Tuinhuis weren tegen vocht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SupRichie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-01-2024
Goedendag allemaal,

Ik ben sinds enige maanden in het bezit van een cnc machine waar ik hout mee frees.
Had deze eerst boven in een kamer staan in een enclosure, maar was door de vrouw des huizes al snel verbannen naar ons tuinhuisje ivm de optrekkende stof 😂.

Nu heb ik de luchtvochtigheid gemeten in het tuinhuisje en die bedraagt 90% of hoger.
Ik wil de boel dus gaan isoleren, maar weet niet hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Het tuinhuis is opgebouwd uit een houten frame met palen van 60x40cm met een tussen ruimte van ong. 60cm.

Zat zelf te denken aan glas of steenwol en dan aftimmeren met watervast multiplex, maar vraag me af of dat echt vocht zal tegenhouden.

Graag ideen suggesties en/of opmerkingen.

Bvd Richard

Alle reacties

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:17
Op het moment is het echt schijt weer, buiten is alles zeiknat met een zeer hoge luchtvochtigheid. In alle gebouwen die niet luchtdicht gebouwd zijn en niet verwarmd worden stijgt de luchtvochtigheid enorm. Maar dat is maar tijdelijk. Dus je moet je misschien afvragen of het wel echt nodig is?

[ Voor 33% gewijzigd door barry86 op 23-12-2020 22:02 ]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:07

MLLL

Palm Treo 650

Als je gaat isoleren kun je gevelbekleding binnen 5 jaar vervangen omdat het gaat rotten.
Ventilatie tussen de gevelbekleding en frame is essentieel, liefst met damp open doek er tussen

• SupRichie
MLLL schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:02:
Als je gaat isoleren kun je gevelbekleding binnen 5 jaar vervangen omdat het gaat rotten.
Ventilatie tussen de gevelbekleding en frame is essentieel, liefst met damp open doek er tussen
En dampwerende folie aan de warme kant met daarachter glas/steenwol.
Het tuinhuisje is aan de buitenzijde betimmerd met rabatdelen van ong. 2 a 3cm dik.

• SupRichie
MLLL schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:02:
Dat is zeker waar, maar de apparatuur die ik daar ga plaatsen is niet echt goedkoop, dus wil het risico op vocht minimaliseren.

Sorry deze was voor barry86 😁

[ Voor 4% gewijzigd door SupRichie op 23-12-2020 22:24 ]

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:17
SupRichie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:22:
[...]

Dat is zeker waar, maar de apparatuur die ik daar ga plaatsen is niet echt goedkoop, dus wil het risico op vocht minimaliseren.
Dan is verwarmen minstens net zo belangrijk. Daarmee houd je alle vocht buiten.
Ik hield mijn schuur op een temperatuur van circa 17gr met een klein elec radiator op olie

[ Voor 12% gewijzigd door barry86 op 23-12-2020 22:27 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@SupRichie google even op houten garage/schuur/tuinhuis isoleren

tja .. ik weet niet de afmetingen maar wellicht zou je kunnen zoeken naar bv een composiet rabat delen .. minder onderhouds/vocht gevoelig .. de investering zorgt dat je niet 10cm aan binnenruimte verliest als ruimte een uitdaging is .. hout moet ademen.
folie en isolatie (glaswol) en bv binnenafwerking met OSB/qboard/wediplaat kan je ook nog wat doen.

Maar het begint al op de grond dat je daar geen stijgende vocht hebt, (kuipzeil bv) ..
vergeet niet de ventilatie ook veel belangrijker word .. en verwarming / koeling .. condensvorming met fijne elektronica is wat minder geslaagd maar ik denk ook dat temperatuur wisseling van in de zomer/winter een uitdaging vormen ..

Tja vanalles

• SupRichie
vso schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:31:
@SupRichie google even op houten garage/schuur/tuinhuis isoleren

tja .. ik weet niet de afmetingen maar wellicht zou je kunnen zoeken naar bv een composiet rabat delen .. minder onderhouds/vocht gevoelig .. de investering zorgt dat je niet 10cm aan binnenruimte verliest als ruimte een uitdaging is .. hout moet ademen.
folie en isolatie (glaswol) en bv binnenafwerking met OSB/qboard/wediplaat kan je ook nog wat doen.

Maar het begint al op de grond dat je daar geen stijgende vocht hebt, (kuipzeil bv) ..

De vloer is inderdaad ook wel een dingetje en misschien wel het grootse probleem.
Daar liggen gewone straat tegels in en voor zover ik weet direct op de grond...
Wil daar uiteindelijk een solide betonen vloertje storten.
vergeet niet de ventilatie ook veel belangrijker word .. en verwarming / koeling .. condensvorming met fijne elektronica is wat minder geslaagd maar ik denk ook dat temperatuur wisseling van in de zomer/winter een uitdaging vormen ..

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 22:54
Verwarming is wat je nodig hebt, (denk aan stilstand verwarming voor een electro motor)
je kan je machine inpakken als hij niet draait, iets van een isolerende deken van noppen folie er over heen, en dan binnen, onderin een led lamp van een paar watt aanzetten. Dan is het er altijd net een paar graden warmer dan de omgeving en zal vocht niet condenseren.

Lamp van 5 watt kost je @ 24 ct per kWh ong 11 € per jaar, als hij continue aan staat.

Truuk van iemand uit zijn diensttijd, gloeilamp van 25 W onderin je lockerkast en je uniform was s' morgens weer droog.

[ Voor 30% gewijzigd door The_Vice op 23-12-2020 22:47 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-01 07:14
SupRichie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:22:
En dampwerende folie aan de warme kant met daarachter glas/steenwol.
Het tuinhuisje is aan de buitenzijde betimmerd met rabatdelen van ong. 2 a 3cm dik.
Als je niet verwarmt kan het net zo goed zijn dat het vocht van buiten naar binnen komt. Ik heb ook een schuurtje (beton/steen). Alles is nu klam. 's ochtends is de deur van buitenaf beslagen, en ik vermoed dat het 's nachts gewoon andersom is, omdat de massa telkens voor een temperatuurverschil tussen buiten en binnen zorgt. Isoleren tegen vocht heeft alleen zin als je ook gaat verwarmen.
Pagina: 1