Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 13:52
Hoe wordt het al dan niet meetellen van de 13de maand tijdens het afsluiten van een hypotheek bepaald? Kijkt een hypotheekverstrekker enkel naar maandafschriften of wordt hier op een andere manier naar gekeken?

Mijn december afschriften bevatten een onderdeel 13e maand met daarin het standaard bruto maandloon en de heffingen. Het is me echter niet zeker of de verwoording in de arbeidsovereenkomst voldoet aan de eisen van de hypotheekverstrekker.

Edit: Kan het topic nog worden omgezet naar een vraag? Schijnbaar heb ik dit niet goed geselecteerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Soru op 23-12-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Alleen als het in je contract staat dat je een 13e maand krijgt telt het mee. Als het onzeker is, bijvoorbeeld afhankelijk van resultaten dan telt het waarschijnlijk niet mee.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Die kijken gewoon naar je jaarsalaris (vast). Of je het nu in 12, 13 of 14 termijnen krijgt boeit niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
ZeRoC00L schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:05:
Alleen als het in je contract staat dat je een 13e maand krijgt telt het mee. Als het onzeker is, bijvoorbeeld afhankelijk van resultaten dan telt het waarschijnlijk niet mee.
Dit heb ik inderdaad gelezen. De vraag zit hem er in hoe het in de praktijk te werk gaat. Ziet een hypotheek verstrekker de 13e maanden op de afschriften en is dit voldoende of wordt er een onderzoek gedaan naar de arbeidsovereenkomst?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je inkomen bewijs je met een werkgeversverklaring, niet met een recente bankafschrift. Die heb je alleen nodig om aan te tonen dat er geen rare geldstromen zijn geweest in de laatste maanden ("eigen geld", verzwegen leningen, etc)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 23-12-2020 22:10 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
naitsoezn schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:09:
Je inkomen bewijs je met een werkgeversverklaring, niet met een recente bankafschrift. Die heb je alleen nodig om aan te tonen dat er geen rare geldstromen zijn geweest in de laatste maanden ("eigen geld", verzwegen leningen, etc)
Ah dit werkt verhelderend. Ik zie de tekst inderdaad staan. Dan is het een kwestie van bij mijn werkgever aankloppen.

https://www.adviescentrum...(digitaal%20invullen).pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Als de 13e maand is opgenomen in de CAO/arbeidsovereenkomst dan telt deze wel mee, je hebt er dan namelijk recht op. Bij ontslag halverwege het jaar krijg je dan ook gewoon de helft van je 13e maand uitgekeerd.
Als er voorwaarden aan zitten - hoe mild ook - dan telt deze in beginsel niet mee. Er waren wel hypotheekverstrekkers die de 13e maand of bonus deels meetelden als je kon aantonen dat je dit jaar op jaar hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Tehh schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:15:
--- Er waren wel hypotheekverstrekkers die de 13e maand of bonus deels meetelden als je kon aantonen dat je dit jaar op jaar hebt gekregen.
Dit is mogelijk voor mij zeer interessant. Enig idee hoe of waar ik kan achterhalen bij welke hypotheekverstrekkers ik hier een kans op maak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Soru schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:20:
[...]

Dit is mogelijk voor mij zeer interessant. Enig idee hoe of waar ik kan achterhalen bij welke hypotheekverstrekkers ik hier een kans op maak?
Ik ben er al even uit, het makkelijkste zou zijn om dat aan je hypotheekadviseur te vragen. Als je benodigde hypotheek van een 13e maand afhangt zou ik sowieso een hypotheekadviseur aanraden. Neem daarbij even je contract en de laaste paar loonstroken van december mee + jaaropgaven en hij kan het je waarschijnlijk binnen 5 minuten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Tehh schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:23:
[...]

Ik ben er al even uit, het makkelijkste zou zijn om dat aan je hypotheekadviseur te vragen. Als je benodigde hypotheek van een 13e maand afhangt zou ik sowieso een hypotheekadviseur aanraden. Neem daarbij even je contract en de laaste paar loonstroken van december mee + jaaropgaven en hij kan het je waarschijnlijk binnen 5 minuten vertellen.
Hartelijk dank voor de input, ga ik zeker doen. Helaas telt een significant deel van mijn inkomen niet mee in de hypotheekbepaling, vandaar dat het al dan niet meetellen van een 13de maand veel verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ga gewoon langs een adviseur, die kan je precies helpen met de juiste vragen en documenten, en weet welke voorwaarden het beste bij je passen. Nofi, maar als je via een forum achter het concept werkgeversverklaring moet komen, dan is het niet verstandig om zonder adviseur een hypotheek te gaan proberen te regelen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
naitsoezn schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:25:
Ga gewoon langs een adviseur, die kan je precies helpen met de juiste vragen en documenten, en weet welke voorwaarden het beste bij je passen. Nofi, maar als je via een forum achter het concept werkgeversverklaring moet komen, dan is het niet verstandig om zonder adviseur een hypotheek te gaan proberen te regelen.
Helemaal mee eens. Het betreft dan ook meer een verkennende vraag om mijn opties vooraf wat beter in kaart te brengen. De werkgeversverklaring was mij niet onbekend maar het eventuele proces rond de bepaling van de 13e maand vanuit de hypotheekverstrekker wel.

Er staan zeer milde beperkingen m.b.t. de 13e maand in de overeenkomst, die in de gehele geschiedenis van de werkgever nog niet aan bod zijn gekomen. Standaard zoekopdrachten hielpen mij hier niet echt mee verder. Ik heb in ieder geval de informatie die ik zocht, dus hartelijk bedankt voor de input.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat om wat je werkgever verklaart over je vaste inkomen, op de werkgeversverklaring zoals hierboven al gesteld wordt. Als die daar de 13e maand als vast inkomen meeneemt, is er geen probleem. Dan heb je nog wat vage mogelijkheden om een variabele beloning deels mee te nemen. Maar dat laatste vind ik persoonlijk wel wat op het randje.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2020 22:39 ]

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Verwijderd inderdaad, vriend van mij werkt nog steeds bij mijn ex-werkgever waar we ieder jaar een winstafhankelijke bonus kregen, gebaseerd op je prestaties. Nu kreeg ik die al ieder jaar, hij ook en een stukje hoger wegens andere afdeling/betere prestaties. Per jaar gemiddeld rond de 2,5K zit hij.

Nu is die bezig met de aankoop van een huis en mag die bonus, ook al kreeg die die al 5 jaar achter elkaar, niet meetellen bij de berekening voor de hypotheek. Dus ook al hoor je soms dat variabele bedragen mogen meedoen, uit mijn n=1 onderzoek blijkt het tegendeel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

JDFS schreef op donderdag 24 december 2020 @ 07:30:
Nu is die bezig met de aankoop van een huis en mag die bonus, ook al kreeg die die al 5 jaar achter elkaar, niet meetellen bij de berekening voor de hypotheek. Dus ook al hoor je soms dat variabele bedragen mogen meedoen, uit mijn n=1 onderzoek blijkt het tegendeel :+
Er is al een aantal keer gezegd dat bij *sommige* verstrekkers het mogelijk is. Het enige wat jouw onderzoek uitwijst is dat er een hypotheekverstrekker is waar het niet mogelijk is. Dat doet helemaal niets af aan de originele uitspraak.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Croga klopt. Ben wel benieuwd waar het zou kunnen. Toen ik mijn hypotheek afsloot begin dit jaar bij een puur NHG verstrekkende bank, kon ik bij geen een een variabele component gebruiken. Ik had dat gelukkig niet nodig en zit nu bij HollandWoont.

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:23
Zoals eerder al gezegd: als in je werkgeversverklaring je jaarsalaris vermeld staat en daar staat je 13e maand op, zal elke hypotheekverstrekker hem mee tellen. Zolang hij niet variabel is (dus altijd een x% van je jaarsalaris, wat meestal de standaard 8% is), is er dus geen enkel probleem.

Als je loon voor een groot deel variabel is, loont het om een goede hypotheekadviseur in te schakelen. Als de opbouw van je variabele loon staat uitgelegd in je contract of met een addendum daarop (bijvoorbeeld bij een bonusregeling) zijn er zeker verstrekkers die bereid zijn te rekenen met een percentage van het gemiddelde percentage extra loon per jaar over de afgelopen jaren. Als je met variabel loon bedoelt loon uit overwerk, ploegendiensten, nachtdiensten, etc. maak je weinig kans.

Maar je geeft aan alleen de 13e maand nodig te hebben. Dus alles over variabel loon hierboven is waarschijnlijk maar matig interessant voor je 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 17:49
Als je HDN (digitaal inkomensverklaring) gebruikt lijkt het niet te boeien of je inkomen variabel of vast is. Via de UWV word je inkomen opgevraagd en wordt er een gemiddelde jaarloon berekend (kun je ook makkelijk zelf even uitrekenen met de tool). Mijn adviseur heeft het gebruikt omdat je dan geen werkgeversverklaring nodig hebt. In jouw geval zou je extra maand meegenomen moeten worden hiermee, doe zelf even een check met de tool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Even een enorme aanname hier; heb je de 13e maand / bonus nodig voor het rond krijgen van de hypotheek op een woning die je op het oog hebt? Besef je wel dat het leven ook financiële tegenslagen kent. Als je een hypotheek neemt aan je volledige max, met het idee van 'mijn salaris groeit nog', kan dat ook vies uitpakken als het even niet mee zit. In steeds meer regio's is het helaas nodig om je maximale hypotheek te benutten, maar hou ook rekening met eventuele tegenslagen.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:47
mister_S schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:19:
Als je HDN (digitaal inkomensverklaring) gebruikt lijkt het niet te boeien of je inkomen variabel of vast is. Via de UWV word je inkomen opgevraagd en wordt er een gemiddelde jaarloon berekend (kun je ook makkelijk zelf even uitrekenen met de tool). Mijn adviseur heeft het gebruikt omdat je dan geen werkgeversverklaring nodig hebt. In jouw geval zou je extra maand meegenomen moeten worden hiermee, doe zelf even een check met de tool.
Ligt er volgens mij ook maar net aan wie er achter de knoppen zit bij een verstrekker. Hier ook een verzekeringsbericht gebruikt, wouden ze als nog een werkgeversverklaring 8)7

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:44:
Even een enorme aanname hier; heb je de 13e maand / bonus nodig voor het rond krijgen van de hypotheek op een woning die je op het oog hebt? Besef je wel dat het leven ook financiële tegenslagen kent. Als je een hypotheek neemt aan je volledige max, met het idee van 'mijn salaris groeit nog', kan dat ook vies uitpakken als het even niet mee zit. In steeds meer regio's is het helaas nodig om je maximale hypotheek te benutten, maar hou ook rekening met eventuele tegenslagen.
Precies wat ik dacht. Als je die dertiende maand nodig hebt om je hypotheek net aan rond te kunnen krijgen: niet doen. Neem een lagere hypotheek. Ik ben ervaringsdeskundige :7.

Cunning linguist.

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Morpheusk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:53:
[...]

Ligt er volgens mij ook maar net aan wie er achter de knoppen zit bij een verstrekker. Hier ook een verzekeringsbericht gebruikt, wouden ze als nog een werkgeversverklaring 8)7
Dit komt allemaal door Corona, er is verplicht gesteld te controleren of er nog sprake is van een lopend arbeidsocntract en er geen intentie is deze te beëindigen. Vandaar dat er veelal een (aangepaste ) wgv wordt opgevraagd.

• Orange_Dirk
Die 13 e maand kan een hoop uitmaken voor haalbaarheid maar concreet op maandlast gaat het natuurlijk nergens over. Dat is letterlijk tientjes werk met de huidige lage rentes. Vooral als je bekijkt wat het alternatief is huren tegen een veel hoger bedrag. maximaal financieren is helemaal niks mis mee er zit meer dan genoeg marge ingebouwd in de financieringslastpercentages.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:47
Orange_Dirk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:54:
[...]

Dit komt allemaal door Corona, er is verplicht gesteld te controleren of er nog sprake is van een lopend arbeidsocntract en er geen intentie is deze te beëindigen. Vandaar dat er veelal een (aangepaste ) wgv wordt opgevraagd.
Oké, toch bijzonder dat ze hier pas later om vragen en niet direct bij de te aanleveren documenten. Zorgt alleen maar voor vertraging.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Orange_Dirk
Morpheusk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:02:
[...]

Oké, toch bijzonder dat ze hier pas later om vragen en niet direct bij de te aanleveren documenten. Zorgt alleen maar voor vertraging.
Omdat ik er zelf in werkzaam ben kan ik dit wel toelichten. Waarschijnlijk is het niet een stuk dat automatisch wordt opgevraagd bij het genereren van een aanbod. Dus moet het handmatig worden toegevoegd door iemand en waar mensen werken worden fouten gemaakt en kan het vergeten zijn. Het kan ook zijn dat je in een hogere risico branche werkt en ze het alleen daarvoor opvragen. Dat kun je dan uiteraard pas zien als je de werkgever weet.

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:42
Bart ® schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:53:
[...]

Precies wat ik dacht. Als je die dertiende maand nodig hebt om je hypotheek net aan rond te kunnen krijgen: niet doen. Neem een lagere hypotheek. Ik ben ervaringsdeskundige :7.
Niet helemaal mee eens.
Mijn zoon huurt voor 800€ p/m, maar kan amper een hypotheek krijgen.
Terwijl zelfs de bruto maand last een stuk lager is dan 800€.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

ArnoutV schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:16:
[...]

Niet helemaal mee eens.
Dus omdat je huur veel te hoog is, moet je ook een veel te hoge hypotheek nemen :?.

Cunning linguist.

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:42
Bart ® schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:22:
[...]

Dus omdat je huur veel te hoog is, moet je ook een veel te hoge hypotheek nemen :?.
Uh nee.. Omdat hij het makkelijk kan betalen, maar geen hypotheek kan krijgen om een gelijkwaardige woning te kopen welke uiteindelijk lagere maandlasten heeft.

De eisen voor (de hoogte) van hypotheken zijn de laatste jaren enorm streng geworden.
Als je echter weer boven een bepaald jaarinkomen komt dan is het weer compleet idioot hoe hoog een hypotheek mag zijn,

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Soru schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:56:
Hoe wordt het al dan niet meetellen van de 13de maand tijdens het afsluiten van een hypotheek bepaald? Kijkt een hypotheekverstrekker enkel naar maandafschriften of wordt hier op een andere manier naar gekeken?

Mijn december afschriften bevatten een onderdeel 13e maand met daarin het standaard bruto maandloon en de heffingen. Het is me echter niet zeker of de verwoording in de arbeidsovereenkomst voldoet aan de eisen van de hypotheekverstrekker.
Een hypotheekverstrekker zal vragen om een werkgeversverklaring. Daarop vult je werkgever keurig netjes in welk loon je maandelijks ontvangt, en of er bijvoorbeeld sprake is van vakantiegeld en een dertiende maand. Ook zullen ze vragen om één loonstrookje - daarop staat natuurlijk óók gespecificeerd hoe het loon voor die maand is opgebouwd.

Een klassieke dertiende maand wordt gewoon meegenomen in je vaste inkomen die wordt gebruikt om je maximale hypotheek uit te rekenen. Als daar voorwaarden aan vast zitten, dan ligt dat wat anders. Ik geloof dat sommige banken toestaan een gemiddelde bonus over de afgelopen drie jaar ook mee te rekenen - maar dat moet je maar vragen aan je adviseur.

Tegenwoordig gaan sommige banken akkoord met het inzetten van een UWV verzekeringsbericht. Daaruit blijkt minder helder hoe de loonopbouw precies is. Maar, banken zijn er geloof ik nog niet heel erg happig op.
ArnoutV schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:16:
[...]

Niet helemaal mee eens.
Laat je zoon eens met een adviseur in gesprek gaan. Tegenwoordig is het mogelijk om huurbetalingen te gebruiken om draagkracht te bewijzen. Voorwaarde is dat die huur zeker en trouw drie jaar lang is betaald. Ook hier geldt dat het een secundaire route is naar een hypotheek, dus verschillende banken zullen hier verschillend tegenaan kijken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is gewoon vast inkomen. Waarom zou je het niet meenemen als vast inkomen dan? Ik heb geen 13e maand, maar een iets hoger maandsalaris en een variabele prestatiebonus die gebaseerd wordt op diverse KPI's (en niet alleen persoonlijke KPI's, ook team-KPI's en bedrijfs-KPI's). Die heb ik dus niet meegenomen in hypotheekberekeningen. Het kan ook eens een paar jaar tegenzitten, waardoor de bonus laag uit zou kunnen vallen. En je gaat je wel aardig in bochten moeten wringen om zo'n variabele component in te kunnen zetten. Zeker als het een relatief laag bedrag is, kan het zelfs interessanter zijn om het niet mee te nemen en een hypotheek met betere voorwaarden te nemen (ik gok op een risico-opslag i.v.m. rekenen met een deel van een variabele inkomenscomponent).

De regeltjes zijn inmiddels al zo dichtgetimmerd, dat je met de huidige lage rente je helemaal een breuk lacht om je bruto maandlasten. Die zijn echt heel erg laag. Combineer dat met verplicht aflossen en een lange rentevast periode en je zit echt wel goed. Tegen de tijd dat er een rente-hierziening komt, heb je waarschijnlijk de helft alweer afgelost.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:01:
[...]
Het is gewoon vast inkomen. Waarom zou je het niet meenemen als vast inkomen dan?
Al reken je alle bonussen mee, dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat als je de 13e maand echt nodig hebt om je hypotheek rond te krijgen (en dus het maximale er uit wil halen) het wellicht verstandig is om ook rekening te houden met financiële tegenvallers. Of TS dat nodig heeft, geen idee, het was meer een opmerking uit voorzorg. Ik vind het persoonlijk onverstandig om op 100% van je maximale hypotheek te gaan zitten omdat je niet weet hoe de toekomst er uit ziet, maar ik snap ook dat dat in sommige regio's nodig is om kans te maken.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:12
De 13e maand telt mee als het in je contract staat.
Is het variabel, dan telt de 13e maand niet mee.

Een dingetje wat nog niet in dit topic is genoemd, maar wat ook nog uitkomst kan bieden: je mag rekenen met je gemiddelde jaarinkomen over de laatste 3 jaar. Als je dus de afgelopen 3 jaar een dikke bonus hebt gekregen, kan die weg wellicht uitkomst bieden.

Verder is het opzoeken van de grens altijd een risico, ook nu, maar TS zal daarop zelf een inschatting moeten maken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:47
Soru schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:31:
[...]

Helemaal mee eens. Het betreft dan ook meer een verkennende vraag om mijn opties vooraf wat beter in kaart te brengen. De werkgeversverklaring was mij niet onbekend maar het eventuele proces rond de bepaling van de 13e maand vanuit de hypotheekverstrekker wel.

Er staan zeer milde beperkingen m.b.t. de 13e maand in de overeenkomst, die in de gehele geschiedenis van de werkgever nog niet aan bod zijn gekomen. Standaard zoekopdrachten hielpen mij hier niet echt mee verder. Ik heb in ieder geval de informatie die ik zocht, dus hartelijk bedankt voor de input.
Je doet moeilijk om niets. Je vaste inkomen wordt gewoon meegeteld, dus je vakantiegeld en je 13de maand. Vakantie geld is 8% en een volledige 13de maand is ook 8%.

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 24-12-2020 12:49 ]

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 17:49
Bij ons hebben ze bijna niets gevraagd, geen werkgeversverklaring, geen uitdraai van de DUO en geen bankafschriften. Vond ik ook vreemd want op internet lees je dat alles wordt gecontroleerd. Uiteindelijk is het NN geworden, behalve uittreksel vanuit het UWV (voor HDN) en specificatie bouwdepot geen speciale eisen gehad. Dit was in februari, passeren uiteindelijk eind mei.
We zaten niet aan onze maximale leencapaciteit, misschien was dat het. Dat ze niet eens vroegen om contractvorm vond ik wel bijzonder.

Stel HDN eens voor bij je adviseur zou ik zeggen.

• Orange_Dirk
mister_S schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:02:
Bij ons hebben ze bijna niets gevraagd, geen werkgeversverklaring, geen uitdraai van de DUO en geen bankafschriften. Vond ik ook vreemd want op internet lees je dat alles wordt gecontroleerd. Uiteindelijk is het NN geworden, behalve uittreksel vanuit het UWV (voor HDN) en specificatie bouwdepot geen speciale eisen gehad. Dit was in februari, passeren uiteindelijk eind mei.
We zaten niet aan onze maximale leencapaciteit, misschien was dat het. Dat ze niet eens vroegen om contractvorm vond ik wel bijzonder.

HDN is niks anders dan een koppeling tussen verschillende hypotheeksystemen om aanvragen bij geldverstrekkers te krijgen. Je hebt gebruik gemaakt voor de berekenmethode dmv Handig! waarbij gekeken wordt naar het UWV bericht en daaruit een inkomen wordt bepaald. In de meeste gevallen is een werkgeversverklaring dan niet meer verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:29
Twee maanden terug nog wilde de Rabo mijn bonus ('13e maand') wel meetellen. Ik moest dan van de afgelopen 3 jaar de laagste uitkering als uitgangspunt nemen.

Komisch genoeg wilde mijn werkgever de bonus niet op het formulier werkgeversverklaring invullen. Het bleek achteraf ook niet nodig, mijn basis bruto salaris bleek voldoende voor de hypotheek.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Soru
EvaluationCopy schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:29:
Twee maanden terug nog wilde de Rabo mijn bonus ('13e maand') wel meetellen. Ik moest dan van de afgelopen 3 jaar de laagste uitkering als uitgangspunt nemen.

Komisch genoeg wilde mijn werkgever de bonus niet op het formulier werkgeversverklaring invullen. Het bleek achteraf ook niet nodig, mijn basis bruto salaris bleek voldoende voor de hypotheek.
Dit is een interessante aanvulling. Helaas was ik zelf drie jaar geleden pas gedurende het jaar in dienst (en ik ben in de tussentijd veel meer gaan verdienen), dus zodoende is ook de uitkering slechts een gedeelte. Mogelijk dat ze hier anders naar kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Soru op 24-12-2020 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

mister_S schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:02:

Vreemd dat je nagenoeg niets hoefde aan te leveren. Wij moesten loonstroken, bankafschriften en afschriften spaarrekeningen overhandigen. En nog een hele rits aan papierwerk...Om mezelf schaamteloos te quoten uit een ander topic:
Rizzi schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:11:
[...]

Zou je denken...Wij hebben recent een huis gekocht ruim binnen de maximale hypotheek. Een getaxeerde waarde en hypotheek <4 ton en een gezamenlijk jaarinkomen van >150k, beide vast contract en (semi)rijksoverheid. Zowel ik als mijn vriendin geen schulden of BKR-registraties.
We hebben uiteindelijk een verlenging van de deadline voorbehoud financiering moeten aanvragen omdat eerst onze tussenpersoon onduidelijk was in de aan te leveren documenten en daarna moest dat hele circus nog een een keer (met dezelfde gemaakte fouten) met de hypotheekverstrekker. Wat een ellende...

@jan43971 Ik weet niet of er al een koopcontract is ondertekend, maar de financiering heeft mij veel stress opgeleverd. Uiteindelijk heb ik dagelijks mijn tussenpersoon en de hypotheekverstrekker gemaild om de druk op de ketel te houden.

What's a cube to you?

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:29
Soru schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:54:
[...]

Dit is een interessante aanvulling. Helaas was ik zelf drie jaar geleden pas gedurende het jaar in dienst (en ik ben in de tussentijd veel meer gaan verdienen), dus zodoende is ook de uitkering slechts een gedeelte. Mogelijk dat ze hier anders naar kijken.
Of die drie naar een eis was weet ik eigenlijk niet, ik heb hem drie jaar gekregen sinds ik daar werk, vandaar de drie naar. DUO vroegen ze overigens ook niet naar.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 07:52
Wij hebben onlangs een hypotheek afgesloten als starters. Mijn 13e maand is vast en werd dus volledig meegenomen. Ik heb echter ook jaarlijks een winstuitkering die niet vast is. Hierover gaf de HA hetvolgende aan:

“Variabele beloning mag worden meegenomen mits het aannemelijk structureel van aard is. Je mag echter alleen het totaal van de afgelopen 12 maanden meetellen”.

Hier valt oa overwerk onder, maar ook een 13e maand en dergelijke. Mijn uitkering van vorig jaar werd dus meegenomen.

Tip: regel een goede HA. Bij ons was de volledige financiering binnen 3 werkdagen na ons bod rond en getekend. Dit is deels natuurlijk afhankelijk van de verwerkingssnelheid van de bank, maar je HA heeft hier ook een grote rol in.

Veel succes!
Pagina: 1