag te komen, je aandacht erbij te houden en het is wel zo netjes.

Veel koffieapparaat vragen worden nu meetings die een (half) uur in je agenda blokken en waar iedereen en zijn moeder bij wordt gehaald. Zonde van de tijd en de helft vraagt zich af wat hij of zei daar doet.

Het vervelendste van het online samenwerken is dat informatie enorm versplinterd. Er wordt even een Powerpoint of een Excel in de chat van een meeting gedeeld. Die meeting zakt een eind weg na verloop van tijd. De één stuurt je dan nog een linkje naar onedrive of sharepoint, maar waar is dat linkje nu ook alweer?
Dan heb je nog chats en teams, wat dus niet overzichtelijk is in één overzicht. Daar wordt ik helemaal akelig van. Het aantal notificaties is teveel om serieus te nemen en als je het gedurende de dag je aandacht steeds laat onderbreken, is dat super inefficiënt voor je werk.
Opzich hoeven ze niet te groot te zijn qua aantal personen hier, op kantoor was het altijd prima te behappen. Ik geloof dat we met 9 zijn ofzo. Maar ik denk dat we wat rustiger aan moeten doen met de hoeveelheid werk die we willen behandelen in een meeting. Ik denk dat iedereen zich veilig moet voelen om iets te zeggen of vragen, zonder het gevoel te hebben dat je ervoor zorgt dat je de meeting uit laat lopen door dat te doen.

Sommigen hebben ook wel eens net 1 minuut na afloop alweer een nieuwe meeting staan.. Ook echt niet handig.

Maar misschien verschilt het optimale aantal mensen ook wel online. Wel benieuwd eigenlijk of hier onderzoek naar is gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45

Rhapsody

In Metal We Trust

Goed topic. Ik herken me wel in het beeld van de TS. Morgen weer aan het werk, eens kijken of ik wat tips uit dit topic kan toepassen!

Ik dacht eerst ook van "wat interesseren mij de privé zaken van mijn collega's nou? ", maar eigenlijk mis ik dit best wel. Ook als ik zelf wat ervaren heb wat mijn werk beïnvloedt is het soms wel fijn om dat even kwijt te kunnen. Zoals eerder al gezegd kan dat enorm helpen bij onderlinge gesprekken als je wat kortaf bent bijvoorbeeld.

🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
Daar ben ik het ook zeker mee eens, je deelt wat je wilt delen. Maar ik hoop wel dat als je iets niet wilt delen, je dat ook op een vriendelijke manier kan laten weten, en niet letterlijk die "gaat je niks aan!" eruit flapt :P

Want ik snap dat zo'n "hoe gaat het nou echt met je?" als een overdreven manager trucje kan overkomen, maar over het algemeen zit er een goede bedoeling achter :) En als je het er niet over wilt hebben, dan voldoet iets als "Het gaat even niet zo lekker, maar ik heb het er liever niet over" natuurlijk ook helemaal. Dan weet je collega toch dat je misschien niet helemaal met je aandacht erbij bent, of misschien wat humeuriger kan zijn dan normaal, zonder dat je uit de doeken hoeft te doen wat je niet wilt.
Ja herkenbaar, bij mijn vriendin doen van die gladde managers dat :P
Die veilige omgeving waarin mensen durven te praten over problemen moet wel eerst worden gecreëerd.

Overigens snap ik wel dat je die vraag wilt stellen, ikzelf soms ook omdat ik niet geloof dat het bij iedereen prima gaat. Maar denk dat je eigenlijk die "psychisch veilige" omgeving moet hebben en dat het dan langzaam vanzelf komt.

[ Voor 14% gewijzigd door RobinInDaHood op 03-01-2021 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinInDaHood
yared schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:22:

[...]

Je bent niet alleen!
Ben door het meeste van dit draadje heen gegaan en eigenlijk zie je hier in de reacties wat je zelf ook al hebt ontdekt tijdens je meetings; er zijn heel veel verschillende mensen en werkwijzes. Jij zelf hebt bijvoorbeeld veel aan lichaamstaal en dat is met online vergaderen inderdaad vaak problematisch. Maar iedereen zit er anders in.

[...]

Anders dan de tips die je hier hebt gekregen om de cam 'verplicht' te maken, kan ik je een tip geven om te leren om te gaan met vertraagd, blokkerige, moeilijk leesbare lichaamstaal; Kijk livestreams. Dit klinkt simplistisch maar je hebt te maken met de dezelfde problemen als gesteld en een paar seconden vertraging tussen de content creator (streamer) en hun reactie op chat. Na een tijdje krijg je betere feeling met deze 'vertraging' of 'kwaliteitsvermindering' tov wat je gewend bent.
Cool, klinkt wel als een interessant idee om eens te proberen! Ik ben totaal niet thuis in de livestream wereld, dus ik moet daar dan eens even induiken.
Een mens kun je niet veranderen, wel hun omgeving. Dat zie je effectief terug in de mensen hier die wel/niet een eigen werkruimte thuis hebben. Zorg voor een goede werkruimte is #1 op de lijst van thuiswerken.
Qua werkruimte heb ik niet heel veel te klagen eigenlijk. Ik heb een net bureau met mooie schermen en een prima laptop, ook internet is lekker snel. Alleen wel vervelend dat ik maar 1 kamer heb voor alles; slapen, eten, koken, werken, tijd voor mezelf. Maar daar is niet heel veel aan te doen ben ik bang.. Meer ruimte opofferen speciaal voor werk zie ik ook niet zo zitten.

[...]
Hieraan kun je zelf en vanuit kantoor een aantal zaken veranderen. Ik werk zelf nu voor een kantoor met mensen uit Thailand en Korea. Merk dat ze 'aannemen' dat ze elkaar straks nog zien en de puntjes op de i zullen zetten als iets onduidelijk was. Dat kan frustrerend werken voor 'remote workers' zoals ikzelf en mijn andere (meer junior) collega's.
Als senior binnen het bedrijf heb ik dan ook gesteld dat elke meeting vergezeld moet gaan van goede notulen achteraf die, om meerdere redenen (iedereen moet het kunnen, zo hou je iedereen actief betrokken, etc) elke keer door een van de andere junioren moeten worden opgesteld.
Notules; wel een handige tool kan mik me voorstellen. Ik merk dat informatie er wat sneller uitvliegt bij mij in online meetings. Hoe gebruiken jullie die dan precies? Zet je na afloop van de meeting dat document in Teams o.i.d.?
Ook heb ik nogal arrogant gezegd; geen agendapunten, geen ikke :D Als er geen agendapunten in de afspraak staan, ben ik niet aanwezig om de simpele argumentatie dat ze mij dan niet nodig hebben :) Er zijn echt wel uitzonderingen, maar paar keer niet aanwezig zijn dringt wel door. ;)

Voor jezelf open Notepad, noteer hierin van tevoren welke punten je wilt bespreken, maak hierin aantekeningen tijdens de meeting, zet een !!!!!!!!!!!!! als iemand je onderbreekt zodat je weet waar je door moet gaan. Later kun je dit gebruiken om te vergelijken met de meeting notulen.
Vooraf weten wat er besproken gaat worden werkt wel prettig inderdaad, dit doen we nu ook met retrospectives en het zou met refinements of sprint planningen ook fijn zijn. Noteren wat je wilt bespreken is ook een goeie. Heb ook een beetje dat ik niet exact mijn vinger op de zere plek kan leggen eigenlijk in vergaderingen. Met notities is dat beter te doen.
Organische discussies
Naast MST (en vanaf januari eindelijk weer terug naar Slack!!) gebruiken wij Discord. Discord hebben we een aantal kanalen voor 'werk', 'koffie', 'chill', 'gamen'. Ik zit daar eigenlijk de hele dag wel en mensen komen in en uitpoppen. We zijn een bedrijf wat gewend is in deze cultuur te werken maar kan mij voorstellen dat je bij meer traditionelere bedrijven goede afspraken moet maken welk channel voor wat is. Dat is een groeiproces.
Oh nice, Slack was veel leuker én beter als Teams. Ik mis het hier nogsteeds. Die genimeerd duimpjes omhoog ook... :+ Maar langzamerhand geaccepteerd hier.
Afsluitend nog eens over het belangrijkste punt; Je bent niet alleen!
Weet dat er altijd mensen zullen zijn die het woord zullen voeren, net als offline. Mensen die teveel lullen (zoals ik), mensen die niks meer bijdragen of afgeleid zijn of zich geen raad weten met een camera en mensen die ongeduldig zijn en je gaan pingen via andere media..... Wat je hiervan kunt concluderen is dat iedereen anders is en zijn eigen problemen/demonen heeft en daarmee probeert om te gaan. Sommige kunnen dat erg goed, en sommige vinden het moeilijk om zich hierin te uiten.

Jij deed dat wel, en kudos maar nu moet je de stap zetten om dit intern bespreekbaar en begrijpelijk te maken.

Ik geef altijd als voorbeeld dat wanneer je de hele nacht met een koortsig kind bezig bent geweest je twee dingen kunt doen in je volgende meeting;
1> Aan het begin van de meeting; Sorry lui, dit en dit, ben beetje kortaf vandaag of afwezig
2> Niks zeggen

Mocht je dan tijdens de meeting getriggered worden, ontploffen, een hork zijn, fouten maken.... bij welke van deze twee opties denk je dat je achteraf op enige sympathie kunt rekenen? Creeer vantevoren begrijp bij elkaar.
Ik ga nadenken hoe dit te doen. Ik vind het wel lastig aangezien degenen die het meest praten hier het minste last van hebben. Ik kan als eerste stap iig wel een vaste meeting inplannen voor koffietijd. Daar kunnen de eventuele achtergrondverhalen iig wat beter worden gedeeld.

Thanks voor het delen van je ervaringen en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:28
Cass Casey schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:09:

2. Wat heb je vorige week gedaan?
3. Wat ga je deze week doen?
4. Heb je nog iets of iemand nodig?

De eerste vraag heb ik vooral vanwege het thuiswerken toegevoegd. Ik vraag dus wel door indien nodig. Maar mijn collega’s vertellen meestal uit zichzelf voldoende, omdat we een open team zijn.

Door met die vragen bij iedereen langs te gaan, komt dus sowieso iedereen aan bod. En verder is er inderdaad het “hand opsteken”. Zelfs als iemand de hand weer “omlaag” doet, check ik even.

Kortom; de voorzitter moet zorgen dat iedereen aan bod komt. En zelf kan je natuurlijk ook je mond open doen.
Doe je het individuele deel (de vragen) in je groepsmeeting?

Ik hanteer soortgelijke vragen in mijn 1-op-1s met mijn team maar dan wel individueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:28
@RobinInDaHood

Sorry ik heb niet alle antwoorden gelezen maar:

Zorg dat meetings een agenda hebben en notulen. (Desnoods start je hier zelf mee voor bepaalde topics,meetings)
Probeer over de digitale vorm geen te stappen en check of je verhaal juist is over gekomen als je niet zeker bent van de reacties.
Misschien kan je bij je manager/mt een suggestie doen dat de kwaliteit omhoog gaat door gebruik van de juiste apparatuur en etiquette (cam, microfoon, mute als je niet spreekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Het maakt niet zoveel uit of je het begrijpt toch? Jij ervaart het niet als een probleem, hij blijkbaar wel. 'We' zijn niet allemaal Grvy toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@Anoniem: 316512 dat zeg ik dan ook nergens.. Ik mag dan toch ook zeggen wat ik ervan vind?
Gelukkig reageerde ik ook op niemand anders had ik die wel gequote. :)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Grvy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:24:
@Anoniem: 316512 dat zeg ik dan ook nergens.. Ik mag dan toch ook zeggen wat ik ervan vind?
Gelukkig reageerde ik ook op niemand anders had ik die wel gequote. :)
Wat je doet is "ik snap niet waarom mensen sociaal contact zouden willen tijdens werktijd" zeggen, in een topic waarin iemand aangeeft het sociale contact te missen. Dat getuigt mijns inziens een klein beetje van een gebrek aan empathisch vermogen, en helpt de topicstarter verder ook niet eigenlijk :P

Natuurlijk mag je die mening hebben en is het niet verboden om die te uiten, maar waarom vond je het nodig om dat te posten? (Die vraag komt een stuk vijandiger over dan ik 'm bedoel, ik ben gewoon serieus benieuwd naar de waarom :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@Hahn omdat het topic allang niet meer over alleen de TS ging maar een soort van 'echo' chamber werd van mensen die het ook moeilijk hebben ermee (en tussendoor andere meningen).

Als je geen tegengeluid wilt horen.. dan uh.. idk.. ga je maar ergens anders heen? Blijkbaar is vandaag de dag aangebroken dat iemand moet gaan verdedigen waarom die iets post in een discussie.. jeetje.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Grvy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:41:
@Hahn omdat het topic allang niet meer over alleen de TS ging maar een soort van 'echo' chamber werd van mensen die het ook moeilijk hebben ermee (en tussendoor andere meningen).

Als je geen tegengeluid wilt horen.. dan uh.. idk.. ga je maar ergens anders heen? Blijkbaar is vandaag de dag aangebroken dat iemand moet gaan verdedigen waarom die iets post in een discussie.. jeetje.
Ja, want stel je voor dat je in een discussie iets moet uitleggen. Net zoals jij je mening mag posten, mag ik ook wel vragen waarom je postte, toch? ;)

Maar blijkbaar was mijn disclaimer van 'niet vijandig bedoeld' niet goed genoeg voor je, het spijt me zeer :>

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 03-01-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
RobinInDaHood schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:33:
Sommigen hebben ook wel eens net 1 minuut na afloop alweer een nieuwe meeting staan.. Ook echt niet handig.
Ik vind het juist onhandig als er een kwartier tussen meetings zit, je kan in die tijd namelijk net niets doen. Soms is het wel onhandig omdat er blijkbaar nog meer besproken dient te worden, maar ik heb helaas ook te maken met mensen die als er een half uur gepland staat en alle hoofdonderwerpen na een kwartier zijn afgerond, ze dat andere kwartier ook nog wel weten te vullen met zaken die gewoon niet voor iedereen relevant zijn of binnen de scope van de meeting vallen. En dat is ook zonde van de tijd van iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Fromz schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:04:
[...]

Doe je het individuele deel (de vragen) in je groepsmeeting?

Ik hanteer soortgelijke vragen in mijn 1-op-1s met mijn team maar dan wel individueel.
Klopt. Gewoon in het wekelijkse teamoverleg. Zoals ik zei: afgeleid van de daily standup van de scrum methodiek. Het is gewoon een methode om overige teamleden te laten weten wat er speelt. Ons team bestaat uit meerdere specialismes (informatie management, BI, Geo). Niet alle teamleden werken nauw samen, maar dat moet gaan komen. Dus vandaar een open overlegstructuur.

In de bila's wordt meer ingegaan op het functioneren en (persoonlijke) zaken die men niet in het teamoverleg wil bespreken.

-------------

Voor degenen die zich niet kunnen voorstellen dat collega's persoonlijke zaken met elkaar bespreken: dat is natuurlijk per organisatie en sector verschillend. In mijn sector (overheid/hulpverlening) is het voor bepaalde afdeling een must om alles met elkaar te delen. Denk maar eens aan brandweerlieden of ambulancepersoneel dat van een heftig incident terugkeert. Daarnaast zit een beroeps-brandweerploeg 24 uur bij elkaar. Dan vormt zich echt een familieband. En bij sommige afdelingen (lang niet alle) op kantoor, bestaan ook vriendschappelijke banden tussen collega's. Ik ben heel blij met de sfeer in mijn team, maar kan me goed voorstellen dat anderen dat afschuwelijk zouden vinden. Maar dan pas je simpelweg niet in ons team en wellicht niet in de sector. Maar aan de andere kant: bij onze HR en "interne controle" afdeling zijn er volgens mij veel minder vriendschappelijke banden tussen collega's en bestaat er meer een 9-5 mentaliteit.

Er is in mijn ogen niet een goede of slechte manier van collegialiteit. Je moet gewoon datgene zoeken dat bij jou past. Daarom ben ik vanuit de commerciële/industriële BI naar deze werkgever gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:50:
[...]

Ik vind het juist onhandig als er een kwartier tussen meetings zit, je kan in die tijd namelijk net niets doen. Soms is het wel onhandig omdat er blijkbaar nog meer besproken dient te worden, maar ik heb helaas ook te maken met mensen die als er een half uur gepland staat en alle hoofdonderwerpen na een kwartier zijn afgerond, ze dat andere kwartier ook nog wel weten te vullen met zaken die gewoon niet voor iedereen relevant zijn of binnen de scope van de meeting vallen. En dat is ook zonde van de tijd van iedereen.
Wat is er mis met een meeting verlaten als t niet meer relevant is? O-)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Cass Casey schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:13:
[...]

Klopt. Gewoon in het wekelijkse teamoverleg. Zoals ik zei: afgeleid van de daily standup van de scrum methodiek. Het is gewoon een methode om overige teamleden te laten weten wat er speelt. Ons team bestaat uit meerdere specialismes (informatie management, BI, Geo). Niet alle teamleden werken nauw samen, maar dat moet gaan komen. Dus vandaar een open overlegstructuur.

In de bila's wordt meer ingegaan op het functioneren en (persoonlijke) zaken die men niet in het teamoverleg wil bespreken.

-------------

Voor degenen die zich niet kunnen voorstellen dat collega's persoonlijke zaken met elkaar bespreken: dat is natuurlijk per organisatie en sector verschillend. In mijn sector (overheid/hulpverlening) is het voor bepaalde afdeling een must om alles met elkaar te delen. Denk maar eens aan brandweerlieden of ambulancepersoneel dat van een heftig incident terugkeert. Daarnaast zit een beroeps-brandweerploeg 24 uur bij elkaar. Dan vormt zich echt een familieband. En bij sommige afdelingen (lang niet alle) op kantoor, bestaan ook vriendschappelijke banden tussen collega's. Ik ben heel blij met de sfeer in mijn team, maar kan me goed voorstellen dat anderen dat afschuwelijk zouden vinden. Maar dan pas je simpelweg niet in ons team en wellicht niet in de sector. Maar aan de andere kant: bij onze HR en "interne controle" afdeling zijn er volgens mij veel minder vriendschappelijke banden tussen collega's en bestaat er meer een 9-5 mentaliteit.

Er is in mijn ogen niet een goede of slechte manier van collegialiteit. Je moet gewoon datgene zoeken dat bij jou past. Daarom ben ik vanuit de commerciële/industriële BI naar deze werkgever gegaan.
Stellen dat iemand niet in een team/bedrijf of sector past omdat hij privé niet alles laat weten lijkt me echt not done kwa ongeveer alle HR regels die er maar te vinden zijn en zorgt absoluut niet voor een prettige werkomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
GrooV schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:26:
[...]

Stellen dat iemand niet in een team/bedrijf of sector past omdat hij privé niet alles laat weten lijkt me echt not done kwa ongeveer alle HR regels die er maar te vinden zijn en zorgt absoluut niet voor een prettige werkomgeving.
??? Ik zeg toch niet dat die persoon ontslagen wordt of zo? Bovendien zeg ik nergens dat "alles" gedeeld moet worden.

Zucht, waarom gaan online gesprekken altijd weer naar extremen toe?

[ Voor 13% gewijzigd door Cass Casey op 04-01-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:38
De koffiepraatjes mis ik ook enorm, zowel de geplande als spontane. Een online meeting is - voor mij - geen goed alternatief. Gelukkig heb ik goede contacten binnen ons team (~20 personen) dat we over het algemeen meer dan collega's zijn (we delen veel persoonlijke zaken, weten hoe de partners en kinderen heten etc). Toen ik Covid19 had en mijn schoonvader overleed ben ik door meerdere mensen gebeld voor een praatje.

Wat betreft meetings... We hebben een vergadercultuur op kantoor, dus veel meetings. Daar waar je vroeger nog even kon bijkomen van een meeting terwijl je naar de volgende meeting liep (andere ruimte) blijf je nu op je plek (eigen keus uiteraard). Ik ben van nature een introvert persoon; tijdens fysieke vergaderingen konden mensen in dezelfde ruimte aan mij zien dat ik iets wilde zeggen, maar tijdens online vergaderingen gaat dat minder snel (zelfs met camera). Ik moet dus leren m'n bek mond eerder open te trekken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood

Nouja, contact met collega's is niet altijd hetzelfde als kletspraat natuurlijk.
Ik bedoel idd óók gewoon even praten over wat er buiten werk gebeurt, maar ook wat er binnen werk gebeurt.
Collega's hebben dagelijks mini-meetings met elkaar, veel waarvan ik er niet bij ben of waarvan ik niet weet dat ze er zijn.

Normaal hoor je ze iets overleggen en heb je een soort van idee wat er gaande is, nu totaal niet.
Hierdoor heb ik het idee dat er eilandjes gaan ontstaan en we elkaar uit het oog verliezen.

Reizen mis ik ook totaal niet verder. En ik werk idd ook efficiënter.
Camera zou ik wel aandoen, het lijkt me echt heel raar om collega's zo lang niet te zien. Maarja dat is aan jou persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyperActive
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 10:47
Wat mij opvalt is dat geluidskwaliteit voor mij wel heel belangrijk is met meetings. Als iedereen de microfoon van zijn laptopwebcam als input gebruikt moet ik ontzettend veel moeite doen om iemand goed te verstaan. Laat staan als er meerdere mensen tegelijk beginnen te praten. Maar als iedereen een degelijke headset gebruikt kan ik het veel makkelijker volgen en kan ik zelf ook veel actiever meedoen. Maar ja veel collega's hebben die bereidheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

XyperActive schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:48:
Wat mij opvalt is dat geluidskwaliteit voor mij wel heel belangrijk is met meetings. Als iedereen de microfoon van zijn laptopwebcam als input gebruikt moet ik ontzettend veel moeite doen om iemand goed te verstaan. Laat staan als er meerdere mensen tegelijk beginnen te praten. Maar als iedereen een degelijke headset gebruikt kan ik het veel makkelijker volgen en kan ik zelf ook veel actiever meedoen. Maar ja veel collega's hebben die bereidheid niet.
Zolang je werkgever geen headsets vergoed of uitleent, blijft dit probleem bestaan.
Bij mij op werk heeft iedereen een laptop in bruikleen gekregen. Alleen ZZP'ers hebben een headsets of een externe webcam. 8)7

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
GrooV schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:26:
[...]

Het lijkt mij in bepaalde beroepsgroepen toch echt cruciaal dat je info deelt, zeker als je een veiligheidsvertrouwen met elkaar hebt. Lekker als een van je brandweercollega's er met zijn kop niet bij is omdat hij ruzie had met zijn vrouw de nacht ervoor.
Pagina: 1