VM - SFTPD niet bereikbaar met extern IP adres

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-01 21:00
Mijn vraag
Mijn Ubuntu Server met vsftpd install is niet bereikbaar via extern ip adres.
Dit werkt perfect als ik het lokaal ip adres ingeef.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Ubuntu Server VM draaien op Unraid (Enkel Apache / php & vsftpd geïnstalleerd)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alle poorten die nodig zijn staan open in ufw & ook op de router staat de port forward.

Gebruikte poorten: 20, 21, 990 & de range 40000-50000.

Webserver werkt perfect, websites zijn benaderbaar via extern ip adres alsook phpmyadmin.
Echter via ftp kan ik niet conecteren. Enkel via lokaal ip adres kan ik perfect connecteren.

Alles wat ik kan vinden in google is portforward. Ik ben er echter van overtuigd dat deze correct staat.
Ik heb met 2 verschillende ftp clients geprobeerd (Daar filezilla soms problemen heeft) bij beide kan ik geen verbinding maken.

In filezilla krijg ik wel volgende foutmelding: 'Verbindingspoging mislukt met "ECONNREFUSED - Verbinding geweigerd door server".'
In een andere ftp client krijg ik gewoon de melding 'Can't connect to server'.

Zouden jullie weten waar het probleem kan liggen? Of mij misschien in de correcte richting duwen?
Alvast bedankt voor enige hulp!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
- Certificaat is legit? Niet een self signed cert? Welke hostname is gelinkt met dit certificaat?

- wat als je via publieke hostname connecteert die in het cert genoteerd staat?

- heb je met winscp al geprobeerd? Andere error?

- zet je de settings wel goed op de client?

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 23:58
Heb je passive mode geprobeerd?
Met “ pasv_enable=YES” in je conf file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Xelefim schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:43:
- Certificaat is legit? Niet een self signed cert? Welke hostname is gelinkt met dit certificaat?

- wat als je via publieke hostname connecteert die in het cert genoteerd staat?

- heb je met winscp al geprobeerd? Andere error?

- zet je de settings wel goed op de client?
Ik ben ietwat een leek wat VM's, ubuntu etc betreft. Ik leer alles via google. Deze setup is dus vooral persoonlijk, wordt niet in gebruik genomen door derden. Dit ter info.

Ik heb de FTP Server werkende gekregen via deze 'tutorial' https://www.digitalocean....directory-on-ubuntu-18-04

Let wel, bij m'n eerste poging heb ik inloggen via TLS geprobeerd, dat werkte (Lokaal) 1x nadat ik de verbinding sloot en terug wou connecteren kreeg ik een TLS error, welke dat precies was weet ik niet meer.
Dan maar zonder TLS alles aangemaakt en dat werkt lokaal goed.

Om op je vragen terug te komen, ik maak dus geen gebruik van een certificaat, zie reden hierboven waarom niet.

Ik heb via winscp geprobeerd daar krijg ik deze error: "Kan geen verbinding maken omdat de doelcomputer de verbinding actief heeft geweigerd.
Verbinding mislukt."

Volgens mij staan de settings op de clients juist ja. Ik kan perfect op andere FTP's connecteren net zoals ik lokaal op de mijne connecteer, alleen extern raak ik niet op de mijne maar wel op andere... Wat mij dus verteld dat het probleem bij de server zal liggen vermoedelijk, alleen waar vind ik niet onmiddellijk.
hjtuinenburg schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:14:
Heb je passive mode geprobeerd?
Met “ pasv_enable=YES” in je conf file?
Dat kon ik in de instellingen niet terugvinden, ik heb dit toegevoegd daar in de tutorial reeds volgende stond:
pasv_min_port=40000
pasv_max_port=50000

Daar heb ik volgende van gemaakt:
pasv_enable=YES
pasv_min_port=40000
pasv_max_port=50000

Daarna vsftpd opnieuw opgestart, zelfde foutmelding.
Alvast bedankt voor de hulp heren. Ik blijf zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Zucht, eventjes melden dat het probleem is opgelost. De nieuwe controller van Unifi activeert niet automatisch een nieuwe port forward. Vanuit de APP viel me dat niet zo onmiddellijk op, vanuit de webversie zag ik het onmiddellijk.

Probleem is dus opgelost. Bedankt aan beide om mee te denken!